motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

BYGGE: ThunderTiger Tiger Trainer 60
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=1798
Page 8 of 8

Author:  MickeM [ Wed 04 Jul 2007, 22:01 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Du har ju hela långa natten på dig juuh... 8) Natten är lång vetja :D

När jag kraschade andra gången så hade jag lagt mig efter 2 kvällen
före... och jag var duktigt lättokoncentrerad den kvällen. Flög som en
sopa den kvällen.... och sen kraschade man till på köpet av pilot-error.
Nä... blir det inte klart ikväll, så blir det klart nån annan dag. är lite
pill när man ska dra om gas-staget + att jag har andra servon, andra
horn och sånt pill. Passar inte pangbom. Och motorn skulle plockas
isär, rengöras, plockas ihop... minuterna skenar. Och nu sitter man här
och äter istället... haha :D

Author:  Kamikaze [ Wed 04 Jul 2007, 22:13 ]
Post subject: 

Ja det är nog bättre att bygga ihop systematiskt och lugnt! Å int bara hafsa ihop det 8)

Author:  MickeM [ Wed 04 Jul 2007, 22:33 ]
Post subject: 

Motorn rengjord och ska skruvas ihop. Två bilder på grejerna:

Image

Image

Author:  MickeM [ Wed 04 Jul 2007, 23:33 ]
Post subject: 

Och så var motorn klar, vevaxlen hade klarat sig och hela motorn
mår riktigt prima!!!

Image

Image

Image

Så här såg den ute FÖRE jag började :D

Image

Author:  WOOGIE [ Wed 04 Jul 2007, 23:44 ]
Post subject: 

Hmm plöjt en åker? :shock:

Author:  MickeM [ Wed 04 Jul 2007, 23:47 ]
Post subject: 

lolzorz wrote:
Hmm plöjt en åker? :shock:

JAJJAMENSAN :D Kommer bild bara Bernt får dem ur sin mobiltelefon =)
Men det var mjuk åker... flyget gick nog sönder så mycket pga att det
var så mycket lagat förut... + hastigheten förstås ... hehe....

Author:  Mr X [ Thu 05 Jul 2007, 09:04 ]
Post subject: 

Jag läste någonstans att 5 gånger på ett batteri ska man flyga och inte mera.
Digitala servon drar mera ström så i din trainer med bara fyra standard och inte digitala servon tycker jag det ska räcka lite längre.
Det känns lite tryggare att köra med ett lite större batteri och 6 volt som jag gör.

Author:  MickeM [ Thu 05 Jul 2007, 11:11 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Jag läste någonstans att 5 gånger på ett batteri ska man flyga och inte mera.
Digitala servon drar mera ström så i din trainer med bara fyra standard och inte digitala servon tycker jag det ska räcka lite längre.
Det känns lite tryggare att köra med ett lite större batteri och 6 volt som jag gör.

Jag kör 4.8V på 4st standard klena 3kg-servon (tror det var 3kg).
Det är bara en 4x1.2V ack på 1800mAh. Och om man inte rycker
i spakarna håller det länge. Men börjar man flyga aktivt kortas
tiden ner rejält.

Vad är 5 gånger?

Author:  Mr X [ Thu 05 Jul 2007, 11:16 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Vad är 5 gånger?

Tror dom menade 5 flygningar (tankar)

Author:  Mr X [ Thu 05 Jul 2007, 11:22 ]
Post subject: 

Min ack (NiMH) är på 6V / 1450 mAh den som jag hade tidigare var på 4,8 / 1100 mAh

Author:  MickeM [ Thu 05 Jul 2007, 13:27 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Min ack (NiMH) är på 6V / 1450 mAh den som jag hade tidigare var på 4,8 / 1100 mAh

Det är nog märkbar skillnad på styrka och snabbhet med 6V... hm...
måste nog skaffa en sån ack. ... men då måste jag skaffa en 6V
ackvarnare också :D

Author:  MickeM [ Sun 02 Sep 2007, 10:25 ]
Post subject: 

Fast det är en annan Tiger 60 än i början på denna projekttråd
så måste denna också lagas lite efter att den fått lite dålig start
och gled med hängande stjärt ner i höga gräset... det är nu
bevisast att man inte ska koppla skevservot fel... :lol:

Ingen större grej, men den fick en liten toouch underifrån på
stjärten. Kom ej åt att limma så jag måsta "öppna lite till".

Image

Author:  MickeM [ Wed 05 Sep 2007, 23:05 ]
Post subject: 

Nu är Tiger 60'an laddad, limmad och läkt. 100% Ready for flight.
Ny propeller på 13" istället för 12or och 11or jag använt förr.

Author:  MickeM [ Sat 06 Oct 2007, 23:57 ]
Post subject: 

Nä, nu ger jag upp denna ThunderTiger Tiger Trainer 60. Skitbra
Trainer i 60-klass... och nu har jag provat på den mer lynniga
Trainer 40-klassen (högvingat)... så nu ska jag vidare... denna
skall säljas. Tror det är en Kyosho Calmato Sports 40 som lockar
mest just nu, eller nåt sånt... billig lågvingad trainer i alla fall. :D

Author:  MickeM [ Sun 28 Oct 2007, 14:38 ]
Post subject: 

Tiger 60-projektet är nu avslutat.

Första flyget vart bara skrot :D
Men det andra jag skaffade så är helt, säljer nu det...
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2816

Gillar flyget skarpt, det är stort och stabilt att flyga, ett riktigt glidarflyg.
Men uppgraderingsabstinensen lockar för mycket :D

/MickeM

Page 8 of 8 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/