motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: SUPER CHIPMUNK 120
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2472
Page 1 of 3

Author:  Mr X [ Mon 27 Aug 2007, 00:30 ]
Post subject:  Bygge: SUPER CHIPMUNK 120

SUPER CHIPMUNK 120 ARF CMPro (China Model Produkctions)
Spännvidd: 1.800mm
Längd: 1.430mm
Vikt: 4.3 - 4.4 kg
Radio: 4 kan. 5 servo
Motor: 90 - 108. 2-takt eller 91 - 120. 4-takt

http://www.cmpairplane.com/

Flyget är köpt på http://www.aircpro.com/

Ett bygge som jag tycker att det ska bli roligt att börja med.
Chipmunken ska byggas i långsam takt och ska stå klar till våren 2008.
Har ej bestämt mig vad det blir för motor i flyget men det löser sig säkert under tiden.

Ska försöka få upp bilder och text hur bygget fortskrider.
Image

Author:  Mr X [ Mon 27 Aug 2007, 10:00 ]
Post subject: 

Super Chipmunk Pennzoil paketet kom med posten och flyget ligger nu i asken och väntar.

Image

Author:  Kamikaze [ Tue 11 Sep 2007, 00:04 ]
Post subject: 

The de Havilland Chipmunk was originally designed as a post World War II primary trainer, a replacement for the venerable de Havilland Tiger Moth training biplane used by the air forces of the British Commonwealth throughout World War II. Among the tens of thousands of pilots who trained in or flew the Chipmunk for pleasure was veteran aerobatic and movie pilot Art Scholl. He flew his Pennzoil Special at airshows around the country throughout the 1970s and early 1980s, thrilling audiences with skill and showmanship, and proving that the design itself was a top-notch aerobatic aircraft.

Image

Image

The Chipmunk was an all-metal, low wing, tandem two-place, single engine airplane with a conventional tail wheel landing gear. It had fabric-covered control surfaces and a clear plastic canopy covering the pilot and passenger/student positions. The production versions of the airplane were powered by a 145 hp in-line de Havilland Gipsy Major "8" engine.

Art Scholl purchased two Canadian-built Chipmunks from the surplus market after they became available in the late 1950s and early 1960s. Using his skill as a licensed aircraft mechanic he modified the plane extensively, creating the Super Chipmunk by removing 20 inches from each wingtip and changed the airfoil section of the tip area, retracting the gear, converting it to a single-seater, adding an autopilot and a 260 hp Lycoming GO-435 flat-opposed 6-cylinder engine. When his popularity as a performer reached gigantic proportions in the 1970s he kept two Super Chipmunks busy on the airshow circuit, basing one on the East Coast and one on the West Coast.

Author:  Mr X [ Fri 05 Oct 2007, 17:50 ]
Post subject: 

Katten och jag tittade lite på Chipmunken
Image

Author:  Mr X [ Fri 05 Oct 2007, 18:06 ]
Post subject: 

Bra kvalité på prylarna så här långt.
Image
Image

Author:  Mr X [ Fri 05 Oct 2007, 19:30 ]
Post subject: 

Ca limmet var nära så det var bara att börja lite på Chipmunken
Image

Author:  Mr X [ Fri 05 Oct 2007, 19:36 ]
Post subject: 

Jag ska köpa vingar för pengarna
Image

Author:  JS_ [ Fri 05 Oct 2007, 19:53 ]
Post subject: 

Är det där me en sån där snabb fågel :?:

Author:  Mr X [ Fri 05 Oct 2007, 20:06 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Är det där me en sån där snabb fågel :?:

Den går under sportflyg så vi får se vad jag lägger för motor i den.
Hur den flyger får vi vänta till våren för i vinter ska den bara hänga i taket.

Author:  Mr X [ Fri 05 Oct 2007, 20:30 ]
Post subject: 

Nu är det bara att fixa klaffarna
Image

Author:  MickeM [ Fri 05 Oct 2007, 21:06 ]
Post subject: 

Den där kommer att bli riktigt snygg! :D Lite "smutsad färg" i de ingjutna
skarverna osv så blir den skala-enligare också ;-)

Author:  Mr X [ Fri 05 Oct 2007, 22:54 ]
Post subject: 

Så var klaffarna klara och jag måste pröva vingarna på flyget.
Vingarnas spännvidd är på 1.800mm
Image
Image

Author:  Jonny [ Fri 05 Oct 2007, 22:56 ]
Post subject: 

j***a fin modell. Sitter bara och väntar på fler bilder :lol: o mumsar på en whiskey 8)

Author:  Mr X [ Sat 06 Oct 2007, 08:25 ]
Post subject: 

Under den här motorkåpan kommer det att sitta en RCV
Image
Image

Author:  Mr X [ Tue 09 Oct 2007, 13:51 ]
Post subject: 

Vinghalvorna är nu monterade och limmet håller på att torka.
Röret som ska se till att vingarna ska hålla vid full dyk ska man ej glömma.
Jag sätter alltid lim på metallröret så hålls det stilla och vingen får vi hoppas blir styvare.

Author:  Mr X [ Tue 09 Oct 2007, 20:13 ]
Post subject: 

Vingen har nu torkat och i skarven mellan vinghalvorna monterade jag stark tape, det är samma tape som man har till gångjärn.
Landningställen är monterade och klara. Kåporna till hjulen är ej riktigt på plats för det fattas distanser till hjulen.

Image
Image

Author:  Mr X [ Wed 10 Oct 2007, 09:27 ]
Post subject: 

Fixade lite till på Chipmunken
Image
Image

Author:  Mr X [ Tue 22 Jan 2008, 22:21 ]
Post subject: 

Nu åkte Chipmunken upp på byggbordet.
Yes, yes dax att börja bygga igen. :lol:
Image

Author:  Kamikaze [ Thu 18 Jun 2009, 23:26 ]
Post subject: 

Efter att J.S framgångsrikt flygit med O.S 108...... så har jag nu övertagit detta flyg och ska försöka mig på att flyga med en SPE 26 bensinare... 8)

Här kommer bilder på motorinstallationen..!

Image

Image

Image

Image

Author:  Kamikaze [ Sat 20 Jun 2009, 01:28 ]
Post subject: 

I dag blev det som sagt att bygga istället för att supa.....blev tilräckligt förra midsommaren :lol:

Nu är i alla fall munken invägd och klar att ta upp i det blå 8)

Image

Image

Page 1 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/