motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2541
Page 6 of 7

Author:  MickeM [ Mon 13 Jul 2015, 17:25 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Tog lite mer tid än jag tänkte med Stukan.
Ska ju läsas på lite och förstå motorn och sånt. =)
Samt så har jag nu en suverän checklista för flyg också. ;-)

Den hade stått ett tag så det fanns lite smått att fixa.
Men allt funkar som det ska. Skoj! Snart flygklar. Kanske inkommande helg om det är väder.

Author:  MickeM [ Mon 13 Jul 2015, 22:25 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Det dök upp lite hexacopter-fix med GPS-shutter till kamera-fixande...
Så Stukan blev ej klar ikväll, men det närmar sig stabilt. =)
Behöver ombordglöd bara och en deans kontakt till den.
Och så lite roderutslag till bara. Manualens siffror ska väl vara OK,
eller hur Atte? Något annat att tänka på? CG såg jag märken på undersidan...
Taxning i helgen blir det ju inte, eftersom jag inte har grejerna, kom jag på.

Attachment:
IMG_0743.JPG
IMG_0743.JPG [ 84 KiB | Viewed 8568 times ]

Author:  Atte [ Tue 14 Jul 2015, 06:46 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

MickeM wrote:
Behöver ombordglöd bara och en deans kontakt till den.
Manualens siffror ska väl vara OK,
eller hur Atte? Något annat att tänka på? CG såg jag märken på undersidan...

Varför ombordglöd, motorn går helt OK utan, även på tomgång. Om jag minns rätt så hade jag utslagen enligt manualen och märkningen av CG är nog på rätt ... borde varit rätt bra balanserad.

Author:  MickeM [ Tue 14 Jul 2015, 14:03 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Atte wrote:
MickeM wrote:
Behöver ombordglöd bara och en deans kontakt till den.
Manualens siffror ska väl vara OK,
eller hur Atte? Något annat att tänka på? CG såg jag märken på undersidan...

Varför ombordglöd, motorn går helt OK utan, även på tomgång. Om jag minns rätt så hade jag utslagen enligt manualen och märkningen av CG är nog på rätt ... borde varit rätt bra balanserad.

Ombordglöd: Ja det kanske går bra på en RCV, tänkte inte på nåt sånt. =) Kör väl utan då. Vad sku jag veta, har ju inte kört den.
Roderutslag: OK
CG: Jag vet inte vad du hade för ack. Resten är orört vad gäller viktmässigt. Flyger först utan noskåpa, så jag måste väl göra något åt det, den va rätt tung.

Author:  MickeM [ Thu 16 Jul 2015, 19:48 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Atte:
Den är rätt så baktung om man ska följa märkningarna (som är samma som i manualen).
Vad hade du för ack i den när du flög? Jag har en 3S 2200 LiPo där du hade acken.

Och jösses va tung kärran är. Ska väga 5,3-5,5 kg och den väger över 6,5 kg (med LiPot).

Author:  MickeM [ Thu 16 Jul 2015, 20:32 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

MickeM wrote:
Atte:
Den är rätt så baktung om man ska följa märkningarna (som är samma som i manualen).
Vad hade du för ack i den när du flög? Jag har en 3S 2200 LiPo där du hade acken.

Och jösses va tung kärran är. Ska väga 5,3-5,5 kg och den väger över 6,5 kg (med LiPot).

Huj, ser nu att det finns fyra olika revisioner på manual till detta flyg (finns varianter på flyget också, vilket har jag liksom!?)
Samtliga har olika CG. Det är märkligt. Många har testat fram sin CG och sen visar det sig att det är flapsen och lite skeven
som spelat roll för detta. Skapat nån "ballooning effect". Huh... Nu vill man ju bara taxa... =)

Author:  Atte [ Thu 16 Jul 2015, 20:58 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

MickeM wrote:
Atte:
Den är rätt så baktung om man ska följa märkningarna (som är samma som i manualen).
Vad hade du för ack i den när du flög? Jag har en 3S 2200 LiPo där du hade acken.

Och jösses va tung kärran är. Ska väga 5,3-5,5 kg och den väger över 6,5 kg (med LiPot).


... min första flygning höll på att sluta med katastrof då den var alldeles för baktung (jag skrev nåt om det i eftersnack när det var aktuellt) men sen balanserade jag den på dom märken som finns och då var den helt OK ... motorkåpan var på och som du noterat så är motorkåpan rätt tung, kommer inte ihåg om jag måste blya nåt men det borde i såfall finnas kvar. Jag flög den med vanlig 4-cell metallhybrid acc.

Author:  MickeM [ Thu 16 Jul 2015, 21:28 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

CG verkar finnas mellan 110-140+.
Nån sa att 135 är allt för baktungt.
115 lär ska vara lagom framtungt så man behöver använda höjd för att hålla ner stjärten vid landning.
Flapsen är lösa, måste fixas.
Är en del fix kvar, så det blir att taxa på fältet första tillfället.
Få motorn att gå med mitt bränsle osv.
Ska bli kul flyga Warbird snart. 8)

Author:  MickeM [ Thu 16 Jul 2015, 21:40 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Det är vikter i den på motorbocken japp.
Jag kikade igenom eftersnacket och där skrev du nog om att den var baktung.
Men inget mer givande så att säga. =) Jag försöker väl få till det på 115-120 sen.
Men vikten är jag förvånad över. Står 5,5 i manualen. 5,3 på en webshop.
Under 7 kg säger ESM. Min väger 6,5. Vilken oreda. Jag har ingen aning hur tillverkarna
tänker när de sätter ut sina vikter, det är alltid mycket lättare än verkligheten.
Nån flyger med 6,6 kg och CG på 127 och den flyger underbart.
Och sen... vad är skillnaden mellan KMP och ESM. Vissa säger att det är sammalika
och andra säger att det skiljer. Bokstäverna i namnet skiljer har jag märkt. =)

Author:  Mr X [ Thu 16 Jul 2015, 21:48 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

MickeM wrote:
Och sen... vad är skillnaden mellan KMP och ESM. Vissa säger att det är sammalika
och andra säger att det skiljer. Bokstäverna i namnet skiljer har jag märkt. =)

Finns också YT International :wink:

Author:  MickeM [ Thu 16 Jul 2015, 21:51 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Mr X wrote:
MickeM wrote:
Och sen... vad är skillnaden mellan KMP och ESM. Vissa säger att det är sammalika
och andra säger att det skiljer. Bokstäverna i namnet skiljer har jag märkt. =)

Finns också YT International :wink:

Men what! Varför ska dom ha så för? Dessutom finns det olika färgscheman och liiite olika utformning.
Inte undra på då att det blir en massa olika specifikationer.

Author:  MickeM [ Fri 31 Jul 2015, 21:06 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Hade Stukan med till fältet idag, skulle starta motorn, få den att gå bra, taxa... men fanskapet startade inte ens. Gick några sekunder totalt set. Den fick ej bränsle. Ingen aning vad det berodde på. Inte rört nålarna, bara ökade högvarvs ett halv varv. Sprätte man in i förgasaren gick motorn några sekunder. Så Atte, vad är det för knep på en sån här motor? Och ja, jag hade starter som gick åt fel håll samt startade via insexan på ovansidan. Glöden funkade också. Rann ej bränsle ur pipan ens, lite splutt vart det när jag prime'a. Nåt knix måste det vara. Annars gick motorn runt fint. =) Stukan är kvar i bilen tills nästa gång. Måste tillverka nytt startverktyg, för mjukt material i insexan, det var förstås inte standard insexa som det är i alla helis, utan en mindre... sågade av en L-insex-nyckel, men den rundade för lätt, den var väl gjord i papper eller nåt.

Author:  Atte [ Sat 01 Aug 2015, 08:15 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

MickeM wrote:
Hade Stukan med till fältet idag, skulle starta motorn, få den att gå bra, taxa... men fanskapet startade inte ens. Gick några sekunder totalt set. Den fick ej bränsle. Ingen aning vad det berodde på. Inte rört nålarna, bara ökade högvarvs ett halv varv. Sprätte man in i förgasaren gick motorn några sekunder. Så Atte, vad är det för knep på en sån här motor? Och ja, jag hade starter som gick åt fel håll samt startade via insexan på ovansidan. Glöden funkade också. Rann ej bränsle ur pipan ens, lite splutt vart det när jag prime'a. Nåt knix måste det vara. Annars gick motorn runt fint. =) Stukan är kvar i bilen tills nästa gång. Måste tillverka nytt startverktyg, för mjukt material i insexan, det var förstås inte standard insexa som det är i alla helis, utan en mindre... sågade av en L-insex-nyckel, men den rundade för lätt, den var väl gjord i papper eller nåt.

... har du checkat att slangarna till tanken är OK och att det faktiskt kommer bränsle, den har ju faktiskt hängt med nosen nedåt några år så det finns ju en risk att sugslangen med klunken vikt sig och inte släpper igenom bränsle. Vad jag kan minnas så hade jag inte några problem med att den inte skulle gå när den startat. Jag har en insexa som passar.

Author:  MickeM [ Sat 01 Aug 2015, 12:04 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Slangarna såg bra ut, men jag fick inte fram bränsle till förgasaren. Det var öppet genom förgasaren för om jag klämde till slangen så "gurglade" det in i förgasaren. Kan nog va klunken, ska testa det nästa gång jag far till fältet (Stukan är i bilen så den får va där tills dess). Dessutom ska man ju kunna prime'a genom att sätta fingret för insuget, vilket jag hade glömt att man kunde göra, eller va det för att stoppa motorn? Hm... Minns ju inte allt med metanolarna... :lol: Men ska dubbelkolla slangarna ändå. Alla är synliga.

Author:  MickeM [ Sun 02 Aug 2015, 09:33 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

MickeM wrote:
Slangarna såg bra ut, men jag fick inte fram bränsle till förgasaren. Det var öppet genom förgasaren för om jag klämde till slangen så "gurglade" det in i förgasaren. Kan nog va klunken, ska testa det nästa gång jag far till fältet (Stukan är i bilen så den får va där tills dess). Dessutom ska man ju kunna prime'a genom att sätta fingret för insuget, vilket jag hade glömt att man kunde göra, eller va det för att stoppa motorn? Hm... Minns ju inte allt med metanolarna... :lol: Men ska dubbelkolla slangarna ändå. Alla är synliga.

Det var något med tankslangen däremot, för jag måsta luta flyget framåt för att kunna tanka ur. När flyget stod som vanligt så gick det inte att tanka ur. Udda.

Author:  MickeM [ Sun 02 Aug 2015, 14:53 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Taxad!

- Jag kollade klunken, dvs hade flygets nos rakt upp med tom tank och rörde flyget fram och tillbaks,
då ska klunken dunka lätt i tankväggarna. Och lutar man flyget framåt så ska klunken hasa längs med
botten på tanken, samma med flyget lutat bakåt när nosen är upp. Funkade finfint.

- Jag hade lika mycket laddade glödare idag som senast, och det funkade hela vägen från glödaren
till stiftet inklusive glödströmsförlängaren.

- Alla slanger var hela och fina.

Hmm... Nåja, NGKs tips om att primea genom att hålla fingret för insuget var det enda nya jag hade
att komma med. Provade med det och drog runt motorn. Ok... på med glödaren, på med startern...
och se på f-n, den startade direkt och sen gick den bra hela tiden! Stannade i början tills jag fick
tomgången bra och då den var lite kall, men inget märkvärdigt. Taxade 2/3 av tanken. =) Väldigt
hoppigt bitvis, ingen fjädring på flyget och banan var rätt ojämn på sina ställen.

Nog vart man flygsugen... och flyget såg riktigt bra ut på fältet. Ni måste skaffa warbirds!

När man ska tanka ur är något snett i alla fall, måste vända och vrida på flyget i flera vinklar för att
få ut bränslet. Ska ju inte vara klunk på den slangen, så det måste jag kolla upp. Slangen har väl vikt
sig till mitten av tanken eller nåt. Annars är det lite småfix, som säkert lär ta en hel kväll, så är flyget
flygklart.

Kul i alla fall! =) Gillar när det går framåt.

Attachment:
20150802_142433_resized.jpg
20150802_142433_resized.jpg [ 121.63 KiB | Viewed 8453 times ]

Author:  Atte [ Sun 02 Aug 2015, 19:30 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

MickeM wrote:
Taxad!

- Jag kollade klunken, dvs hade flygets nos rakt upp med tom tank och rörde flyget fram och tillbaks,
då ska klunken dunka lätt i tankväggarna. Och lutar man flyget framåt så ska klunken hasa längs med
botten på tanken, samma med flyget lutat bakåt när nosen är upp. Funkade finfint.

När man ska tanka ur är något snett i alla fall, måste vända och vrida på flyget i flera vinklar för att
få ut bränslet. Ska ju inte vara klunk på den slangen, så det måste jag kolla upp. Slangen har väl vikt
sig till mitten av tanken eller nåt. Annars är det lite småfix, som säkert lär ta en hel kväll, så är flyget
flygklart.


skönt att höra att du fått motorn att gå som den skall ... verkar ju som att klunken ligger rätt och för att kolla detta så kan du ju tanka ur genom den slangen (ta loss den från motorn och sug) och om du får tanken tom när flyget står på marken (plant underlag) så skall den delen vara OK. Kommer inte ihåg hur eller om jag dragit nån extra slang för urtankning. Om det finns en slang till (en tredje slang) förutom matning till motorn och tryck från ljuddämparen så är den sannolikt för tankning men den ligger antagligen så att du skall vända flyget på rygg med nosen lite nedåt för att få kunna suga ut allt bränsle.

Author:  MickeM [ Sun 02 Aug 2015, 20:12 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Det finns en skild slang för urtankning som går från tanken, en slang som du har lagt en strypare med plugg på. Den följer parallellt med vevhusventilationsslangen ut i det fria på undersidan. Går fint att tanka i och ur när flyget är upp och ner.

När jag taxade idag så gick 2/3 av tanken åt, sen tröttnade jag på taxa, bränslet räcker rätt länge om man bara taxar. =) Det sista bränslet var väldigt svårt få ut, så jag provar det du nämner, tanka ur genom slangen som går från tanken till förgasaren.

Slangarna som finns är:
- Slang från tanken till förgasaren
- Slang från tanken till ljuddämpen
- Slang från tanken till undersidan med en strypning och tankplugg
- Grov slang från vevhuset till undersidan ut i det fria

Så simpelt som det är på dessa metanolare. =)

Men nu ska en massa andra grejer bli mer klara så jag får rum att börja "från början" med sånt som ska fixas till.

Dessa flyg har sin charm, skulle vara skoj se folk skaffa warbirds. Mustang, Spitfire, Corsair, Fury, Warhawk, FW190, Bearcat, Hellcat, BF109...

Author:  Mr X [ Fri 14 Aug 2015, 23:49 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Nu när du har tröttnat på att taxa är det inte dax att ta upp den i luften.

Author:  MickeM [ Sat 15 Aug 2015, 09:24 ]
Post subject:  Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm

Mr X wrote:
Nu när du har tröttnat på att taxa är det inte dax att ta upp den i luften.

Självklart. =) Det som återstår nu när allt funkar:
- Noskåpa på
- Se till att det finns ventilation
- Propellerbalansering när jag ändå har bort proppen
- Fundera på om jag ska göra något åt att det är olika servon på flaps, de är "lika snabba" men olika starka
- Balansering

Samt lite småfix som att hälften av canopyskruvarna försvann senast, låsa roder, filter, ...

Page 6 of 7 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/