Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 17:04

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Mon 25 Dec 2023, 14:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Balkarna på ovansidan

Fortfarande bara högra vingen.

Limmat fast Leading Edge-listen + övre främre huvudbalken + övre mittre balken + bakre smala listen + listerna för flaps och skevroder.
Använde en 1 meters stållinjal som jag tejpade fast främre leading edge-listen för att få det helt rakt.
Använde inte skruvtvingor eller klämmor för att hålla de övriga balkarna på plats, mosar bara balsat då, istället använder jag nålar för att "spjärna" fast balkarna och listerna.
Attachment:
IMG_5079.JPG
IMG_5079.JPG [ 347.13 KiB | Viewed 1305 times ]

Attachment:
IMG_5080.JPG
IMG_5080.JPG [ 394.54 KiB | Viewed 1305 times ]

Attachment:
IMG_5081.JPG
IMG_5081.JPG [ 379.05 KiB | Viewed 1305 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Tue 26 Dec 2023, 10:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lossna och vända

Dags släppa lös vinghalvan, vända den och fästa balkarna samt listerna på undersidan.

Miss: Råkade använda hårdbalsa till klaff samt skevroder-listerna, men de gick att byta ut så jag får lika på vänster vinghalva senare.

Om man flyger på över 5000 fot så bör man förlänga vingen genom att bygga en sektion till på vingspetsen. Men inte kan väl det
skada att ha längre vinge under 5000 fot? Jag bygger längre vinge. Sen är ju frågan, ska skevrodrena också byggas ut hela vägen?
Så är det inte på ritningen, men skev ska ju vara längst ut. Får flytta lite gångjärnsblock eller lägga till. Är ca 10 cm till bara.

Alla lister och balkar på plats på undersidan, förutom 1/8"-"brädet" som ska vara längst fram på vingens framkant (Leading Edge).
Attachment:
IMG_5082.JPG
IMG_5082.JPG [ 371.71 KiB | Viewed 1296 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Wed 27 Dec 2023, 19:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Landställsfäste mm

Bara att fortsätta limma fast grejer, inte så mycket denna gång, men en kvart far så snabbt vilket är minimum per dag jag lägger på Turbinatorn.
Landställsfästet, vingfästet, skevroderservofästet och framkanten på vingen del 2.

Attachment:
IMG_5083.JPG
IMG_5083.JPG [ 398.35 KiB | Viewed 1280 times ]

Attachment:
IMG_5084.JPG
IMG_5084.JPG [ 390.77 KiB | Viewed 1280 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Thu 28 Dec 2023, 21:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Triangel-förstärkarna

Heter dom så? Ribbor som jag sågade i rätt längder och delade i två triangel-lister som fästs på diverse ställen för att förstärka konstruktionen. Även plywood användes för skevservofästet. Har också gjort blocket som styrker vingfästet. Det är en ritning på högra vinghalvan och en på vänstra. På den ena står det att det ska vara balsa. På den andra står det att det ska vara hardwood. Jag valde hardwood. I anvisningen står det balsa. Men den verkar vara äldre version än kitet jag bygger, men det märks knappt nån skillnad, lite småsaker här och där, mest förtydliganden.

Attachment:
IMG_5085.JPG
IMG_5085.JPG [ 357.61 KiB | Viewed 1265 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sat 30 Dec 2023, 23:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Höger vinge klar för plankning!

Missade jag ladda upp nåt igår!? Jag hade iofs bara förstärkningslimmat, väntat, limmat lite till osv, se nedan.

Det jag gjort nu syns inte, förutom några lister och andra förstärkningar jag gjort.
Alla skarvar har jag fyllt på med lim och sen jämnat ut med tops.
Det mesta av limmet kommer bort med topsen, men det blir fina kraftiga skarver.
Nästa steg är att planka undersidan (efter jag slipat lite först), men jag måste nog skaffa landställena först eftersom dessa är gjorda för Robarts landställ och jag ska inte ha dem. Så det är bäst beställa hem landställena och sen anpassa för dem, sen planka.
Så nu åker denna vinge iväg nånstans så den inte är i vägen, men i jiggen så washout inte ändrar.
Har lallat iväg dryga 11h på denna vinghalva hittills, då är det lite klurande på landställ också inbakat i den tiden.
Så... nu kan jag börja med vänster vinghalva i morgon. :-)

Hur som, så här ser vingen ut nu.
Attachment:
IMG_5087.JPG
IMG_5087.JPG [ 166.64 KiB | Viewed 1242 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 20:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dags för vänster vinghalva!

Höger vinghalva får vänta på landställ, måste klura fram dem och få dem beställda.
Tar lite tid att röja undan och rigga upp på nytt samt att jag plockade fram alla laserskurna "shortkit"-delar + alla lister mm så jag ser att jag har allt till vänster vinghalva.
Månne det inte ska går fortare att bygga denna vinghalva nu när jag vet hur man ska göra... :lol:

Vänster vinghalva är likadan som den högra, men spegelvänd förstås.
Så det kan bli lite enformigt upprepande att se samma bilder igen, men spegelvända.
Så jag tänkte ta lite mer närbilder denna gång eftersom höger vinge var mest helbilder.

Attachment:
IMG_5089.JPG
IMG_5089.JPG [ 280.15 KiB | Viewed 1212 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Tue 02 Jan 2024, 21:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Första balken och "doublers"!

Det börjar alltid nånstans.

Satte rib shim i position 1 (den som påbörjar moment 1 för washout), den som är bak i bilden.
Limmat främre undre vingbalken ihop med stående "vingbalken" (vaddennuheter).
Satte ej klämmor, nedre balken hade lite lutande sida, så jag fick spjärna fast allt med nålarna.
Här ser man hur jag vill ha limskarvarna. Min tid från hållfasthetsläran säger mig att det håller bättre om jag gör så här. 8)
Attachment:
IMG_5090.JPG
IMG_5090.JPG [ 208.21 KiB | Viewed 1196 times ]


Limmat ihop alla plywood-doublers med respektive plywood/balsa-sprygel.
Plywood-spryglarna var vinda och sneda, så de fick sig en behandling först. :mrgreen:
Attachment:
IMG_5091.JPG
IMG_5091.JPG [ 261.48 KiB | Viewed 1196 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Wed 03 Jan 2024, 19:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ribs på plats!

Slipar bort brända ytan först före det limmas.
Attachment:
IMG_5093.JPG
IMG_5093.JPG [ 282.44 KiB | Viewed 1183 times ]


Såg sen att en sprygel (rib) var fastlimmad i helt fel vinkel, dess spår för bakre undre balken hade hamnat rakt över shim rib.
Fixade det efter fotot.
Attachment:
IMG_5094.JPG
IMG_5094.JPG [ 286.22 KiB | Viewed 1183 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Thu 04 Jan 2024, 21:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Position 1 -> 2 och kabelrören

Alla spryglar är här limmade på den främre undre balken (den ljusa som syns till vänster i bild).
Listen längst till höger är min konstruktion där jag tejpat ihop två st lister med kilar emellan så att jag kan kila in alla spryglars spetsiga bakkant in i hålet mellan listerna.

Den långa kvadratiska listen "i mitten" med massa nålar, det är den som har lyft upp alla spryglar i bakkant.
Den har "pivot-punkten" vid första (största) sprygeln och är nu vriden framåt till position 2.
(Man måste frigöra så att den främre undre balken kan lyftas i bakkant.)
När detta görs så kommer sprygeln längst bort att ligga kvar, men ju längre ut på vingen man kommer, desto mer kommer spryglarna att lyftas i bakkant.
Så den sprygeln längst ut lutar framlänges ca 2-2,5 grader jämfört med den största sprygeln längst bort som blir närmast kroppen och som ligger mer plant.
Dvs vingspetsen kommer ha mindre anfallsvinkel än basen på vingen (anfallsvinkel är vingens "attackvinkel" mot luften jämfört med kroppen).
Vingspetsen kommer ligga plattare.
Detta gör att vingspetsen stallar senare än vingbasen, vilket gör att man ännu har skevroderverkan när flyget håller på ska börja stalla.
Jag har också limmat fast yttersta 5000-fots-sprygeln W12 Opt (om man ska flyga över 5000 fot rekommenderas att man har den, jag har den ändå).
Attachment:
IMG_5095.JPG
IMG_5095.JPG [ 285.36 KiB | Viewed 1163 times ]


Jag rullade papper på ett kolfiberrör, sköt in det, släppte upp pappret så det rullade upp sig inne i hålen, tejpade fast provisoriskt, drog ut kolfiberrör och pappersrör, tejpade klart, sköt in.
Attachment:
IMG_5096.JPG
IMG_5096.JPG [ 284.54 KiB | Viewed 1163 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Fri 05 Jan 2024, 23:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sista sprygeln på vingen

Den största närmast kroppen, eller egentligen den som är mitt under kroppen mitt på vingen.
Den ska fästas mot andra vingens motsvarande sprygel senare.
Den ska luta till på det så att det blir dihedral/V-form på vingen senare.
Och det måste ju vara rakt så att det inte blir stora glipor när man fäster ihop bägge vinghalvor.
De tre skivorna har vinklarna färdigt så det är bara att limma, se till att allt är rakt "och snett" på rätt sätt. :lol:
Attachment:
IMG_5097.JPG
IMG_5097.JPG [ 326.18 KiB | Viewed 1151 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sat 06 Jan 2024, 18:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Första balken på ovansidan

Riktade upp vingen så att allt är på rätt, rakt och i rätt vinklar.
Limmade fast övre främre vingbalken.
Skulle limma fast främre leading edge (LE) också men den måste ju skarvas först, pga över 1000 mm.
Och så skulle jag limma på bakre mindre vingbalkarna men de kom jag ju inte åt...
Då tänkte jag att jag ska limma fast övre mittersta grövre balken, men för det måste jag ha ena listen som jag använder för att rikta upp bakkanten på alla spryglar.
:lol:

Attachment:
IMG_5098.JPG
IMG_5098.JPG [ 357.94 KiB | Viewed 1122 times ]

Attachment:
IMG_5099.JPG
IMG_5099.JPG [ 370.58 KiB | Viewed 1122 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sun 07 Jan 2024, 20:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alla balkar/spars klara på ovansidan!

Fick dit de sista nu så jag kan vända på vingen i nästa skede. De små listerna/balkarna är hård balsa.
Det ska egentligen vara vanliga balsa på rodrena men det blir hård balsa på ovansidan och vanliga balsa på undersidan (som på höger vinge).
Av de två smala så är den vänstra smala listen på vingen, den högra är på flap längst bort (nedre bilden) och skevroder närmast (övre bilden).
Attachment:
IMG_5100.JPG
IMG_5100.JPG [ 264.05 KiB | Viewed 1111 times ]


Även huvudbalken (mittre) är på plats här.
Blir en del glipor, jag fyller igen dem med trä och limmar dit.
Attachment:
IMG_5101.JPG
IMG_5101.JPG [ 338.31 KiB | Viewed 1111 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sun 14 Jan 2024, 10:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det ena och det andra...
...på vänster vinghalva.

Ligger efter lite med bilderna... bygget måste ju rulla på. :-)

Sista balsalisten för flaps och skevroder är på plats (under).
Och här limmas andra Leading Edge-balsat (1/8" list).
Attachment:
IMG_5103.JPG
IMG_5103.JPG [ 334.55 KiB | Viewed 1090 times ]


Blocket för vingskruven för vänster vinghalva.
På ena sidan stod det att det ska vara balsa, på andra hard wood.
Jag satte lätt hard wood på bägge.
När jag limmar så sprider jag ut det så det blir tunt och jämnt, men ändå tillräckligt mycket att det sipprar ut lite utanför.
Sen använder jag tops för att släta till det så det blir slätt och fint, men så fint hålls det inte med detta lim, vilket visas senare i ett exempel.
Attachment:
IMG_5104.JPG
IMG_5104.JPG [ 222.75 KiB | Viewed 1090 times ]


Landställs-flygplansplywood på plats.
Observera gliporna till vänster.
Hålen som är urtagna på de laserskurna delarna är inte alltid rätt storlek.
Attachment:
IMG_5105.JPG
IMG_5105.JPG [ 267.51 KiB | Viewed 1090 times ]


Servofästet för skevrodret på plats.
Nu ser jag att jag missat "topsa" lim på ett ställe där... OCD... :lol:
Och glipor igen. Nåja, fyller på med tajt trästump och limmar på plats bara.
Attachment:
IMG_5106.JPG
IMG_5106.JPG [ 285.82 KiB | Viewed 1090 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Tue 16 Jan 2024, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Landställsfästet och förstärkningar

Nå, jag limmar på plats landställsfästet som det är.
Eller rättare sagt, jag gjorde det på höger vinghalva och insåg sen att jag borde skaffat landställ först, sen torrmonterat för att eventuellt justera landställsfästet.
Det gjorde jag ju inte.
Så jag gjorde likadant på vänster vinghalva. :lol:
Kolla glipan! Skulle jag designa ett flyg skulle jag sätta mer tajt, hellre för mycket.
Nå, jag tänkte mig dit med filen och fylla på med en träbit som limmas på plats.
Attachment:
IMG_5108.JPG
IMG_5108.JPG [ 366.55 KiB | Viewed 1075 times ]


Förstärkning vid skevservoplatsen för träskruvarna som håller fast servot.
Attachment:
IMG_5110.JPG
IMG_5110.JPG [ 220.52 KiB | Viewed 1075 times ]


Förstärkning av landställsfästet.
Har använt al, alm? Asp? Jah, vad det nu var, tätt och lätt trä.
Attachment:
IMG_5109.JPG
IMG_5109.JPG [ 320.29 KiB | Viewed 1075 times ]


Förstärkning av vingfästet.
Attachment:
IMG_5111.JPG
IMG_5111.JPG [ 320.02 KiB | Viewed 1075 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Wed 17 Jan 2024, 20:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Småfix

Förstärkningar i ramen mellan flaps och skevroder (ovan o under).
Attachment:
IMG_5112.JPG
IMG_5112.JPG [ 285.07 KiB | Viewed 1068 times ]


Inte lätt borra hål i en vinklad träbit som är på plats, men hur noga är det?
Attachment:
IMG_5113.JPG
IMG_5113.JPG [ 278.12 KiB | Viewed 1068 times ]


Leading Edge, den andra biten på plats, 1/8" brädet eller va man kallar det.
Som sedan hyvlats ner för att följa spryglarna.
Attachment:
IMG_5114.JPG
IMG_5114.JPG [ 248.77 KiB | Viewed 1068 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Thu 18 Jan 2024, 20:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lika långt kommet!

Nu har jag kommit lika långt på bägge vinghalvor.
De ligger åter igen i jiggarna sina.
Ska klura ut lite vad jag ska göra härnäst på dem.
Ska läsa igenom "vingdelen" i anvisningen och se vad jag ska göra.
Borde se över hur vinghalvorna fästs ihop och se att det kommer funka.
Sen tror jag det blir att slipa och förbereda ovansidorna för plankning.
Men det finns en del kvar att göra före plankning.
Ska se hur jag bygger flaps och skev också.
Jag har hittat två UniLight lamp-kit som jag velar mellan, två storlekar som innehåller landningsljus, beacon, 2 strobes, röd, grön. De har olika utseenden på själva "glasen" också.
Landställ var det också ja... blir väl JP Hobby ER-150 som verkar vara anpassat för en Turbinator, men de kan även skräddarsy, vill ju ha stora hjul för gräs, rätt vinkel. De har bromsar också.
Men jag kommer förbereda så att jag kan bygga hela flyget träklart och ändå efter det sätta i lamp-kitet.
Just denna planering hur det ska byggas, utan att göra misstag helst, är ett av det roligaste med byggen.
Attachment:
IMG_5118.JPG
IMG_5118.JPG [ 232.98 KiB | Viewed 1054 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sun 24 Mar 2024, 21:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Belysningskablar/snören, rören och flapsservohållarna

Detta var i mitten av februari... :lol: (vingarna är ute i "sliprummet" och ska slipas bara jag slängt ut utemöblerna och sågat klart delarna till Convair, sen ska vingarna plankas).

Skulle jag ha tänkt till så hade jag tagit hål i vingspryglarna före jag monterade dem. Men då skulle jag inte ha haft chansen att hitta på nåt sätt att få hål i spryglarna efteråt. :-D Man kom ju inte åt med en borr med rätt diameter, de är för långa. Och man kom inte in med en skalpell för att de är för långa. Så jag borrade yttersta hålet, sen tejpade jag fast borren på ett långt mässingsrör med samma diameter och borrade genom alla spryglarna. Drog igenom snöret, tejpade fast det... sen när det är dags att dra kablaget för belysningen i vingarna (när jag vet vad jag ska ha och köpt dem dvs) till strobe + grön/röd. Tror landningsljuset ska vara på noshjulet. Här på bilden syns vingspetsen.
Attachment:
IMG_5132.JPG
IMG_5132.JPG [ 202.17 KiB | Viewed 665 times ]


Kabelrören i papper är inte så vackra, men de kommer inte synas heller. Ska bli hål på ovansidan av vingen. Där ska jag göra nåt stadigare för annars lär man slita ut hålet i balsaflaket. Har förstärkt dem genom att dränka dem i tunn CA på ändorna.
Attachment:
IMG_5133.JPG
IMG_5133.JPG [ 243.95 KiB | Viewed 665 times ]


Även monterat klart hållarna för flaps-servona.
Attachment:
IMG_5134.JPG
IMG_5134.JPG [ 287.04 KiB | Viewed 665 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 151 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group