motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: P-51D Mustang 140
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2473
Page 6 of 8

Author:  Atte [ Wed 01 Oct 2014, 21:12 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Nu har jag tittat på Mustangen för att få den flygklar 8) Började med att koppla ihop radiodelen som nu fungerar med UBEC och en 7,2 V LiPo. Med tanke på att det mest troligt blir start från vårt gräsfält så har jag bytt samtliga hjul till lite större.
Provkörde motorn (i ryggläge) och den startade mer eller mindre med detsamma och går nog bra efter lite finjustering :D . Det dock som ingen tydligen tänkt på är att motorn skall ha kylning där under motorkåpan ... det fanns nog ett luftintag men inget utlopp över huvudtaget :oops: så det fick fixas till med lite håltagning.
Egentligen var det tur att jag måste demontera spinnern för bakplattan var sprucken :( ... tur att den inte gick i bitar när jag körde motorn :shock:. Om det är hyfsat väder nån dag nästa vecka så kan det kanske (äntligen) bli en provflygning.

Author:  MickeM [ Sun 05 Oct 2014, 09:15 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Flygklar? Säg till när. =)
Det va väl en 2-takt i den där? Upp och ner-placerad? Hur är det förgasar-centrum VS tank-centrum? Kommer motorn att stanna på väg upp?
Kylning? :oops: Va väl jag som fixade så just den motorn passar just den motorkåpan.... kylning vet jag inte om jag tänkte på. :lol:
Udda med spinnerplattan, dom brukar hålla bättre än själva spinnern, *oskyldig*.

Author:  Atte [ Sat 11 Oct 2014, 08:33 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Som stolt åttonde ägare (8;de :?: ) till flyget så kan jag till kännedom meddela att Mustangen äntligen gjort sin första luftfärd på Djäken fredagen den 10 oktober 2014.
Med lite CG justering och motorjustering så flyger den nog fint och är rätt lättfluget :D

Attachment:
Mustang P-51 i solgasset på Djäken 10.10.2014.jpg
Mustang P-51 i solgasset på Djäken 10.10.2014.jpg [ 550.99 KiB | Viewed 8262 times ]

Author:  Mr X [ Tue 16 Dec 2014, 11:28 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Och nu har flyget åkt iväg igen till nionde ägaren Kobbeuffe.
Flyget har åkt mera bil än det har varit i luften.

Author:  Kobbeuffe [ Thu 04 Aug 2016, 11:21 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Hmm. kom ju på att jag hade denna också liggandes å skräpar. Kanske det börjar bli dags att fixa lite klädselskador och beställa motor och elektronik till den då?

Kikade på Bensin alá HobbyKing. Turnigy TR-32 32CC på 3,8hp borde väl klara flyget kan jag tycka. Måste kika på detta. Allt annat e ju i princip flygklart :?

Author:  MickeM [ Thu 04 Aug 2016, 11:49 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Skoj! =)

Bygg lätt. Den ska inte hovra. Proppen ska ej ta i marken vid start och landning. Vilka motorer rekommenderas? Det är väl en 1.40-2takt-size från början? Dvs 23 cc som brukar bli lite mer som 4-takt, typ 1.60-1.80? Och ännu lite mer med bensin. 30 cc bensin kan ju funka, men behövs det? Ingen aning, vad tycker resten av panelen? :-D

Placera ut allt och ta reda på vilken vikt du måste ha i motorn för att det ska bli balanserat utan bly.
Sätt inte vikt ute i stjärten.
Bensinmotorer är tunga jämfört med metanolare men har mer moment. Tändgrejerna stör.
Borde inte en metanolfyrtaktare sitta som ett smäck i den? Både storleks- och ljudmässigt?
Kanske en RCV. :-D

Ursprungstråd om motorval: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... ustang-140

Author:  Kobbeuffe [ Thu 04 Aug 2016, 12:28 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

MickeM wrote:
Skoj! =)

Bygg lätt. Den ska inte hovra. Proppen ska ej ta i marken vid start och landning. Vilka motorer rekommenderas? Det är väl en 1.40-2takt-size från början? Dvs 23 cc som brukar bli lite mer som 4-takt, typ 1.60-1.80? Och ännu lite mer med bensin. 30 cc bensin kan ju funka, men behövs det? Ingen aning, vad tycker resten av panelen? :-D

Placera ut allt och ta reda på vilken vikt du måste ha i motorn för att det ska bli balanserat utan bly.
Sätt inte vikt ute i stjärten.
Bensinmotorer är tunga jämfört med metanolare men har mer moment. Tändgrejerna stör.
Borde inte en metanolfyrtaktare sitta som ett smäck i den? Både storleks- och ljudmässigt?
Kanske en RCV. :-D

Ursprungstråd om motorval: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... ustang-140


Tycker ljudet i Turnigyn är rätt ok ändå. Jag har ju som vanligt lite budget issues...


Author:  MickeM [ Thu 04 Aug 2016, 14:47 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Köp i så fall bra beg-grejer istället för lågkvalitetsgrejer.
Speciellt om du själv upplever det på det sättet. :)

Author:  Kobbeuffe [ Thu 04 Aug 2016, 16:08 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Nja det lutar nog åt Turnigyn. Får se var det hamnar, får bli ett vinter projekt då och då---

Author:  Kobbeuffe [ Sun 05 Feb 2017, 13:25 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Hmm. Bensin?

AGM 30CC V2?

Attachment:
QT0211000031-00.jpg
QT0211000031-00.jpg [ 213.53 KiB | Viewed 7416 times ]

Author:  MickeM [ Sun 05 Feb 2017, 14:04 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Blir inte det tungt? Dvs mer vikt för mindre effekt? Vad använder folk i denna fågel som är nöjda och fått den att flyga bra?

Author:  Kobbeuffe [ Mon 06 Feb 2017, 08:16 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

MickeM wrote:
Blir inte det tungt? Dvs mer vikt för mindre effekt? Vad använder folk i denna fågel som är nöjda och fått den att flyga bra?

Det skiljer ca 150-200 gram från 120 glödmotorer. Är det för mycket? Jag vet inte vad den var avvägd med tidigare Satt det inte en Saito 120 på den? en 140isch 4 takt sku de ju va annars...

Author:  MickeM [ Mon 06 Feb 2017, 19:02 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

När jag sålde den så var det en metanol-SuperTigre 23cc (1.40) i nosen på den och kåporna var anpassade till den motorn. Vet ej vad den har för effekt. Men om den motorn är kvar och den flög OK med den så är väl den det enklaste att ha i nosen? Annars låter ju fyrtakt metanol finast... =) Bensin måste ju funka bra också, blir väl en 30 cc bensinare i så fall som borde passa effektmässigt bäst? Balansering minns jag inget av. En RCV 1.20 skulle va fin och inte synas så mycket. =) Finns nån sån nånstans på Åland, vet inte vad jag har i Stukan, men nån RCV i alla fall är det. Är det skalafågel eller "i med motor o flyg" som gäller?

Author:  Kobbeuffe [ Mon 06 Feb 2017, 19:23 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Det är nog mera bara de flyger känner jag i dagsläget men ljudet är nog rätt viktigt

Author:  Kobbeuffe [ Wed 08 Feb 2017, 14:56 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Fortsätter fundera på motor till denna. Vill ju ha bensin. Kikade lite på Turnigyn igen men det går bort efter att ha läst vad folk gilade den :) hitta en annan kandidat som folk verkar nöjda med:

RCGF 30cc Gas engine.

Specs:
Displacement: 30cc
Max Power: 3.9HP @ 9,000RPM
Bore/Stroke: 36x30mm
Compression ratio: 7.5:1
Weight: 980g with ignition and muffler
RPM: 1,500~9,000RPM
Ignition: DC-CDI computer controlled auto advance system
Spark Plug: CM6
Carburetor: Walbro type with manual choke
Suggested Prop: 18x8~18x10~19x8~20x8 2 blade
Fuel: Oil/gas mix (25:1 for break-in 40:1 for general use)

Attachment:
rcg30cc.jpg
rcg30cc.jpg [ 76.56 KiB | Viewed 7386 times ]

Author:  MickeM [ Wed 08 Feb 2017, 18:36 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

DLE-30 annars? Kostar lite mer, men är lättsåld så pengarna inte är bortkastade. =)

Author:  Kobbeuffe [ Wed 08 Feb 2017, 19:01 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

MickeM wrote:
DLE-30 annars? Kostar lite mer, men är lättsåld så pengarna inte är bortkastade. =)

Måste sälja en massa grejjer först så kanske jag har råd sen.

Author:  MickeM [ Wed 08 Feb 2017, 19:38 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

DLE30 verkar vara ca 90USD dyrare än RCGF 30cc.

Author:  Mr X [ Wed 08 Feb 2017, 20:01 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Råkar ha en NGH GT25 25cc liggande som skulle passa till den där :lol:

https://hobbyking.com/en_us/ngh-gt25-25 ... 2-7hp.html

Author:  Kobbeuffe [ Wed 08 Feb 2017, 22:58 ]
Post subject:  Re: Bygge: P-51D Mustang 140

Mr X wrote:
Råkar ha en NGH GT25 25cc liggande som skulle passa till den där :lol:

https://hobbyking.com/en_us/ngh-gt25-25 ... 2-7hp.html

Coolt va sku du villa råka byta den mot då??? 8)

Page 6 of 8 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/