Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:52

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: SKROTAD - Rishög'n - Black Horse Excel 2000 40-trainer
PostPosted: Sun 07 Aug 2022, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rishög'n - Black Horse Excel 2000 40-trainer

Idag fick jag äran :roll: att ta över en 40-size metanol-trainer ute på Djäkenfältet. Den har inte flugit på många år. Jussi hade kommit över Alexanders (som flög mycket i begynnelsen). Den har varit med om en del och målet idag var att flyga den. Jussi släpade med flyget till fältet och jag tog med lite annat jox. Med hjälp av allt vi hade så var tanken att vi skulle få den att flyga. Den var väldigt välanvänd in i det sista, precis som en trainer ska vara. Lagad många gånger pga många skador, kanske inte så många krascher, men den har nog haft ett hårt liv. Kroppen sned (varit av), vet inte vad som döljer sig under all silvertejp, torpedväggen lös (limmades på 24 sekunder idag på fältet), motorbocken satt fast i torpedväggen men den va sned, dock så va motorn uträtad så den var någorlunda rätt vinkel, ena flärpen fram var av/lös, den fästes med stripes runt motorn, spinnern var trasig då "locket" togs bort, det finns en himla massa olika tejp och epoxy överallt. Motorn är en OS Max 40LA om jag minns rätt? Sen tog ju proppen i andra flärpen men den trimmade Jussi ner med avbitare. Vingens pigg hade lossnat, men det fixades på fältet. Ena vingskruven tog inte ens. De nya hålen i vingen tejpades också fast. Nå, den kom igång på ett eller annat sätt för den SKULLE flygas. Detta med en UBEC och en 3S 1300mAh LiPo och en 8-kanals Futaba FASST HS-mottagare. Den flög i alla fall, riktigt fint också. Rishög'n. Det regnade under flygningen.

Denna ska hållas vid liv och flygas tills en nybörjare tar över. Jag ska i alla fall ta in den och se över den så den inte har nåt väsentligt fel eller nån skada som gör att den råkar ut för något nästa gång.

Image

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rishög'n - Black Horse Excel 2000 40-trainer
PostPosted: Sat 15 Oct 2022, 10:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna fick ju stryk senaste flygningen...

Vingfästet på vingen sprack 9 oktober och vingen föll av och dalade ner till marken. Nackdelen med det är att resten inte kan flyga så himla bra längre, så det var torped ner i åkern, men bara en liten bit bort från där vingen lossnade. Tänker positivt här nu, men det verkar inte hjälpa. Normalt brukar man bli lite i panik när sånt händer, reaktionen denna gång var inte pulshöjande ett dugg, bara "jaha, vingen föll av, drar väl av gasen då och hämtar skrotet...". :| Jag plockade isär allt på plats och drog även bort tejpen från tidigare reparationer. Inte vart den vackrare!!! :mrgreen:

Nå, jag tog hem flyget och vid tillfälle ska jag bedöma om det bara är att limma ihop delarna med epoxy på kort tid utan att bry sig om utseendet och fortsätta använda "Rishög'n" bara för att den helt klart är fulaste flygande flyget på Åland, den flyger ju bra, är en trainer och allt funkar... som jag kan skänka åt nån nybörjare. Eller om jag slänger den för att minska antalet flyg på Åland och i mitt lager. Risken finns att det blir det senare för tanken sprack. Den var nästan tom för jag hade flugit ett bra tag, men om det lilla som rann ut dränkte balsat så är det nog kört för detta flyg. Vingen däremot är "hel och fin" (tog ingen skada av kraschen), förutom sprickan vid vingfästet. Andra skulle ha slängt flyget före de flög med det eller inte ens skaffat det... :roll:

Attachment:
IMG_4422.JPG
IMG_4422.JPG [ 525.28 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4423.JPG
IMG_4423.JPG [ 354.05 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4426.JPG
IMG_4426.JPG [ 413.65 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4427.JPG
IMG_4427.JPG [ 173.16 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4428.JPG
IMG_4428.JPG [ 382.83 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4429.JPG
IMG_4429.JPG [ 509.83 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4430.JPG
IMG_4430.JPG [ 314.3 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4431.JPG
IMG_4431.JPG [ 231.42 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4432.JPG
IMG_4432.JPG [ 280.13 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4433.JPG
IMG_4433.JPG [ 250.83 KiB | Viewed 2388 times ]

Attachment:
IMG_4434.JPG
IMG_4434.JPG [ 204.83 KiB | Viewed 2388 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rishög'n - Black Horse Excel 2000 40-trainer
PostPosted: Sun 16 Oct 2022, 20:39 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Småfix.. lite lim... hönsnät... hmm.. glasfiber.. kartong och tejp.. blir som ny igen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rishög'n - Black Horse Excel 2000 40-trainer
PostPosted: Tue 18 Oct 2022, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Småfix.. lite lim... hönsnät... hmm.. glasfiber.. kartong och tejp.. blir som ny igen

Nä den åker nog iväg, bättre lägga tiden på de andra byggena.
Vill nån ha den + vingar, säg till!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: SKROTAD - Rishög'n - Black Horse Excel 2000 40-trainer
PostPosted: Fri 06 Jan 2023, 15:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rishög'n R.I.P...

Nu har denna helt slaktats och det finns ingen återvändo, delarna är korta stumpar och allt ligger i sopisen.
Motorn, en blå OS Max 40LA om jag minns rätt, har gått vidare till en annan flygare dit norröver som skulle vidare därifrån.
Servona ska kollas och återanvändas.
Gångjärn, stag, rör, cleavises, roderhorn, hjul, osv har lagts i lagret för återanvändning.
Vingen (har två) är nog kvar om nån vill ha, den ena är original Excel och den är väldigt sliten, slaktar den om ingen säger nåt, den andra är mycket bättre skick och är en gul Kyosho Trainer 40-vinge ( https://img.ricardostatic.ch/t_1000x750 ... ugzeug.jpg ) som egentligen borde användas av den som har Härken (i Föglö?), för Härkens kropp är just rätt kropp för den vingen.

Känns fint att minska antalet flyg på det här sättet... kanske hittar fler... :mrgreen:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group