Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 11:06

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bygge: Kwik Fly MK3
PostPosted: Fri 03 Mar 2023, 20:13 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Bygge: Kwik Fly MK3

Här får ni följa mitt bygge av en riktig klassiker - Kwik Fly MK3, designad av Phil Kraft under 1960-talet. Paketet från SG Modellbau (Graupner) i Tyskland anlände här om dagen och innehållet verkar vara av god kvalitet. Spännvidden är ca 1510 mm och flyget kommer sannolikt utrustas med en OS MAX 55-AX. Klädsel och färger har jag inte funderat på ännu, så det återkommer jag till senare. Första steget blir att göra i ordning byggbordet och studera ritningen. Följde även med original byggbeskrivning, men denna är på tyska. Ser fram emot sommarens flygningar!

Attachment:
Kwik Fly låda.jpg
Kwik Fly låda.jpg [ 205.87 KiB | Viewed 1890 times ]

Attachment:
Kwik Fly ritning.jpg
Kwik Fly ritning.jpg [ 344.66 KiB | Viewed 1890 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: Kwik Fly MK3
PostPosted: Fri 03 Mar 2023, 20:51 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Lite bakgrundshistoria

Denna modell har flugit mycket på Åland tidigare. Det var pappas absoluta favoritflyg under många år på 70-talet. Så här skrev han själv för många år sedan på vår blogg:

"Den här lågvingade maskinen skulle jag villa ha tillbaka. Men av någon outgrundlig anledning kommer jag inte ihåg namnet på det flyg som jag flugit allra mest med. XYZ som jag kallar den klarade de flesta manövrer och var lättlandat och stabilt. Med XYZ gjorde vi flera uppvisningsflygningar på de populära isbanefesterna på Slemmern. Med den kärran drog jag också reklamsläp för bland annat Ålandsbanken, Finnair och Ge-Foto. Intäkterna gick till flygklubben Red Barons ungdomsverksamhet. Det enda problemet med uppvisningsflygningarna var att få folk att förstå att de inte skulle stå på den plogade landningsbanan. Nåväl, efter lång och trogen tjänst blev materialet i XYZ utmattat och jag plockade allt av värde ur henne och slängde henne på sophögen. Det ångrar jag bittert idag. Skulle jag ha haft henne i mitt museum så hade minnena varit starkare och jag hade haft en modell att bygga en kopia av."

Av en händelse fick jag ögonen på denna byggsats och kände genast igen den från gamla bilder jag sett. Och när jag berättade om Kwik Fly för pappa så mindes han genast - ja visst, så var ju namnet! Nedan några bilder som jag hittade i arkivet.

Redo för Take-Off på Slemmern. För framdriften stod en HP 61:a som finns kvar än idag!
Attachment:
Isbana Slemmern.jpg
Isbana Slemmern.jpg [ 220.18 KiB | Viewed 1888 times ]


Kwik Fly och en ung flygplansmekaniker (min storebror Jesper). Närmast kameran en Graupner Maxi som senare utrustades med pontoner.
Attachment:
Kwik Fli på EFMA.jpg
Kwik Fli på EFMA.jpg [ 204.58 KiB | Viewed 1888 times ]


Fly-by lågt över Mariehamns flygfält
Attachment:
Kwik Fli i luften.jpg
Kwik Fli i luften.jpg [ 157.08 KiB | Viewed 1888 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: Kwik Fly MK3
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 08:52 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Konstruktören Phil Kraft

Som jag nämnde i mitt första inlägg är detta en design av Phil Kraft. Det finns mycket intressant att läsa om både honom och modellen på nätet. 1967 vann han RC världsmästerskapet på Corsica med just en Kwik Fli. Vinsten blev också utmärkt marknadsföring för hans nya flygradio Kraft Systems Inc. Johannes Graupner som var på plats under tävlingarna blev snabbt intresserad av modellflygplanet. Och eftersom Phil fokuserade på utveckling och försäljning av sin radioutrustning, kunde Graupner snart ordna rättigheterna för Kwik Fli och sälja byggsatser under eget namn. Vad jag förstår så har Graupner slutat att tillverka byggsatser, men Johannes barnbarn (?) Stefan Graupner har återupptagit produktionen av några klassiska modeller i egen firma. Tydligen köpte jag den sista, för på hemsidan står det nu att ny utgåva kommer våren 2023.

Läs mer om världsmästerskapet 1967: https://classicpattern.com/wc1967corsica/?lang=en

Mer historia om Phil och Kraft Systems för den som är intresserad: http://www.rchalloffame.org/Exhibits/Ex ... index.html

Attachment:
Phil Kraft.jpg
Phil Kraft.jpg [ 180.8 KiB | Viewed 1877 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: Kwik Fly MK3
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 12:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skoj bygge! Är det laserskuret nytt eller stansat? Bara ritat och då får såga allt själv?
Och alltid intressant med lite historia runt det hela.
Klassiskt färgschema på klädseln passar väl bra? :-)
Men vad är det för märkliga grejer på ställningarna i bakgrunden på flygfältsbilden? Är det PAPI?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: Kwik Fly MK3
PostPosted: Sun 05 Mar 2023, 08:54 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
MickeM wrote:
Skoj bygge! Är det laserskuret nytt eller stansat? Bara ritat och då får såga allt själv? Klassiskt färgschema på klädseln passar väl bra?

Tack! Spryglar och skott är laserskurna, så det underlättar mycket! Ska se om jag också hittar en byggbeskrivning på engelska, min tyska är lite knackig.

Vad gäller klädsel så har jag några olika alternativ.
Orange & blå som originalet eller kanske "Ferrari"-röd som den åländska förlagan med lite gula inslag så att man ser skillnad på vad som är upp och ner.
Eller så hittar jag på ett helt eget färgschema, vi får se ...

MickeM wrote:
Men vad är det för märkliga grejer på ställningarna i bakgrunden på flygfältsbilden? Är det PAPI?

Ja, det måste väl vara landningshjälpmedel. Säkert PAPI som du skriver 8)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group