Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 07:39

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: E-Flite Viper 70 mm EDF
PostPosted: Sat 20 Aug 2022, 09:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
E-Flite Viper 70 mm EDF

Min resa mot jet-turbin rullar framåt, via EDF (Electric Ducted Fan)! 8) Delar med mig lite av hur "resan" gått hittills.

64 mm EDF
November 2007 skaffade jag min första EDF, en Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights med 64mm EDF. EDF på den tiden var inte starka grejer. Om jag minns rätt var deras dragkraft 40% av totalvikten inklusive batteri. Den vägde 780 gram med ett 3S 2200mAh LiPo. Den var 1088mm lång och 793 mm vingspann. Flyget i sig såg bra ut. Servona var 9-grams som skorrade och lät. Men största besvikelsen var nog kraften i motorerna. Totalt omöjligt starta från gräs, det var asfalt som gällde. Det var i slutet på maxhastigheten på asfalt som lyftkraften kom och man kunde kämpa upp den från asfalten. Sen ylade den på runt med hängande stjärt i luften, trots allt rätt länge ändå om jag minns rätt. Sen tog Marcus G över den som modifierade den lite och även flög den. Sen tror jag den hamnade norröver för att dö? :roll: Det fanns en till som Todi hade i nyskick, vart nu den tog vägen. Före dessa två fanns det även två likadana som min SU-27, men med lusblå-vitt färgschemasamtliga. Min: viewtopic.php?f=61&t=2966

Hur som... hatade EDF, svagt s*** man inte vill hålla på med. Usch, tvi! Vände ryggen och satsade på annat.

Men sen hade några andra köpt nyare EDF-flyg, som kunde handkastas. Minns en mörkblå som Mr X hade som det var bra fart i, samt en F-15 eller om det var F-18 med tiger-ränder som inte var så pigg och nåt till EDF-flyg fanns det tror jag, hur som helst små (50-64 mm fläktar). Men bättre än "Russinet"!

Jet-Turbin!
Drygt 5 år senare så fick jag tag på en jet-turbin (SimJet) med tillhörande flygkropp, en Sabre F-86F ( viewtopic.php?f=61&t=10640 ), vingen fanns inte och måste byggas. Nu har jag i alla fall en turbin!!! :D Turbinen har jag kvar än, ska servas, ska söka upp några Festo-kopplingar bara. Men flyget har sålts, jag hade allt material för att bygga klart det flyget, men jag saknade den trasiga vingen så jag hade inget att utgå ifrån, så den fick gå. När jag nämnde om det flyget på JetSweden-forumet sa de "glöm sätta turbin i det där flyget!!!". Men, den skulle va kul se med EDF, flyget har historia, vilket de flesta ARF inte har eller kommer få.

80 mm EDF
Sen 11,5 år efter min första EDF så skaffade jag en EDF igen. !? Det hade hänt en hel del på EDF-fronten senaste decenniet. Denna gång frågade jag på ett svenskt forum vad man ska ha för gräs och det kom flera bra exempel. Jag ville starta och landa på gräs och ha infällbara landställ, det var enda kraven. Allt som var 90 mm och uppåt verkade inte vara nåt problem, men jag kände mig som en nybörjare i EDF-världen, så jag siktade på nåt mindre och billigare, vem vet, EDF kanske va tråkigt som sjutton? Det var 70 mm och 80 mm som stod på tapeten. De flesta 70 mm hade dock för små hjul och oftast stela men vissa dock ändå med infällbara landställ. Så det lät som 80 mm var klokare. Det lutade mer och mer mot FreeWing/Sebart Avanti S 80 mm EDF. Sebart hade ingen canopy, bara EPO, så jag fastnade för Freewing Avanti S 80 mm EDF, den såg mer skalalik ut fast flyget i sig inte är en kopia på ett riktigt flyg eller så vackert att se på. Hitte-på-flyg. Det hade även fjädrande landställ och stora hjul samt användes av flera personer i klubbar runtom i Sverige som var nöjda. Det fanns två färgscheman, den med rött var nyare och den fanns med 9-bladigt och 12-bladigt. 9-bladiga verkade ha fler fördelar så det fick bli den framför den gula. 1300 mm lång och 1236 mm vingspann. 3300 g tung med ack samt metal gear-servon och betydligt kraftigare fläkt jämfört med "Russinet" om man tänker proportionellt. Flyger riktigt bra!!! Använder 6S 5000mAh LiPo. EDF tråkigt? Mja mjo... det jag fastnade för var ljudet och flygstilen trots allt. Jag är ingen 3D-flygare så det passade mig bra. Den har även flaps och lampor. Och ljudet när man flyger förbi på låg höjd! Woah! Det var nåt nytt med dagens 80mm!!! Den flåsar fint med 9-bladigt. Mäktigt. viewtopic.php?f=61&t=13492

70 mm EDF
Lite taggad vart man ju, men som med allt annat vill man (jag i alla fall) prova "alla steg". Jag hade ju inte flugit 70mm, som är en väldigt populär fläktstorlek på EDF-flygen. Så då fokuserade jag på en sån, backa tillbaks lite i storlek och gick igenom "alla" webshops i närheten och såg vad de kunde erbjuda. Väldigt många flyg vart det att välja mellan! Man märker att de flesta butiker har samma utbud. Men priserna varierar kraftigt. Jag ville fortfarande ha en välflygande modell som kunde starta och landa på gräs. Och detta flyg kommer jag troligtvis flyga en del, sen sälja vidare och då är det klokast hitta en bra instegsmodell i fall nån vill börja flyga EDF. Har mer koll på EDF nu så jag vet vad som inte är bra för gräs, som tex små hjul. Vad gäller flygegenskaperna så kan man inte läsa det som står i webshops, alla flyg är typ bäst. Så efter att ha slopat småhjulsflygen och sen lyssnat på de som flugit mycket så var Hawk (som ser bra ut) ett flyg med klipptendenser vid lägre farter, så den gick bort. Jag ville inte heller ha tvåmotorigt. Och alla snygga skalalika flyg... dom är fina, men dom är byggda att se fina ut, inte flyga bra. Fast de flyger nog helt OK förstås, men det finns ju bättre menas det. Vill man ha skalalikt ska man köpa ett sånt. Så kvar var de fula trainer-flygen som Avanti (bästa man kunde köpa i stort sett vad gäller flygegenskaper) och några andra. Men sen stack Vipern ut med sina egenskaper fast den ser bra ut! Så den fick det bli. E-Flite Viper 70 mm EDF. Finns även med Spektrum-mottagare och SAFE, men jag köpte PnP-modellen. Den har flaps men inte lampor eller fjädrande landställ, för litet flyg för det. Landställena är vanlig pianotråd, men infällbara. Flyget är 1025 mm långt och 1100 mm i vingspann, ska väga 1899-1984 gram (antar att det är med ack?) Fick hem flyget i veckan och har kikat lite på delarna, som var få. Några skruvar så är flyget klart, sen i med mottagare och 6S-ack (3300 mAh lär ska passa direkt, 4000 får man klämma i, vissa har harvat ur för 5000, men jag köpte en ny generation av GensAce 6S 3700mAh 60C, vet ej namn på dessa nya, de är blåsvarta, de är mindre och lättare men har ändå högre C-tal (tidigare: ju högre C-tal, desto fetare och tyngre ack). Tre batterier är dyrare än flyget, så när man köper EDF-flyg ska man veta att det inte bara är tomma flyget som kostar, det är bara en del av hela paketet.

Det är hur som helst turbinen som är orsaken till min EDF-resa. 64mm förr, nu 70 mm, har 80 mm och nästa blir 90 mm. Sen blir det väl 105 och sist 120 mm (undras vad Sabre'n ska ha för EDF...). EDF va ju roligare än jag trodde, nu 2022. Efter det ska det flygas turbin. Ja men justja, flyg till turbin? Ja det har jag redan bestämt och vi är fler som ska bygga samma flyg, beställs så fort jag testat turbinen och den fungerar som den ska... :mrgreen: Planer om att få igång turbinen och sen skaffa flyg spånas det om här: viewtopic.php?f=61&t=13768

E-Flite Viper 70 mm EDF
Längd - 1025 mm
Vingspann - 1100 mm
Vikt - 1899-1984 gram
Ack - LiPo 6S 3300-4800mAh 30C rekommenderat med EC5-kontakt
Motor - 1850 KV
ESC - 70A Borstlös Switch Mode
Servon - 8st 9 grams
Landställ - 3st infällbara elektriska

Lådan var fin med bilder och allt, inte nån klassisk brun kartong-låda. Ingen bild på den, sorry lådfanatiker, ni får googla på YouTube så hittar ni mer info om lådan. Men detta fanns i lådan:
Attachment:
IMG_4367.JPG
IMG_4367.JPG [ 374.09 KiB | Viewed 2748 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E-Flite Viper 70 mm EDF
PostPosted: Sat 20 Aug 2022, 19:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klart byggd!

Före jag monterade ihop den så kollade jag att alla roder rör på sig och rör sig åt rätt håll. Kunde ha fixat alla utslag och sånt färdigt, men det känns lättare göra det när alla roder "är där dom ska vara". Tog inte länge montera ihop. Försänka insexskruvar som jag gänglåslimmade fast med Loctite blå 243. Allt passade perfekt och allt känns gediget. Välgjort flyg. Men den känns tung!!! Anslöt allt till mottagaren (Futaba R6008HS FASST 8-kanals). Aileron höger, Elevator, Throttle, Rudder, Gear, Flaps, Aileron vänster. Det var två feta tunga ferrit-ringar som lades runt ackens kablar och servonas kablar vid mottagaren. Hm på dem. Flyget ser bra ut i alla fall, jag gillar hur den ser ut. Har inte testat varken motor eller landställ än. Får bli vid annat tillfälle, har ändå inte fått hem ackarna än. Och okej då, bild på lådan nedan. ;-)

Attachment:
IMG_4368.JPG
IMG_4368.JPG [ 137.02 KiB | Viewed 2743 times ]


Attachment:
IMG_4369.JPG
IMG_4369.JPG [ 214.6 KiB | Viewed 2743 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E-Flite Viper 70 mm EDF
PostPosted: Sun 11 Sep 2022, 09:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!

Klart monterat, ställt in hårdvaran på flyget, ställt in allt i sändaren, balanserad och helt flygklar.
Siktar på flyga en solig dag i framtiden när jag laddat de nya ackarna.

Flyget väger exakt det som E-Flite skrev i manualen, upp till 1948 gram med ack. :shock:

Läste att vissa klagat på att färgschemat gör att den är svår se i mulet/molnigt väder.
Läste att de hårda landställena böjts vid landningar och att de ersatt dem med fjädrande som används i ett annat av E-Flites flyg, men svåra få tag på.
Läste att fartreglaget inte hållit så många flygningar för vissa.
Läste att flaps lossnat under flygning.

Men eftersom detta flyg anses vara nybörjarflyg enligt E-Flite så kanske det är orsaken till folks problem?
Så som svar på ovanstående...
Syns flyget dåligt så flyger man på ett annat sätt, tex flyget lutande med bortre vingen högre upp.
Om landställena böjs... kanske man ska landa mjukare?
Om fartreglaget inte hållit, kanske se till att man inte fyller ventilationen med kablar inne i kroppen (är en tjock kabellunta under canopyn), men det kanske är dåligt fartreglage?
Om flaps lossnat... kanske man inte ska flyga i hög fart med flapsen helt nerfällda?

Hur som, jag utgår ifrån att flyget håller när jag flyger lugnt första flygningarna. ;-)

Attachment:
IMG_4374.JPG
IMG_4374.JPG [ 203.4 KiB | Viewed 2680 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E-Flite Viper 70 mm EDF
PostPosted: Sun 13 Nov 2022, 23:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen!

Premiärflög en ack idag. Den går tyst och flyger snällt på lite throttle. Känns som den kan flyga långsammare men även snabbare än FreeWing Avanti S 80mm EDF. Den har ingen fjädring i landställena så den är lite skuttig, men det är bara vid låga farter på banan. Den har väldigt bra glidtal och det blev en studsig landning, så pass att främre landstället böjde sig lite. Nåja, pianotråd. Flög dryga 4 minuter med lugn fart, aldrig full gas, ny ack så den ska inte pinas första gångerna. Flög så jag kunde trimma in flyget och testade flaps steg 1 och utan samt även landstället inne. Flög bara med Dual Rate-läge 1 av 3. Höjd var seg jämfört med skev. Den är mindre än Avanti så den syns sämre även pga dess färgschema. Solig dag går det bäst att flyga. Nästa gång tar jag med två batterier och ska justera in roderutslag bättre samt mixa höjdroder mot flaps steg 1 och 2. Och landa lite långsammare. ;-)

Image

Sommar-status 2023!
Är flygklar, ska flygas efter jag flugit Avanti inom semestern.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E-Flite Viper 70 mm EDF
PostPosted: Sat 19 Aug 2023, 20:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen för andra gången!

Två ackar gick det åt idag, flög 4-5 minuter per ack, med ström kvar, inte pina nya ackarna. Inga många flygningar med el, såvida man inte har en bunt ackar med sig eller dånande elverk. Så man lär sig inte mycket per flygtillfälle. Trimmade in lite, lärde mig ytterligare en gång att det ska vara SOL när jag flyger detta flyg. Flög med flaps och landställ nere, går lite långsammare då. Den glider tyst genom luften, som på räls, snäll men väldigt snabb om man vill. Första landningen var lite studsig, tror det beror på fältet för den började studsa senare efter jag redan rullat på banan. Andra gången gick mycket bättre, men då var jag för nära gräset så den tog i och slog en volt, men ingen som helst skada nånstans, högt gräs iofs. Litet lätt flyg.

Förbättringar till nästa gång:
- Sol!

Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group