Position 1 -> 2 och kabelrörenAlla spryglar är här limmade på den främre undre balken (den ljusa som syns till vänster i bild).
Listen längst till höger är min konstruktion där jag tejpat ihop två st lister med kilar emellan så att jag kan kila in alla spryglars spetsiga bakkant in i hålet mellan listerna.
Den långa kvadratiska listen "i mitten" med massa nålar, det är den som har lyft upp alla spryglar i bakkant.
Den har "pivot-punkten" vid första (största) sprygeln och är nu vriden framåt till position 2.
(Man måste frigöra så att den främre undre balken kan lyftas i bakkant.)
När detta görs så kommer sprygeln längst bort att ligga kvar, men ju längre ut på vingen man kommer, desto mer kommer spryglarna att lyftas i bakkant.
Så den sprygeln längst ut lutar framlänges ca 2-2,5 grader jämfört med den största sprygeln längst bort som blir närmast kroppen och som ligger mer plant.
Dvs vingspetsen kommer ha mindre anfallsvinkel än basen på vingen (anfallsvinkel är vingens "attackvinkel" mot luften jämfört med kroppen).
Vingspetsen kommer ligga plattare.
Detta gör att vingspetsen stallar senare än vingbasen, vilket gör att man ännu har skevroderverkan när flyget håller på ska börja stalla.
Jag har också limmat fast yttersta 5000-fots-sprygeln W12 Opt (om man ska flyga över 5000 fot rekommenderas att man har den, jag har den ändå).
Attachment:
IMG_5095.JPG [ 285.36 KiB | Viewed 2904 times ]
Jag rullade papper på ett kolfiberrör, sköt in det, släppte upp pappret så det rullade upp sig inne i hålen, tejpade fast provisoriskt, drog ut kolfiberrör och pappersrör, tejpade klart, sköt in.
Attachment:
IMG_5096.JPG [ 284.54 KiB | Viewed 2904 times ]