motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: P-51D Mustang 140
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2473
Page 1 of 8

Author:  Kamikaze [ Mon 27 Aug 2007, 09:41 ]
Post subject:  Bygge: P-51D Mustang 140

Så här ska den bli att se ut när den är färdig! Fast jag har även köpt en pilotgubbe som ska sitta i kockpit...!

Uppfällbara landningställ är oxå på menyn....!

http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... c&start=40

Flyget är köpt här http://www.aircpro.com/


Gyro som underlättar vid start och landning! Håller flyget vågrätt även i kastvindar....står oxå på menyn!

Futaba Flygplansgyro GYA351 för två servon
AVCS gyro för flygplan har 2 utgångar så det kan använda vid till ex,
Skevroder med dubbla servon. Perfekt för nervösa skalamodeller.

Image

Nu kanske jag ska ta steget från metanol till bensinmotor! Det kan bli interessant och roligt...kan jag ju tanka på macken... :wink: Men en O.S 120 AX skulle nog sitta fint det med! Eller en O.S 140 eller 160 fx...8)


ImageImage

Bensinmotor 2-Takt 35cc

ROTO 35 Vi + SSA - dämpare JMB/AMT


Tystgående även med std ljuddämpare. Avsedd för 3D flygning i plan upp till ca 2200mm eller bogserplan upp till 2500mm. Elektronisk tändning.

Levereras med lätt aluminium dämpare "Pitts style"

Volym: 35cc
Vikt: 1480g
Propeller: 21/10 - 7 200 rpm
Dragkraft: ca 8 kg

Min warbird skall byggas på hela vintern i lugn och ro. Den står klar våren 2008...Då skall den börja flygas på djäkenfältet...

Bilder läggs ut här under byggets gång..... :wink:

Author:  Jonny [ Mon 27 Aug 2007, 11:53 ]
Post subject: 

s*** snygg modell den där P51:an , själv stog jag i valet och kvalet vad jag skulle välja men där föll det på P47:an istället. Kommer bygga P51 senare i vinter eller mot våren.

Ett hett tips ang CMPro modellerna är att vara ganska kritisk mot vissa av deras lösningar. Jag har byggt/monterat en del av deras modeller och en del vitala grejor har dom väldigt dåliga lösningar på. Bla sidroder och höjdroder styrningen brukar lämna en del övrigt att önska , här får man välja en egen smidigare lösning i regel.

På min P47 vill dom att man använder ett (1) servo till klaffarna och det skall monteras mitt i vingen på översidan. Sen styrs klaffarna av linkage inne i vingen. Som gjort för att det skall glappa och leva j***l med en.

Jag valde tex 2 servo till klaffarna istället och fräste ner nya servo brunnar i vingarna.

Som jag skrev till dig på RCFF´s forum så "kan" 35:an bli lite för stor ("LÄS" TUNG) samt även att du kanfå problem med att den rekomenderade proppen blir för stor. Stämmer däremot 35:an i vikt förhållande så du slipper blya så är det ett klart alternativ då den ger gott om prestanda redan med org pipan till P51:an.

Lycka till med bygget och glöm för all del inte bilderna :wink:

Author:  Kamikaze [ Mon 27 Aug 2007, 12:51 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
s*** snygg modell den där P51:an , själv stog jag i valet och kvalet vad jag skulle välja men där föll det på P47:an istället. Kommer bygga P51 senare i vinter eller mot våren.

Ett hett tips ang CMPro modellerna är att vara ganska kritisk mot vissa av deras lösningar. Jag har byggt/monterat en del av deras modeller och en del vitala grejor har dom väldigt dåliga lösningar på. Bla sidroder och höjdroder styrningen brukar lämna en del övrigt att önska , här får man välja en egen smidigare lösning i regel.

På min P47 vill dom att man använder ett (1) servo till klaffarna och det skall monteras mitt i vingen på översidan. Sen styrs klaffarna av linkage inne i vingen. Som gjort för att det skall glappa och leva j***l med en.

Jag valde tex 2 servo till klaffarna istället och fräste ner nya servo brunnar i vingarna.

Som jag skrev till dig på RCFF´s forum så "kan" 35:an bli lite för stor ("LÄS" TUNG) samt även att du kanfå problem med att den rekomenderade proppen blir för stor. Stämmer däremot 35:an i vikt förhållande så du slipper blya så är det ett klart alternativ då den ger gott om prestanda redan med org pipan till P51:an.

Lycka till med bygget och glöm för all del inte bilderna :wink:


Jo jag måste kika lite på om det kanske inte blir en 25 istället för en 35! Får se lite! Vad tror du annars om O.S 120 ax ! Får se lite vad jag väljer för motor! Men jag är himla sugen på en bensinare! Men O.S 2 taktarna går ju väldigt fint måste jag säga! Har inget att klaga på dom motorerna....Så jag får väl se Bensin eller metanol...Nått med kraft i alla fall! Och tyvärr så tror jag att jag får mer klös i mustangen med en 120 eller 140 metanol 2-taktare! Står i valet och kvalet........ :roll:

Author:  Kamikaze [ Mon 27 Aug 2007, 13:04 ]
Post subject: 

:D ......Tror jag skippar beninaren i allafall! Man får mer vikt sämre effekt för en dyrare penning! Tyvärr...... :cry:

:D Men nu har jag hittat den stjärnraket som skall sitta i nosen på mussen...Här är mitt val av motor.....Tvära kast här då ja..:shock:

Image

http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=3828

Film http://video1.hobbico.com/gallery/osm/o ... deluxe.mpg

Men om jag märker att jag måste blya där bak med denna motors vikt!.....Ja då köper jag den här maskinen..... http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=3833

Author:  Jonny [ Mon 27 Aug 2007, 13:49 ]
Post subject: 

En bensinare i en WW2 kärran är aldrig fel. Dels är WW2 kärrorna väldigt korta i nosen även som fullskala flyg och hade oftast väldigt stora tunga motorer. Därför är det i modellerna aldrig fel med tyngre motorer än vad som rekomenderas.
Tex så i min P47 rekomenderas en 120 fyrtakt , det kommer antagligen att stämma ganska väl med vad min Roto25 väger för att slippa blya den. Din P51 är aningen större än P47:an så du kommer troligtvis att behöva blya den en hel del ifall du använder rekomenderad metanol motor.

Helt rätt ang effekt kontra vikt mellan metanol och bensin men tänk sen oxå på att du slipper allt vad kladd innebär med en bensinare.

Hade jag varit du så hade jag trots allt satsat på bensin , dels gör dom sig fint i WW2 kärror , du kommer troligtvis att behöva vikten , mindre kladd , enklare (billigare drift) med bensin , och sist men inte minst underbart ljud.

Author:  Kamikaze [ Mon 27 Aug 2007, 13:59 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
En bensinare i en WW2 kärran är aldrig fel. Dels är WW2 kärrorna väldigt korta i nosen även som fullskala flyg och hade oftast väldigt stora tunga motorer. Därför är det i modellerna aldrig fel med tyngre motorer än vad som rekomenderas.
Tex så i min P47 rekomenderas en 120 fyrtakt , det kommer antagligen att stämma ganska väl med vad min Roto25 väger för att slippa blya den. Din P51 är aningen större än P47:an så du kommer troligtvis att behöva blya den en hel del ifall du använder rekomenderad metanol motor.

Helt rätt ang effekt kontra vikt mellan metanol och bensin men tänk sen oxå på att du slipper allt vad kladd innebär med en bensinare.

Hade jag varit du så hade jag trots allt satsat på bensin , dels gör dom sig fint i WW2 kärror , du kommer troligtvis att behöva vikten , mindre kladd , enklare (billigare drift) med bensin , och sist men inte minst underbart ljud.


Du tänker väl inte gå och övertala mig nu jonny....... :D

Som sagt! Fågeln är på väg....! Bestämmer vilken maskin jag knuffar i när jag har den ihopmonterad och bara snurran fattas! Då ser jag vilken vikt som den behöver i nosen...sen får vi se vad det blir för maskineri... 8)

Author:  Jonny [ Mon 27 Aug 2007, 14:03 ]
Post subject: 

Kolla här:http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_302&products_id=620

Modellhobby´s rekomendation på metanol motor ligger mellan 150-180 storlek för att få tillräcklig bra prestanda i samma plan.

Vid den storleken på metanol motor så lönar det sig med bensin istället.
Enligt vad jag kommit fram till med mina modeller anger CMP i regel aningen för lite motor.

Author:  Jonny [ Mon 27 Aug 2007, 14:04 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Jonny wrote:
En bensinare i en WW2 kärran är aldrig fel. Dels är WW2 kärrorna väldigt korta i nosen även som fullskala flyg och hade oftast väldigt stora tunga motorer. Därför är det i modellerna aldrig fel med tyngre motorer än vad som rekomenderas.
Tex så i min P47 rekomenderas en 120 fyrtakt , det kommer antagligen att stämma ganska väl med vad min Roto25 väger för att slippa blya den. Din P51 är aningen större än P47:an så du kommer troligtvis att behöva blya den en hel del ifall du använder rekomenderad metanol motor.

Helt rätt ang effekt kontra vikt mellan metanol och bensin men tänk sen oxå på att du slipper allt vad kladd innebär med en bensinare.

Hade jag varit du så hade jag trots allt satsat på bensin , dels gör dom sig fint i WW2 kärror , du kommer troligtvis att behöva vikten , mindre kladd , enklare (billigare drift) med bensin , och sist men inte minst underbart ljud.


Du tänker väl inte gå och övertala mig nu jonny....... :D

Som sagt! Fågeln är på väg....! Bestämmer vilken maskin jag knuffar i när jag har den ihopmonterad och bara snurran fattas! Då ser jag vilken vikt som den behöver i nosen...sen får vi se vad det blir för maskineri... 8)


Ska inte övertala dig ett dugg 8)

Bensin är underbart

Author:  Kamikaze [ Mon 27 Aug 2007, 14:14 ]
Post subject: 

Blir inte flygen lite jobbiga i luften om man måste börja blya dom där bak! Det optimala är ju förstås att få till det så att maskinen passar in viktmässigt så man ej behöver blya! Konstigt att CmPro anger mindre maskin! Det ställer ju till problem för folk! Bättre om dom skulle ange en motor som passar in perfekt så tyngdpunkten blev perfekt direkt..... :roll:

Author:  Jonny [ Mon 27 Aug 2007, 15:01 ]
Post subject: 

Nja konstiga i luften de vet jag inte , Edgen jag hade ,CMPro förövrigt fick jag blya bak och det ställde inte till med nårra otrevligheter.

Man kan ju tycka att dom borde välja maskin så det stämmer med tyngdpunkten men i flertalet fall så är det inte så.

Jag tycker att det alltid är bäst att välja motor efter hur mycket vikt man behöver framtill. Det har iof sina begränsningar det med men i största möjliga mån iaf.

Och en sak till: WW2 kärror har som princip att vara lite baktunga pga den korta nosen.

Author:  Todi [ Mon 27 Aug 2007, 15:07 ]
Post subject: 

Mao så är det ett litet vågspel att beställa efter grejer o hoppas att man har fått rätt motor till rätt plan... Man skulle ju vilja ha lite kraftigare motor än vad dom rekomenderar :twisted: men blir det fel ang vikten så blir det ju bara mera jobb.

Author:  Jonny [ Mon 27 Aug 2007, 17:24 ]
Post subject: 

Jag brukar alltid gå upp ett eller två snäpp i motor storlek. Om den sen blir lite för framtung gör ju inget och lite extra kraft kan rädda upp många taskiga situationer.

Author:  Kamikaze [ Mon 27 Aug 2007, 19:03 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Jag brukar alltid gå upp ett eller två snäpp i motor storlek. Om den sen blir lite för framtung gör ju inget och lite extra kraft kan rädda upp många taskiga situationer.


Lite framtung gör ju inget...Så sant så sant! Värre är det om man går och får den baktung! Då blir det inte kul alls...Då önskar man nog att man alldrig hade tagit upp den i luften.... 8)

Author:  Jonny [ Mon 27 Aug 2007, 19:14 ]
Post subject: 

Det enklaste du kan göra är att:

#1 Gör vingen klar med allt som ska sitta i den.
#2 Placera servon , acc , mottagare temporärt i kroppen där manualen visar.
#3 Väg in den och se hur mycket vikt du behöver i nosen.
#4 Beroende på hur mycket vikt du behöver där fram så kan du justera servo ,acc , mottagare placeringen så du antingen ökar eller minskar vikten framtill.
#5 Bestäm dig för vilken morot du ska ha.

Så gör jag och det "brukar" visa på aningen större snurra än vad tillverkaren vill man ska ha.

Author:  Kamikaze [ Mon 27 Aug 2007, 19:20 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Det enklaste du kan göra är att:

#1 Gör vingen klar med allt som ska sitta i den.
#2 Placera servon , acc , mottagare temporärt i kroppen där manualen visar.
#3 Väg in den och se hur mycket vikt du behöver i nosen.
#4 Beroende på hur mycket vikt du behöver där fram så kan du justera servo ,acc , mottagare placeringen så du antingen ökar eller minskar vikten framtill.
#5 Bestäm dig för vilken morot du ska ha.

Så gör jag och det "brukar" visa på aningen större snurra än vad tillverkaren vill man ska ha.


Om du syftar på spinnern när du säger morot! Så blir det en av aluminium! Klart snyggast!

Men jag antar att moroten va motorn.... 8) Det va precis så jag hade tänkt gå tillväga! Det är bättre att köpa säcken före grisen..:lol:

Det finns ju mycket tyngd i alla servon och acckar att laborera tyngdpungten med...Så d där ordnar sig nog.....mmmm Fan d sku nog va en bensinare...... :D Misstänker att det jag faller dit på det innan d här e färdigt... :wink:

Author:  Kamikaze [ Wed 12 Sep 2007, 13:07 ]
Post subject: 

Då har avgasutblåsen på mustangen kommit på plats.....

Image

Image

Image

Author:  Todi [ Wed 12 Sep 2007, 13:09 ]
Post subject: 

Snyggt!! Du det är inget litet flyg det där heller..

Author:  Jonny [ Wed 12 Sep 2007, 13:13 ]
Post subject: 

Vackert så man blir tårögd

Author:  MickeM [ Wed 12 Sep 2007, 15:34 ]
Post subject: 

Info på flyget =)

Author:  Todi [ Wed 12 Sep 2007, 15:36 ]
Post subject: 

En dum fråga... Är det ett riktigt avgasutblås eller bara för syns skull. Gissar att det inte är riktigt nej!

Page 1 of 8 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/