motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Bygge: Dornier DO 27 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2137 |
Page 1 of 4 |
Author: | Mr X [ Thu 21 Jun 2007, 00:37 ] |
Post subject: | Bygge: Dornier DO 27 |
The Dornier Do 27 is one of the best choices when it comes to operation from small air strips. High quality workmanship combined with state of the art engineering made the Do a success in the late 50's. Today, more than 30 years after the last Do 27 left the production line, there are maybe 100 Do's still in flyable condition. Most of them are based in Europe History: The Dornier Do27 was the first aircraft to enter production in Germany after World War II. Claudius Dornier recommended activities in Spain in 1949, his Oficinas Tecnicas Dornier working closely with the Spanish CASA. The initial fruits of this collaboration were evident with the first flight of the Do25 in June 1954. Prepared to meet a Spanish air ministry specification, the STOL transport aircraft was powered by a 150hp ENMA Tigre engine. Developed from this, the prototype Do27 was flown on 8April 1955. Production took place in Germany, the first example flying in October 1956. The strutless high wing concept proved ease of access to the cabin. Full wingspan slats and large flaps give an amazing STOL capability. More than 600 were build before production ended during 1965. By far the largest user was the Federal German Republic, another early customer was the Swiss Flugwaffe, whose aircraft had wheel/sky landing gear. Other were supplied to Belgian and Israeli airforces. Erfarenheter från arméns flygverksamhet med Fpl 51 visade snart på behov av ett något större flygplan med möjligheter att starta och landa på små ytor men med bättre lastförmåga och större räckvidd än Piper Cub. Det flygplan som motsvarade önskemålen visade sig vara den västtyska Dornier Do 27 så flygförvaltningen beställde den 23 maj 1961 fem Do 27A-4 för den svenska arméns räkning, som fick beteckningen Fpl 53. Ett civilregistrerat exemplar fanns då redan i svensk ägo och i händelse av mobilisering räknade armén även med att utnyttja detta sjätte flygplan. Arméns flygplan hämtades vid fabriken i Oberpfaffenhofen i december 1961 och januari 1962. Samtliga fem flygplan baserades i Boden vid arméns helikopterskola (HKPS) där de användes för spaning, person- och materieltransporter. Fpl 53 kom att utgöra ett viktigt steg i utvecklingen av arméns olika behov av transportkapacitet innan helikoptern helt ersatte konventionella flygplan inom armén. Motor: Lycoming G0-480-B1A6 (274 hk) Besättning: 2 + 4 Längd: 9,60 m Spännvidd: 12,00 m Höjd: 2,70 m Max startvikt: 1 850 kg Toppfart: 247 km/h Beväpning: - Film på flygande Dornier http://www.youtube.com/watch?v=JGnBNr_uFEc Dornier DO 27 som RC-flyg VMar made in Vietnam Wing span 1720 mm Wing area 45 dm2 Längd 1270 mm Vikt 2.9 - 3.3 kg Maskin .46 - .61 (2-taktl) .52 - .70 (4-takt) Radio 5 kanaler 7 servon Beväpning: Mr X Byggmanual till Dornier Do 27 http://www.richmondrc.com/vma/common/te ... 030221.pdf Så här började bygget: |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 16:49 ] |
Post subject: | |
Kan ej hålla tassarna borta från flyget så de är väl bara att börja bygga lite i natt. |
Author: | monica gronlund [ Sat 23 Jun 2007, 16:52 ] |
Post subject: | |
Ser ut som om det kommer att bli ett riktigt fint plan till |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 16:53 ] |
Post subject: | |
monica gronlund wrote: Ser ut som om det kommer att bli ett riktigt fint plan till
De får vi hoppas. |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 18:52 ] |
Post subject: | |
Ska de börja byggas igen? Att ni aldrig lär er att flyga. Tur att man har fått en kompis som kan hjälpa till. Nå upp med flyget på bänken så börjar vi. |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 19:09 ] |
Post subject: | |
Då börjar vi med att rita av och skära bort plasten Bara att ta tag och riva bort Mycket lim ska de va Nu var det bara att trycka till fenorna på plats och mäta att de inte är sneda. Alla klaffar var på plats och säkrade från fabriken så lättare än så här får man inte. |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 19:15 ] |
Post subject: | |
Kompis ska vi fortsätta med vingen |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 20:17 ] |
Post subject: | |
Nu ska alla pluggarna limmas på plats + balken som håller ihop vingarna. Ena vingen klar och måste nu torka innan de går att montera ihop vingen. |
Author: | MickeM [ Sat 23 Jun 2007, 21:05 ] |
Post subject: | Re: Bygge: Dornier DO 27 |
Mr X wrote: Maskin .46 - .61 (2 cyl) .52 - .70 (4-takt)
Ska det verkligen vara 2-cylindrig? =) Inte 2-takt? Trevligt bygge, verkar ha rätt mycket detaljer. Udda flyg i alla fall. Visste inte om att det fanns nåt liknande. |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 21:47 ] |
Post subject: | Re: Bygge: Dornier DO 27 |
MickeM wrote: Mr X wrote: Maskin .46 - .61 (2 cyl) .52 - .70 (4-takt) Ska det verkligen vara 2-cylindrig? =) Inte 2-takt? Trevligt bygge, verkar ha rätt mycket detaljer. Udda flyg i alla fall. Visste inte om att det fanns nåt liknande. De ska nog vara 2-takt, jag ska fixa det men 2-cyl låter bättre |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 22:14 ] |
Post subject: | |
Sporra mig hit och sporra mig dit men nu ska sporrhjulet dit Bara att skruva fast men har du inte en mindre mejsel Så var sporrhjulet på plats och så här ser resultatet ut |
Author: | Kamikaze [ Sat 23 Jun 2007, 22:17 ] |
Post subject: | |
Snyggt Tänkte du hinna före mig med krigsfågel på fältet |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 22:26 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Snyggt Tänkte du hinna före mig med krigsfågel på fältet
Jag jobbar på. |
Author: | Mr X [ Sat 23 Jun 2007, 22:34 ] |
Post subject: | |
Nu ska hjulen på plats men vad nu det ska vara två hjul fram, ska du bygga ett riktigt flyg nu. Är du säker på att de här är rätt för jag tycker det ser snett ut Ta da nu är hjulen på plats. Lite småfix kvar med kåporna. Jag måste visa hur den ser ut med hjulen på plats. |
Author: | Kamikaze [ Sun 24 Jun 2007, 10:04 ] |
Post subject: | |
Nä nu! Du ha ju till o med hunnit koppla länkarna till rodren Nu måste jag sätta fart på Frugan morrar! Får göra det i smyg |
Author: | Mr X [ Sun 24 Jun 2007, 11:58 ] |
Post subject: | |
Jag måste pröva vingen och få en bild till showroom så jag lägger ut några bilder här. |
Author: | Mr X [ Sun 24 Jun 2007, 16:28 ] |
Post subject: | |
Nu ska vingen limmas ihop. Mycket lim ska det va. Tur att man är stark och orkar hålla i vingen. "stöön" Bara att pressa på "stöön" |
Author: | Mr X [ Sun 24 Jun 2007, 16:47 ] |
Post subject: | |
Nu ska alla länkarna kopplas men hur gör jag. Så här ska de nog vara Japp helt rätt Titta det fungerar |
Author: | BlaaBMW [ Sun 24 Jun 2007, 22:19 ] |
Post subject: | |
Det där ser mycket fint ut! Hoppas den kommer att flyga lika bra som den ser ut! När är premiären planerad till? |
Author: | Mr X [ Sun 24 Jun 2007, 22:27 ] |
Post subject: | |
BlaaBMW wrote: Det där ser mycket fint ut! Hoppas den kommer att flyga lika bra som den ser ut!
När är premiären planerad till? Det hoppas jag med Premiären blir när jag störtar med Tiger Trainern |
Page 1 of 4 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |