motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: Mustang WW2 Jaktflyg
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2149
Page 1 of 2

Author:  Kamikaze [ Sat 23 Jun 2007, 22:07 ]
Post subject:  Bygge: Mustang WW2 Jaktflyg

Här är min tråd om bygget på mustangen!

Pakeeet

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Author:  Kamikaze [ Sat 23 Jun 2007, 22:22 ]
Post subject: 

Då va det dags att börja montera servot till landnings-flappsen......Bild kommer just..... 8)

Author:  Kamikaze [ Sun 24 Jun 2007, 17:07 ]
Post subject: 

Image

Image

Image

Author:  Kamikaze [ Mon 25 Jun 2007, 12:13 ]
Post subject: 

Nu har servona till Gasen/Höjd/Sidoroder, och mottagaren samt tanken monterats!

Image

Author:  Kamikaze [ Mon 25 Jun 2007, 13:26 ]
Post subject: 

Då va det dags att börja malla för håltagningen i motorkåpan! Men jag tror att jag inte blir nöjd med den tajta passningen mellan motor och kåpa som det visar i manualen! Personligen vill jag kunna komma åt bränsle slangen till förgasaren och kunna skruva på blandningsskruven lite bättre! Så jag tar nog till lite extra då jag tar hålet för motorn i kåpan! Dessutom så kyler det ju lite bättre :wink:

Image

Image

Image

Image

Author:  Kamikaze [ Mon 25 Jun 2007, 22:24 ]
Post subject: 

Nu ska bränsleslangarna kopplas in...

Image

Image

Author:  MickeM [ Mon 25 Jun 2007, 23:50 ]
Post subject: 

Fint flyg... nu vill man ha en Warbird... men jag oroar mig inte...
den "vill-ha-känslan" blir ännu större när man får se det i verkligheten :shock:

Blir föresten inte flyget tungt åt höger när motorn lutar så mycket dit?

Synd att ha så stort hål vid motorn... ser inte så skala-enligt ut =)

Author:  Mr X [ Tue 26 Jun 2007, 06:49 ]
Post subject: 

Med den motorn så skakade flygen ganska kraftigt tidigare.
Jag var och tittade på flyget som nu har 3-blad propeller och den går mycket lugnare.
Det här är ett mycket vackert flyg som vi snart får se flyga på fältet.

Author:  Kamikaze [ Tue 26 Jun 2007, 07:30 ]
Post subject: 

Kommer hem från jobbet på måndag! Så jag antar att jag är i luften nån gån i nästa vecka 8)

Author:  Kamikaze [ Tue 26 Jun 2007, 07:32 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Fint flyg... nu vill man ha en Warbird... men jag oroar mig inte...
den "vill-ha-känslan" blir ännu större när man får se det i verkligheten :shock:

Blir föresten inte flyget tungt åt höger när motorn lutar så mycket dit?

Synd att ha så stort hål vid motorn... ser inte så skala-enligt ut =)


Den ska sitta så enligt manualen! Dessutom så va hålen färdigt för motorfästet med gängor och allt klart! Tror int den kommer att bli sidotung! Eftersom den ser ut att gå väldigt fort! Luftströmmen stabiliserar nog upp den skulle jag tro :wink:

Author:  MickeM [ Tue 26 Jun 2007, 07:47 ]
Post subject: 

Hör av dig när du ska flyga!!!

Author:  Kamikaze [ Tue 26 Jun 2007, 11:42 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Hör av dig när du ska flyga!!!


Lovar 8)

Author:  stefan [ Tue 26 Jun 2007, 19:03 ]
Post subject: 

tisdag nästa vecka om det är bra väder? börjar suga och rycka i roll fingret. ska prova att rolla med skruv. och får jag ihop det andra flyget ska jag tame ... flyga upp och ner en meter över fältet

Author:  Kamikaze [ Tue 26 Jun 2007, 19:11 ]
Post subject: 

Över depån... :lol:

Author:  Mr X [ Wed 27 Jun 2007, 08:44 ]
Post subject: 

Börjar du bli sugen på att flyga mustangen. :D
Första flygningen måste filmas

Author:  Kamikaze [ Wed 22 Aug 2007, 22:27 ]
Post subject: 

Mustangen flög fint! Kan rekomendera den varmt! Den är nu såld till J.S 8)

Author:  MickeM [ Mon 31 Dec 2007, 16:32 ]
Post subject: 

JS flög den några ggr, men den är min nu sen ett tag tillbaks :D

Har alla grejer till den (6 servon, kablage, strömbrytare, motor osv)
men jag funderar på propellervalet till min OS Max 46AX. Det kom
med 3-bladig nånting och den används på 2-taktare. Det har även
du Kamikaze monterat tidigare då man ser bilderna ovan... men hur
va det med det där att montera 3-bladig på en högvarvig 2-taktare?!
Vilken propp ska man ha egentligen? :shock: Jag har en 3-bladig
12x6 och en massa 2-bladiga.

Måste skaffa strykjärn eller prova hårfön och se om man får bort alla
ojämnheter på flyget. Efter att man sett på Wulfmans Blackhorse
Bellanca Decathlon som var tokslät så vart man biten på få bort
alla bubblor på flygen i fortsättningen. :)

Flygas? Jo sen nån gång... ingen panik med denna.

Author:  Kamikaze [ Mon 31 Dec 2007, 16:40 ]
Post subject: 

Skulle jag vara dig så skulle jag testa och se om SY80 passar på mussen 8) Mycket fränare ljud i denna!

Proppen följde med i ARF satsen!

Men mustangen flyger väldigt fint med 46 ax och en 10X7 - 11X7 propp 8)

Author:  Mr X [ Mon 31 Dec 2007, 16:53 ]
Post subject: 

2-taktare och tre blad är ingen höjdare för du tappar dragkraft
Luften slås sönder med en 2-taktare men med en 4-taktare som har långsammare varv passar en 3-bladig propeller bättre.

Author:  MickeM [ Tue 01 Jan 2008, 00:53 ]
Post subject: 

Ok... då blir det 2-bladig. Konstigt att de har 3-bladig + 2-taktare i
bygganvisningarna =)

10x7 låter väldigt fjuttigt? Jag hade ju 12x6 på TT .42 2-taktarn på
Härken, 10x6 och 11x6 var inte kul flyga med. :shock: FIck varva
som tusan med 10x6 och den hade inge bra glid vid landning. Med
11x6 så vart den väldigt orolig när man svängde, typ klippte och man
fick ha lagom varv på hela tiden för att få den stabil. Men 12x6 så
vart den fullkomligt navigerbar. 13x6 orkade inte varva upp. Borde
ha haft nån x4 / x5 istället. Har ju olika propp-tillverkare också med
samma siffror, undras vad de har för skillnad...

Kanske man borde prova 3-bladig 12x6...

Jag får prova mig fram bara =) Har ett gäng olika 10or, 11or, 12or, 13or
och 14 hemma. Man vill ju inte få fel propp, men det märker man på
högre höjd. Typ om man tar en propp som man måste hålla varv på
för att inte tappa lyftkraft, nackdelen då är att det kanske går för fort.
Med lägre stigning och större propp så får man tryggare landningar,
men då går det inte fort :D Jah, får prova som sagt. =)

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/