All depron utskuren!Skar ut alla delar och började "torrmontera" för att se om nåt skulle ändras. En del blev det. Jag skar ut vinghalvorna var för sig, sen kom jag på att centerdelen inklusive motornacellerna är en plan del av vingen, så jag skar ut ny del för centerdelen och vingarna blir utanpå det och lite uppvinklade ("V-formen"). Skar även ut slots för centervingen och stabben i kroppen enligt de vinklar som var på ritningen, från leading till trailing edge.
Har även skissat på allt som ska monteras, finns lite alternativ kvar än som jag grubblar på. Denna "prototyp" blir ändå komplett med allt jag vill ha, sen kan man om man vill göra fler, göra dem enklare. Kommer skära ut fönstrena men med 1x3 mm-lister vid cockpit. Klurar på var förstärkande 1x3 mm-kolfiberlisterna ska vara på vingen, stabben, fenan och kroppen samt kanske rodrena. Gångjärnen för skev och höjd blir samma, men sidorodret blir skala som löses med plastdelar jag fixar till. Flaps under vingen. Lösningen för V-formen på vingarna. Sen ska det ju till fairings mellan stab och kropp på undersidan och ovanpå vingfästet mot kroppen. Landstället har jag skissat 1 mm metalltrådsställ av, samma med sporrhjulets landställ. Placering av all elektronik uttänkt. Roderhornen ser jag på alternativ. Motorfästena lösta. Hjulens uppbyggnad. Finns som sagt olika alternativ på lösningar.
Vad gäller vikten så har jag koll på all elektronik som ska köpas till (från MBS ser det ut som) och det återstår att väga depronet med landställ. Elektroniken utan skarvkablar och batteri är på 74 gram hittills. Med tanke på vingytan så borde det bli rätt bra vingbelastning och flyget ska flyga snällt.
Detta flyg blir dryga 1,2 m vingspann vilket gör att det blir lite dyrare elektronik om man vill hålla det lätt och med bra kvalitet, än om man skulle ha större modell då elektroniken blir betydligt billigare.
Elektroniken just nu lutar mot T-Motor AS2303 1800KV, T-Motor AM06A F3P-A, 1-2S LiPo, 1.1 gram, GWS 3-bladig 7x3" svart, Hitec HS-40, 4.8g, 0.6-0.75kg.cm samt en Futaba FASST ultralätt inomhusflyg 4-kanals mottagare eller en 6-kanals om jag sa ha flaps.
Kommer även måla före jag bygger, satsar på att allt blir rätt genomtänkt hela vägen och flyget flyger som en dröm.

Blir Swiss Airs äldre DC-3-look med silvervingar, silver under, vitt ovan och röda linjer samt svarta detaljer. Keep it simple. Ville inte göra en kopia på nåt nordiskt för denna. Målas med airbrush och vattenlösliga färger.
Målet är att det blir en lättbyggd modell som kan byggas i olika nivåer om nån vill göra detsamma.
Attachment:
IMG_5363.JPG [ 114.33 KiB | Viewed 13854 times ]