Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 26 Apr 2024, 22:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 212 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Sep 2007, 13:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är allt klart, förutom stagen till skevrodrena. Resten funkar kanon. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Sep 2007, 16:55 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Så snart får vi se blandrasen i luften då.. :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Sep 2007, 17:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo, ska hämta stagen på måndag och sen på kvällen blir flyget helt
klart. Lite provflygning och sen ska Trainern säljas på ett eller annat
sätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 24 Sep 2007, 09:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Stagen finns i min bil + slangen på sätet ifall jag skulle vara borta.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 24 Sep 2007, 23:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flyget är klart. Kommer lite mer bilder vid tillfälle.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Sep 2007, 20:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så lite bilder på det färdiga flyget. Inte är det vackert. :D

Gammal gul Kyosho Trainer 40-kropp med 2007 års semisymmetrisk Skyraider Mark I-vinge...
Image

Rött där bak... jonä... gult original men förrförra ägaren gjorde ny...
Image

Nya Futaba-servon, Futaba-mottagare, NiCd-ack av nån anledning, strömbrytare...
Image

ThunderTiger 42 GP med ny "gummisnork", ny spinner, ny 11x6-propp eller va det nu vart...
Image

Närbild på dom där som jag inte vet vad heter men vet hur funkar... funkar kanon...
Image

Servon på vingen för skevrodrena som för övrigt är väldigt knarriga... locost.
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Sep 2007, 20:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Obs! Skulle jag inte sagt till när Bernt höll på röck i flyget med tången
av brinnskära livet, så skulle detta flyg vart historia... ;-) Dock hann
han en bit... men allt går ju att reparera. 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Sep 2007, 21:24 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Du är fantastisk.... :D Imponerad av ditt tålamod att limma ihop trasiga flyg! Resultatet blev kanonfint.... :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Sep 2007, 14:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Flyger den då?

Ps. Jag tror att dom där sakerna du inte vet namnet på heter "roderhorn"?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Sep 2007, 14:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BlaaBMW wrote:
Flyger den då?

Ps. Jag tror att dom där sakerna du inte vet namnet på heter "roderhorn"?

Den flyger nog bra. =) Har ej provat än.
Roderhorn.. ah.. låter logiskt. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Sep 2007, 22:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag flugit den och den flög helt okej. Lite intrimning första varven
och sen kom jag fram till att den var lite baktung. Annars flyger den
stabilt och fint. Ändrar man EXP lite grann så blir det even better. Motorn
gick hyffsat, propellern kanske hade lite för mycket stigning, vilken det
nu är på den. Trainer 40 med semisymmetrisk är i alla fall bra mycket
busigare att flyga än en Trainer 60 med osymmetrisk vinge.

Så nu undrar man om man ska plocka isär den direkt (servona kvar)
och sälj bort den och börja få liv i Dorniern. Men då måste jag ha hela
7 servon... Jag har bara 5 och endast 1 om jag säljer Härken. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 15:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
OK, Flyg du micke med det gamla planet ,jag har gammla vingar
o skärtar hemma om du behöver.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 18:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
OK, Flyg du micke med det gamla planet ,jag har gammla vingar
o skärtar hemma om du behöver.

Hehe, vadådå? :D Behöver jag dem tror du? =) Får se hur det utvecklas
med grejer så kanske den åker iväg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Oct 2007, 21:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den verkar ju flyga riktigt bra, men något är lite vajs. Den vill hänga
lite mycket med stjärten. Vad tror ni det beror på?

- För baktung?
- Fel propeller?
- För klen motor?
- Stora vingen i fel plan jämtemot flygkroppen?
- Något vajs med stjärten?
- Vinkeln på motorn fel?

Alla roder fungerar utmärkt. Å andra sidan tycker jag det är väldigt
lite ork i motorn, men det är ju bara en .42 i och för sig...

Såå vad tror ni andra flygare? =) Får man den där att flyga bra, så
lär man nog få vad som helst att flyga bra. ;-) Nää, men så allvarligt
är det nog inte. Men ändå... lite finjustering till bara.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Oct 2007, 22:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag fått skevrodren att löpa lite bättre, de var sjukt tajt limmade
så det bara kärvade förut, de rörde sig inte med en gång utan släppte
efter ett tag.

Och så har jag lagt lite vikt framtill.

Och så märkte jag att höjdstabben är väldigt mjuk, hela stabben sviktar.
Vet ej hur jag ska få den stadig utan att bygga om den.

Sidostabben är snett limmad, den fixar jag nån annan gång.

Bytte från 11x8 till 12x6 propeller, alltså från stigning till "luftskuff".
Orkar inte lillmotorn med det, så provar jag en 10x8 för att få lite mer
varv. En .42 skulle ju nog orka med Härken anser jag.

Efter nästa testflygningar så vet jag mer hur flyget är flyger det bra,
så ska jag prova på rollar och loopar och annat skoj, eller sälja bort
flyget...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Oct 2007, 23:51 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Nu har jag fått skevrodren att löpa lite bättre, de var sjukt tajt limmade
så det bara kärvade förut, de rörde sig inte med en gång utan släppte
efter ett tag.

Och så har jag lagt lite vikt framtill.

Och så märkte jag att höjdstabben är väldigt mjuk, hela stabben sviktar.
Vet ej hur jag ska få den stadig utan att bygga om den.

Sidostabben är snett limmad, den fixar jag nån annan gång.

Bytte från 11x8 till 12x6 propeller, alltså från stigning till "luftskuff".
Orkar inte lillmotorn med det, så provar jag en 10x8 för att få lite mer
varv. En .42 skulle ju nog orka med Härken anser jag.

Efter nästa testflygningar så vet jag mer hur flyget är flyger det bra,
så ska jag prova på rollar och loopar och annat skoj, eller sälja bort
flyget...


En ASP 52 skulle nog kanske matcha den där kråkan lite mer! Men du vill väl inte slanta upp 795 svenska rikstaler som den kosta på aircpro t.e.x! Sån hade jag i Cessnan som gick vackert på fältet ;) http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... tID=14375- Härken är ju lite större än t.e.x bernts trainer som maskinen är matchad att passa i! Kanske den där maskinen är lite väl lätt + att den inte har lika mycket pulver att dra en 12x6 propp som jag hade i Tapeten! (Samma propp som ASP 52 vrålade fint med i kväll) Som den flög som en fjärill med! Det är nämligen en Kyocho högvingad trainer kropp med en Tapet vinge och Tapet-höjdstabb och Tapet-sidostabb. tror jag..vet ej säkert!
Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Mon 01 Oct 2007, 23:59, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Oct 2007, 23:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
OKej =) Då förstår jag varför den har så tungt...

Jag provar lite till i morrn och sen får väl den motorn hamna i Ultimaten
som är en liten s***. Jag har en Irvine 53 iofs.

Tapeten, jo den visste jag att vingen kom från, det var ju en Skyraider
Mach I. Men sen undrar man ju om den semisymmetriska vingen är rätt
vinklad mot flygkroppen... Det var väl en platt vinge förr på Kyoshon?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 22:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flyget är nu klart. Det flyger helt underbart. :D
Mission acomplished! Perfekt Trainer 40 om jag får säga det själv.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 22:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Den flög runt som på en luftkudde nära marken.
Ett perfekt flyg att börja träna med men för Micke är den nog lite för slö och långsam.

För en som ska ta det första steget och börja flyga är det här perfekt flyg att lägga i backen.
Reservflyg behöver man som nybörjare men även när man lärt sig flyga. :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 23:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Joo, inte gick det att krascha den här fast man flög längs med marken :D

Jag säger bara det...
1 - Var noga med att alla roder samt stag rör sig utan motstånd.
2 - Var nog med att få bort allt flutter
3 - Var noga med att servorörelsen är rätt och inte hackig eller hoppig

Det ger noggrannhet och man slipper överraskningar ;-)

Mr X... jo... nu kan jag Härken, nu är det Dåren som gäller. Men sen efter
det vete tusan...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 212 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group