The Dornier Do 27 is one of the best choices when it comes to operation from small air strips. High quality workmanship combined with state of the art engineering made the Do a success in the late 50's.
Today, more than 30 years after the last Do 27 left the production line, there are maybe 100 Do's still in flyable condition. Most of them are based in Europe
History:
The Dornier Do27 was the first aircraft to enter production in Germany after World War II. Claudius Dornier recommended activities in Spain in 1949, his Oficinas Tecnicas Dornier working closely with the Spanish CASA.
The initial fruits of this collaboration were evident with the first flight of the Do25 in June 1954. Prepared to meet a Spanish air ministry specification, the STOL transport aircraft was powered by a 150hp ENMA Tigre engine.
Developed from this, the prototype Do27 was flown on 8April 1955. Production took place in Germany, the first example flying in October 1956.
The strutless high wing concept proved ease of access to the cabin. Full wingspan slats and large flaps give an amazing STOL capability. More than 600 were build before production ended during 1965. By far the largest user was the Federal German Republic, another early customer was the Swiss Flugwaffe, whose aircraft had wheel/sky landing gear. Other were supplied to Belgian and Israeli airforces.
Erfarenheter från arméns flygverksamhet med Fpl 51 visade snart på behov av ett något större flygplan med möjligheter att starta och landa på små ytor men med bättre lastförmåga och större räckvidd än Piper Cub. Det flygplan som motsvarade önskemålen visade sig vara den västtyska Dornier Do 27 så flygförvaltningen beställde den 23 maj 1961 fem Do 27A-4 för den svenska arméns räkning, som fick beteckningen Fpl 53. Ett civilregistrerat exemplar fanns då redan i svensk ägo och i händelse av mobilisering räknade armén även med att utnyttja detta sjätte flygplan. Arméns flygplan hämtades vid fabriken i Oberpfaffenhofen i december 1961 och januari 1962. Samtliga fem flygplan baserades i Boden vid arméns helikopterskola (HKPS) där de användes för spaning, person- och materieltransporter. Fpl 53 kom att utgöra ett viktigt steg i utvecklingen av arméns olika behov av transportkapacitet innan helikoptern helt ersatte konventionella flygplan inom armén.
Motor: Lycoming G0-480-B1A6 (274 hk)
Besättning: 2 + 4
Längd: 9,60 m
Spännvidd: 12,00 m
Höjd: 2,70 m
Max startvikt: 1 850 kg
Toppfart: 247 km/h
Beväpning: -
Film på flygande Dornier
http://www.youtube.com/watch?v=JGnBNr_uFEc
Dornier DO 27 som RC-flyg
VMar made in Vietnam
Wing span 1720 mm
Wing area 45 dm2
Längd 1270 mm
Vikt 2.9 - 3.3 kg
Maskin .46 - .61 (2-taktl) .52 - .70 (4-takt)
Radio 5 kanaler 7 servon
Beväpning: Mr X
Byggmanual till Dornier Do 27
http://www.richmondrc.com/vma/common/te ... 030221.pdf
Så här började bygget: