Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:16

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Projekt - Skywalker X8
PostPosted: Mon 18 Apr 2022, 08:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Projekt - Skywalker X8

Ända sedan 2011 när den första versionen kom ut så har jag gillat Skywalker X8. Den har efter det kommit i olika versioner. De första hade tex trämotorfäste, den nya har en "plastkopp med metallkors", vilken som är bäst vet jag inte. De första hade trädelar mellan bas och vingar, nu är det plastdelar med tre lås per vinge (vissa är orangea, andra är svarta). Vingarna går att ta lös på alla, antar jag, beror på hur man byggde de första. Första versionerna var flimsiga och mjuka och behövde förstärkas med kolfiber, denna har kolfiber inbyggt och det kom med två vingrör. Måtten har vandrat runt och jag vet inte vilka mått som gäller eller vad min är, fast det stod 2120mm vingspann på lådan. Vingprofilen har jag för mig att har ändrat också. Insidans utrymmen har ändrat till det smartare och modernare. Nosen har ändrat form. Winglets har ändrat, men det kom med två sorter. Till på det finns det Skywalker X8 helt i glasfiber. Och så finns det en modell som bara har kroppen i glasfiber (rödorangea och vita men säkert svarta också. Jag var lite inne på glasfiber, men frakten på dem hit var långt över 500€ och flyget i sig kostade ca samma, för ett tomt flyg. EPO-modellen finns i vitt och svart. Jag har mest haft vita flyg och svart hade vart fint igen, lite coolare. Vitt har en benägenhet att gulna och bli skitiga, de svarta har mer blank yta och smuts syns knappt. Men svart och sommarsol gör dem mjuka, fast såna problem tror jag inte jag råkar ut för alldeles för mycket. Det finns säkert fler skillnader på modeller. De flesta som uttalar sig om vilken av alla versioner som är bäst så verkar 9 av 10 fokusera sig på vad som är bäst om man kraschar. Tex att vit håller bättre om man kraschar för svart är skörare pga hur de gjutss ihop. Och motorfästet på de gamla håller bättre om man kraschar. Och vingfästena håller bättre om man kraschar. Osv. Krascha?! :shock:

Den dagen jag skulle bestämma mig för att beställa en så började jag googla runt och hittade väldigt få sidor som säljer den. Men det fanns väldigt många varianter. Fick ingen som helst koll på vad det finns för modeller och sidorna jag hittade den på var så fruktansvärt flummiga. Det kunde stå "latest model" och de fanns bilder på flera versioner, både gamla och nya på samma sida. Vilken skulle man få om man beställde därifrån månne? Dessutom var utförande olika också. Jag vart inte klok på nån sida överhuvudtaget. Texten passade inte med bilderna på nån. Ibland stod det att det var latest model men hade 4S-drivning. De nya hade säkert 6S-drivning, i alla fall stod det så på sidan, men gamla bilder. Ibland stod det 4S längre upp men 6S längre ner. Ibland stod det Kit men det följde med motor, ESC och servon. Längre ner stod det vad som behövs till. Ibland stod det black i rubriken, men när man skulle köpa så stod det white only. Vet inte hur många timmar jag luskat runt på sidorna för att fatta nåt. Började istället titta på leverantörer. Många var nyskapade i fjol somras (?), men en firma hade varit med många år och hade väldigt bra recensioner, den fick det bli. De hade flera varianter förstås, ingen logik i dem heller. Men jag fick "känslan" av att en sida faktiskt var nyare än de andra och det de facto var en svart modell med svarta detaljerna.

Man kunde välja olika frakter, 576€ var den "bästa" frakten. Oj! Tog nån av de billigare som var betydligt billigare, nästan lika dyr som modellen, tog månader att få hem, en dag före utsatt tid, imponerande. Nåja, modellen kom hem utan skador fast locket på lådan var helt öppet. !? Saknas nåt? Ingen aning. Enda jag kunde klaga på var att ett hörn på bägge vingar var lite vikt. De kunde man vika tillbaks. Men det värsta va ju att vingarna inte var svarta utan "rödaktiga". WTH! Nåja, de ska kläs över eller målas.

Vingen är väldigt stor, kroppen rymmer en himla massa grejer. Planen med flygande vingen? Tänkte hålla projektet hemligt först, som vissa andra gör med sina. ;-) Men det är roligare dela med sig. Planen är att den ska få infällbara landställ för det där med att handkasta en så stor vinge som säkert blir tung känns inte säkert med en enorm propeller bakpå. Och jag har ingen lust med katapult fast jag hållit på med såna också. Det är en flygande vinge och den är stor, så den kan flygas rätt så sakta. Den kommer få en Pixhawk för stabiliseringen och RTH-funktionen. Kommer satsa på 6S fast jag hade även tittat på fler-cellers, men motorurvalet blir så dåligt med 8S, 10S och 12S-motorer. Ska även testa olika batterier, börjar med LiPo, sen blir det att testa LiIon och LiHV också. Utöver det vet jag inte vad jag kommer trotta i den för teknik... ;-) Många använder den för FPV och vissa för mapping. Men har sett andra användningsområden också, vissa mer lagliga än andra. Men ursprungsplanen sedan flera år tillbaks har varit att ha denna som testplattform för ett kommande projekt, ett egenbygge som jag inte sett någon gjort tidigare. :roll:

Attachment:
IMG_4244.JPG
IMG_4244.JPG [ 226.13 KiB | Viewed 16024 times ]


Sommar-status 2023!
Införskaffad medans den fanns och priset var lågt på frakten som hade ökat rejält på det mesta från dess breddgrader. Alltid velat ha X8. Ännu mer efter att jag flugit X1 och X5. Planerna är att behålla den svart, men när jag fick den var vingarna röd-svarta. Så jag får väl klä den för att få den fin. Ska få infällbara landställ, bara propellern inte tar i. Blir nog en Pixhawk ombord. Men vad den ska användas till vet jag inte, än. Nån kamera blir det säkert på den för FPV eller annat. Men men... Jag har flyget i alla fall! :-D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group