Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
 Post subject: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Sun 24 Jul 2022, 14:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Franken-härk: TigerSTOL

Två andra på Åland bygger härkar nu, så kallade Frankenstein-flyg, som många byggt förr och det finns flygfärdiga såna också. Dvs att man tar det man har från kraschade flyg eller sånt man har till övers helt enkelt. Bakre delen av en flygkropp från ett flyg, vingen från ett annat flyg, bygger nosen, noskåpan från nåt annat, hjulen från nästa, osv. Plockar ihop grejer från olika flyg (lådor). Och sen påtar man i servon, motor osv och flyger. ;-)

Jag flög ihjäl mitt första flyg, en Thunder Tiger Trainer 60, för många år sedan (29 juni 2007 Bild från då: http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... 60dead.jpg ) och sparade stjärten på skoj, den har hängt i ett förråd på väggen. Och så fick jag tre vingar med OH-EJB när jag skaffade det flyget, jag valde den stora tjocka vingen med fina flaps (den till höger: download/file.php?id=14741 ). Så, nu har jag vinge och bakänden. En början. :lol:

Jag har flugit med denna vinge på OH-EJB och det är en fin stor vinge passliga för STOL-flygningar eller för att bara flyga sakta och lugnt. OH-EJB är tung och denna är lätt, flygkroppen är en .60-size, så de ska passa rätt bra ihop.

Attachment:
IMG_4313.JPG
IMG_4313.JPG [ 237.37 KiB | Viewed 5523 times ]


Attachment:
IMG_4314.JPG
IMG_4314.JPG [ 194.94 KiB | Viewed 5523 times ]


Attachment:
IMG_4315.JPG
IMG_4315.JPG [ 240.25 KiB | Viewed 5523 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Sun 24 Jul 2022, 14:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget har börjat...

Funderade på hurudant flyg det ska bli. Är nog enklast satsa på stora hjul och använda vingen för korta starter och landningar (STOL, Short Take Off and Landing). Så det blir ett lite robustare långsamflygande STOL-flyg. Så det blir en TigerSTOL-Trainer. Beroende på vad jag har för grejer så blir det antingen noshjulsflyg eller sporrhjulsflyg. Dessutom behöver jag en hel del hårdvara som landställ, motorbock, vingfäste, stag, roderhorn, cleavises, tank, osv. Samt elektronik som servon, mottagare, UBEC, mm. Ja och så motorn förstås med spinner och propeller. Satsar på Saito 72 tror jag, har en som ska in i PT-19.

Började med att rengöra allt för att sen ta isär tillräckligt så jag kommer åt att reparera. Fortsatte genom att limma ihop det som var skadat före jag konstruerar nytt och bygger nosen på flygkroppen. Under tiden limmet torkar så börjar jag leta upp material att använda vid reparationen. Flygkroppen är uppbyggd av en 3mm plywood-ram och klädd med 3,5mm balsa-flak.

Attachment:
IMG_4316.JPG
IMG_4316.JPG [ 206.4 KiB | Viewed 5522 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Sun 24 Jul 2022, 19:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Bygget har börjat...

Funderade på hurudant flyg det ska bli. Är nog enklast satsa på stora hjul och använda vingen för korta starter och landningar (STOL, Short Take Off and Landing). Så det blir ett lite robustare långsamflygande STOL-flyg. Så det blir en TigerSTOL-Trainer. Beroende på vad jag har för grejer så blir det antingen noshjulsflyg eller sporrhjulsflyg. Dessutom behöver jag en hel del hårdvara som landställ, motorbock, vingfäste, stag, roderhorn, cleavises, tank, osv. Samt elektronik som servon, mottagare, UBEC, mm. Ja och så motorn förstås med spinner och propeller. Satsar på Saito 72 tror jag, har en som ska in i PT-19.

Började med att rengöra allt för att sen ta isär tillräckligt så jag kommer åt att reparera. Fortsatte genom att limma ihop det som var skadat före jag konstruerar nytt och bygger nosen på flygkroppen. Under tiden limmet torkar så börjar jag leta upp material att använda vid reparationen. Flygkroppen är uppbyggd av en 3mm plywood-ram och klädd med 3,5mm balsa-flak.

Attachment:
IMG_4316.JPG


... min härk Cajsa Wargh från början av 2010-talet hänger fortfarande flygklar i källaren, kanhända blir det en härkträff någon gång.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Sun 24 Jul 2022, 20:33 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Vi har också max budget 50e, om det inte finns nåt hemma i gömmorna.. :D


Attachments:
IMG-20220724-WA0003.jpg
IMG-20220724-WA0003.jpg [ 189.07 KiB | Viewed 5510 times ]
IMG-20220724-WA0000.jpg
IMG-20220724-WA0000.jpg [ 195.4 KiB | Viewed 5510 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Sun 24 Jul 2022, 23:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Just det ja Atte, så hette den, riktig Frankenstein. 8) Bra Jussi, du behöver en du med. :mrgreen: Simon, hade han en på gång? Jag hade ju en Härk i början, den som även hette "Härken", men den hade inte jag byggt ihop, det var Stefan. Den som inte får slaktas utan måste repareras och vidare till nästa nybörjare. Sen hade väl JS byggt en härk. Bernt också. Var det fler? Säkert...

Gällande min TigerSTOL så har jag limmat det jag kan limma på vraket nu och nästa steg är att såga till ram-delar i 3mm plywood.
Landställ, nosställ/sporrhjul samt hjul kanske jag inte har trots allt. Jag hittade ett par nya riktigt stora 6" uppblåsbara!!! Hm. Eller iofs, stora hjulen kan jag ta från OH-EJB för den ska få mindre hjul. Sporrhjul har jag bara ett litet 40-size. Men landställ är ett problem nu... men tycker att jag ska ha nånstans. Måste leta...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Mon 25 Jul 2022, 13:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget går vidare... bottenplattan

Väntande på limmet gör att det segar lite... men det rullar på.

Attachment:
IMG_4322.JPG
IMG_4322.JPG [ 182.67 KiB | Viewed 5496 times ]

Attachment:
IMG_4323.JPG
IMG_4323.JPG [ 200.64 KiB | Viewed 5496 times ]


Andra "Frankensteins":
Jag kikade igenom lite byggtrådar efter andra "härkar" (dvs rishögar)/Frankenstein's, har hoppat över egna hembyggen och renoveringar:
- Vandringsflyget The Härken (SkyRaider-vinge och Kyosho 40-kropp): viewtopic.php?f=61&t=2280
- Attes Cajsa Warg: viewtopic.php?f=61&t=10747
- Min Sundancer (Sundancer-vinge, kroppen va nåt kit): viewtopic.php?f=61&t=7029
- Attes Ultralight HPD Dragplåster: viewtopic.php?f=61&t=6409
- Bernts Gladiator-Mustang: viewtopic.php?f=61&t=5141
- JS Calmato Gladiator: viewtopic.php?f=61&t=4031
- Sen visade ju NGK upp sin Calmato Sportster igår (Calmato Sport-kropp och Sportster-vinge) samt ombyggd till sporrhjulsflyg: download/file.php?id=16038


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Mon 25 Jul 2022, 22:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bottenplattan + Spanter + hårdvara och elektronik!

Bottenplattan var klar med sina delar, så den limmade jag på plats.
Klämmorna är ju så dåliga så det fick pressas ihop under ett tungt bordsben.
Attachment:
IMG_4324.JPG
IMG_4324.JPG [ 245.67 KiB | Viewed 5489 times ]


När bottenplattan limmats på plats så kunde jag börja med sido-listerna, även dem i plywood.
Och även såga ut den tjockare spanten (5mm) som håller fast vingen i framkant + de två spanter (2mm)som håller i den 550cc-tank jag hittade.
Här på bilden bara löst på plats, spanterna ska flyttas.
Attachment:
IMG_4325.JPG
IMG_4325.JPG [ 160.93 KiB | Viewed 5489 times ]


Torpedväggen har jag inte gjort än.
Kommer använda hårdbalsa-fyrkantlister för förstärkning inne i flyget + trekanlister framtill för torpedväggen.
Nästa steg är att såga ut hålen för tanken i de tunna spanterna så jag kan börja forma nosens ovansida.
Sen ska det bli ribbor på ovansidan.
Allt kommer kläs med balsa (under, sidor, ovan).
Borde man ha lock på ovansidan så man kommer åt tanken, hm, det blir svagare konstruktion då iofs, och vad ska jag dit och göra sen?
Vingen passar rätt bra på ovansidan också, den är dock semisymmetrisk så det ska byggas på lite. Original hade platt undersida.

Ja så va det hårdvara och elektronik!
Jag hittade en bunt udda servon som jag ska gå igenom styrka mm på för throttle + elevator + sidoroder + sporrhjul/noshjul.
UBEC hittade jag också, en liten superduper Turnigy 7,5A som får duga.
Motorbockar också.
Saito .72 fyrtaktsmotorn (eller tror ni flyget klarar sig med en mindre?).
Propeller har jag, men ingen spinner.
Roderhorn till höjdroder och sidoroder.
Saknar fortfarande noshjulsställ med hjul eller helst sporrhjulsställ med hjul.
Hjul... hittade två tunga feta 6" som sagt, borde även ha DuBro större hjul (köpte fel dimension till TF DC-3an) men har även beställt 12cm lätta bushplane-hjul. Annars blir det från OH-EJB.
Landställ hade jag inte, men sen kom nån annan på att jag hade 5mm pianotråd (flera meter)... så det kanske löser sig.
Wheel Collars har jag.
Tanken som jag nämnde ovan.
Cleavises har jag också.
Stag borde jag ha.
Har även en APM så jag kan få till stabilisering samt FBWA-läge (dvs kan inte luta mer än bestämd vinkel åt sidorna eller stiga/sjunka för snabbt). ;-) Får se...
Attachment:
IMG_4326.JPG
IMG_4326.JPG [ 284.14 KiB | Viewed 5489 times ]


Jah, det rullar på! Kul detta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Tue 26 Jul 2022, 13:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Delarna börjar ta sig...

Tänkte lite, sen lite skiss och sen måtta in del efter del och såga bit för bit tills det blir mer och mer komplett. Lite kvar att såga till, sen limmas ihop!

På en 2-takt som står upprätt så ska TANKENS centrum vara i nivå med nålens centrum, eller i alla fall så ska TANKENS centrum vara max 1 cm under förgasarens centrum för att bibehålla jämnt bränsleflöde. Nu funderar jag på hur tankens centrum skulle placeras i jämförelse med "vad" på en fyrtakt. Jag kommer ju inte ha fyrtaktsmotorn upprätt heller.

Attachment:
IMG_4327.JPG
IMG_4327.JPG [ 322.77 KiB | Viewed 5481 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Mon 01 Aug 2022, 11:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget går vidare...

...nu när jag vet hur jag ska ha motorn och tanken.
Har sågat ut lite mera i "spanterna" och börjat limma ihop nosen nu.
Sen när nosen är klar med plywood" så ska vingfästet göras klart.
Stjärten är lite sned jämfört med kroppen, den va lös och lite knäckt, så det ska repareras också.
Innan jag klär nosen med balsa ska landställsförstärkningen fixas inne i kroppen.
Det mesta av kroppens klädsel är knappt kvar så kanske sliter bort alltihop före jag klär om flyget.
Och då kanske jag inte behåller plastdelarna heller, vet ej.

Nedan två bilder på delarna provisoriskt på plats för att se hur jag ska göra sen.
Har efter det fixat tankhålet större så det blir lättare välja tankhöjd.
Har även gjort hålen i brandväggen för korgmuttrarna och hålet där tanken kommer igenom.
Har förstås räknat in lutning av brandväggen så den lutar 2 grader neråt och 2 grader höger sett bakifrån.
Så motorn monterad på motorbocken monteras ca 4 mm åt vänster samt 4mm nedåt så att propellercentrum blir i kroppens centrum sen. ;-)

Attachment:
IMG_4328.JPG
IMG_4328.JPG [ 223.04 KiB | Viewed 5450 times ]


Attachment:
IMG_4329.JPG
IMG_4329.JPG [ 219.69 KiB | Viewed 5450 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Thu 04 Aug 2022, 20:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nosen tar sig... Limmat!

Trekantlister... (även fyrkantslister bakom för stadgan)
Attachment:
IMG_4336.JPG
IMG_4336.JPG [ 203.67 KiB | Viewed 5418 times ]


Lite "pinnar" för formens skull...
Attachment:
IMG_4338.JPG
IMG_4338.JPG [ 207.69 KiB | Viewed 5418 times ]


Torpedväggen/Brandväggen börjar ta sig.
Attachment:
IMG_4339.JPG
IMG_4339.JPG [ 242.77 KiB | Viewed 5418 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Fri 05 Aug 2022, 09:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Nosen tar sig... Limmat!

Trekantlister... (även fyrkantslister bakom för stadgan)
Attachment:
IMG_4336.JPG


Lite "pinnar" för formens skull...
Attachment:
IMG_4338.JPG


Torpedväggen/Brandväggen börjar ta sig.
Attachment:
IMG_4339.JPG


... du har blivit en riktig snidare på traditionellt modellbygge !

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Sun 07 Aug 2022, 19:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En får tacka Atte, eller vad man nu säger. ;-)
Kul bygga, alla flygare borde prova.
Roligare flyga nåt man lagt ner lite själ i.
Jag fick slut på UHU Hart, men jag har tre tuber UHU Por, så det måste blivit nåt fel nån gång.
Till på det så är Medium CA nästan slut och Thin CA är helt slut, beställer väl i veckan.
Så nu gör jag annat på flyget istället medans jag fixar Hart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Thu 09 Mar 2023, 21:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Undersidan limmas klart!

Sista flaket 3 mm balsa är nu fastlimmat på undersidan av kroppen.
Sen blir det sidorna och ovansidan på "huven"... efter det är det inte mycket träjobb kvar på detta flyg, kanske lite för vingfästet.
Funderat på hur jag ska göra landställ, tänkte få till nåt 4 mm fjädrande på nåt vis för de stora hjulen.
Vet inte ens om jag har komplett sporrhjul, har nån?
Undrar om inte motorn till denna nu är på OH-EJB... Saito 72 fyrtaktaren.
Ork int skaffa ännu en till motor, så jag tror att TigerSTOL får den motorn när OH-EJB flugits klart inför dess renovering. Yep!
Sen när TigerSTOL flugits ett tag så ska det flyget iväg till nån som gillar flyga STOL's.

Attachment:
IMG_4635.JPG
IMG_4635.JPG [ 166.46 KiB | Viewed 4448 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Mon 01 May 2023, 19:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Halva kroppen klart plankad!

Men det tog jag ju inte bild på... bilden nedan är när jag plankar 3 mm sido-flaket på nosen. Sen har jag använt vattenkokaren för att böja ovansidan på nosen. limmade fast ena änden först, sen tömde jag vattnet över på yttersidan, då sväller det och formar sig självt, sen är det bara att tejpa ett varv runt med några tejpbitar så det håller formen tills det torkat, funkar klockrent och tar bara nån minut. Ska måla lite nu, sen göra andra sidan och måla igen. Efter det ska vingsätet fixas och lite smått till... sen klä!

Attachment:
IMG_4748.JPG
IMG_4748.JPG [ 197.89 KiB | Viewed 4201 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Sat 06 May 2023, 19:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Plankningen av nosen går framåt

Halva nosen plankad. Målar insidan med en blågrå färg, ska väl passa bra mot klädseln sen, hur den nu blir. :-)
Ska reda upp skadade bitarna och planka om vänster sida nu bara. Närmar sig... Måste väl bygga en fjädrande landställ åt den också.
Attachment:
IMG_4755.JPG
IMG_4755.JPG [ 208.09 KiB | Viewed 4193 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Wed 05 Jul 2023, 12:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
För en månad sedan tog jag lite bilder...

TigerSTOL-bygget rör nog på sig.
Plankat sidorna, luckan på plats (vad nu den gör för nytta, men man kan ju se tanken i alla fall!?).
Har kommit längre.
Inte så mycket träarbete kvar sen ska den till "slipverkstaden".

Attachment:
IMG_4796.JPG
IMG_4796.JPG [ 194.57 KiB | Viewed 3991 times ]

Attachment:
IMG_4797.JPG
IMG_4797.JPG [ 217.07 KiB | Viewed 3991 times ]

Attachment:
IMG_4799.JPG
IMG_4799.JPG [ 169.79 KiB | Viewed 3991 times ]


Sommar-status 2023!
Denna står nu på ett byggbord så att det sista kan göras klart i träväg före den ska till slip-verkstaden. Måste fixa sätet för vingen och lite annat smått. Har ej bestämt än hur landstället ska göras, men det ser ut som jag designar ett eget med 4mm pianotråd (beställt mer) och med nån sorts fjädring så att man kan landa flyget hårt med de stora hjulen flyget får, utan att ta skada.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Mon 24 Jul 2023, 08:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vingen fast!

"Vindrutan" på plats. 2 mm (tror jag det var) balsaflak som jag sågade ut i två lagom stora bitar, lade gladpack över och runt nosen, det som är ovanför tanken, höll i träbitarna ovanpå medans jag tömde på hett vatten från vattenkokaren, delarna böjdes, sen när de var böjda över nosen så tejpade jag fast dem runt nosen och lät torka, vart perfekt.

I samband med att jag skaffade "OH-EJB" så kom det med tre vingar. En av dem var väldigt stor och passade inte OH-EJB estetiskt, men den flög väldigt bra och långsamt med den vingen. Det är den vingen jag nu anpassar till TigerSTOL. Den har fina flaps (fowler-liknande) och är rätt lätt för sin storlek men ändå kraftigt byggd med tanke på åldern. Har nu lagt in nya träpluggar i vingen och anpassat hål för detta i främre ving-"sätet", passade perfekt. Och så har jag byggt på plats en rejäl plywood-skiva med korgmuttrar för bakre fästet. Fick flytta hålen, men bra blev det, sitter som berget. Använder nylonskruvar så de lär väl brista OM nåt skulle hända. Hela flygkroppskonstruktionen som håller i vingen är gjord i plywood. Har nu börjat bygga på lite i framkanten för att göra en jämnare övergång mellan vinge och flygkropp. Vingen är korsmätt mot stjärten. Sen tror jag det är dags för "slip-verkstaden" så jag får bordet fritt för nästa projekt.

Attachment:
IMG_4882.JPG
IMG_4882.JPG [ 162.19 KiB | Viewed 3930 times ]

Attachment:
IMG_4883.JPG
IMG_4883.JPG [ 152.03 KiB | Viewed 3930 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Franken-härk: TigerSTOL
PostPosted: Sat 02 Sep 2023, 19:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motor!!!

Flyget väntar i slipverkstaden.
Men det var det där med motor... jag hade ju tänkt använda en Saito .72 4-takt i den. Men den hamnade i OH-EJB.
Och en fyrtakts 72a kanske är lite svagt. Trainern ska original ha en .60 2-takt, och för att flyget ska få kraft så blev det lite större motor.
Nu återstår att se om motorbocksfästet passar på torpedväggen... går det på s*** så får jag se hur jag gör.
Hur som, motorn blev en gammal oanvänd Thunder Tiger F-91S.

Attachment:
IMG_4931.JPG
IMG_4931.JPG [ 249.78 KiB | Viewed 3092 times ]

Attachment:
IMG_4932.JPG
IMG_4932.JPG [ 217.02 KiB | Viewed 3092 times ]

Attachment:
IMG_4933.JPG
IMG_4933.JPG [ 207.41 KiB | Viewed 3092 times ]

Attachment:
IMG_4934.JPG
IMG_4934.JPG [ 223.39 KiB | Viewed 3092 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group