motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Fix av SY-80 4-taktare http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2218 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Sat 07 Jul 2007, 09:47 ] |
Post subject: | Fix av SY-80 4-taktare |
Återupplivning av en SY-80 4-taktare! En SY-80 4-taktare som behöver lite hjälp alltså, inga större fel... Har för mig att 0.80 kukbiktum = 13,1 kubikcentimeter (13.1cc). (2,54cm x 2,54cm x 2,54cm) x 0,80cui = 13,11cc Locket där kamaxel och kamdrev sitter lossnade då skruvar skruvade upp sig. Kamdrevet förskjöts och nöp fast mot motsvarande drev på axeln och kuggar slets sönder. Skall ändå plocka isär hela motorn, dels för att jag vill veta hur en 4-takt ser ut och hur den fungerar, då jag endast skruvat på 2-taktare tidigare, samt se över så inte nåt annat tagit skada. När motorn är fixad och funking good så vet jag inte vad jag gör med den. Nån kanske vill köpa bort den =) Så här ser paketet ut före det börjar "rivas" (med en spinner och 3-bladig propeller på)... |
Author: | MickeM [ Sun 08 Jul 2007, 15:25 ] |
Post subject: | |
Skruvade ner den lite i delar igår... Här ser man in i kamdrevshuset. Man ser den lilla kuggen där inne med några trasiga kuggar. Locket som är borta är just det som hoppade ur och så gled kuggen ut och trasades sönder. Kuggarna på vevaxeln klarade sig. Yttre kullagret har fallit bort. Här är pipan, glödstiftet och ventilkåpan borta. Förgasare och insug borta. Förgasaren verkar vara gjord för att motorn skall monteras upp och ned. Perfekt för att slippa ta sönder kåpan på flyget Glödströmsförlängare till bara =) Locket borta så man ser vevaxeln och vevstake. Än så länge inte något märkvärdigt att skruva. Man ser stora kullagret där inne. Och så allt i delar. Uppe till vänster är cylinderfodret och kolven. I mitten syns toppen med de två ventilerna. Ovanför toppen är ventilsätet. Under kolven är stötstängerna och deras rör. Till höger om motorn är kamdrevet med nockarna. Cylinderfoder och kolv skall sättas tillbaks likadant som de var pga att de redan körts in på det sättet. Blev lite förvånad när det saknades låspigg för det. OS har sådant. Jag vet inte hur man får bort vevaxeln på denna. Den alufärgade feta spacern som är på utgående axel får jag banne mig inte bort. Jag skulle verkligen behöva få bort vevaxeln eftersom det kan finnas kuggrester där från kamdrevet. Någon som vet hur? Antar att det är som på tex rattar i bilar. Nåt specialverktyg som drar bort spacern. Förslag? Jag undrar också hur man vet att man får kamdrevet på rätt ställe sen när nya kommer. Det finns en liten prick som man kan använda, men i vilket läge skall den vara?! Det jag märkte med denna motor jämfört med en 2-taktare var att denna var fruktnasvärt oljig innanför!? Det nästan rann olja ur motorn. Måste vart ricinolja, men ändå... hmm? Och vad gör den lilla nippeln under motorblocket? Vart ska den gå? Vevhusventilation eller vad? I övrigt är motorn väldigt ren och fin innanför, inga repor. Skruvar satt lite löst på hela motorn, kanske nån skruvat på den före jag köpte den Eller så var det just det... skruvarna skruvade upp sig och kamdrevshuslocket lossnade. Nästa steg är att får bort vevaxeln och rengöra delarna. |
Author: | Kamikaze [ Sun 08 Jul 2007, 18:34 ] |
Post subject: | |
Japp det är vevhusventilationen Vey ej hur du får bort vevaxeln! Det är nog bäst att du frågar grabbarna grus på svenska sidan! Dom har garanterat svaret på detta |
Author: | MickeM [ Sun 08 Jul 2007, 20:47 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Japp det är vevhusventilationen Vey ej hur du får bort vevaxeln! Det är nog bäst att du frågar grabbarna grus på svenska sidan! Dom har garanterat svaret på detta
Done! |
Author: | BlaaBMW [ Mon 09 Jul 2007, 07:29 ] |
Post subject: | |
Hur gjorde du för att få bort den då? |
Author: | MickeM [ Mon 09 Jul 2007, 07:43 ] |
Post subject: | |
BlaaBMW wrote: Hur gjorde du för att få bort den då?
Hehe, inte "Done!" som att jag fick bort den, utan "Done!" som att jag frågat på svenska sidan Och jag fick svar... blåsa på motorn med värmepistol eller in med skiten i ugnen. Alu utvidgar sig mer än stålet i vevaxeln -> släpper. Så brukar dom göra förstod jag. |
Author: | MickeM [ Mon 16 Jul 2007, 00:11 ] |
Post subject: | |
Men nu är det Done Done! För med hjälp av en hårfön och lite vilja så lossnade vevaxeln kalasbra. Alla delar är rengjorda och nu ska jag gå över delarna och se att allt är i bra skick. Resten köps nytt. |
Author: | BlaaBMW [ Mon 16 Jul 2007, 22:14 ] |
Post subject: | |
Beställ inte någe nya delar innan jag hunnit gå igenom min också bara! |
Author: | MickeM [ Mon 16 Jul 2007, 23:12 ] |
Post subject: | |
BlaaBMW wrote: Beställ inte någe nya delar innan jag hunnit gå igenom min också bara!
Nejdå ingen fara. Det är din och min beställning detta och jag har ingen brådska. Men jag satte 18e som sista datum. Sen är listan full, inklusive dina delar, bara jag får veta vad du ska ha |
Author: | MickeM [ Sun 22 Jul 2007, 23:34 ] |
Post subject: | |
Alla delar rena och fina utom toppen som jag glömd bort! Nu väntar jag bara på kamaxeln (där kamdrevet sitter) samt kullager för kamaxeln. Lääängst ner på bilden finns ena kullagret och locket till kamaxelhuset. Ovanför dessa två finns kamaxeln. Så här ser det ut just nu... |
Author: | MickeM [ Mon 23 Jul 2007, 10:28 ] |
Post subject: | |
Började knåpa ihop den. Slängde kameran på stativ o klickade av lite nu och då. Skärpan vart lite småtaskig ibland. Enorm start med avtappningsnippeln eller vad den nu heter från vevhuset... Vevaxeln och delarna som blir på utsidan. Smorde in axeln lite före med ricin-syntetoljeblandningen som blir kvar efter metanolen avdunstat. Allt ovan på plats... Kolv med vevstake och cylinderfoder. Man sätter in kolven först som vevstaken redan sitter fast på. Hakar i vevstaken på tappen på vev- axeln och sen skjuter man in cylinderfodret. Går galant. Om man sätter in fodret först så kärvar det så pass mycket med vevstaken att man aldrig får på den. Foder och kolv samt vevstake är ditsatta på exakt samma sätt de togs bort, motorn är ju redan inkörd. Smorde in delarna lite före. På plats... En annan vy... Bakstycket med packning och skruvarna.... På plats... Fodret har glidit lite ut, men jag har redan märkt fodret mot cylindern. Man bör passa sig så fodret inte halkar ut helt. Hålet man ser i sidan på cylinderväggen är för att plugga i och ur kolvtappen. Nästa steg är kamaxeln, som jag har beställt... |
Author: | Kamikaze [ Mon 23 Jul 2007, 13:24 ] |
Post subject: | |
Härlig tråd |
Author: | BlaaBMW [ Mon 23 Jul 2007, 14:23 ] |
Post subject: | |
Mycket fint! Nu vet jag hur jag ska ta isär min motor! |
Author: | MickeM [ Mon 23 Jul 2007, 14:27 ] |
Post subject: | |
BlaaBMW wrote: Mycket fint! Nu vet jag hur jag ska ta isär min motor!
Skruva inte mer än som behövs i alla fall. Jag var nyfiken på hur en 4-takt funkar, därför skruvade jag isär nästan hela motorn. En sak jag undrar är hur man får kamaxeln på rätt ställe.... hm... det finns en märkning på kamdrevet, men sen vet jag inte. Skall kolven månne vara i TDC eller nåt?! Och dessutom vet jag inte vart märkningen på kamdrevet skall peka. Märkningen är endast på kamdrevet. Kankse den skall vara rakt mot kuggarna på vevaxeln... |
Author: | MickeM [ Tue 04 Dec 2007, 21:36 ] |
Post subject: | |
Det var läääänge sedan jag skrev i den här tråden. Kan bero på att jag beställde ett kamdrev den 22 juli och det kom hem förra veckan (sista veckan i november). Hur som, fortsatte montera ihop motorn. Tog bort bak-kåpan igen för att med ögat se att vevtappen är klockan 12... Tryckte in kamdrevet och lade det så att den lilla pricken står på ca fem i tolv, men så skall det INTE vara på denna SY80 för då öppnar det fel. GÖR EJ SÅ HÄR ALLTSÅ, om jag förstått det rätt... läs vidare! Istället så höll jag vevtappen på klockan tolv och lade kamdrevets punkt rakt NER mot vevaxeln... för då blev det så som jag förstod att det skulle vara, dvs att stötstängerna skall väga upp mot varann när vevtappen är i klockan tolv. Alltså om man vrider på vevaxeln runt tolv-läget så skall bägge stötstänger ligga och balansera. Alltså... 1 - Vid tändning skall kolven gå ner från TDC (Top Dead Center). 2 - När den vänder uppåt så öppnas avgasventilen och avgaserna trycks ut. 3 - Sedan återvänder kolven neråt och suger in bränsleluftblandningen. 4 - Och sen går kolven upp igen och komprimerar... 4 cykler... 4-takt. Skruvade dit kamdrevslocket med lite LocTite... Lade dit stötstängerna och dom där rören... Toppen uppifrån... Toppen underifrån... Och på plats, och i detta läge såg jag att detta "vägande" mellan stötstängerna funkade utmärkt. Hoppas det blir rätt Härnäst skall ventillyftarna på plats och där kommer nästa problem. Ventilspelet... humm... |
Author: | MickeM [ Thu 06 Dec 2007, 13:59 ] |
Post subject: | |
Fortsatte pilla ihop motorn... Ventillyftarna... Medbringare och sånt till axeln för fastsättning av propellern i senare skede... Anslöt en slang till förgasaren och blåste, iiingenting hände när jag vred på spjället. Plockade isär förgasaren och det fanns ludd och smuts överallt i rören. Fattar inte, den gick ju bra senast innan jag köpte den (då när kamdrevet rasat). Förgasaren fin, ren och allt rör sig som det skall. Har använt gänglås lite överallt för att få fast skruvar. Förgasaren på plats med choke-spjälllet En annan vinkel... Avgasröret / ljuddämpen skall på plats... På plats... Nu återstår bara att justera ventil-spelet och sen skruva dit ventilkåpa och glödstift. |
Author: | MickeM [ Sat 08 Dec 2007, 13:50 ] |
Post subject: | |
Nu är ventilspelet fixat med bladmått. 0,03-0,05mm skall det vara på bägge. Förut var det 1,7 mm på ena och 0,9 på andra. Vet inte hur det kunde vara så mycket, har ju inte missat nåt vid ihop- plockningen Förra kammen såg inte sliten ut, tyckte jag, kanske den var det. Låsskruvarna på lyftarna var fast som de skulle. Hur som... motorn är klar... Hoppas nån får nytta av tråden. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |