Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 21 Apr 2025, 06:49

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bygge - MickeM's Depron Profile DC-3
PostPosted: Sat 22 Feb 2025, 21:42 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Bygge - MickeM's Depron Profile DC-3

Några har pratat om depronflyg inför flygning i vinter, men jag har inget. Jag har en setup (motor, fartreglage, propellrar, servon, mottagare, 1x3mm-kolfiberlister, 1 mm kolfiberstag, ackar, JST-kontakter, 3 mm depron, osv), men inte själva flyget. Vad göra? Bygga nåt eget förstås. Och eftersom jag har ett dille för DC-3or så är det en sån jag måste bygga. :mrgreen: Dilemmat blir att de grejer jag har så passar ju inte, så de får bli till ett vanligt aerobatik-depronflyg vid tillfälle.

16 feb 2025 googlade jag och hittade ritningar på ett DC-3 RC-flyg (som jag nämnt i en annan tråd). Jag printade ut dem i nån passlig storlek på A4or för att snabbt få en början. Konstaterade att det skulle bli för smått. Började sen räkna på vilken storlek jag ska ha. Hur? Jag utgick från en annan DC-3 jag har som använder 8" 3-bladiga propellrar som inte tar i kroppen och det flyget har vingspann 1470 mm. Nå, då tänkte jag att det är för stort depronflyg. Så jag satsar på lite mindre. Det blev att fokusera på 7"-propellrar istället och då hamnar flyget på 1286 mm. Sen tänkte jag skala-ratio och eftersom riktiga DC-3an är 29 m i vingspann så delade jag det med 24, dvs skala 1:24 och det blir ju 1208 mm. Så får det bli. Ett vanligt depronflyg är ju runt 800-1000 mm så det gör inget att detta är 200 mm större, kroppen är ändå rätt kort på en DC-3'a. Räknade ut hur jag skulle ställa in utskrifterna från datorn så det skulle bli 1:24.
Attachment:
IMG_5359.JPG
IMG_5359.JPG [ 370.57 KiB | Viewed 13926 times ]

Jag kollade sen upp vad jag ska ha för elektronik till detta. Utgick från 7" 3-bladiga och att jag skulle återanvända mina 2S 360-450 mAh LiPo's från förr. Letade upp fartreglage, motorer, servon, propellrar, osv. Så nu har jag ett komplett paket som kan justeras bara jag får ordning på depronet.

Så jag skalade om utskrifterna och printade ut en till bunt A4or i rätt storlek och tejpade ihop dem.
Attachment:
IMG_5360.JPG
IMG_5360.JPG [ 426.77 KiB | Viewed 13926 times ]

Nästa steg är att skära ut delarna i 3 mm depron och se vart det hamnar. Delarna blir kropp + 2 vinghalvor + stabbe. Sen skär jag ut sidoroder, höjdroder och skevroder samt kompletterar med flaps om jag ska ha det. Behöver också motorgondolerna. Samt fairings (heter de så?), alltså alla delar som blir mellan vinge och kropp, mellan stab och kropp, mellan motorgondoler och vingar, osv för att styrka upp allt. Kolfiberlister kommer användas för stadga. Typ nåt sånt! :lol:

Profile  

Post subject: Re: Bygge - MickeM's Depron Profile DC-3
PostPosted: Sun 23 Feb 2025, 08:46 
Inventarie

Utklippt!

Klippte ut det mesta av delarna.
"Motorn" är utklippt från kroppen, men den ska vara där när kroppen skärs ut.
Sen ska samma del användas skilt för att skära ut motornacellerna.
Attachment:
IMG_5361.JPG
IMG_5361.JPG [ 221.28 KiB | Viewed 13920 times ]

Klippte även ut rodrena och passade in allt på en 3 mm depron-skiva. Vinghalvan blir spegelvänd på nedre sidan, Stabben speglas och skärs ut i en del. Dubbla motornaceller, osv
Attachment:
IMG_5362.JPG
IMG_5362.JPG [ 273.25 KiB | Viewed 13920 times ]

V-form?
Centerdelen där motorerna är på vingen är plan, men det som är utanför motornacellerna är lätt vinklat uppåt, ska klura ut nåt där så att det blir görbart och inte bara en platt vinge.

Profile  

Post subject: Re: Bygge - MickeM's Depron Profile DC-3
PostPosted: Sun 02 Mar 2025, 10:32 
Inventarie

All depron utskuren!

Skar ut alla delar och började "torrmontera" för att se om nåt skulle ändras. En del blev det. Jag skar ut vinghalvorna var för sig, sen kom jag på att centerdelen inklusive motornacellerna är en plan del av vingen, så jag skar ut ny del för centerdelen och vingarna blir utanpå det och lite uppvinklade ("V-formen"). Skar även ut slots för centervingen och stabben i kroppen enligt de vinklar som var på ritningen, från leading till trailing edge.

Har även skissat på allt som ska monteras, finns lite alternativ kvar än som jag grubblar på. Denna "prototyp" blir ändå komplett med allt jag vill ha, sen kan man om man vill göra fler, göra dem enklare. Kommer skära ut fönstrena men med 1x3 mm-lister vid cockpit. Klurar på var förstärkande 1x3 mm-kolfiberlisterna ska vara på vingen, stabben, fenan och kroppen samt kanske rodrena. Gångjärnen för skev och höjd blir samma, men sidorodret blir skala som löses med plastdelar jag fixar till. Flaps under vingen. Lösningen för V-formen på vingarna. Sen ska det ju till fairings mellan stab och kropp på undersidan och ovanpå vingfästet mot kroppen. Landstället har jag skissat 1 mm metalltrådsställ av, samma med sporrhjulets landställ. Placering av all elektronik uttänkt. Roderhornen ser jag på alternativ. Motorfästena lösta. Hjulens uppbyggnad. Finns som sagt olika alternativ på lösningar.

Vad gäller vikten så har jag koll på all elektronik som ska köpas till (från MBS ser det ut som) och det återstår att väga depronet med landställ. Elektroniken utan skarvkablar och batteri är på 74 gram hittills. Med tanke på vingytan så borde det bli rätt bra vingbelastning och flyget ska flyga snällt.

Detta flyg blir dryga 1,2 m vingspann vilket gör att det blir lite dyrare elektronik om man vill hålla det lätt och med bra kvalitet, än om man skulle ha större modell då elektroniken blir betydligt billigare.

Elektroniken just nu lutar mot T-Motor AS2303 1800KV, T-Motor AM06A F3P-A, 1-2S LiPo, 1.1 gram, GWS 3-bladig 7x3" svart, Hitec HS-40, 4.8g, 0.6-0.75kg.cm samt en Futaba FASST ultralätt inomhusflyg 4-kanals mottagare eller en 6-kanals om jag sa ha flaps.

Kommer även måla före jag bygger, satsar på att allt blir rätt genomtänkt hela vägen och flyget flyger som en dröm. :-D Blir Swiss Airs äldre DC-3-look med silvervingar, silver under, vitt ovan och röda linjer samt svarta detaljer. Keep it simple. Ville inte göra en kopia på nåt nordiskt för denna. Målas med airbrush och vattenlösliga färger.

Målet är att det blir en lättbyggd modell som kan byggas i olika nivåer om nån vill göra detsamma. :mrgreen:

Attachment:
IMG_5363.JPG
IMG_5363.JPG [ 114.33 KiB | Viewed 13854 times ]

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours