Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 00:27

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Bygge: Mustang WW2 Jaktflyg
PostPosted: Sat 23 Jun 2007, 22:07 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Här är min tråd om bygget på mustangen!

Pakeeet

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Tue 26 Jun 2007, 20:27, edited 4 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 23 Jun 2007, 22:22 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Då va det dags att börja montera servot till landnings-flappsen......Bild kommer just..... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 Jun 2007, 17:07 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Image

Image

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 12:13 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu har servona till Gasen/Höjd/Sidoroder, och mottagaren samt tanken monterats!

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 13:26 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Då va det dags att börja malla för håltagningen i motorkåpan! Men jag tror att jag inte blir nöjd med den tajta passningen mellan motor och kåpa som det visar i manualen! Personligen vill jag kunna komma åt bränsle slangen till förgasaren och kunna skruva på blandningsskruven lite bättre! Så jag tar nog till lite extra då jag tar hålet för motorn i kåpan! Dessutom så kyler det ju lite bättre :wink:

Image

Image

Image

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 22:24 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu ska bränsleslangarna kopplas in...

Image

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 23:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fint flyg... nu vill man ha en Warbird... men jag oroar mig inte...
den "vill-ha-känslan" blir ännu större när man får se det i verkligheten :shock:

Blir föresten inte flyget tungt åt höger när motorn lutar så mycket dit?

Synd att ha så stort hål vid motorn... ser inte så skala-enligt ut =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 06:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Med den motorn så skakade flygen ganska kraftigt tidigare.
Jag var och tittade på flyget som nu har 3-blad propeller och den går mycket lugnare.
Det här är ett mycket vackert flyg som vi snart får se flyga på fältet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 07:30 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Kommer hem från jobbet på måndag! Så jag antar att jag är i luften nån gån i nästa vecka 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 07:32 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Fint flyg... nu vill man ha en Warbird... men jag oroar mig inte...
den "vill-ha-känslan" blir ännu större när man får se det i verkligheten :shock:

Blir föresten inte flyget tungt åt höger när motorn lutar så mycket dit?

Synd att ha så stort hål vid motorn... ser inte så skala-enligt ut =)


Den ska sitta så enligt manualen! Dessutom så va hålen färdigt för motorfästet med gängor och allt klart! Tror int den kommer att bli sidotung! Eftersom den ser ut att gå väldigt fort! Luftströmmen stabiliserar nog upp den skulle jag tro :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 07:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hör av dig när du ska flyga!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 11:42 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Hör av dig när du ska flyga!!!


Lovar 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 19:03 
Offline
Medlem

Joined: Sat 24 Mar 2007, 17:03
Posts: 94
Location: gottby
tisdag nästa vecka om det är bra väder? börjar suga och rycka i roll fingret. ska prova att rolla med skruv. och får jag ihop det andra flyget ska jag tame ... flyga upp och ner en meter över fältet


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 19:11 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Över depån... :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 08:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Börjar du bli sugen på att flyga mustangen. :D
Första flygningen måste filmas

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 22:27 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mustangen flög fint! Kan rekomendera den varmt! Den är nu såld till J.S 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 31 Dec 2007, 16:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JS flög den några ggr, men den är min nu sen ett tag tillbaks :D

Har alla grejer till den (6 servon, kablage, strömbrytare, motor osv)
men jag funderar på propellervalet till min OS Max 46AX. Det kom
med 3-bladig nånting och den används på 2-taktare. Det har även
du Kamikaze monterat tidigare då man ser bilderna ovan... men hur
va det med det där att montera 3-bladig på en högvarvig 2-taktare?!
Vilken propp ska man ha egentligen? :shock: Jag har en 3-bladig
12x6 och en massa 2-bladiga.

Måste skaffa strykjärn eller prova hårfön och se om man får bort alla
ojämnheter på flyget. Efter att man sett på Wulfmans Blackhorse
Bellanca Decathlon som var tokslät så vart man biten på få bort
alla bubblor på flygen i fortsättningen. :)

Flygas? Jo sen nån gång... ingen panik med denna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 31 Dec 2007, 16:40 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Skulle jag vara dig så skulle jag testa och se om SY80 passar på mussen 8) Mycket fränare ljud i denna!

Proppen följde med i ARF satsen!

Men mustangen flyger väldigt fint med 46 ax och en 10X7 - 11X7 propp 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 31 Dec 2007, 16:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
2-taktare och tre blad är ingen höjdare för du tappar dragkraft
Luften slås sönder med en 2-taktare men med en 4-taktare som har långsammare varv passar en 3-bladig propeller bättre.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Jan 2008, 00:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ok... då blir det 2-bladig. Konstigt att de har 3-bladig + 2-taktare i
bygganvisningarna =)

10x7 låter väldigt fjuttigt? Jag hade ju 12x6 på TT .42 2-taktarn på
Härken, 10x6 och 11x6 var inte kul flyga med. :shock: FIck varva
som tusan med 10x6 och den hade inge bra glid vid landning. Med
11x6 så vart den väldigt orolig när man svängde, typ klippte och man
fick ha lagom varv på hela tiden för att få den stabil. Men 12x6 så
vart den fullkomligt navigerbar. 13x6 orkade inte varva upp. Borde
ha haft nån x4 / x5 istället. Har ju olika propp-tillverkare också med
samma siffror, undras vad de har för skillnad...

Kanske man borde prova 3-bladig 12x6...

Jag får prova mig fram bara =) Har ett gäng olika 10or, 11or, 12or, 13or
och 14 hemma. Man vill ju inte få fel propp, men det märker man på
högre höjd. Typ om man tar en propp som man måste hålla varv på
för att inte tappa lyftkraft, nackdelen då är att det kanske går för fort.
Med lägre stigning och större propp så får man tryggare landningar,
men då går det inte fort :D Jah, får prova som sagt. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group