motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Bygge: U-Can-Do 3D http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2269 |
Page 1 of 6 |
Author: | Mr X [ Wed 18 Jul 2007, 08:11 ] |
Post subject: | Bygge: U-Can-Do 3D |
Nästa flyg på bänken Tittade lite på flyget och prövade delarna men det tog inte länge så var bygget påbörjat. Manual http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1270-manual.pdf |
Author: | Mr X [ Wed 18 Jul 2007, 12:30 ] |
Post subject: | |
Så var rodrena på plats bak. |
Author: | Mr X [ Wed 18 Jul 2007, 22:52 ] |
Post subject: | |
Motorfäste och 420ml tank på plats, ska väl räcka en stund. |
Author: | Mr X [ Wed 18 Jul 2007, 22:58 ] |
Post subject: | |
På tork över natten Börjar få för litet bord tycker jag. |
Author: | Mr X [ Thu 19 Jul 2007, 16:10 ] |
Post subject: | |
Flyget är halvfärdigt och nu börjar det likna ett 3D flyg. |
Author: | MickeM [ Thu 19 Jul 2007, 17:38 ] |
Post subject: | |
Det ser ju så märkligt ut med fönstret så långt fram! Vad har det där för egenskaper och så jämfört med tidigare flyg du flugit och annars? |
Author: | Mr X [ Thu 19 Jul 2007, 18:06 ] |
Post subject: | |
U-Can-Do 3D behöver ju inte betyda att jag kan flyga 3D men kärran har säkert stora möjligheter utan begränsningar. |
Author: | Mr X [ Mon 23 Jul 2007, 17:59 ] |
Post subject: | |
Hämtade motorn idag som ska till U-Can-Do 3D, en RCV 91-CD 15 cc som är byggd i UK På lådan står det " En liten motor med ett stort hjärta" En motor med extra låg profil. RCV skryter med "The World's most compact 4-cycle engine. Glödstift i motorn och den ska vara provkörd från fabriken vilket stämmer säkert för den är fet av olja. På www.rcvengines.com hittar ni mera fakta eller direkt http://www.rcvengines.com/rcv91cd.htm Passande propeller är: 13x6 2,200 - 2,500 idle, rpm range 8,800 - 10,000 14x6 2,200 - 2,500 idle, rpm range 8,600 - 9,000 14x8 2,200 - 2,500 idle, rpm range 7,800 - 8,200 Bilder på motorn |
Author: | MickeM [ Mon 23 Jul 2007, 18:52 ] |
Post subject: | |
Schysst motor! Skruva i sär den, fota den och visa oss Speciellt hur det ser ut ovanför kolven där glödstiftet är... på sidan. |
Author: | Mr X [ Mon 23 Jul 2007, 22:47 ] |
Post subject: | |
Ovanför kolven var det inte mycket att se. |
Author: | Mr X [ Mon 23 Jul 2007, 22:52 ] |
Post subject: | |
At the top end of the rotating cylinder there is a single port leading to the combustion chamber. This is surrounded by a fixed timing ring with three radially arranged ports; inlet, ignition and exhaust. This simple valve arrangement serves the combustion chamber as the engine cycles through the conventional 4-cycles: induction, compression, power and exhaust. Ignition is achieved through a standard 4-cycle glow plug exposed once only during each complete cycle. The rotating cylinder is effectively combined with the rotary valve in a single component hence - RCV - Rotating Cylinder Valve. So if you are looking for a reliable, easy to use 4-stroke engine, that is the same height as a 2-stroke engine, our die cast RCV91-CD engine is a perfect option. |
Author: | MickeM [ Tue 24 Jul 2007, 10:16 ] |
Post subject: | |
Jösses! Cylindern roterar ju samtidigt som kolven far upp och ner i motorn! Aldrig sett nåt liknande. Finns såna motorer, vad dom nu heter i "verkliga livet" också? |
Author: | Mr X [ Wed 05 Sep 2007, 22:28 ] |
Post subject: | |
Maskinen får gå några tankar på marken. Ljudet från RCV maskinen är mysigt. |
Author: | Kamikaze [ Wed 05 Sep 2007, 22:52 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Maskinen får gå några tankar på marken. Ljudet från RCV maskinen är mysigt.
Va det nå drag i den då? Mer än i Din Gamla SY 80 |
Author: | Mr X [ Wed 05 Sep 2007, 23:01 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Mr X wrote: Maskinen får gå några tankar på marken. Ljudet från RCV maskinen är mysigt. Va det nå drag i den då? Mer än i Din Gamla SY 80 Svårt att säga men jag tror dom ligger ganska så nära varandra |
Author: | MickeM [ Wed 05 Sep 2007, 23:07 ] |
Post subject: | |
Så nu är U-Can-Do'n 100% Ready for flight? |
Author: | Mr X [ Thu 06 Sep 2007, 06:39 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Så nu är U-Can-Do'n 100% Ready for flight?
U-Can-Do'n är 100% Ready for flight men frågan är om Mr X är ready |
Author: | MickeM [ Thu 06 Sep 2007, 07:21 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: MickeM wrote: Så nu är U-Can-Do'n 100% Ready for flight? U-Can-Do'n är 100% Ready for flight men frågan är om Mr X är ready Nu då? |
Author: | Jonny [ Sat 08 Sep 2007, 08:43 ] |
Post subject: | |
Ugly can do ska tydligen kunna flyga väldigt snällt efter vad jag förstått samt vara väldigt skojig kärra. Har du haft den uppe än?? Planet alltså!! |
Author: | Mr X [ Sat 08 Sep 2007, 09:34 ] |
Post subject: | |
Jonny wrote: Har du haft den uppe än?? Planet alltså!!
På Söndag om vädret är med mig så ska den upp för första gången. |
Page 1 of 6 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |