Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: mån 14 okt 2019, 02:56

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 aug 2009, 01:52 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev lite mer Extra-fix ikväll.

När allt var klart under noskåpan såg det ut så här:
Bild
Bild

Och med noskåpan, propeller och spinner på plats (allt klart i nosen):
Bild

Så nu är throtteln klar, hela bensinsystemet, tändsystemet. Och så har jag
även kopplat hela röksystemet klart, bara en tanknippel kvar att montera.
Köpte ju dämpnippel för rökoljan på Holmbergs, så den är på plats också,
se bilderna ovan. Satte in en strömbrytare till matningen för rökpumpen
och så har jag även testat pumpen. Den är on/off på en kanal som man
ställer ena EPA till "off"-läget och andra EPA till hur mycket rök man vill
ha, den surrar så sött så sött. :D Satte in nya stiftet också, det var ju nån
millimeter längre, men det tog ej i kolven. Satte tändningen och ena
propellerbladet på 19.00, visst skall det vara så?

Kvar:
- Fasta kablar och mottagare.
- Få hem rökoljetankpåfyllningsnippel.
- Stör mig fortfarande på canopyn som jag borde fästa på nåt bra sätt.
- Dessutom så har det där jäkla sporrhjulet gett upp, det är ju inte gjort för flyg tyngre än 2 kg!!!
- Justja, man skall ju jorda tändningsacken med motorn också, eller? Står det nånstans?! Tändlådan är ju i plast, var jordar man?

Sen är jag flygklar! :D Inte många timmar kvar, suck... igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 aug 2009, 19:34 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är elektroniken klart dragen, här är allt på plats och allt funkar.
Dubbla mottagarackar och dubbel matning till mottagare. :D
Bild

Emcotec DPSI
Bild

Rökoljetank och Sullivan rökpump samt dess brytare (på utsidan).
Bild

Rhino LiPo-ackarna
Bild

Gasservot
Bild

Kvar:
- Väntar hem rökoljetankpåfyllningsnippeln
- Och så vet jag inte om man måste jorda motor och tändbox, nån? Hur?
- Canopyn måste jag få fast på nåt smidigare sätt.

Har till och med gjort film på allt. :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 aug 2009, 21:01 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM skrev:
Har till och med gjort film på allt. :lol:

Högerklicka och Spara som... (38MB 2,5min)
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... ra300s.wmv


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10 aug 2009, 07:59 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2008, 19:57
Inlägg: 1624
Ort: Mariehamn
MickeM skrev:
Nu är elektroniken klart dragen, här är allt på plats och allt funkar.
- Canopyn måste jag få fast på nåt smidigare sätt.

Har till och med gjort film på allt. :lol:


Snygg och prydlig installation :D ... kanske magneter fungerar för canopyn :roll:

_________________
OH 530


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10 aug 2009, 10:37 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte skrev:
MickeM skrev:
Nu är elektroniken klart dragen, här är allt på plats och allt funkar.
- Canopyn måste jag få fast på nåt smidigare sätt.

Har till och med gjort film på allt. :lol:


Snygg och prydlig installation :D ... kanske magneter fungerar för canopyn :roll:

Ja men hur? Det är ju bara en enorm sladdrig plastbubbla. Inga lister
och sånt, det körde nån viss herre över med gräsklipparen. Så det är
bara en lös canopy och en flygkropp. Vill ju ha det tajt också så allt
inte flyger iväg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 aug 2009, 20:39 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hoppsan, flyget är ju flygklart! :D
27 augusti 2009. Och allt funkar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån 22 mar 2010, 23:03 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:36
Inlägg: 1451
Ort: Jomala
MickeM skrev:
Var får man tag på sån där plastvajer?

Och vad tror ni om en bättre vanlig strömbrytare med LED och ladduttag
för tändningen som tex en sån här? Som inte finns i lager förstås. Annars?
http://www.fullkontroll.se/crrc-switch-p-3825.html

Och 4.8V NiMH SubC-ack för tändningen? Varför inte 6V? Tändboxen klarar
bägge. Men vad är skillnaden?! Denna 4.8V kanske funkar?
http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... tID=13603-

Och sen funderade jag på om jag skall använda vanliga NiMH samt en
bättre strömbrytare för mottagare och servon, eller om man verkligen
måste gå upp ett steg och skaffa tex en DPSI från Fullkontroll och sätta
på två LiPos (som jag sen använder i Pittsen också). Vad vet folket? =)


Har du "killer-switch" på tändningen så att du kan bryta tändningen via radion?

eller har du bara en mekanisk brytare på flyget för att bryta tändningen?

Behöver man ha "killer-switch" för att säkerheten? Har alla det på sina bensinare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: tis 23 mar 2010, 00:06 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren skrev:
Har du "killer-switch" på tändningen så att du kan bryta tändningen via radion?

eller har du bara en mekanisk brytare på flyget för att bryta tändningen?

Behöver man ha "killer-switch" för att säkerheten? Har alla det på sina bensinare?

Ingen killer-switch, inget choke-servo.
Men på Pitts blir det åtminstone Choke-servo samt kanske nån killer-grej också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: fre 11 jun 2010, 21:36 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 dec 2008, 13:43
Inlägg: 1245
Ort: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
Efter att MickeM krashade Extran pga motorstopp så fick jag köpa den billigt. Ursnyggt flyg tycker jag! Reparationerna har pågått sedan i onsdags, man jag har inte orkat uppdatera förrän nu...kommit in så sent från garaget och sen har man varit för trött för att orka ladda upp alla bilder :)

Men, till arbetet nu. Så här såg den ut när jag köpte den i tisdags kväll/natt:
Nosen helt mos, landställsinfästningen borta+en spricka bak i kroppen så att den går att böja :)
Bilaga:
P6087520 (800x600).jpg
P6087520 (800x600).jpg [ 119.79 KiB | Visad 1987 gånger ]

Vingarna hela!
Bilaga:
P6097529 (800x600).jpg
P6097529 (800x600).jpg [ 121.11 KiB | Visad 1987 gånger ]

Canopyn har en liten bit borta...hur fixar man detta bäst? bokplast?
Bilaga:
P6097530 (800x600).jpg
P6097530 (800x600).jpg [ 81.87 KiB | Visad 1987 gånger ]

vingrör, motorkåpa och landstället+landställsinfästningen
Bilaga:
P6097531 (800x600).jpg
P6097531 (800x600).jpg [ 84.73 KiB | Visad 1987 gånger ]

Här går det att böja kroppen
Bilaga:
P6097532 (800x600).jpg
P6097532 (800x600).jpg [ 86.63 KiB | Visad 1987 gånger ]

Såhär ser det ut när man skurit bort lite klädsel på undersidan för att komma åt:
Bilaga:
P6097533 (800x600).jpg
P6097533 (800x600).jpg [ 77.71 KiB | Visad 1987 gånger ]

Här alla bitarna jag fick med...
Bilaga:
P6097534 (800x600).jpg
P6097534 (800x600).jpg [ 124.74 KiB | Visad 1987 gånger ]

Landställsinfästningen ditlimmad med massor av epoxy. Hårt blev det!
Bilaga:
P6097535 (800x600).jpg
P6097535 (800x600).jpg [ 75.41 KiB | Visad 1987 gånger ]


Bilaga:
P6097536 (800x600).jpg
P6097536 (800x600).jpg [ 90.54 KiB | Visad 1987 gånger ]

Sprickan limmad med epoxy+några små förstärkningar. Hårt blev det här också!
Bilaga:
P6097537 (800x600).jpg
P6097537 (800x600).jpg [ 85.04 KiB | Visad 1987 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: fre 11 jun 2010, 22:05 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 dec 2008, 13:43
Inlägg: 1245
Ort: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
Passade på att pilla dit tändningsbrytaren. Kommer köra på 4.8V ack för enkelhetens skull och så man slipper ta ut acken för att ladda :)
Bilaga:
P6097539 (800x600).jpg
P6097539 (800x600).jpg [ 85.3 KiB | Visad 1986 gånger ]

Eftersom ena ackvarnaren (en till på väg) hade en JST hona så lödde jag på JST hanar på varsin kabel från de två 2s 5000mah lipo ackarna.
Bilaga:
P6107546 (800x600).jpg
P6107546 (800x600).jpg [ 152.41 KiB | Visad 1986 gånger ]

Eftersom jag har deans på ackarna jag ska ha till flyget och på min lipokonverterade starter valde jag att göra två multiplex<->dean adaptrar.
Bilaga:
P6107552 (800x600).jpg
P6107552 (800x600).jpg [ 89.89 KiB | Visad 1986 gånger ]

Idag kom motorn (SPE 40cc) från Eckerö med Mr X's motortransport AB. Tackar för hemkörningen! :D
Bilaga:
P6117554 (800x600).jpg
P6117554 (800x600).jpg [ 124.39 KiB | Visad 1986 gånger ]

Limmade en plywoodplatta på det mosade motorfästet. Glömde förstås ta bild på hur det såg ut innan...
Bilaga:
P6117556 (800x600).jpg
P6117556 (800x600).jpg [ 75.94 KiB | Visad 1986 gånger ]

Var tvungen att förlänga en redan 60mm lång servoarm för att den skulle passa till push-pull linkaget som är till sidorodret...tog ingen bild på det heller med det kommer imorrn.
Bilaga:
P6117564 (800x600).jpg
P6117564 (800x600).jpg [ 154.05 KiB | Visad 1986 gånger ]

Börjar vara lite elektronik på plats...magnetbrytaren, ackvarnare till tändningen, en ackvarnare till ena lipo acken, höjdservon och sidoroderservo. Har limmat dit en plywoodplatta med skumgummi på som batterierna ska vara på
Bilaga:
P6117568 (800x600).jpg
P6117568 (800x600).jpg [ 124.15 KiB | Visad 1986 gånger ]

Ackarna fastsatta. Dom kommer nog hållas på plats hur vilt jag än flyger :)
Bilaga:
P6117570 (800x600).jpg
P6117570 (800x600).jpg [ 101.32 KiB | Visad 1986 gånger ]

Limmade dit motorfästet samt torpedväggen. Endast fast i underkanten+en liten bit på höger sida sett uppifrån.
Bilaga:
P6117571 (800x600).jpg
P6117571 (800x600).jpg [ 87.79 KiB | Visad 1986 gånger ]

Behövs förstärkning som bilden visar :) Limmade dit två av fyra 2mm plywoodskivor som förstärkning sent ikväll, men då hade jag glömt kameran inne och lat som man var orkade man inte gå efter den :lol: bilder kommer imorrn.
Bilaga:
P6117572 (800x600).jpg
P6117572 (800x600).jpg [ 81.75 KiB | Visad 1986 gånger ]



Justdeja, kanske ska presentera setupen:

Motor: SPE 40
tändstift: NGK BPMR7A (motsvarande Champion RCJ 6Y)
bränsle: vanlig 95 med 3.5% ojla första 4 litrarna (motorn endast körd några få gånger ännu) sen 2.5% olja
Höjdroderservon: futaba 3305MG
sidoroderservo: scanner RC 10kg MG
skevservon: Power HD 7kg MG
gasservo: hitec std servo
eventuellt choke-servo: hitec standard
magnetbrytare/ubec: Emcotec DPSI Micro - DualBat 5.5/5.9 MPX
mottagarackar: 2 st Turnigy 2S 5000mAh (lite väl stora och tunga, kör eventuellt med 2x 2S 2200mah istället...får se hur mycket servona dar...)
tändningsack: sanyo 4,8V 2700mAh
tank: ca 500ml
tanknippel: ja
pilotfigur: blå-gul, samma som micke hade
Nåt jag glömt? Fråga isåfall :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: lör 19 jun 2010, 23:04 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 dec 2008, 13:43
Inlägg: 1245
Ort: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
Utlovade bilden på sidoroderservot med linkage:
Bilaga:
P6127576 (800x600).jpg
P6127576 (800x600).jpg [ 75.82 KiB | Visad 1967 gånger ]

Extran är nu nästan klar! Servona och linkagena är justerade! Enda som behöver repareras ännu är en liten platta under motorfästet, men den sätter jag dit till sist så blir det enklare att sätta dit motorn och tanken och sånt.
Bilaga:
P6187633 (800x600).jpg
P6187633 (800x600).jpg [ 105.96 KiB | Visad 1967 gånger ]


Bilaga:
P6187634 (800x600).jpg
P6187634 (800x600).jpg [ 105.69 KiB | Visad 1967 gånger ]


Bilaga:
P6187635 (800x600).jpg
P6187635 (800x600).jpg [ 118.38 KiB | Visad 1967 gånger ]

Börjar se aaningens råddigt ut i den :)
Bilaga:
P6187636 (800x600).jpg
P6187636 (800x600).jpg [ 144.51 KiB | Visad 1967 gånger ]


Kvar:
-få det där j-vla tändsystemet av Kamikaze...hoppas verkligen jag får det på måndag?? :)
-försöka starta motorn och köra den lite i testbänken
-montera motor och tank i extran
-sätta dit en platta under motorbocken
-stryka flyget lite på några få ställen
-sätta fast alla kablar och elektronik och sånt inne i flyget, kolla så allt det funkar
-få dit motorkåpa, propeller och spinner på nåt sätt...
-ställa in utslagen
-kolla CG
-få flyget transporterat till fältet
-"Blunda och ge full gas!" :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: fre 25 jun 2010, 19:26 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 dec 2008, 13:43
Inlägg: 1245
Ort: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
Fick äntligen tändystemet av Kamikaze för ett tag sedan och hade snabbt igång motorn när han var här. Den satt bara tillfälligt löst ditskruvad i den tillfälliga testbänken så vi bara testade att den gick igång. Körde den på vanlig 95 oktan då, och efter det fick jag varken ta in motorn, tanken, pumpen eller benisindunken i garaget :( :lol: Farsan tyckte det luktade förjävligt. :lol:
Så igår bar det av till byggis för att inhandla aspen tvåtaktsmiljöbränsle med 2% helsyntetisk olja, vari jag blandade ytterligare 1%. Sen skruvade jag fast motorn lite bättre och slog runt propellern några varv med tändningen avslagen för att få fram bränsle. På med tändningen och full choke. Gick den där korta stunden den gör med choke på på andra slaget! :shock: Öppna choken och sen slog jag 3-4 gånger till så gick den igång :D Ställde den på ca 1/6 gas för den vibrerade så fruktansvärt i skrangelredet till testbänk :) Gasade lite då och då, kanske var 5:e till var 10:e minut eller nåt och den gick så bra så bra med bara grundinställningarna. Stannade inte en enda gång! Efter lite över en halvtimmes körning hade det knappt gått 2 dl! Snacka om att det kommer bli billigt att flyga extran mot t.ex twisten! Billigare soppa och snålare drift.
Monterade motorn i Extran idag, satte dit tanken och gas-servo och allt sånt. Kom till att jag nog skippar choke-servot för enkelhetens skull och så sparar man ju lite vikt :wink: Monterade på vingar och canopy och allt sånt och kollade var CG var. Precis perfekt 120mm utan en enda justering! Manualen säger 115-125 :D Kommer köra utan spinner för jag vetef-n hur jag skall få fast den. Efter detta taxade jag runt lite på gården. Motorn startade ännu lättare nu, första slaget! Snacka om att jag är nöjd med tanke på vilken struntsumma jag gav för motorn! :D
Nu är det inte mycket kvar och jag siktar på premiär antingen i helgen eller nångång nästa vecka.

Kvar:
-stryka flyget lite på några få ställen
-sätta fast alla kablar och elektronik och sånt inne i flyget
-sätta dit motorkåpan, men det gör jag först efter några flygningar när jag ser att allt under motorkåpan funkar som det ska :)
-ställa in utslagen
-få flyget transporterat till fältet
-"Blunda och ge full gas!"

Hmm...bild tog jag ju inte nu kom jag på....men det kommer nog tidsnog :D
Är nu ännu mera kär i flyget! Såå snyggt tycker jag! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: lör 26 jun 2010, 12:07 
Offline
Inventarie

Blev medlem: mån 28 feb 2005, 14:50
Inlägg: 5247
Ort: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Bra att du är nöjd! Hoppas propellern ine är för stor bara! Är lite rädd för det! Satsa på en mindre propp! Eller en 3 bladig till den motorn :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: tis 11 sep 2018, 22:06 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Snyggaste flyget jag haft, men det var tungt och 26cc var på tok för litet för det tunga flyget. Vart tog det vägen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 11:10 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM skrev:
Snyggaste flyget jag haft, men det var tungt och 26cc var på tok för litet för det tunga flyget. Vart tog det vägen?

Nu vet jag var det är! :D (Obs, inte hos mig)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: sön 03 feb 2019, 11:25 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2986
Kör: Vad jag vill
MickeM skrev:
MickeM skrev:
Snyggaste flyget jag haft, men det var tungt och 26cc var på tok för litet för det tunga flyget. Vart tog det vägen?

Nu vet jag var det är! :D (Obs, inte hos mig)

Liknar liiite på det som ligger i bocken hemma hos mig 8) 8)

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: sön 03 feb 2019, 13:06 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe skrev:
MickeM skrev:
MickeM skrev:
Snyggaste flyget jag haft, men det var tungt och 26cc var på tok för litet för det tunga flyget. Vart tog det vägen?

Nu vet jag var det är! :D (Obs, inte hos mig)

Liknar liiite på det som ligger i bocken hemma hos mig 8) 8)

Haha, jo... men den var inte där när jag upptäckte att den var kvar på Åland/kvar för inte så länge sedan. :-D Det rör på sig. Snyggt flyg. Sätt i en 40cc, skippa rök och annat jox, håll den lätt. Den flög fint men vart allt för tung för en 26cc-motor (motorn är såld till Finland). Jag tror throttlestaget gick av eller lossnade på den när jag flög den, minns inte. Den gick ner på tomgång och jag försökte få den till fältet, men det räckte inte fram och den for in i dikesväggen. Men sen har den ju fått markkontakt igen förstod jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: fre 08 feb 2019, 07:49 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2986
Kör: Vad jag vill
Ligger en 40cc hemma som ska i den.

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: lör 16 mar 2019, 10:54 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2986
Kör: Vad jag vill
Kanske detta fina flyg får ny hemmahangar i Stockholm men tillträde till en riktigt seriös klubb som inte låter lite snö stoppa dom 8) 8)

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CMPro Extra 300S
InläggPostat: ons 17 jul 2019, 11:00 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe skrev:
Kanske detta fina flyg får ny hemmahangar i Stockholm men tillträde till en riktigt seriös klubb som inte låter lite snö stoppa dom 8) 8)

Hur blev det? For den till the svedala?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010