Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Apr 2009, 15:55 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM wrote:
Hur är det med tändboxen, skall den monteras stumt eller har ni fäst
den med gummibussningar? Eller hur har ni gjort?

Och gasservostaget, vad har ni använt? Man skall inte använda metall
har jag förstått, för att det stör och är för stumt? Använder ju 35MHz.

Är fortfarande skeptisk till strömbrytarna. Den för mottagare och servon
samt den för tändningen. Men men... får väl beställa hem nåt bara. =)
Saknar propellern än så länge också.

Tar nog några veckor till innan denna är klar.


Tändningsboxen brukar jag ha skumgummi bakom o fast med stripes.
Dom små strömbrytarna som jag haft på tändningen så har jag fått slut på.

Jag hade plast vajer till gasen förut, men nu efter jag börja köra 2,4 så har jag pianotråd.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 13 Apr 2009, 22:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var får man tag på sån där plastvajer?

Och vad tror ni om en bättre vanlig strömbrytare med LED och ladduttag
för tändningen som tex en sån här? Som inte finns i lager förstås. Annars?
http://www.fullkontroll.se/crrc-switch-p-3825.html

Och 4.8V NiMH SubC-ack för tändningen? Varför inte 6V? Tändboxen klarar
bägge. Men vad är skillnaden?! Denna 4.8V kanske funkar?
http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... tID=13603-

Och sen funderade jag på om jag skall använda vanliga NiMH samt en
bättre strömbrytare för mottagare och servon, eller om man verkligen
måste gå upp ett steg och skaffa tex en DPSI från Fullkontroll och sätta
på två LiPos (som jag sen använder i Pittsen också). Vad vet folket? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009, 06:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Var får man tag på sån där plastvajer?

Söders Rc har och jag tror Bernt köpte från någon firma på Åland (Optinova kanske)

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009, 09:34 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Var får man tag på sån där plastvajer?

Söders Rc har och jag tror Bernt köpte från någon firma på Åland (Optinova kanske)

Scantube har Jag o bernt köpt ifrån.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009, 11:47 
Offline
Motorportalare

Joined: Tue 10 Mar 2009, 21:37
Posts: 545
Location: Finström
JS_ wrote:
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Var får man tag på sån där plastvajer?

Söders Rc har och jag tror Bernt köpte från någon firma på Åland (Optinova kanske)

Scantube har Jag o bernt köpt ifrån.



Vad är det för dimension? Vilka egenskaper ska den ha? Får den flexa eller helt stum?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009, 14:47 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Jag tror att inre va 2mm o skalet va 2mm inner o 4mm ytter.
Den var stum.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009, 15:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så den får inte böjas alls? Går den av då? Den skall ju bara dra, inte skjuta, väl?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009, 20:27 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM wrote:
Så den får inte böjas alls? Går den av då? Den skall ju bara dra, inte skjuta, väl?

Tror jag va trött när jag skrev stum, den går nog att böja ganska bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009, 22:14 
Offline
Motorportalare

Joined: Tue 10 Mar 2009, 21:37
Posts: 545
Location: Finström
Skall den skjuta också eller?
Jag kan säkert fixa lite skrotslang med trådar i


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009, 22:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bara den inte töjs eller innehåller någon metall, och är ca 2mm i diameter. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 18 Apr 2009, 08:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Satt och glunade lite på tändboxen till Extrans SV-26. Och blev att
undra lite vad som finns i den samt hur dom egentligen fungerar
och skall arbeta. Vet att den får ström och skapar en högre spänning
men mer ingående? Och vad är skillnaden på 4.8 och 6.0 V matning?
Nån som vet?

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 18 Apr 2009, 08:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det vanligaste felet i samband med störningar är otillräcklig jordning.
Jorda tändboxen ordentligt så slipper du många problem.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Jun 2009, 00:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Extran må va snyggig, men jag tyckte den såg lite lam ut, så jag satte
lite egen prägel på den. Borde kanske ha skruvat fast canopyn och
fixat lite annat först (återstår lite pill) och magnetbrytaren samt
gubben saknas osv...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Jun 2009, 08:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
när ska vi börja få se skönheten uppe i luften då? den står ju bara hos dig och drar i sig damm :wink:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Jun 2009, 10:53 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Micke......! Kom ihåg att du borde återgå till grundinställningarna på förgasaren.... för jag tror jag råddade bort det sist..... :oops:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Jun 2009, 11:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
När flyga... LiPo-ackar på väg (Mr X). Magnetbrytare, oops, den måste jag ju beställa. Och så hittade jag plasstag så jag kan fixa throttlen. Det är allt. Sen flyga.

Kamikaze... jag tänker släpa dig till fältet. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Jun 2009, 12:29 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Här har du hur du ställer in motorn.

http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=5580


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Jul 2009, 19:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hade ju lite delar som dök upp till den här förut som också monterats i.

Delar från HobbyCity
Image

Rökoljetanken
Image

Jäkla klurigt få allt på vettig plats när det bara fanns typ "hål" överallt.
Image

Löda lite grann...
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 30 Jul 2009, 10:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite mer grejs dök det upp igår. =)
Rökpump och en pilotfigur!

Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Aug 2009, 14:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Röksystemet blir väl så här typ...
Image

Och nu är DPSI igång. All elektronik är igång. Allt sitter fast, förutom
kablarna, mottagaren (finns färdigt fäste för den bara sätta fast) och
slangarna till rökpumpen. Observera 4 st ackvarnare (bara för test, en
för tändning 4.8V, en för matningen 6V, samt en LiPo-ackvarnare per
ack för att se hur de har det).
Image

Vad är kvar?
- Röknippel till ljuddämpen
- Fästa mottagare och kablar
- Få hem en rökoljetankpåfyllningsnippel
- Fara och hämta nya tändstiftet från Dax som nyss kommit
- Störa mig på att det inte går att få fast huven på nåt lätt sätt, kanske borde fixas, ingen aning hur... 16 skruvar idag.
- Fixa snabbfästet bättre för tändningsacken.
- Sätta fast noskåpan och slänga på propeller o spinner.

SEN är jag flygklar... suck...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group