Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Author Message
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 21:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Nu har jag tittat på Mustangen för att få den flygklar 8) Började med att koppla ihop radiodelen som nu fungerar med UBEC och en 7,2 V LiPo. Med tanke på att det mest troligt blir start från vårt gräsfält så har jag bytt samtliga hjul till lite större.
Provkörde motorn (i ryggläge) och den startade mer eller mindre med detsamma och går nog bra efter lite finjustering :D . Det dock som ingen tydligen tänkt på är att motorn skall ha kylning där under motorkåpan ... det fanns nog ett luftintag men inget utlopp över huvudtaget :oops: så det fick fixas till med lite håltagning.
Egentligen var det tur att jag måste demontera spinnern för bakplattan var sprucken :( ... tur att den inte gick i bitar när jag körde motorn :shock:. Om det är hyfsat väder nån dag nästa vecka så kan det kanske (äntligen) bli en provflygning.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Sun 05 Oct 2014, 09:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar? Säg till när. =)
Det va väl en 2-takt i den där? Upp och ner-placerad? Hur är det förgasar-centrum VS tank-centrum? Kommer motorn att stanna på väg upp?
Kylning? :oops: Va väl jag som fixade så just den motorn passar just den motorkåpan.... kylning vet jag inte om jag tänkte på. :lol:
Udda med spinnerplattan, dom brukar hålla bättre än själva spinnern, *oskyldig*.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Sat 11 Oct 2014, 08:33 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Som stolt åttonde ägare (8;de :?: ) till flyget så kan jag till kännedom meddela att Mustangen äntligen gjort sin första luftfärd på Djäken fredagen den 10 oktober 2014.
Med lite CG justering och motorjustering så flyger den nog fint och är rätt lättfluget :D

Attachment:
Mustang P-51 i solgasset på Djäken 10.10.2014.jpg
Mustang P-51 i solgasset på Djäken 10.10.2014.jpg [ 550.99 KiB | Viewed 8101 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Tue 16 Dec 2014, 11:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Och nu har flyget åkt iväg igen till nionde ägaren Kobbeuffe.
Flyget har åkt mera bil än det har varit i luften.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Thu 04 Aug 2016, 11:21 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hmm. kom ju på att jag hade denna också liggandes å skräpar. Kanske det börjar bli dags att fixa lite klädselskador och beställa motor och elektronik till den då?

Kikade på Bensin alá HobbyKing. Turnigy TR-32 32CC på 3,8hp borde väl klara flyget kan jag tycka. Måste kika på detta. Allt annat e ju i princip flygklart :?

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Thu 04 Aug 2016, 11:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skoj! =)

Bygg lätt. Den ska inte hovra. Proppen ska ej ta i marken vid start och landning. Vilka motorer rekommenderas? Det är väl en 1.40-2takt-size från början? Dvs 23 cc som brukar bli lite mer som 4-takt, typ 1.60-1.80? Och ännu lite mer med bensin. 30 cc bensin kan ju funka, men behövs det? Ingen aning, vad tycker resten av panelen? :-D

Placera ut allt och ta reda på vilken vikt du måste ha i motorn för att det ska bli balanserat utan bly.
Sätt inte vikt ute i stjärten.
Bensinmotorer är tunga jämfört med metanolare men har mer moment. Tändgrejerna stör.
Borde inte en metanolfyrtaktare sitta som ett smäck i den? Både storleks- och ljudmässigt?
Kanske en RCV. :-D

Ursprungstråd om motorval: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... ustang-140


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Thu 04 Aug 2016, 12:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Skoj! =)

Bygg lätt. Den ska inte hovra. Proppen ska ej ta i marken vid start och landning. Vilka motorer rekommenderas? Det är väl en 1.40-2takt-size från början? Dvs 23 cc som brukar bli lite mer som 4-takt, typ 1.60-1.80? Och ännu lite mer med bensin. 30 cc bensin kan ju funka, men behövs det? Ingen aning, vad tycker resten av panelen? :-D

Placera ut allt och ta reda på vilken vikt du måste ha i motorn för att det ska bli balanserat utan bly.
Sätt inte vikt ute i stjärten.
Bensinmotorer är tunga jämfört med metanolare men har mer moment. Tändgrejerna stör.
Borde inte en metanolfyrtaktare sitta som ett smäck i den? Både storleks- och ljudmässigt?
Kanske en RCV. :-D

Ursprungstråd om motorval: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... ustang-140


Tycker ljudet i Turnigyn är rätt ok ändå. Jag har ju som vanligt lite budget issues...


_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Thu 04 Aug 2016, 14:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Köp i så fall bra beg-grejer istället för lågkvalitetsgrejer.
Speciellt om du själv upplever det på det sättet. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Thu 04 Aug 2016, 16:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nja det lutar nog åt Turnigyn. Får se var det hamnar, får bli ett vinter projekt då och då---

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 13:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hmm. Bensin?

AGM 30CC V2?

Attachment:
QT0211000031-00.jpg
QT0211000031-00.jpg [ 213.53 KiB | Viewed 7255 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 14:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blir inte det tungt? Dvs mer vikt för mindre effekt? Vad använder folk i denna fågel som är nöjda och fått den att flyga bra?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Mon 06 Feb 2017, 08:16 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Blir inte det tungt? Dvs mer vikt för mindre effekt? Vad använder folk i denna fågel som är nöjda och fått den att flyga bra?

Det skiljer ca 150-200 gram från 120 glödmotorer. Är det för mycket? Jag vet inte vad den var avvägd med tidigare Satt det inte en Saito 120 på den? en 140isch 4 takt sku de ju va annars...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Mon 06 Feb 2017, 19:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
När jag sålde den så var det en metanol-SuperTigre 23cc (1.40) i nosen på den och kåporna var anpassade till den motorn. Vet ej vad den har för effekt. Men om den motorn är kvar och den flög OK med den så är väl den det enklaste att ha i nosen? Annars låter ju fyrtakt metanol finast... =) Bensin måste ju funka bra också, blir väl en 30 cc bensinare i så fall som borde passa effektmässigt bäst? Balansering minns jag inget av. En RCV 1.20 skulle va fin och inte synas så mycket. =) Finns nån sån nånstans på Åland, vet inte vad jag har i Stukan, men nån RCV i alla fall är det. Är det skalafågel eller "i med motor o flyg" som gäller?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Mon 06 Feb 2017, 19:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Det är nog mera bara de flyger känner jag i dagsläget men ljudet är nog rätt viktigt

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 14:56 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Fortsätter fundera på motor till denna. Vill ju ha bensin. Kikade lite på Turnigyn igen men det går bort efter att ha läst vad folk gilade den :) hitta en annan kandidat som folk verkar nöjda med:

RCGF 30cc Gas engine.

Specs:
Displacement: 30cc
Max Power: 3.9HP @ 9,000RPM
Bore/Stroke: 36x30mm
Compression ratio: 7.5:1
Weight: 980g with ignition and muffler
RPM: 1,500~9,000RPM
Ignition: DC-CDI computer controlled auto advance system
Spark Plug: CM6
Carburetor: Walbro type with manual choke
Suggested Prop: 18x8~18x10~19x8~20x8 2 blade
Fuel: Oil/gas mix (25:1 for break-in 40:1 for general use)

Attachment:
rcg30cc.jpg
rcg30cc.jpg [ 76.56 KiB | Viewed 7225 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 18:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
DLE-30 annars? Kostar lite mer, men är lättsåld så pengarna inte är bortkastade. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 19:01 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
DLE-30 annars? Kostar lite mer, men är lättsåld så pengarna inte är bortkastade. =)

Måste sälja en massa grejjer först så kanske jag har råd sen.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 19:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
DLE30 verkar vara ca 90USD dyrare än RCGF 30cc.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Råkar ha en NGH GT25 25cc liggande som skulle passa till den där :lol:

https://hobbyking.com/en_us/ngh-gt25-25 ... 2-7hp.html

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: P-51D Mustang 140
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 22:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Mr X wrote:
Råkar ha en NGH GT25 25cc liggande som skulle passa till den där :lol:

https://hobbyking.com/en_us/ngh-gt25-25 ... 2-7hp.html

Coolt va sku du villa råka byta den mot då??? 8)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group