Calmato Sports klart slipad!I och för sig ett tag sedan, men jag måste ju uppdatera tråden...
Mitt tips gällande dessa flyg (Kyosho Calmato Trainer och Sports):
- Köp, fixera klädseln och flyg sk---n ur dem, reparera det som går, flyg igen, osv osv tills du slänger skiten eller lurar upp nån att "köpa" flyget av dig så du kan spara tid. Klädseln förstör hela flyget.
Men den dagen ni får för er att klä om... GLÖM! Den där färgen från klädseln är mosig och går in i balsat. Jag har slipat hela flyget med gula 80 i roterande mönster för att få ut mest av det. Av och an går inte, då fylls sandpappret upp med färg och mjuk balsa på nolltid. Det gick åt många ark för att få bort det fula gula och speciellt det asfula magenta som man inte vill att lyser igenom nya klädseln. Nåja, jag gav mig inte. Det gick betydligt snabbare på tex Skyraider (högvingade kärran jag elkonverterar), men med denna tog det lite mer tid, men vi snackar inte timmar. Det gick dock åt mer tid att byta sandpapper på slip-blocket än att slipa.
Flyget är i alla fall lättare.
Så om nån försöker sälja ett sånt här flyg åt er, kom ihåg vad jag nämnt ovan! Är det gratis, släng det åt dem.
Och sen när jag slipat så kom man snabbt fram till att:
1. Ni som inte värmer klädseln innan ni monterar flygen, DUMT! I alla fall på ett metanol-flyg. Kladdet söker sig in under klädseln och förstör balsat, det suger i sig och sen blir det mjukt och det går varken att klä eller måla det. Att inte värma fast klädseln på nya flyget är lika dumt som att inte slipa och jämna upp före ni tapetserar ett rum eller måla nåt. Det slutar alltid med "gör om, gör rätt". Ibland är det bara ytan som sunkar ner sig, men det beror helt på typen av balsa. Viss balsa är tätare på ett annat sätt och då går det inte djupt. Då är det bara att slipa, eller kanske hyvla och sen vid behov planka över med tunn balsa. Men... slutsatsen med tex vingen på denna är att byta ut balsaflak mot nya. Vissa delar går inte att rädda.
2. Skador... quickfix är najs när man är på fältet och vill flyga igen. Eller när man vill flyga dagen efter. Eller när man helt enkelt inte bryr sig. Men det blir oftast dåligt/skört eller tyngre. Men, en Calmato Sports är väl ett av de bättre nybörjarkärrorna att lära sig reparera på.
Det är trots allt bara ett RC-flyg och inte ett finflyg över huvudtaget. Som sagt, köp, flyg sk---n ur det!
3. Limma aldrig balsa med CA-lim där det ska slipas, det blir hårt och ska nåt slipas så blir limmet kvar men balsat runt om slipas ner.
Nåja, det tar inte länge reparera skadorna och byta ut balsat här och där på denna, så den lever vidare. Jag tror jag blir tvungen att montera ett servo per skev istället för det gemensamma, för mosigt fäste som måste byggas om.
Undersidan på vingen ser värre ut. Kroppen och alla andra delar är rätt OK förutom lite i nosen och vid "cockpit".
Provade göra nitar på alu-tejp på olika sätt när jag testklädde på ovansidan av kroppen, ska visa nånstans senare.
Attachment:
IMG_5292.JPG [ 158.26 KiB | Viewed 682 times ]