motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Projekt: Få ihop och liv i en härk (Trainer 40)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2280
Page 5 of 11

Author:  MickeM [ Sat 17 May 2008, 10:42 ]
Post subject: 

Det var en smått intressant start på Härk-flygningen igår när jag
skulle ta upp Härken för första gången på länge. Dawson var flyg-
sugen och jag höll på skrota den säkert 5 ggr om före landningen :D
Den for runt som en rönnbärsfull vingklippt stare.

Fel 1 - Lite väl baktung, Tobbens råd behövdes. Fanns egentligen ingen
tyngdpunkt att gå efter då det är fel vinge... men det ordnade sig. Kanske
den behöver tyngas ner 5-10 gram fram. Men verkade funka bra ändå.

Fel 2 - Expo? Tjoho! Höjdrodret flaxade vilt när man nuddade spaken.
Ändrade expo till -50% på samtliga tre. Skillnad!

Fel 3 - Allt för liten propeller. Den hade en 10x6 och den ger absolut
ingen fjong för den motorn på det flyget. Byttes till 12x6 och då gick
det myyyycket bättre.

Sen tog Dawson över. Startade, flög, landade. Dubbelt upp blev det
när de flesta gett sig iväg. Sista flygningen... den gick bra den med.

Härken lever vidare!!! ;-)

Author:  Dawson [ Sat 17 May 2008, 11:33 ]
Post subject: 

Hell yeah, Härken is the shit :twisted:

Author:  Bernt [ Sat 17 May 2008, 16:12 ]
Post subject: 

Hej Hej du berättade inte när du tänkte skrota flyget ,
när du skulle ta upp det , för du gick o pratade med Tim
o glömde flyget på banan. Kanske lite distre eller förkalkning
eller.NEJ :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Author:  MickeM [ Sat 17 May 2008, 17:47 ]
Post subject: 

Bernt wrote:
Hej Hej du berättade inte när du tänkte skrota flyget ,
när du skulle ta upp det , för du gick o pratade med Tim
o glömde flyget på banan. Kanske lite distre eller förkalkning
eller.NEJ :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Haha, jo justja... Han distraherade mig med nåt om fästingar i långa
gräset (som jag gick i) så jag vände mig om och babblade vidare
medans jag sparkade i luften mot honom (för att bli av med
"fästingarna"). Dock glömde jag bort att det var JAG som hade sändaren
och styrde flyget, så det pallrade sig utanför banan och ut på åkern :D
Disträ kan man väl kalla det jo :roll:

Author:  Dawson [ Thu 22 May 2008, 21:24 ]
Post subject: 

Häken lever fortfarande efter kvällens Harvning i åkern ,när torpedväggen släppte..
Torpedväggen var rätt hel när jag kom hem såg jag, så ja slipde upp allt lite, blandade till 6 min epoxy lim från great planes. Vipps, så var allt ihop limmt :P kanske man sku ta isär motorn lite o se hur mycket jord de är i den..

Author:  Dawson [ Fri 23 May 2008, 13:06 ]
Post subject: 

jag säger nog bara det.. Att man orkar slösa tid på härken, men men, det är ju en legendarisk härk så :lol:

Image
Image

Till fältet ikväll o taxa lite(kanske), kolla inställningarna på noshjul, motor, nål och förgasaren.

Author:  krille [ Fri 23 May 2008, 13:31 ]
Post subject: 

tycker jag känner igen de där planet

Author:  Dawson [ Fri 23 May 2008, 14:03 ]
Post subject: 

krille wrote:
tycker jag känner igen de där planet


Det är ett gäng som har ägt det och kraschat det.. Fråga mig inte vilka de är.. för de vet jag inte så här på rak arm 8)

Author:  MickeM [ Fri 23 May 2008, 14:18 ]
Post subject: 

krille wrote:
tycker jag känner igen de där planet

Jaså? Sett nån galen film? :D
Dawson har det nu, jag hade det före honom och bernt hade det
före mig och Stefan hade det före bernt. Gammalt flyg. Men
det finns nån som var till Djäkenfältet i fjol med ett nytt sånt
flyg. Vem va det? Alltså en gul Kyosho Trainer 40.

Author:  krille [ Fri 23 May 2008, 14:59 ]
Post subject: 

syfta på stefan va väl han som byggde de:) har jag för mej

Author:  MickeM [ Fri 23 May 2008, 18:32 ]
Post subject: 

krille wrote:
syfta på stefan va väl han som byggde de:) har jag för mej

Okej, då är det samma flyg. Den har vart med om mycket.
Tror Stefan sade att den flyger hemskt, men den verkar flyga
som den ska nu. =) Så här ser dom ut original (är en ARF):
http://www.modellflugschule-aerobatic.a ... rainer.JPG

Author:  Dawson [ Sun 22 Jun 2008, 20:34 ]
Post subject: 

Nu inkommande projekt blir att sätta OS 46an i nosen på härken o köra in motorn med det flyget tänkte ja.. o sen provflyga också så klart 8)

Author:  MarcusG [ Sun 24 Aug 2008, 09:58 ]
Post subject: 

Någon OS 46 har jag inte sett på det där flyget, fast jag ägt det i drygt en vecka nu. Får väl dra slutsatsen att det fortfarande sitter en TT (tillförlitlig trött) 42 i den. Lungt och fint, duger ett tag till för mig!

Men det är lite saker som kan behöva bytas ut. Tänkte trilla in till Söders RC under veckan, så jag håller på att leta upp saker där.

- Vad gäller propeller så antar jag att APC duger bra?
- Glödstift, finns det någon på Söders som passar?
- Bränslepump, antingen den eller den, någon som har någon åsikt?
- Noshjulsstället borde bytas ut, hur vet jag vilket som passar?

Author:  MickeM [ Sun 24 Aug 2008, 10:56 ]
Post subject: 

Jag tror Dawson lade OS46an direkt på annat flyg.

Söders? Tog du ingen beställningslista med dig =)

- APC funkar gött. Dom är tysta också. Tar du en 12x5 åt mig?
- Söders har garanterat Glödstift som passar, ta med det du har om inte
annat. Köp bara ett till TT, jag tror man kan räkna på en hand antalet
stift som förbrukats på alla metanolarna på fältet.
- Pumpen... ta den som duger för metanol du, jag såg inte desto närmare.
Tror att allas handpumpar fortfarande funkar, men el har gett upp.
- Jag har två nosställ hemma (endast metallstången). Räcker det inte med
att köpa plastdelarna? Resten brukar vara omöjligt få slut på.

Author:  MarcusG [ Sun 24 Aug 2008, 11:06 ]
Post subject: 

Om det inte är alltför skrymmande grejer så kan jag nog hämta lite. Måste ju bära hem allt själv... Plus att jag behöver pengar på förskott ifall det blir någe dyrare grejer. Men en 12x5 klarar jag nog av :)

Tar med gamla stiftet så får de leta upp ett som passar. Och ja, till landningsstället det är väl egentligen bara själva fastsättningen (d.v.s. "plastdelarna") som behöver bytas. Men frågan återstår fortfarande, finns det olika varianter av dessa plastdelar, och hur vet jag i så fall vilka som passar?

Author:  MarcusG [ Sun 24 Aug 2008, 11:21 ]
Post subject: 

Just ja, Micke, du hade ju något på avgasröret på ditt flyg. Vad vad det, och vad gav det för effekt? Mindre kladdigt flyg :roll:

Author:  MickeM [ Sun 24 Aug 2008, 11:42 ]
Post subject: 

Vad gäller noshjulets plastfäste, mät diametern på axeln som skall
gå igenom. Säger du att du vill ha en sånt fäste till en vanlig 40-
trainer och säger diametern så får du rätt. Ta med några hjul-stoppare
också som passar, dvs Wheel Collars, dom med insex-skruv i. Och
sen vet jag ju inte om plastarmen är hel på ditt flyg, den som styr.
Ta med de lösa grejerna och visa så får du garanterat rätt.

12x5 räcker för mig. Tänkte först på en ARF, men ... :D

Det är en avgasslang, eller vad dom nu kallas. Mät diametern på den lilla
pipen som sticker ut ur dämpen. 8mm och 10mm är vanligast. Dubro gör
bra såna avgasslangar. Dels får du bort kladdet och så får du ett tystare
flyg. Kom ihåg att rengöra pipen på dämpen innan du sätter dit avgas-
slangen, annars lossnar den i luften om du har otur.

Author:  MarcusG [ Sun 24 Aug 2008, 12:12 ]
Post subject: 

Plastarmen som styr är nog hel, men den glappar en del. Om det är för att hålet är för stort från början eller om det slitits ned vet jag inte. Kanske insex-skruven är för liten? Jaja, får prata med folket i butiken...

När det kommer till avgasslangar är det nog denna det bästa de har.

Author:  Dawson [ Sun 24 Aug 2008, 12:49 ]
Post subject: 

Det där med avgas slang, du kan ju sätta vilken slang som helst i stort sett.. bara den tål lite värme, så kan man leda bort avgaserna o kladdet mycket bra.

Author:  MickeM [ Sun 24 Aug 2008, 13:03 ]
Post subject: 

Dawson wrote:
Det där med avgas slang, du kan ju sätta vilken slang som helst i stort sett.. bara den tål lite värme, så kan man leda bort avgaserna o kladdet mycket bra.

Men är det tyst man vill ha så skaffar man en riktig ;-)

Page 5 of 11 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/