Om vi pratar högvingade flyg...
Flyger man för sakta så stallar man.
Svänger man för fort kan man stalla/hamna i spin.
Flyger man för fort får man ett oredigt och svårfluget flyg.
Har man för stora roderutslag vid fel tillfälle får man ett knepigt flyg.
Har man fel motorvinkel blir den knepig.
Har man framtungt flyg så flyger det dåligt.
Har man baktungt flyg så kraschar man snart.
Har man roll-CG fel så flyger flyget dåligt åt ena hållet och vad som helst kan hända åt andra hållet.
Har man lösa grejer i flyget får man skylla sig själv.
Flyger man med bara tummarna har man inte samma noggrannhet som med pekfinger-tumme-metoden.
Flyger man för långt bort från sig själv, så får man skylla sig själv.
Flyger man busigare än man klarar, får man skylla sig själv.
Flyger man inte lugnt och sansat samt planerat (veta vart man vill) så får man skylla sig själv.
Flyger man när det blåser för mycket, så gissa vad, man får skylla sig själv. =)
Försöker man landa i för hög fart, så går det som det går.
Försöker man landa i för låg fart, så går det som det går.
Försöker man hovra eller göra en manöver flyget inte orkar med så lär man se vad som händer.
Flyger flyget och du hänger med så har du en bit kvar, flyger du flyget som du vill flyga flyget, då är du på god väg. Dvs det ska inte vara "Jaha, nu svänger den vänster, jag följer väl med då" utan "nu ska jag flyga i en åtta" och så blir det så, då har man koll.
Flyg lugnt och sansat, stig inte för fort, sjunk inte för fort, luta inte flyget mer än 30 grader, gasa ej fullt, gör inte plötsliga roderutslag, osv...
Finns mycket vi Djäkenfältare testat minst en gång.
Så det är bara att fråga hur man INTE ska göra, för vi har stenkoll.