Fortsättning på lastdörrarnaJag måttade ut ett balsaflak så det skulle passa över kanterna på flygkroppen och över hela dörrarna.
Jag duttade det långsammare limmet UHU Hart på dörrhörnen och lite på dörrposten.
Sen tejpade jag fast 1 mm balsaflaket.
Attachment:
IMG_5299.JPG [ 143.91 KiB | Viewed 987 times ]
Vände om och tryckte med nåt långt verktyg till de lösa dörrarna inifrån mot balsaflaket.
Droppade även dit lite medium CA från "hög höjd".
Attachment:
IMG_5300.JPG [ 258.08 KiB | Viewed 987 times ]
Dörrarna "inifrån".
Attachment:
IMG_5303.JPG [ 206.98 KiB | Viewed 987 times ]
Sen använde jag en utdragen skalpell bakifrån längs med ytterkanten (längs med dörrposten alltså) runt där det skulle kapas.
På utsidan såg det då ut så här.
Attachment:
IMG_5304.JPG [ 140.81 KiB | Viewed 987 times ]
Tejpade "linjer" mellan dessa hål och sågade med bästa balsasågen jag har. Tack Atte som fixade!
Den har så fina tänder på ena sidan, syns knapp, så den skär igenom balsa som smör.
En vanlig skalpell skär inte i närheten så bra.
Attachment:
IMG_5305.JPG [ 193.46 KiB | Viewed 987 times ]
Sen var det bara att öppna dörrarna och konstatera att limmet inte tagit överallt eller så missade jag säkert nån fläck.
Attachment:
IMG_5306.JPG [ 180.86 KiB | Viewed 987 times ]
Fixade dom missade limningarna och sen gick dörrarna fast, trögt och bändigt...
Attachment:
IMG_5307.JPG [ 168.94 KiB | Viewed 987 times ]
Jag hade ju glömt såga ut dörrarnas långsidor som möts mot varandra i mitten, jämför med bilden 5306 ovan.
Attachment:
IMG_5308.JPG [ 217.4 KiB | Viewed 987 times ]
Efter lite justerande och filande samt lagt till lite balsa här och där samt dörrstoppare så funkade dörrarna som de skulle.
Den bakre större dörren ska fast först, sen den vänstra dörren. Och tvärtom när man öppnar.
Nu gäller det att klura ut nåt sätt att hålla dem fast.
Magneter finns att köpa, små såna. De kan dock bli lite våldsamma om de blir för stora.
Den bakre dörren behöver bara hållas fast på nåt vis, kanske ett vridvred som låser uppe och nere?
Eller som det är byggt på klipparhangaren med lås nere och uppe på ena dörren.
Den främre dörren måste ha nåt lås av nån sort.
Jag har bara stora lås...
Får väl bygga ett eget lås annars...
Dörrarna går dock inte att öppna lika mycket som originalet, bägge ska kunna öppnas helt upp åt sidorna och ligga an mot flygkroppen.
Attachment:
IMG_5309.JPG [ 191.83 KiB | Viewed 987 times ]