Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 14:35

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 22:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Jag förstod ingen ting när MickeM lägger sig i dykning mot marken utan att rätta upp flyget.
Med yyyylande maskin smackar han rakt ner i marken. Alla står och funderar vad som hände.
????? vad säger man för nu är flyget slut.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 22:30 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Mar 2007, 20:35
Posts: 94
Location: Mariehamn
Tusan tusan och jag som sa att du inte fick krascha när jag for nu missade jag ju det :( Skämtar synd på fina flyget det gick ju riktigt bra fastän det hade lagats så mycket :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 22:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Jag förstod ingen ting när MickeM lägger sig i dykning mot marken utan att rätta upp flyget.
Med yyyylande maskin smackar han rakt ner i marken. Alla står och funderar vad som hände.
????? vad säger man för nu är flyget slut.

Jaa,.. gissa om jag vart snopen..... :shock: Jag är ju inte den som
börjar skrika och yla och sånt... utan jag stod där, koncentrerad på
vad jag höll på med... hade hela kvällen tänkt in mig i de banorna
att det reder sig om man är sansad och lugn och fixar upp problemen.
Finns det utrymme att testa nåt eller leka lite, då provade jag.
Dessutom var jag på hög höjd, så det fanns massor av utrymme för
att rätta till felet. Och flyget låg inte galet heller. Jag skulle dra på gasen
och komma runt fältet som jag hade gjort säkert 10-20 ggr på liknande
sätt tidigare på kvällen. Men där hakade sig allt, jag drog av på gasen
och började styra, men icke, det döööök... inte rakt 90 grader ner, men
ungefär 40 grader kanske...

Förbryllad ... vet ej var felet ligger / låg. :?

Ger jag upp? Int en chans! Hade ju skitkul ikväll :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 23:18 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jag antar att dina servon kan ha varit skadade sen sista vurpan! Nått ska ju ta emot kraften från kollisionen med marken! Servona brukar ju få ta en del av smällen! Alla mina stag till servona va böjda 90 grader efter mina bravader. Så servona brukar inte riktigt må så bra efter vurpor har jag märkt! kuggarna i plast-dreven kanske inte va så skarpå att dom klarade påfrestningarna längre.....En teori....Kanske du hade dåligt med ström i flyget... :?: Låter mycket märkligt i alla fall....Men tänk så kul det ska bli nu med ett nytt flyg.. :D :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 23:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag mailat om samma flyg till Östersund (1625 SEK)
och HobbyPeople (191€) om de har hemma överhuvudtaget.
Blir samma för det är jag nöjd med. Billigare än de andra och
ser bra ut. Samt flyger bra.

Måste testa grejerna rejält bara som är kvar... om de är hela
och om de funkar som de ska... kristallen, servona, mottagare,
ack osv osv...

Det var nog inget fel på servona före jag kraschade, för inget
svarade.

Dåligt med ström nånstans är enda teorin än så länge, fast
det lyste grönt på flyget när jag gjore en flyby just före.
Dessutom var servona kvicka och alerta efter kraschen.
Sändaren larmar när det närmar sig, och den var fortfarande
på steg 4 av 5 innan den ska börja larma, och jag har flög förr
med bara 2 av 5 på den skalan. Så mjaaa... skuuumt. Kanske
bugg i kommunikationen. Datorer datorer.... :D

Skall kolla mottagarantenn-brott.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jun 2007, 00:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag letat som en galning och hittat ett annat flyg... så nu
ska det kollas upp lite mer. Det blir nog uppgradering om det
funkar med allt jag tänkt mig... till vad? Hihi! ;-)

Men Tiger 60 ligger ännu varmast om hjärtat... får se får se.

EDIT: Och på andra plats efter Tiger 60 så ligger Calmato 60...
Men flyget nämnt överst i detta inlägg... är myyyycket najsare. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jun 2007, 15:55 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Bytte du mottagare och kristall efter första krashen? Dom om något brukar få stryk.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jun 2007, 16:14 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jonny wrote:
Bytte du mottagare och kristall efter första krashen? Dom om något brukar få stryk.


Nej jag tror micke har samma grejjor i flyget som han haft vid alla 3 eller va d 4 :roll: vurpor 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jun 2007, 16:21 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Är det nått som man bör byta så är det åtminstone kristallen och gärna mottagaren vid en ev krash.

Jag vågar inte köra med samma iaf efter att den har varit i backen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jun 2007, 19:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nix, bytte ingenting. Meningen var att den skulle skrotas, men eftersom
jag ville flyga med den igen, det skulle gå... så bytte jag endast lite lim
mot balsa och fanér ;-) Och så range-testade jag flyget före start samt
att det sen flög heeela kvällen, så jag tror det mesta klarade sig bra
första kraschen. Jag tänkt mäta mottagarantennen om den är glapp,
för det kan vara en möjlighet som jag kan tro på... om det nu är det.
Den skaver lite dumt på ett ställe mitt i... :lol: Mottagaren är inlindad
i foam, men det hjälper inte vid såna krascher så mycket, fast allt såg
helt och fint ut och satt på plats, trots krasch... nästa flyg blir nog ny
kristall, helst inte ny mottagare. =(

Vem är Jonny då? :D Flygare?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jun 2007, 19:43 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
MickeM wrote:
Nix, bytte ingenting. Meningen var att den skulle skrotas, men eftersom
jag ville flyga med den igen, det skulle gå... så bytte jag endast lite lim
mot balsa och fanér ;-) Och så range-testade jag flyget före start samt
att det sen flög heeela kvällen, så jag tror det mesta klarade sig bra
första kraschen. Jag tänkt mäta mottagarantennen om den är glapp,
för det kan vara en möjlighet som jag kan tro på... om det nu är det.
Den skaver lite dumt på ett ställe mitt i... :lol: Mottagaren är inlindad
i foam, men det hjälper inte vid såna krascher så mycket, fast allt såg
helt och fint ut och satt på plats, trots krasch... nästa flyg blir nog ny
kristall, helst inte ny mottagare. =(

Vem är Jonny då? :D Flygare?



Samma typ som JonnyE på RcFflyg.se

Flyger eller rättare sagt gör mina försök precis som ni :D har iof börjat komma in i det nu så där har inte blivit nårra krascher än i år. Hoppas inte dom kommer heller :lol:

Flyger CMPro Cessna 182 2100mm spv och bygger en CMPro Edge 1760mm spv. Cessnan med en roto35:a och edge´n men en roto25:a

Mycket härliga filmer ni delar med er av. Känner igen mig i allt typ :wink:

Innan modellflyg hobbyn kom in i bilden höll jag mycket på med bilar. Volvo 855R med en mycket potent motor i. Har dock kvar bilen men den är avställd och står och väntar i verkstaden.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 18:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah, bra site, kikar in där lite nu och då när man undrar något. =)
Men snart finns en hel del erfarenhet även här. :D

Cessnorna är mysiga flyg. Lär nog hamna ett sånt i min ägå nån gång.
Nån storlek i alla fall. Edge känner inte jag till... sportflyg? (kan ju
googla iofs =)

Filma måste man ju :) Tack vare dem ser man om det vart pilot-error
och man lär sig en läxa hastigt och lär till nästa gång.

Här är i alla fall en bild på hur mitt flyg såg ut efter min senaste krasch
då kommunikationen tvärdog.

:D :D :D Jag har nu ett exakt likadant flyg som nästa flyg. =)

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 18:40 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Bra smäll :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 18:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
HITTADE FELET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (i alla fall ett fel)

Vi trodde LowBat i mottagaracken... jase fan det var det!!!

Jag testade nu och startar man allt så ser allt bra ut. Lyser grönt
på flyget. Precis som det gjorde varenda gång jag gjorde FlyBy...
Men när jag rörde på ett servo, då flasha LED-skiten i rött!!! Och
när jag rörde på alla servon samtidigt så lyyyste det rött. Och efter
knappt 2,5 minut så lyste den rött av sig självt efter en simulerad
flygning med lite dragande i spakarna hit och dit. Så japp...

LOBAT it was! :evil:

Och nu vet jag hur man testar det... man landar och tittar på LEDen
och så rör man på servona uta helsike, för dom är starka och orkar,
men när Leden småflashar rött så ska man ge upp tvärt. Verkar
vara lite procentuellt, att ju mer rött det flashar desto värre blir det.
Flashar gör det när man rycker i spakarna. Så man kanske borde
montera en fjäder på gasservot så kanske flyget håller bättre nästa
krasch... som på bilar. Eller fail-safe som på bilar och båtar...
Men dom kan göra mer skada än nytta om de är feljusterade. Borde
vara summer som skriker som f-n istället.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 19:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Ordändligt smäll där, man får ju inte göra det halvdant :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 19:44 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM wrote:
Ah, bra site, kikar in där lite nu och då när man undrar något. =)
Men snart finns en hel del erfarenhet även här. :D

Cessnorna är mysiga flyg. Lär nog hamna ett sånt i min ägå nån gång.
Nån storlek i alla fall. Edge känner inte jag till... sportflyg? (kan ju
googla iofs =)

Filma måste man ju :) Tack vare dem ser man om det vart pilot-error
och man lär sig en läxa hastigt och lär till nästa gång.

Här är i alla fall en bild på hur mitt flyg såg ut efter min senaste krasch
då kommunikationen tvärdog.

:D :D :D Jag har nu ett exakt likadant flyg som nästa flyg. =)

Image


Det va många bitar det där :shock:
Hoppas att min flygning i morgon går bättre :?
Jag är nervös redanImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 19:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
OT: Flyg inte i morrn om du inte är säker. Men det är säkert folk där
som kan kolla flyget, ta upp det, trimma in det, låta dig flyga
och sen tar den första ner det igen. Så får du känna på... man
ska inte göra fel när man landar... =) Lagom hög höjd när du
flyger.

Så här ser det ut för mig just nu, klockan är 20:54 och motorn är
framkrafsad och rensad på jord samt sönderskruvad, nu ska den
rengöras och sen testa om vevaxeln klarat sig. Det hade inte
kommit in jord nånsans förutom lite i förgasarinsuget, men inte
förbi venturitunneln. Resten ser skitbra ut! Har ej rört nåt än...

Bäst fortsätta... jag gör det ordentligt så det får ta den tid det tar...

Image[/quote]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 20:46 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Mar 2007, 20:35
Posts: 94
Location: Mariehamn
Ha ha vilken jordhög du har lyckats få i hop :shock:
Hoppas att du kommer att få motorn att funka samt de andra grejerna.

Det var ju tur att du fick tag på ett nytt plan det där skulle nog inte varit så lätt att få i hop igen du gjorde nog en ordentligt smäll :D Tala om plocke pinn :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 21:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mellanrapport...

Halva elektroniken är på plats, dvs stjärten funkar 100% OK. Skevroder
är på gång och motorn är helt ren och fin och ska skruvas ihop för att
se om vevaxeln är rak, den såg bra ut i alla fall. Så jag börjar nästan
tro att jag inte hinner få det klart tills i morrn kväll... :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 21:51 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Du har ju hela långa natten på dig juuh... 8) Natten är lång vetja :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group