Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: tor 24 okt 2019, 04:00

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 138 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: lör 15 aug 2015, 10:06 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
MickeM skrev:
Mr X skrev:
Nu när du har tröttnat på att taxa är det inte dax att ta upp den i luften.

Självklart. =) Det som återstår nu när allt funkar:
- Noskåpa på
- Se till att det finns ventilation
- Propellerbalansering när jag ändå har bort proppen
- Fundera på om jag ska göra något åt att det är olika servon på flaps, de är "lika snabba" men olika starka
- Balansering

Samt lite småfix som att hälften av canopyskruvarna försvann senast, låsa roder, filter, ...



Flyga nästa år?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: lör 15 aug 2015, 10:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
MickeM skrev:
Mr X skrev:
Nu när du har tröttnat på att taxa är det inte dax att ta upp den i luften.

Självklart. =) Det som återstår nu när allt funkar:
- Noskåpa på
- Se till att det finns ventilation
- Propellerbalansering när jag ändå har bort proppen
- Fundera på om jag ska göra något åt att det är olika servon på flaps, de är "lika snabba" men olika starka
- Balansering

Samt lite småfix som att hälften av canopyskruvarna försvann senast, låsa roder, filter, ...



Flyga nästa år?

Nå, det där är ju småsaker så det fixar jag på några timmar. Tänkte nog kika på den före det. Antingen i morrn inför kvällen, eller så blir det efter Yaken har taxat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 11:14 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blir inte klok på specifikationerna på detta flyg, ESM Stuka. Ser man på alla webshops som säljer den så (samma som min med samma färg osv) så finns det tex tre olika vingspann, de flesta är 80" och 2032mm, medans det också finns 2000mm och 2020mm. Dessutom anges ofta vikten 5,3 och 5,5 kg samt även 6,3 kg där den senare även har mer info som att denna vikt är med minsta motor, utan pilot, utan nånting extra, litet batteri, liten tank osv osv. Va sjutton har då flyget som väger 5,3 kg? Ingen vinge?

Hittade även att det finns cockpit. :-D Måste hitta nånstans...
http://tysplanes.com/esm_ju-87-d_cockpit

Hur som helst... flyget är alltså en GIANT!!! :D Antar jag...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 12:45 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Huj, listan minskar i sakta mak med framgång inför kvällens flygning.

Kvar är (kl 13:45) Phust! 4h på mig, knappt. Vissa saker kan göras efter flygningen...:
DONE! - Canopy fästas bättre pga skruvar som försvinner
DONE! - Fixera mottagarantenner
DONE! - Bränslefilter
DONE! - Propellerbalansering
DONE! - Några servokontakter kvar att låsa (får duga, måste tömma vingen på elektronik annars)
DONE! - Aktivera idle up
DONE! - Failsafe
DONE! - Glapp glödströmsförlängarkåpa på stiftet (hinner ej byta nu, hoppas det håller)
DONE! - Se till att det finns ventilation (det får räcka, men ska "mäta" mer sen och lägga in en fläns, hinns ej nu)
DONE! - Motorkåpa på
DONE! - Har taxat rakt med sporrhjul, ställa om sidorodret rakt
DONE! - Sidoroderservot hade tidigare skuttat, visade sig vara pot-problem åt ena hållet från center, uppgraderade från Hitec HS-422 till Futaba S3305 MG.
DONE! - Ett flaps är sladdrigt
DONE! - Roderutslagen klara, men ska mätas en gång till
DONE! - Balansering

18:10
- Rollbalansering


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 14:08 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det går framåt. =) Kanske det blir Stuka ikväll trots allt. ;-)
DONE'ar av vartefter ovan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 17:08 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bara rollbalanseringen kvar nu... =)

Bilaga:
IMG_0784.JPG
IMG_0784.JPG [ 102.63 KiB | Visad 3398 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 23:00 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
PREMIÄRFLUGEN! ... av mig

Ikväll fick jag äntligen premiärflyga denna kråka! :D
Jag har kämpat som en galning hela dagen nästan för att få den flygklar, och närmare halv nio först ikväll så var den airborne.

Den startade så fint så fint! Inget nervöst stigande, bara lättade i samma riktning. Gled fint iväg på låg höjd och steg bit för bit. Flög några vändor, gjorde en flyby utan att röra spakarna på halvgas. Flög aldrig med mer än halvgas, bara drog på lite mer vid start. Men i skuggan av träden så var den bara en mörk plutt i luften. Det var väldigt svårt se vart den var på väg, så jag höll lite höger hela tiden. På en skala 0-10 och 10 är att man ser flyget hur bra som helst, så måste jag säga att det varierade mellan 0,5 och 1 när jag flög längre bort eller i skuggan. Jag hade nästan ingen koll alls. Huga. Blinkade aldrig. Den ska flygas när det är ljusare eller i alla fall sol ute!

Landade med lite högre fart på mitten av banan och vände snällt i slutet. Motorn startade direkt och gick tills jag stängde av den. Den var väldigt odramatisk att flyga, trimmade lite på höjd bara, annars gick den hur fint som helst. Min gula Cub var svårare att flyga. Väldigt roligt att det gick så bra. :-D Blev mer peppad nu. Länge sen jag känt att RC-flygandet var så här kul. Nu ska jag uppdatera min checklista, för det finns en del att fixa till nästa tillfälle: Motorkåpan började lossna, i- och urtankning funkar inge vidare alls, gick inte rent på fullgas, osv. Inte var det så mycket.

Klart nöjd med min Warbird! :D

Bilaga:
IMG_0786.JPG
IMG_0786.JPG [ 125.6 KiB | Visad 3386 gånger ]


Bilaga:
IMG_0787.JPG
IMG_0787.JPG [ 135.56 KiB | Visad 3386 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 23:13 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Den var riktigt fin i luften tyckte jag men som du säger svår att se hur den ligger i luften.
Mörka burriga flyg är inget för min syn så jag ska nog hålla mig till flyg med glada färger.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 23:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
Den var riktigt fin i luften tyckte jag men som du säger svår att se hur den ligger i luften.
Mörka burriga flyg är inget för min syn så jag ska nog hålla mig till flyg med glada färger.

Kanske jag skulle lägga en APM i den. Den håller maxvinklar och även minimigas så den inte stallar.
Samt FPV kanske. :-D Lampor vet jag inte ens om de hade?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 10:28 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna är nu på byggbordet. Gått igenom diverse smått fix (canopyn har tappat hälften av alla skruvar, noskåpan var lös och även den har fått nya skruvar, kollat över allt) och strax flygklar. Men när denna ska flyga igen, då ska det nog va solljus så man ser flyget. :-D Flög kl 2030 i augusti i fjol och då va det inte bästa ljuset. Hoppas nån till skaffar en WW2 och flyger lite.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 10:45 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag började ju "nita" flyget med Canopy-glue, tar sin tid, gör lite nu och då. Ska smutsas lite sen. Och sen airbrush. Hittade skala-cockpit-kit också. Och så har jag bomberna och allt hemma.

Jag har fått hem ny glödströmsförlängare och mer skalaenligt sporrhjul än sprialfjädern som är på nu med en sprucken fälg.

I övrigt är det nog bara kontroll av balanseringen kvar.

Bilaga:
IMG_1571.JPG
IMG_1571.JPG [ 46.6 KiB | Visad 3107 gånger ]


Bilaga:
IMG_1572.JPG
IMG_1572.JPG [ 47.38 KiB | Visad 3107 gånger ]


Bilaga:
IMG_1573.JPG
IMG_1573.JPG [ 46.38 KiB | Visad 3107 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: mån 15 aug 2016, 07:53 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2008, 19:57
Inlägg: 1624
Ort: Mariehamn
MickeM skrev:
Jag började ju "nita" flyget med Canopy-glue, tar sin tid, gör lite nu och då. Ska smutsas lite sen. Och sen airbrush. Hittade skala-cockpit-kit också. Och så har jag bomberna och allt hemma.

Jag har fått hem ny glödströmsförlängare och mer skalaenligt sporrhjul än sprialfjädern som är på nu med en sprucken fälg.

I övrigt är det nog bara kontroll av balanseringen kvar.

Bilaga:
IMG_1571.JPG


Bilaga:
IMG_1572.JPG


Bilaga:
IMG_1573.JPG


... vilken skillnad nitningen gör, snyggt jobbat:D. Jag ångrar nästan att jag gjorde mig av med den :roll:

_________________
OH 530


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: lör 03 sep 2016, 14:11 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där med att sätta nitar med Canopy-glue är lite jobbigt. Det tar inte jättelänge, men gör lite nu och då. Stora vingen är kvar... men har också ca 40% kvar av kroppen. Har också hittat en skala-cockpit som är lite lockande (70€ + 40€-frakt)... bara jag skulle fatta var sevona ska vara sen... kanske får rum ändå.
http://tysplanes.com/esm_ju-87-d_cockpit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: lör 16 feb 2019, 11:59 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Är nog flygklar. Men tänkte byta ut sporrhjulet då halva fälgen är borta, har nytt skalalikt hemma. Kollade även upp skalalik cockpit och hittade sådan men inte tagit hem. Har kroppen nästan klar med nitar, inte rört vingen. Tänkte sen smutsa ner flyget så det inte ser ut som en plastig RC-modell (är iofs glasfiber). Vet inte om det är så mycket mer just nu. Är min Warbird helt enkelt. Flugit en enda gång, den flög väldigt bra, men ska nog flyga när det är ljusare ute nästa gång. Funderat lite på att sätta i gyro för att slippa oroa sig över hur den ligger i luften när den är längre bort pga att den är målad som den är, mörk. Fyrtaktaren i den är en RCV så de skakar inte så mycket. Gillar flyget, men om nån vill köpa den så är den nog motvilligt till salu... =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: lör 16 feb 2019, 16:55 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Ja ha så detta flyg också i förrådet :mrgreen:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: lör 16 feb 2019, 19:04 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
Ja ha så detta flyg också i förrådet :mrgreen:

Japp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: tor 25 jul 2019, 23:16 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna flögs senast 17 augusti 2015 så den har stått ett tag.
Motorn var seg få igång idag (25 juli), kom inte bränsle till motorn före man tog av "extrapipan" och höll fingret för utblåset.
Sen krånglade min glödare.
Sen startade den men stannade fort, gick för snålt.
Bytte stift, fick den att gå bättre o bättre, tack för hjälpen hela högen.
Sen taxade jag lite och konstaterade att sporrhjulet bara tillåter vänstersvängar.
Så denna ska nog gås igenom lite mer...
- Byta ut sporrhjulet (har nytt komplett hemma), få får jag även bort det icke skalalika fjäder-sporrhjulet (menar att det ser ut som en fjäder).
- Fixa fast noskåpan så den inte skakar loss igen
- Se över tanken så det blir lättare att tanka och tanka ur och även ha koll på vad som händer före man ska starta

Behåller flyget... men vill någon köpa är det nog till salu för rätt pris.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Junkers JU-87D Stuka, spv 2000mm
InläggPostat: sön 22 sep 2019, 00:10 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är det dennas tur att ockupera ett byggbord!

Har ju redan taxat med den i år så jag måste ju flyga med den ocskå så att jag kan checka av Stuka-flight 2019.
- Ska byta sporrhjul för det gick inte svänga
- Fixa fast noskåpan bättre annars tar den i spinnern
- Ta bort pipen på avgasröret eller komma på nåt sätt att prime'a RCV'n för det går inte som det är nu (vill kunna sätta på glödare, veva runt motorn och sen primea tills den startar)
- Se över det där med tanken och tankningar, är lite omständigt nu
- Dubbelkolla att fjärrglödningen funkar
- Se om jag kan fixa en lite säkrare starteraxel, den förra ville ibland nästan flyga upp i ansiktet, svårt starta flyget ensam på det sättet

Sen om tid finns...
- Funderat på ombordglöd, har en extra
- Måla propellerspetsarna
- Kolla hur jag kan montera dom där kanonerna och ventilationshusen (skaladetaljer jag köpt efteråt)
- Se om jag lyckas räta ut ena hjulkåpan, är ju sned eller nåt, alltid varit det i min ägo
- Kanske fixa lite fler nitar på kroppen och smutsa ner flyget
- Kanske jag får nåt ryck och sätter in en APM Pro i den för att kunna flyga fast det är lite skymt eller mulet (svårt se flyget). Då endast för stabilize och flybywire så man inte kan rolla ihjäl flyget. Kul prova det i metanol-flyg.
- Osv...

Vi måste ju flyga warbirds! :mrgreen:
Synd att så få har såna...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 138 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010