Planka stabilisatorns ovansidaTjockleken på plankningen ska vara 3/32", dvs ca 2,4 mm. Finns 2,5 mm att beställa men oftast är balsaflaken lite tjockare.
Behövs det så tjocka? Ska ju inte flyga herrejestanes-turbin eller aggressivt så jag satsade på 2,0 mm flak som är runt 2,1 mm tjocka istället.
Dessutom står det bara "balsa" på den gamla ritningen och den upplever jag som lättare än de kraftigare av dagens.
Hårdhet? Finns fyra olika hårdheter på flak och ju hårdare, desto kompaktare och därtill styvare samt tyngre.
Lättaste används för att lättare följa former men är för skör, dvs man kan knappt ta i vingen så brister plankningen.
Lätt-medium är bättre, men passar dock mindre flyg.
Medium är bra för större flyg, klarar längre avstånd mellan spryglar/spanter (10 cm på Turbinatorn).
Hård är inte direkt för plankning utan mer för spanter och dylikt.
Så medium vart det, från MBS RC Models i Sverige (beställde närmare 60 flak i början på veckan).
Viktigt att "ramen" ligger helt plant på byggbordet. Sågade till bakre plankningen först.
Träets linjer ska gå parallellt med bakkant av stabben (och parallellt med framkanten av stabben).
Överhänget ska vara ca 6 mm, vet inte varför så mycket, men det märker man väl sen, se bilden nedan.
Har sett att vissa använt en stor bunt tidningar för att pressa ner plankningen jämnt.
Men då ser jag inte limningarna och kurvaturen så jag kör med vanliga byggnålar och ser hur plankningen ligger.
Man vill ju inte ha vågor i plankningen och plankningen i sig vill vara plan, man bara böjer den lite när den nålas fast.
Attachment:
IMG_5047.JPG [ 320.34 KiB | Viewed 8815 times ]
Och så va det den lilla triangelbiten, samma som jag nyss sågade bort från föregående plankning.
Här ser man miss nr 1 jag gjorde, vet inte hur jag fick till den, men övre "spar'en" räcker inte hela vägen ut till och med innersta sprygeln.
Men det gör inget jag förstärkte med en bit under.
Här ser man de tre hålen också, yttersta är för att fixera ihop stabbhalvorna, den inre blir vingröret (ska vara trä, men jag tar kolfiber).
Stabhalvorna ska limmas ihop senare och förstärkas med glasfiber runt om skarven.
Här "ser" man att de innersta spryglarna (de som blir emot varandra) lutar lite för staben ska ha lite V-form (dihedral)
Attachment:
IMG_5048.JPG [ 318.69 KiB | Viewed 8815 times ]
Och så var främre plankningen tillsågad och på plats (hade råkat plocka bort ett 20-tal nålar före jag tog bilden).
Tips! Tops är bra att stryka bort lim med. Limmar lite mer så det sticker ut, sen drar man bort överflödet.
Attachment:
IMG_5049.JPG [ 264.23 KiB | Viewed 8815 times ]