Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 22:59

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACDA
PostPosted: Sat 02 Sep 2023, 20:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACDA "School of flying"

Alltid gillat långsamflygande skalalika flyg och börjat gilla Tiger Moth mer och mer.
Funderade på bygga en byggsats (RC) och bygga nåt med matt tidsenlig klädsel.
Men skaffade istället en (annan än denna) gammal lessen mindre Tiger Moth som behövde flygas och sen renoveras.
Men den for tillbaks och så skaffade jag istället en större begagnad ARF, den i denna tråd.

Det är den blankröda med silvervingar och silverstjärt.
"The De Havilland School of Flying"

Originalet - Googla på "G-ACDA", finns mycket bilder och info, den flög för några dagar sedan enligt FlightRadar24 i England.
Är den äldsta flygande Tiger Mothen.
Vingspann - 8,94 m
Längd - 7,29 m
Vingyta - 20,2 m2
Flygvikt - 950 kg
Vinglast - 47 kg/m2
Byggd - 1934 (men den joinade tydligen skolan redan i februari 1933)
Motor - De Havilland Gipsy Major I
Lite historia - Tiger Moth G-ACDA - Delta Alpha was the first prototype Gipsy Major powered DH82A Tiger Moth and joined the de Havilland School of Flying in February 1933. She then served with the RAF as BB724 before being disposed of in 1943 and purchased by a Devonshire landowner and put into storage until being purchased by Richard Biddle in 1977. Following a full restoration she was badly damaged hitting a pylon after only 20 minutes of flight in a forced landing during test flying, was then subsequently rebuilt again by the same owner only to suffer further considerable damage in a hangar fire. In 1997 she was purchased by Bryn Hughes and in 2008 following a meticulous restoration took to the air once again at the hands of Dennis Neville who along with Scott Butler were both privileged to fly Delta Alpha. The de Havilland DH.82 Tiger Moth is a 1930s biplane designed by Geoffrey de Havilland and was operated by the Royal Air Force (RAF) and others as a primary trainer. The Tiger Moth remained in service with the RAF until replaced by the de Havilland Chipmunk in 1952, when many of the surplus aircraft entered civil operation. Many other nations used the Tiger Moth in both military and civil applications, and it remains in widespread use as a recreational aircraft in many countries. It is still occasionally used as a primary training aircraft, particularly for those pilots wanting to gain experience before moving on to other tailwheel aircraft, although most Tiger Moths have a skid. Many are now employed by various companies offering trial lesson experiences. Those in private hands generally fly far fewer hours and tend to be kept in concours condition. The de Havilland Moth club founded 1975 is now a highly organized owners' association offering technical support and focus for Moth enthusiasts. The Tiger Moth trainer prototype was derived from the DH 60 de Havilland Gipsy Moth in response to Air Ministry specification 13/31 for an ab-initio training aircraft.

Lite otur har originalet haft, totalrenoverad och skadades 20 minuter senare. Var med i en brand också: https://www.airhistory.net/photo/333808/G-ACDA

RC-flyget
Robbe Tiger Moth 82a No. 3057 ARTF
Vingspann - 1760 mm
Längd - 1460 mm
Vingyta - 85 dm2
Flygvikt - 4600 g
Vinglast - 54 g/dm2
År - ...
Motor - ...

Det ger en skala på 1:5 eller 20%.
(Rättare sagt 1:5,1 eller 19,7% om man ska va petoger.)

Ska rengöra flyget och gå igenom det samt fota det så det kommer upp lite bilder.
Den har motor och servon och är i stort sett flygklar.
Den är lite stor och i vägen just nu, så jag får inte till nåt. :-D
Den är ju blank, men det är originalet också, men inte samma blanka nyans av röd.
Hur som, ska försöka få till skaladetaljer och får se om jag mattar ner klädseln också.
Ska väl försöka hålla den i samma standard som min gula Hangar9 Piper J-3 Cub.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACD
PostPosted: Sun 03 Sep 2023, 11:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog lite bilder före jag börjar göra nåt med den.
Rengöra, stryka, se över skador, måla, detaljer, osv...
Flyga nånstans däremellan.

Attachment:
IMG_4948.JPG
IMG_4948.JPG [ 250.67 KiB | Viewed 3439 times ]

Attachment:
IMG_4949.JPG
IMG_4949.JPG [ 211.21 KiB | Viewed 3439 times ]

Attachment:
IMG_4950.JPG
IMG_4950.JPG [ 146.45 KiB | Viewed 3439 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACD
PostPosted: Mon 04 Sep 2023, 22:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det hände en grej...

Började rengöra, märkte att det var svårt komma åt för att grovrengöra för att sen stryka klädseln... så jag har börjat tömma flyget på grejer så jag kan rengöra ordentligt, stryka klädseln, reparera, måla, osv... Blir lite som med Hangar 9 Piper J-3 Cub jag har. ARF som fixas upp och används. Och varför är gubbarna så olika stora? :-D Måste börja samla lite bilder på originalet så jag har lite detaljer att se fram emot att göra.

En Magnum XL 91 4-taktare i nosen.

Attachment:
IMG_4953.JPG
IMG_4953.JPG [ 265.28 KiB | Viewed 3406 times ]

Attachment:
IMG_4955.JPG
IMG_4955.JPG [ 358.62 KiB | Viewed 3406 times ]

Attachment:
IMG_4956.JPG
IMG_4956.JPG [ 205.8 KiB | Viewed 3406 times ]

Attachment:
IMG_4957.JPG
IMG_4957.JPG [ 217.63 KiB | Viewed 3406 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACD
PostPosted: Mon 30 Oct 2023, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klädsel, propeller, osv...

Tanken är att göra flyget flygklart som det är. Alltså rengöra, reparera, fixa grunden bra för framtida "rullande projektet". Så det blir lite måla och fixa klädsel mm, göra flygklar.

Skaffat mer röd klädsel, tyvärr blev det exakt samma bright red så jag är fortfarande utan klädsel. Jag börjar nästan tro att det är vanlig klar-röd som jag har och som jag köpt ännu mer av (bra att man köpt röd klädsel för 54€ och inget passar). :mrgreen: Men flyget är inte den röda, jag får känslan av att den ska vara röd, utan orange ton. På bilden nedan ser ni vilken röd färg flyget har. Och vilken färg mina nya klädslar har. Moth är inte bright red/klarröd.
Attachment:
RödNästanRöd.png
RödNästanRöd.png [ 395.19 KiB | Viewed 2008 times ]


Som ni ser på nån bild längre upp så har flyget en grå trist tråkig ful APC-propeller. Jag har köpt en lika stor, men Fiala Classic 14x6" träpropeller, som är väldigt ljus, denna färg https://file.espritmodel.com/accessorie ... clasic.jpg . Behöver lacka den så en liknar denna https://images.fineartamerica.com/image ... -eason.jpg . Atte, du har en massa fina lacker, får man lämna in trägrejer för lackning sen när jag vet om det är mer som ska lackas? :-)

Pilotfigurerna i olika skala åkte ut, ska söka upp en pilotfigur som passar. I nuläget gör jag inte om cockpit, men jag har beställt nya skala-paneler med instrument för just Tiger Moth.

Måste börja fundera på skala-detaljer vid nåt tillfälle. Finns som tur är massor med bilder på detta flyg.

Jag har förresten rengjort flyget! Och nermonterat det så gott som helt. Jag har även strukit vingarna klart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACD
PostPosted: Mon 30 Oct 2023, 22:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Beträffande möjligt målande så får du gärna höra av dig när det är aktuellt så får vi se vad som kan göras ....

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACD
PostPosted: Tue 31 Oct 2023, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Beträffande möjligt målande så får du gärna höra av dig när det är aktuellt så får vi se vad som kan göras ....

Toppen! :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACD
PostPosted: Wed 06 Mar 2024, 21:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog nyss in denna från ett förråd.

Ska klä om lite skador och byta ut trä där klädseln inte sitter fast mer.
Hade röd klädsel, men fel nyans.
Fick tag på annan röd, men det visade sig vara exakt samma...
Fick sen tag på en annan röd... nu får den passa bara! :-D
Det blev Kavan röd om jag minns rätt.

Tänkte måla lite på insidan också i bland annat cockpit-green.
Men jag hade då ingen sådan färg hemma.
Sen fick jag tag på flera flaskor och pytsar cockpit-green från tre olika tillverkare, så nu har jag!!!
Verkar som Tamiya Acrylic XF-71 är den mest rätta enligt forum (vad gäller just cockpit-green).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Robbe De Havilland D.H. 82A Tiger Moth 1:5 1760 mm G-ACD
PostPosted: Sat 09 Mar 2024, 13:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klä om det röda!

Rengjorde vingarna och kollade skicket på dem.
Helt OK klädsel! Nåt veck här och där som ska värmas fast.
Trä ska målas cockpit-grönt.
Vingarna är silver med registernumret i rött (tror inte originalet har så, får kolla närmare sen), de är fransiga i kanterna.

Sen va det kroppen... där har klädsel lossnat på många ställen pga olja som smitit in.
Bokstäverna på sidorna är värmda och då krymper de, sneda var dom också.
Jag fick trots allt inte tag på rätt klädsel för att klä om halva kroppen.

Såå...

Jag slet bort all röd klädsel på kroppen! :lol: Och allt annat.
Det som är kvar nu är träkroppen och den silvriga klädseln som är i bra skick.
Det lilla röda som är kvar är färgen som fastnat, men plasten i plastklädseln är borta.
Börjar med att slipa bort det lilla röda som är kvar, sen börja reparera lite skador och hyvla bort det oljiga som sen "plankas" om.
Sen måla och sen klä i lite mörkare röd, som fullsize-flyget.
Jag funderade på klä om i annat än det röda, men mjäh, det blir nog bra med rött och efterlikna samma G-ACDA.
Det blir alltså Oracover Red (inte Bright Red).

Alltid skaffar man sig mer jobb... men den flyger så fint och har sin charm.

Attachment:
IMG_5154.JPG
IMG_5154.JPG [ 272.03 KiB | Viewed 364 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 141 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group