motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Renovering - Kyosho Calmato 40 Sports http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=13910 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Fri 22 Apr 2022, 19:58 ] |
Post subject: | Renovering - Kyosho Calmato 40 Sports |
Renovering - Kyosho Calmato 40 Sports Renovering, inte restaurering. Nu har jag en alldeles EGEN Calmato Sports! Häh! Jag har haft skrotdelar förr, men det saknades på tok för mycket trä på kroppen och halva vingen så jag gav upp den då. Denna är nåt helt annat. Ska montera bort allt från den, ta bort klädsel, reparera skador, slipa, spackla, slipa, måla torpedvägg/insida "motorrum" svart, måla interiör inför pilotfigur mm, måla insida och andra ytor nån grå färg, klä vitt mest + blå o silver tror jag, dekaler, svarta detaljer, tillbaks med tank motor (OS Max 46AX) elektronik osv. Ska väl bli nåt det? Attachment: IMG_4250.JPG [ 135.29 KiB | Viewed 3947 times ] |
Author: | MickeM [ Sun 24 Apr 2022, 12:10 ] |
Post subject: | Re: Renovering - Kyosho Calmato 40 Sports |
Tömd och plastklädseln väck! Tog dryga timmen att skruva ur all eletronik, motor och allt. Sen slet jag bort all plastklädsel. Lyckades även få bort stabilisator, fena, sidoroder och höjdroder. Skevrodrena har jag glömt ta bort ser jag nu på bilden. Motorbock och nosställ var fastskruvade från insidan!!! Tog bort, gör om, gör rätt. Tanken var fruktansvärt tajt, ingen aning hur nån fått in den i flyget, men ut fick jag den till slut. Huvudlandställ med hjul och plastfästen för vingen är på väg... annars rätt komplett flyg. Propellerbrickan saknas också. Är normalt väggar på sidorna om motorn, får se hur jag gör där. Canopyn behöver jag helst ny, sprucken och så är limmet efter klistermärkena ilsket. Plastklädseln slängs dit pepparn växer, vilket skräp! Det är inte färgad plast, utan färg på plast. Så oftast lossnade färgen från träet när man drog bort plasten, men nog blev det mycket kvar. Resten hamnar i en låda i väntan på montering, långt in i framtiden. Trädelarna ut till verkstaden för slipning (senare nån gång). Sen blir det att reparera skadorna och fixa till alla ojämnheter och slitage som den varit med om. Attachment: IMG_4259.JPG [ 242.68 KiB | Viewed 3927 times ] |
Author: | MickeM [ Mon 27 Feb 2023, 22:06 ] |
Post subject: | Re: Renovering - Kyosho Calmato 40 Sports |
Slipa! Slipade 1h igår på delarna. Använde gula P80-sandpapper. Inte vet jag om det är det bästa man kan ha, men Kyosho-klädseln vet ju alla som flugit metanolflyg att plasten lossnar och den kluddiga färgen blir kvar. Det går i alla fall rätt snabbt att slipa fint med 80-papper. MEN, det tar lika lång tid att fästa sandpappret på blocket jag har som det tar att slipa, så idag köpte jag 25 ark till och två andra varianter på sliphandtag (varje ark räcker till 2-4 handtag). Så nu ska jag slipa över det där flyget utan att få brist på sandpapper i alla fall! Sen finns det en del småskador att reparera, kanske lite spackel för att jämna ut, sen slipa med nåt finare sandpapper. En del ytor är lite kladdiga av oljan från bränslet, de ska jag hyvla och limma på 1 mm balsa på, men tror detta flyg klarat sig rätt bra ändå. Sen ska det målas (och metanol-skyddas) och kläs! Har all klädseln redan hemma. Blir vit upptill och nedre färgen avslöjas senare. Mellan dem blir det ränder. Inget kommer vara rakt. Canopyn har en spricka, nån som har ett helt? Sen kom jag på att förre ägaren kapat av de två sidorna (förläning av kroppen) på var sida om motorn, så nu måste jag ju klura dit plywood och klä utsidan med balsa, så det håller. Flyget ska förstås ha OS Max 46AX, vad annars? |
Author: | MickeM [ Mon 27 Mar 2023, 23:04 ] |
Post subject: | Re: Renovering - Kyosho Calmato 40 Sports |
Slipat och slipat lite till på denna... Den där färgen som klädseln lämnar efter sig ÄTER sandpapper, eller rättare sagt, färgen fastnar i sandpappret. Nåja, jag köpte 25 ark och varje ark kan användas till 4 omgångar för slipblocket. Vissa delar är redo för klädsel, så det närmar sig. Den där färgen känns lite som metanol-kladd efter man börjat slipa på den, men när man slipat bort den så är balsat framme. Tid tar det att slipa! Eller... 60% av tiden går åt att byta sandpapper i det komplexa blocket jag använder. Kallt i "Verkstadsförrådet" också så jag står inte där längre än 1h och slipar på allt som är på hög där och slipas, men mängden minskar... |
Author: | MickeM [ Wed 29 Mar 2023, 20:45 ] |
Post subject: | Re: Renovering - Kyosho Calmato 40 Sports |
Delarna börjar trilla in en efter en från "sliprummet"... Ska fixa skador och få bort all "färg" från klädseln som kan lysa igen, spackla, slipa... matcha ihop delarna, måla, klä... osv. Attachment: IMG_4660.JPG [ 316.61 KiB | Viewed 3272 times ] Sommar-status 2023! Dennas delar är i slip-verkstaden. När allt är slipat ska jag trä-reparera och eventuellt spackla lite här och där om det ens behövs. Sen ska det målas och kläs. Efter den flugit har jag inga planer på behålla flyget. Sommarstatus 2024! Kroppen, fenan, stabben och alla roder är färdigt slipade. Flyget luktar fast det vädrat i en månad minst. Jag tänkte att det var nosen med all kladd från metanol eller nåt. Men det är inte fuktigt. Hela flyget luktar, träet. Hm.. den står i ett torkskåp och luftas. Vingen håller jag på slipar denna helg (16 jun 2024) och jevlars va den äter sandpapper! Allt det där gula, vita och röda (under) så är ju som flott som lossnar lite i taget. Jag kommer inte ens igenom färgen till träet med slipklossen (med 80-papper på), får byta papper om och om igen, sen tar det. Blir fullt med klägg. |
Author: | MickeM [ Thu 18 Jul 2024, 10:03 ] |
Post subject: | Re: Renovering - Kyosho Calmato 40 Sports |
Calmato Sports klart slipad! I och för sig ett tag sedan, men jag måste ju uppdatera tråden... Mitt tips gällande dessa flyg (Kyosho Calmato Trainer och Sports): - Köp, fixera klädseln och flyg sk---n ur dem, reparera det som går, flyg igen, osv osv tills du slänger skiten eller lurar upp nån att "köpa" flyget av dig så du kan spara tid. Klädseln förstör hela flyget. Men den dagen ni får för er att klä om... GLÖM! Den där färgen från klädseln är mosig och går in i balsat. Jag har slipat hela flyget med gula 80 i roterande mönster för att få ut mest av det. Av och an går inte, då fylls sandpappret upp med färg och mjuk balsa på nolltid. Det gick åt många ark för att få bort det fula gula och speciellt det asfula magenta som man inte vill att lyser igenom nya klädseln. Nåja, jag gav mig inte. Det gick betydligt snabbare på tex Skyraider (högvingade kärran jag elkonverterar), men med denna tog det lite mer tid, men vi snackar inte timmar. Det gick dock åt mer tid att byta sandpapper på slip-blocket än att slipa. Flyget är i alla fall lättare. Så om nån försöker sälja ett sånt här flyg åt er, kom ihåg vad jag nämnt ovan! Är det gratis, släng det åt dem. Och sen när jag slipat så kom man snabbt fram till att: 1. Ni som inte värmer klädseln innan ni monterar flygen, DUMT! I alla fall på ett metanol-flyg. Kladdet söker sig in under klädseln och förstör balsat, det suger i sig och sen blir det mjukt och det går varken att klä eller måla det. Att inte värma fast klädseln på nya flyget är lika dumt som att inte slipa och jämna upp före ni tapetserar ett rum eller måla nåt. Det slutar alltid med "gör om, gör rätt". Ibland är det bara ytan som sunkar ner sig, men det beror helt på typen av balsa. Viss balsa är tätare på ett annat sätt och då går det inte djupt. Då är det bara att slipa, eller kanske hyvla och sen vid behov planka över med tunn balsa. Men... slutsatsen med tex vingen på denna är att byta ut balsaflak mot nya. Vissa delar går inte att rädda. 2. Skador... quickfix är najs när man är på fältet och vill flyga igen. Eller när man vill flyga dagen efter. Eller när man helt enkelt inte bryr sig. Men det blir oftast dåligt/skört eller tyngre. Men, en Calmato Sports är väl ett av de bättre nybörjarkärrorna att lära sig reparera på. Det är trots allt bara ett RC-flyg och inte ett finflyg över huvudtaget. Som sagt, köp, flyg sk---n ur det! 3. Limma aldrig balsa med CA-lim där det ska slipas, det blir hårt och ska nåt slipas så blir limmet kvar men balsat runt om slipas ner. Nåja, det tar inte länge reparera skadorna och byta ut balsat här och där på denna, så den lever vidare. Jag tror jag blir tvungen att montera ett servo per skev istället för det gemensamma, för mosigt fäste som måste byggas om. Undersidan på vingen ser värre ut. Kroppen och alla andra delar är rätt OK förutom lite i nosen och vid "cockpit". Provade göra nitar på alu-tejp på olika sätt när jag testklädde på ovansidan av kroppen, ska visa nånstans senare. Attachment: IMG_5292.JPG [ 158.26 KiB | Viewed 793 times ] |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |