Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:18

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: BYGGE - Julius Perdana ATR 72-500
PostPosted: Sat 31 Dec 2022, 16:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BYGGE - Julius Perdana's ATR 72-500

Influerad av en viss airliner-nörd dit norröver :roll: och så flyger ju dessa ATR rakt över mitt hus varje dag så slutade det med att jag började tryna på just ATR 72. Men flyg med turboprop på vingarna brukar innebära små vingar och dålig lyftkraft eller måste flyga snabbt, dvs flyget behöver va lätt. Så mjäh, lät tanken fara. Men sen hittade jag Julius Perdana på YouTube och så hittade jag ritningarna till en ATR 72-600, men de som flyger här är 72-500, inte så stor skillnad, vilken minns/vet jag inte (ska ej vara exteriöra i alla fall). Tänkte först öka på +50% till 2,7 m men insåg sen att man borde börja med nåst smått och finslipa byggtekniken före man ger sig på så stora. Så jag skrev ut 1800mm-luntorna och nästa steg är att klippa till alla delar och skära ut dem ur depronskivor. Depron!? Japp, är ett lätt depronbygge. Finns ritningar, anvisningar och byggfilmer samt flygfilm på webben. Han bygger snabbt men det blir bra på slutet. Bild på hans flyg nedan och sen en bild på de tre luntorna med papper för att skära ut alla delar. Jag kommer bygga någon av dem i Finnairs flotta, lite tråkiga eftersom de är helvita med bara logon på sidan och märket på fenan, men enklare färgschema finns knappt. Och ryktet gick att två till kommer byggas av två andra på Åland. ;-) Egna byggtrådar så vi får se olika stil och setup samt färgschema? :mrgreen:

Den ska byggas av 5-6 mm depron, 5mm vet jag inte var man hittar, men igår hämtade jag 6mm depron från ovan nämnd person som är en av de som också lovat bygga en och har ritningar och material samt lim osv... så det finns inga ursäkter nu. ;-) Sen blir det nån 2-motorig el-setup och fasta landställ till en början. I alla fall för mig. Sen efter den flugit, helvit utan nåt, så ska jag se vad man hittar på. Belysning, infällbara, osv...

Attachment:
ATR_part3_intro_2.jpg
ATR_part3_intro_2.jpg [ 80.09 KiB | Viewed 3811 times ]


Attachment:
IMG_4495.JPG
IMG_4495.JPG [ 175.29 KiB | Viewed 3811 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 15:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Delarna del 1

Följer man Julius byggplan så består bygget av fyra delar, detta är del 1, nosen inklusive landställ.
Flyget blir 1800 mm i vingspann och riktiga är 27,05 m, skalan blir då 1:15.

6 mm depron har jag (tack Jussi), men behöver ytterligare följande till del 1:
- 3 mm plywood, vilket jag förstås inte har (han ser ut att ha använt nåt annat trä?)
- pianotråd, 2,5 och 3mm eller nåt sånt för landställena
- 4 st bakhjul som enligt bildjämförelser blir 57,3 mm (helst foamdäck)
- 2 st framhjul som blir 30,7 mm (samma här också foamdäck)
- Behöver 9 grams servo för noshjulsstyrningen, kanske har nånstans

Jag började med att kolla igenom bygganvisningen för del 1.
Märkte alla pappersdelar om de ska vara depron eller plywood.
Kollade igenom filmen Part 1.
Klippte ut alla pappersdelar med vanlig sax och skar ut hålen med vass skalpell.
Attachment:
IMG_4497.JPG
IMG_4497.JPG [ 198.34 KiB | Viewed 3801 times ]


Plywood-delarna...
Attachment:
IMG_4498.JPG
IMG_4498.JPG [ 158.92 KiB | Viewed 3801 times ]


Deprondelarna...
Attachment:
IMG_4499.JPG
IMG_4499.JPG [ 123.55 KiB | Viewed 3801 times ]

Attachment:
IMG_4500.JPG
IMG_4500.JPG [ 224.28 KiB | Viewed 3801 times ]


Placerade ut alla pappersdelar på depronet, tejpade fast dem, ritade kontur med svart tusch.
Attachment:
IMG_4502.JPG
IMG_4502.JPG [ 183.81 KiB | Viewed 3801 times ]

Attachment:
IMG_4503.JPG
IMG_4503.JPG [ 282.22 KiB | Viewed 3801 times ]

Attachment:
IMG_4504.JPG
IMG_4504.JPG [ 153.88 KiB | Viewed 3801 times ]


Skar ut alla deprondelar med skalpell, linjal där det var rakt så gick det snabbare.
Jag skar ej ut alla hål, är lättare böja vissa ytor och skär ut hålen efteråt.
Detsamma är det med vissa delar som behöver vara stödjande under lim-tiden, sen skär jag ut hålen när det torkat och formen är rätt.
Några delar skulle det finnas fler av.
Attachment:
IMG_4505.JPG
IMG_4505.JPG [ 208.77 KiB | Viewed 3801 times ]


Kan va bra kolla upp delarna och tejpa på en liten bit målartejp och skriva numret på alla delar.

Så bara jag får tag på 3 mm plywood och sågat till dom delarna så kan jag börja bygga.
Och så måste jag hitta nåt vingrör som jag kan skruva fast i ett skruvstäd som jag kan använda att böja depronet runt när jag värmt det lite med värmepistol.

Tips! Vissa runa streck är kantiga, de kan klippas jämnt, men man måste i så fall hålla koll på var det ska vara "runt" och inte, annars får man glipor.
Den långa delen F15 tycker jag det borde vara två av, skar ut två i fall att.
F8 saknas. Den har han nog bara glömt bort i numreringen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72
PostPosted: Sun 15 Jan 2023, 09:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Plywood har anlänt!

Min huvudleverantör :mrgreen: har fixat 3,5 mm plywood åt mig så nu har jag pusslat ut papperslapparna och ritat in lite var de ska vara så jag kan såg ut en del i taget med lövsåg eller hur man nu gör bäst? Kommer ta en sabla tid. Jag borde väl köpa en elektrisk nånting och såga ut dessa med. Platt rakt blad går ju inte så bra, måste vara sån där smal sticksågsliknande så man kan ta svängar bättre? Finns det sågar som man inte behöver vrida på biten på? Alltså typ att bladet är ett långt snöre eller att sticksågen är en pinne och inte ett blad? Eller finns det nåt bättre?

Attachment:
IMG_4526.JPG
IMG_4526.JPG [ 255.45 KiB | Viewed 3773 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72
PostPosted: Sat 04 Feb 2023, 14:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Trädelarna för "Part 1"!

Sågat ut trä-delarna i 3,5 mm plywood, rekommenderades 3,0 mm, men det var det ont om.
Dessa är för "Part 1" av bygget som sågades ut med hobbyträsåg samt lövsåg. Slipat med olika filar.
Nästa steg är att börja limma ihop trädelarna samt böja till och limma deprondelarna.
Pianotråd för landställena är på väg från fastlandet. Hjul har jag inte än.
Blir fast landställ i början för att se hur flyget beter sig viktmässigt i luften, sen kanske infällbart.

Attachment:
IMG_4558.JPG
IMG_4558.JPG [ 181.33 KiB | Viewed 3737 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72
PostPosted: Sat 25 Feb 2023, 10:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad brukar ni använda för lim för att fästa plywood med plywood?
I detta fall ändan mot flata ytan.
Har fått tips om Casco Cascol OutDoor D3 (orange flaska med röd kork).

Jag provade det jag hade hemma först för att se.
Ruggade upp ytan först med en fil.
Limmade och lät torka ett dygn.
Provade Titebond III men det höll ej, knäcktes loss med lite omilt våld, allt lim fastnade på änd-biten dock.
Provade UHU Hart men det höll typ som Titebond III, men nog sämre, hårdare yta än Titebond. Limmet blev på bägge ytor.
Provade Zap Medium CA och det höll otroligt mycket bättre än ovanstående limsorter. Slet med sig lite trä från ändytan.
Så om Zap höll 8 så höll UHU Hart 2 och Titebond 3.
Det finns säkert lim som håller bättre så att själva limfogen håller, men inte plywood, men det behövs nog inte i detta depron-flyg.
Det är dock otrolig prisskillnad på dessa lim-sorter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72
PostPosted: Thu 02 Mar 2023, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Trädelarna i "Part 1" ihoplimmade!

Sågade tidigare ut alla delar för främre och bakre landställs-konstruktioner i 3,5 mm plywood och har nu limmat ihop dem klart.

Landställ nästa - Nu är nästa steg att bygga landställena enligt ritning och det är väl det enklaste att göra om man vill få flyget klart.
Att börja fundera på infällbara i nuläget är inte värt, har ingenting att måtta emot eller nåt.
Får väl bygga om sen, vill först flyga så lätt som möjligt av de delar jag bygger flyget av.

Material-val - Vad gäller materialval tror jag 2 mm plywood hade funkat bra så länge man inte gör hårda landningar.
Och 6 mm depron är nog för tjockt, 5 mm hade vart perfekt, men det har inte hittats.
3 mm blir nog för klent för när man värmer depronet blir det mer och mer "kex-aktigt".

Hjul - Har hittat 57 mm lätta foam-hjul som jag ska beställa fyra av från MBS, de kan man slipa tunnare och så sätter man på sidor på dem så liknar det mer.
Inte hittat två st 31 mm hjul fram än, kanske jag har, Atte?, Jussi? Eller så får jag hitta nån webshop och se vad som finns.

Byte av servo? - Det ska ju in ett servo för noshjulsstyrningen också. Enligt bygganvisningen ska man limma dit det i nuläget, men hur byter man det sen då?
River upp depronet och knäcker loss servot för att sen kunna limma fast ett nytt? Mjäh, detta är inte smidig lösning ett dugg.
Ska se om jag kan få till en "inspektionslucka" på undersidan och sätta servot upp och ner istället, med skruvar, så att man kan byta ut det om det behöver bytas av nån anledning.

Fönster? - Funderade på att skära ut fönster och ha cockpit där inne, men då måste man ju ha fönster hela vägen.
Det hoppar jag över i nuläget, det kanske blir för skört med en massa hål och klarplastbitar som fönster.
Blir dekal-fönster istället. Så liten modell.

Värme depron för att böja - Går absolut inte att böja 6 mm, det mosar ihop med veck var som helt.
Provade nyss värma en 6 mm depronbit med värmepistol, gick nog rätt så bra, gäller värma jämnt bara, dvs inte för nära för annars blir böjningen ojämn.
Ytan blir skör av värmen om man värmer för mycket. 6 mm är nog tjockt att värma för depron isolerar mot värme rätt bra.
Så om man värmer bara utsidan av delen man böjer så blir utsidan varm men insidan blir kallare förstås.

Hur få blank och fin? - Sen när kroppen är byggd, så ska den slipas jämnare. Sen då? Måla kan bli tungt? Flyget ska ju vara blankt.
Eller kan man klä klädsel på depron eller smälter/skadas depronet under klädseln och blir vågig?
Måste testa mer här för att se vilket som ger bästa ytan utan att bli tyngsta alternativet.

Avtag bar nos? - Sen har jag funderat på om övre delen av nosen ska vara avtagbar för att komma åt noshjulsstyrningen och servon den vägen istället.
Nåt att fundera på. Vill ju inte tappa styrkan i kroppen när allt är ihoplimmat. Och jag vill ju inte lägga till mer vikt.

Lim - Ska även testa vad för lim som bäst fäster depronet i plywooden.
För att fästa depron i depron så är väl UHU Por överlägset, det flexar och är lätthanterat.
Men, limpistol-lim kan va nåt det med, har aldrig provat sånt, vilket lim man nu tar.
Det använder Julius.

Jussi, har du börjat med din?

Attachment:
IMG_4620.JPG
IMG_4620.JPG [ 258.11 KiB | Viewed 3660 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 12:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjat med depronet

Provade lite limsorter, men tog det jag hade hemma i tub som gick fort att testa.
UHU Por, UHU Hart och Zap Medium CA.

UHU Hart frätte värre på depron än vad Medium CA gjorde.
UHU Por funka klart bäst mellan depron och plywood av de två, ruggade upp ytorna före.
UHU Por är mer elastiskt och "torkar aldrig".
Medium CA satt riktigt bra det också, men ytan blev för skör och kunde knäckas.
Attachment:
IMG_4621.JPG
IMG_4621.JPG [ 197.11 KiB | Viewed 3644 times ]


Julius böjde efter att ha värmt med värmepistol, men det gick nästan lika bra på ett vingrör som jag satte fast i ett skruvstäd, böjde lite i taget.
Attachment:
IMG_4622.JPG
IMG_4622.JPG [ 152.22 KiB | Viewed 3644 times ]


När jag skulle böja den stora delen så var det klart svårare, blev veck på insidan, men de märks knappt utåt, lite vågot på utsidan, men inte syns dom så bra.
Picklade massa små hål i depronet före jag tejpade ihop delarna.
Attachment:
IMG_4623.JPG
IMG_4623.JPG [ 128.43 KiB | Viewed 3644 times ]


Sen limmade jag fast en ca 3 cm bred remsa över skarven på insidan och satte vikter på för att limmet ska fästa allt platt.
Attachment:
IMG_4624.JPG
IMG_4624.JPG [ 212.09 KiB | Viewed 3644 times ]


Julius limmade fast servot, allt bara limmades fast. Jag tänkte att jag vill byta servo nån gång, så jag sätter fast det på samma ställe men med insex-skruvar. Sen hur man kommer åt det är ett senare problem.
Attachment:
IMG_4625.JPG
IMG_4625.JPG [ 163.07 KiB | Viewed 3644 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72-500
PostPosted: Sun 05 Mar 2023, 19:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nosen i "Part 1" närmar sig klar

Delen där landstället är blir nästa steg i "Part 1"
Jag valde att bygga igen hela nosen utan att placera dit nosstället och koppla in servo.
Planerna är att göra nosen avtagbar helt och hållet med magneter och nån flärp och lås eller nåt.
Julius bygger fort, men han limmar fast precis allt och det är endast kniven som gäller om nåt ska lagas.

Är rätt så lätt att bygga, jag gjorde en limning nu och då eftersom föregående behöver vara på plats utan att röra sig när man fäster nästa bit.
Man fasar av kanterna så de passar bättre.
Och det är bra om man markerar centrumlinje eller nåt på bitarna så man vet var mitten är.
Vilken väg de ska vara framgår inte, men det är lätt klura ut det mha anvisningen och lite bilder.
Jag provade sandpappra en skarv med lite grövre gult sandpapper och det gick riktigt bra.
När man böjer delarna, se till att böja dem i rätt riktning, man ser nog och fattar det om man tänker efter lite.
Och om man pressar ihop medans man böjer så håller det bättre och spricker inte.
Använder vingrör i skruvstäd där andra änden vilar på en stol så man kan trycka lite, funkar bra!
Böj delarna så att de får så rätt form som möjligt före de limmas fast.
Nos-delen var på tok för stor i ritningen, men det är ju bara att skära bort de 70% som inte används.
Ska värma allt med värmepistol nu så depronet sätter sig bättre, sen skära till och slipa.

Jag lät plywooden sticka ut en bit och inte försänka den helt som Julius gjort, då kunde jag fasa av nästa bit och den får mer limyta.
Attachment:
IMG_4626.JPG
IMG_4626.JPG [ 135.62 KiB | Viewed 3633 times ]


Första delen av nosen ska på plats, böjde den klart först.
Sen limma på plats och tejpa med målartejp så tejpen drar bitarna mot varandra.
Attachment:
IMG_4627.JPG
IMG_4627.JPG [ 229.38 KiB | Viewed 3633 times ]


Insidan ser så här odramatisk ut, man ser att baksidan av plywood har en likadan bit av depron.
Man ser depronremsan i botten som håller fast skarven bättre.
Attachment:
IMG_4628.JPG
IMG_4628.JPG [ 140.66 KiB | Viewed 3633 times ]


Del efter del böjs, anpassas och limmas fast centrerat en efter en.
Attachment:
IMG_4629.JPG
IMG_4629.JPG [ 213.86 KiB | Viewed 3633 times ]


Nosen tar sig, bara att fortsätta med nästa delar.
Attachment:
IMG_4630.JPG
IMG_4630.JPG [ 191.2 KiB | Viewed 3633 times ]


Nu är alla delar limmade på nosen, tejpen håller fast tills det torkat någorlunda.
Attachment:
IMG_4631.JPG
IMG_4631.JPG [ 126 KiB | Viewed 3633 times ]


Sen åkte tejpen iväg och jag kunde grovforma nosen.
Attachment:
IMG_4632.JPG
IMG_4632.JPG [ 113.07 KiB | Viewed 3633 times ]


Limmet torkar rätt långsamt så det ska få verka nån dag, sen ska jag värma och sen slipa nos-delen jämn.
Attachment:
IMG_4634.JPG
IMG_4634.JPG [ 106.53 KiB | Viewed 3633 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72-500
PostPosted: Sun 12 Mar 2023, 19:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mellandelen

Andra halvan av "Part 1" i bygganvisningen alltså.
Det är den "tub-delen" där huvudlandstället är samt vingbasen.
Nosdelen är på "slipbordet".

Samma byggprincip som nosdelen.
Även denna gång, markera center på delarna så blir det lättare centrera dem när de ska limmas.
Böjde stora depron-skivan runt ett rör (denna var större än den på nosdelen), ju längre tid man lägger på detta, desto rundare blir den.
Sen limma ihop ändorna, låt torka med tejpbitar som håller ihop allt och limma sen in en list på insidan som förstärker skarven.
Tejpbitarna kan vara kvar så torkar det bättre under längre tid.
Tog hål i undersidan och sköt in plywood-delen där huvudlandstället ska sitta fast.
Limmet får man tänka till lite hur och när man ska limma så man får det bra.
Attachment:
IMG_4643.JPG
IMG_4643.JPG [ 114.72 KiB | Viewed 3602 times ]


Torrmonterade depronskivorna som ska ligga mot plywooden inne i röret från bägge sidor så att de tätar.
De fick från början inte rum, fick skära bort ett varv på ca 0,5-1mm runt hela skivan.
Men ena blev för liten ändå så jag fick göra en ny.
Sen var det bara att limma fast dem och se till att de tätade
Attachment:
IMG_4642.JPG
IMG_4642.JPG [ 148.18 KiB | Viewed 3602 times ]


Limmade in de två ändbitarna (dessa fanns inte med i ritningen, fick göra två nya nu för denna del av kroppen.
Julius använde inte en av de två utskurna delarna bakom plywooden i nosdelen, han använde plywooden som mall och skar ut.
Den andra hamnade i bakänden på mellandelen och jag sätter en även i främre delen av mellandelen, blir starkare skarv då.
Antar att man måste bygga för att fatta vad jag skriver.
Sen skar jag ut hålet.
Delen är klar för slipning.
Har ej de fyra hjulen till landstället än så jag kan välja pianotrådsdiameter så jag kan inte bygga fast allt än med de återstående delarna.
Attachment:
IMG_4640.JPG
IMG_4640.JPG [ 180.83 KiB | Viewed 3602 times ]


Sommar-status 2023!
Delarna är ute för slipning. Men jag kan ändå fortsätta bygga del 2, bara jag får ett byggbord ledigt och den prioriteras. För att få del 1 klar så behöver jag få landställena på plats och delar till det är beställt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72-500
PostPosted: Sat 02 Sep 2023, 19:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är väl bara att fortsätta på "PART 2"...

Bakänden!

Spred ut papprena för att se vad det var för nåt...
Attachment:
IMG_4923.JPG
IMG_4923.JPG [ 123.48 KiB | Viewed 3047 times ]


Klippte ut alla pappersdelar...
Attachment:
IMG_4924.JPG
IMG_4924.JPG [ 193.62 KiB | Viewed 3047 times ]


Tejpade ihop alla halvor och särskilde depron-delarna från trädelarna...
Attachment:
IMG_4925.JPG
IMG_4925.JPG [ 189.49 KiB | Viewed 3047 times ]


Och så pappersdelarna för trä...
Attachment:
IMG_4926.JPG
IMG_4926.JPG [ 202.08 KiB | Viewed 3047 times ]


Tejpade fast pappersbitarna på en 3 mm plywood och ritade av... redo för sågen!!!
Attachment:
IMG_4927.JPG
IMG_4927.JPG [ 282.85 KiB | Viewed 3047 times ]


Tejpade fast alla pappersbitar på depronskivorna... ritade av konturerna...
Attachment:
IMG_4928.JPG
IMG_4928.JPG [ 148.45 KiB | Viewed 3047 times ]


Tog bort alla pappersbitar och kompletterade linjerna (de som vart under tejpen)...
Attachment:
IMG_4929.JPG
IMG_4929.JPG [ 248.31 KiB | Viewed 3047 times ]


Skar ut allt!!! Bara att börja limma.
Attachment:
IMG_4930.JPG
IMG_4930.JPG [ 164.83 KiB | Viewed 3047 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72-500
PostPosted: Sun 03 Sep 2023, 10:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Få flyget blankvitt?

Jag har funderat på hur jag ska göra med flyget sen för att få det blankvitt. Att måla är ju ett sätt, men depron suger i sig mycket färg och att få det blankt... kan bli skört och spricka osv. Måste vara mjuk färg. Helst ville jag klä med vit klädsel... men depron tål ju inte värme, eller? Så jag testade.

Tog samma depron jag använder i bygget. Klippte ut två bitar av olika Oracover Standard. Vitt är det jag ska ha, den silvergrå (alu) har en tendens att smälta fast färg på ett helt annat sätt och få lite konstig yta om man värmer för länge, så jag testade dessa två olika. Blev ju hur bra som helst!

Mitt strykjärn har 3 märkta lägen (steglösa egentligen), 1 ... 2 ... 3.

Jag testade värma med steg 2 och det gick hur bra som helst, fastnade rätt OK, men går att dra bort om man vill, men när klädseln överlappar så fastnar det nog i sig självt. Man kunde värma nästan hur länge som helst. Steg 3 är betydligt hetare och efter en stund blev det luft mellan klädsel och depron. Den heta luften där så defomerade depronets yta lite grand, sjönk undan lite. Satte på 2,5 och då fastnade klädseln bättre, men man får vara lite mer uppmärksam så man int värmer för länge, precis som vanligt alltså när man klär träflyg och inte vill få klädseln att smälta. Fast på 2,5 så smälter inte klädseln. Så man får prova sig fram, funkar gör det i alla fall.

Depronet är gjort med värme och ytan är slätare än insidan. När ATR byggs så blir det rätt kantigt, man måste slipa ner det pga pusslet. Så jag slipade ytan olika grov för att se hur klädseln fastnar. Obs, se till att få bort allt slipdamm. Blåsa hjälpte inte, måste borstas bort. Är väl inte direkt statiskt, men det lossnar inte av att blåsa så bra, man vill ha bort det ur sporerna. Men det gick bra att klä ändå. Slipar man med finare slippapper så blir ytan helt slät.

Så, tuta o kör!

Attachment:
OracoverStandardPåDepron3mm.png
OracoverStandardPåDepron3mm.png [ 386.91 KiB | Viewed 3042 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72-500
PostPosted: Sat 16 Sep 2023, 23:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Part 3-delarna!

När jag ändå "höll på", så gjorde jag klart alla delar till hela flyget.
Part 1 är nosen och mitt-delen av kroppen.
Part 2 är stjärten med fena och stabilisator.
Part 3 är vingen med motorgondolerna.

Så nu är även alla deprondelar för Part 3 utskurna och alla trädelar är redo för sågen (denna gång blev det 3 mm lättplywood istället för flygplansplywood, räcker bra till dessa delar).

Alla pappersdelar för trädelarna utklippta med sax samt ihoptejpade där det står "Join here".
Attachment:
IMG_4961.JPG
IMG_4961.JPG [ 263.81 KiB | Viewed 2925 times ]


Alla dessa pappersdelar utplacerade och fasttejpade på 3 mm lättply.
Jag har lagt ett litet mellanrum mellan alla delar, samma som sågbredden.
Attachment:
IMG_4962.JPG
IMG_4962.JPG [ 153.82 KiB | Viewed 2925 times ]


Ritat av klart och avlägsnat alla pappersdelar. Redo för sågen!
Attachment:
IMG_4963.JPG
IMG_4963.JPG [ 150.46 KiB | Viewed 2925 times ]


Klippte även ut alla pappersdelar för deprondelarna.
Alla delar ska vara 2x av och vissa ska det vara 4x av.
Tejpade ihop två depronflak och tejpade fast pappersdelarna.
Skar direkt ut med stållinjal och frihand.
Man drar flera gånger med en vass skalpell tills man kommit igenom bägge skivor depron.
Ett skalpellblad håller inte alla delar.
(Sen gjorde jag dubbelt för alla delar det ska vara 4 st av.)
Attachment:
IMG_4964.JPG
IMG_4964.JPG [ 160.88 KiB | Viewed 2925 times ]


Och så var alla deprondelar för Part 3 utskurna, ca 88 delar om jag minns rätt.
Attachment:
IMG_4965.JPG
IMG_4965.JPG [ 178.24 KiB | Viewed 2925 times ]


Så nu är byggbordet ledigt eftersom jag måste såga ut trädelarna före jag kan bygga Part 3.
Detsamma gäller delarna till Part 2 också, måste såga ut trädelarna först.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Julius Perdana ATR 72-500
PostPosted: Tue 19 Mar 2024, 22:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alla trädelar utsågade!

Så där, alla delar i trä är nu utsågade.
De till vänster ska bara slipas till lite.
De till höger ska jag borra hål i lite här och där och med lövsåg såga ut hålen, sen ska de delarna slipas också.
Steget efter det så ska jag bygga vidare på flyget! :-D

Attachment:
IMG_5158.JPG
IMG_5158.JPG [ 370.59 KiB | Viewed 54 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group