Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 11:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: TWM SkyRaider Mach I (konverteras till el)
PostPosted: Sat 11 Dec 2021, 12:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
TEST-plattform för el (flyg) -> TWM SkyRaider Mach I (konverteras till el)
Eller?

Börjar mer och mer dyka upp riktiga elflyg så intresset för nåt med elflyg har ökat.
RC-elflyg har funnits länge i alla möjliga former, ändamål och material.
Jag har själv hållit på en del med detta, men man kanske skulle ta ett steg till?
Funderar lite på hur man skulle gå tillväga, målet alltså.
Skulle vara intressant testa olika batterier, motorer, propellrar.
Men hur? Det blir lite flummigt börja från "noll" och testa nåt.
Det beror ju helt på flygstil också, eller behovet på flygstil.
Tex kan man ju ta en 40-size trätrainer och flyga den med LiPo, sen testa LiIon? LiHV? Då är det väl flygtiden eller prestanda man är ute efter.
Man kan ju bygga nåt som flyger så länge som möjligt? Men då blir det ju en fjäderlätt, stor, skör konstruktion som kräver vindstilla, hur kul är det?
Eller ska man sikta på nåt riktigt praktiskt? Hur?
Flygtiden på RC-elflyg är oftast rätt kort i jämförelse med metanol och bensinflyg.
Funderade lite på något bygge som blir mer verklighetstroget, men nerskalat.
Något som kan ha mer än batteri som extravikt.
Vad vet jag!?
Ett bygge man kan bygga om och förbättra om och om igen, byta ut drivlina osv.
Jag är inte ute efter EPO-flyg denna gång, såna FPV-"drakar" finns det många av.
Förslag på något intressant?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (flyg)
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 11:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Funderade lite på denna för nån vecka sedan. Eller om det var månader... :? Största träflyget med elmotor jag haft var en Above All Trainer 25. Och med tanke på elhysterin borde man ju prova nåt större. 40-size är lagom nästa steg. Alltså ett flyg för .40-.46-size metanol-motor. Tyngdpunkten ska vara lika oavsett vad som driver fram flyget, men en metanol-motor-setup har oftast vikten i motorn och tanken blir tom till slut. Medans ett elflyg alltid har samma vikt, men där är vikten mest på acken. Så det flyg man skaffar kommer att byggas om så acken hamnar på rätt så tyngdpunkten blir rätt. Jag är inte ute efter skalaflyg, utan en hög- eller lågvingad trainer endast för att elflyga. Jag är inte heller ute efter att flyga aerobatik eller 3D, utan vanlig söndags- eller sportflygning som mest.

Förslag på flyg?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (flyg)
PostPosted: Sun 10 Apr 2022, 09:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har nu bestämt mig för att skaffa ett .40-.46-size flyg för att testa el lite mer. Inte något skala/semi-skala, utan vi snackar snällflygande trainer. Helst modernare eftersom de äldre visserligen är välflygande, men de blir för tunga och de har för mycket tjocka väggar mm (pratar gamla flygen). Har redan flugit .25-size träflyg med el och den flög finfint. Skaffar hellre ett beggat metanol-flyg än ett färdigt elfyg (roligare). Måste byggas om för att få viktfördelningen rätt bara. Så det blir att renovera och klä om i samma veva som den anpassas för el. Måste tänka på placeringen av acken. Kommer även satsa på micro-servon (18-grams) istället för standard-servon för att få ner vikten.

Skulle det bli en högvingad trainer skulle acken bli på undersidan under en lucka. På en lågvingad trainer skulle acken bli under en lucka mellan motor och canopy. Men det är inte alltid det finns så mycket utrymme där. Hade helst velat ha noshjul för att få till många roliga starter och landningar, men med ett noshjul blir det mer vikt samt att hela noshjulspaketet kan bli i vägen för ackbyte om högvingat flyg. Lite osäker på var acken skulle hamna eftersom sporrhjulsflyg kan innebära att huvudlandstället blir rejält i vägen. Så om jag skaffar ett högvingat flyg får man se under byggets gång om det barkar mot sporrhjul eller noshjul.

Har nån en tom trainer till övers? :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (flyg)
PostPosted: Tue 19 Apr 2022, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vart har alla trainers tagit vägen? :shock:

Har mer och mer bestämt mig...
- Högvingad ska det bli!
- Noshjulsflyg!
- .40-.46-size
- Flatbottnad undersida på vingen helst, eller semisymmetriskt är nog OK det med.
- Fördel om det redan är plats för två servon för skeven och inte ett gemensamt servo eftersom jag tänkte förstora skeven och skaffa flaps.
- Kan tänka mig tordera vingen om det går.

Har redan bestämt mig för hur den ska kläs. Aldrig sett nåt liknande.

Hade inte Alexander en Black Horse Excel 2000, JS, du har koll?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (flyg)
PostPosted: Sun 10 Jul 2022, 09:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Valet närmar sig!

Alternativen är väl fyra:

Alternativ 1. Köpa ny ARF
Och slita klädseln av den. Det känns lite onödigt. Naj på den.

Alternativ 2. Köpa begagnad hel kärra och slita klädseln av den
Att köpa en tom begagnad hel trainer från tex Sverige eller fastlandet blir väl dyrare frakt än vad flyget är värt, inte riktigt, men åt det hållet. Orkar inte leta upp folk på Åland som kanske har en beg trainer, får man tag på nån så vill de antagligen sälja komplett flyg + all RC de har. Nooope på det! Finns andra på holmen som köper sånt. :mrgreen: En hel trainer är ju bra att finns på Åland för eventuella nybörjare så jag vill helst inte köpa en sådan. Varje trainer som kraschats eller försvinner från holmen så minskar chanserna på att nån börjar RC-flyga på Åland. Hur som helst, har redan kärror som jag tagit klädseln av som ska kläs också. Så neip på denna med.

Alternativ 3. Köpa en kraschad trainer och först renovera
Här kunde man ju göra nytta och rädda ett flyg så jag och sen någon annan får nytta av flyget. Men det blir för mycket arbete att både renovera och slipa bort gamla rester av klädsel och sen metanol-dränkt trä är bara jobbigt. Lärt mig det nu. Flyg där nosen dränkts av metanol = Walk away!!! Så nix på denna med eftersom det tar för mycket tid att få den klar till jag kan börja använda den till mitt projekt.

Alternativ 4. Köpa ett nytt kit!
Så det blir att köpa en högvingad trainer-byggsats. Det trodde man inte efter så många års flygande. :lol: Hade kunnat konstruera ett eget flyg, men det tar bara ännu mer tid på nåt jag inte hade tänkt lägga tid på i detta projekt. Det går visserligen fortare att slita bort klädseln på en beg ARF och klä om. Nackdelen med det är att jag inte gillar slipa bort lämningar av klädsel och flyget kan vara metanol-skadat. Så nytt kit = jag bygger det själv, då vet jag att det blir bra, inte nån snål-limmande Inte jättevanligt med trainer-byggsatser i 40-size storleken.

Hittade två (finns det fler?):
- SIG Kadet LT-40 KIT, 1778 mm, 2500-2720 g, 58,1 dm2 vilket ger en vingbelastning på 43-47 g/dm2 (47-49 enligt manualen på ARF).
- Seagull Boomerang 40 KIT, 1550 mm, 2600-2800 g, 41,9 dm2 vilket ger en vingbelastning på 62-67 g/dm2.

Bägge har semisymmetrisk vingprofil enligt bilderna jag sett i alla fall.

Jag har i och för sig redan en SIG Kadet (Senior).
SIG bygger lätt, men skört i jämförelse med Seagulls plywood-flyg.
Men Seagull väger istället och blir snabbt med 43-44 % högre vingbelastning än SIGen.
Får man ens tag på SIG-trainern? Slutsåld överallt?

Så det lutar helt klart mot en SIG Kadet LT-40 Kit OM jag får tag på en.
Får jag inte tag på en så måste jag väl klura lite till, är inte jättesugen på Seagull Boomerang 40 efter att ha räknat ut vingbelastningen.

Är det bara jag som tycker det är intressant att ha ett mål och söka sig fram till bästa lösningen? :lol: Man lär sig massor.

SIG Kadet LT-40 Kit (hittade ingen bild på färdigbyggd utan klädsel)
Attachment:
SIGKadetLT40Kit.jpg
SIGKadetLT40Kit.jpg [ 178.93 KiB | Viewed 3658 times ]


Seagull Boomerang 40 Kit
Attachment:
SeagullBoomerang40Kit.jpg
SeagullBoomerang40Kit.jpg [ 31.17 KiB | Viewed 3658 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (flyg)
PostPosted: Sun 07 Aug 2022, 19:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flyget skaffat!

Inte fick jag tag på en SIG Kadet LT-40 i byggsats-form. Så jag fick gå in för "Alternativ 2. Köpa begagnad hel kärra och slita klädseln av den" trots allt för jag kom över en välflygande komplett trainer idag som även har OK låg vingbelastning. Vilket kommer bli lättare tror jag när jag är klar. Det är visserligen synd att avveckla en fungerande metanol-trainer. Men om det inte finns nybörjare så lär väl ingen sakna den heller.

Vad blev det då? Jo en The World Models SkyRaider Mach 1 (finns i olika utföranden, detta är den med blå sjärt).

Jämförelse med de två andra alternativen (enda byggsatser jag hittade i webshops):
- SIG Kadet LT-40 KIT, 1778 mm, 2500-2720 g, 58,1 dm2 vilket ger en vingbelastning på 43-47 g/dm2 (47-49 enligt manualen på ARF).
- TWM SkyRaider Mach 1, 1660 mm, 2450 g, 46,8 dm2 vilket ger en vingbelastning på 52,4 g/dm2.
- Seagull Boomerang 40 KIT, 1550 mm, 2600-2800 g, 41,9 dm2 vilket ger en vingbelastning på 62-67 g/dm2.

Boomerang var i kit-form vilket hade varit fint, men den är för tung för mitt ändamål.
Och Kadeten är kanske lite skör samt att jag har en SIG Kadet redan (dock Senior) samt att den var hopplös få tag på.
Jag kikade även på Black Horse Excel 2000, men den hade väldigt högt vingbelastning. Den är hållbar, men tung.

Så det blev SkyRaidern! Jag kommer nog att flyga den fler gånger med metanol innan jag konverterar den. Dels för att få motorn att gå bra efter alla år, men även för att se flygegenskaperna, väga den, hitta CG osv lite annat som är bra veta inför ombyggnationen och konverteringen. Klädseln är nog helt OK, men den börjar släppa här och där, så el-flyget kommer få egen klädsel.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (TWM SkyRaider Mach 1)
PostPosted: Tue 06 Dec 2022, 11:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugit några gånger med denna... + ett REKORD!

25 september betade jag av tre tankar.
Första lite yvig, ställde sen in utslag, expo förstås, osv och sen flög den finfint.
Börjat bete sig som en trainer.
Image

22 oktober var det dags igen.
Vet fortfarande inte vad jag har för motor i detta flyg, eller har jag nämnt det nånstans?
Har inte ens koll på vad jag själv har i flygen. Hm...
Flög först en kvart eller nåt, sen flög jag, vad jag vet nytt rekord med 2-takt metanol på Djäkenfältet, 38 minuter i luften!
Simon och Jussi vittnen på plats, tror de for hem för de tröttnade på vänta, men nog va dom där när jag landade... haha!
Image

En av nackdelarna med metanolmotor, men med rätt bränsle och rättjusterad motor blir det betydligt mindre kladd.
Men men, fördelar med metanol överväger ändå el och bensin i många fall.
Image

Denna hade nu flugit med metanol för sista gången, ska konverteras till el! Var tanken.
Men nu är det lite snö ute och denna ska flygas igen, med metanol, men med skidor! :-D
Får se hur det går... Sen... sen ska jag av-metanolisera den.
Tror jag... måste ju ha nåt annat metanolflygklart före i så fall.
Man kan inte ha en massa flyg och inte vara flygklar!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (TWM SkyRaider Mach 1)
PostPosted: Thu 08 Dec 2022, 20:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Flög med skidor!"

I tisdags på självständighetsdagen 6 december så monterades skidorna på SkyRaidern så jag kunde påbörja vintersäsongen med lite skidflygning. Jag vet inte hur många meter jag flög, men jag hann ner före banan tog slut, på sidan/kanten av banan i hårda åkern. Detta pga att propellern tog i nosskidan och förmodligen slogs propellern av, jag tyckte flyget ändå borde kunna flyga eftersom jag inte visste att proppen var av, men väl upp en bit i luften så fanns det ingen ork. Motorn stannade sen, troligen pga obalansen av propellern. Inte hade jag nån annan propeller med mig. Måste byta propeller till nåt kortare och se om jag kan flytta bak skidan lite genom att böja landstället bakåt. Nytt försök snart.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (TWM SkyRaider Mach 1)
PostPosted: Mon 19 Dec 2022, 08:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Den kom ju åpp sen. Hur blir de nu då? Mera flygning med skidor eller har elkonverteringen börjat??

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (TWM SkyRaider Mach 1)
PostPosted: Mon 19 Dec 2022, 09:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nej den får behålla skidorna så jag har nåt att flyga i vinter.
Kan ju inte vara "oflygklar".
Synd att du sålde bort skidorna med Portern (de var oanvända om jag minns rätt), de kostade 66€ nu när jag köpte mina och dom säljer jag INTE.
Fast jag vet inte om det går att komma fram till fältet, ta med en spade är det väl som gäller i fall de plogat igen vår väg som senaste vintern.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TEST-plattform för el (TWM SkyRaider Mach 1)
PostPosted: Mon 19 Dec 2022, 11:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Nej den får behålla skidorna så jag har nåt att flyga i vinter.
Kan ju inte vara "oflygklar".
Synd att du sålde bort skidorna med Portern (de var oanvända om jag minns rätt), de kostade 66€ nu när jag köpte mina och dom säljer jag INTE.
Fast jag vet inte om det går att komma fram till fältet, ta med en spade är det väl som gäller i fall de plogat igen vår väg som senaste vintern.

Håller på monterar skidor på Cessnan ju :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TWM SkyRaider Mach I (konverteras till el)
PostPosted: Sun 09 Apr 2023, 10:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klarflugen med metanol! :mrgreen:

Igår flög jag denna för sista gången med metanolmotor, bildbeviset nedan. Så nu ska flyget vägas (med hjul) och sen tömmas på precis allt, motor, tank, servon, osv samt även klädseln. Sen när kroppen är tom ska den slipas och byggas om lite. Blir lite annan form på nosen och servo-platserna ska kanske göras om för mindre lättare servon. Siktar på 6S-setup så jag måste ta reda på vad totalvikten blir så jag kan bestämma setup. Blir sån där omräkningscirkel eftersom vikten kan ändra beroende på setup och då måste jag kanske ändra setup igen (teoretiskt), och igen tills allt passar ihop. Vingen har knappt åt fel alls på klädseln, så den prioriterar jag inte nu, men kroppen har klädseln lossnat på lite överallt. Beställde mattsvart Oracover från Sky Dream Hobby men han skickade satin halvblank Orastick eller va det hette, så jag får se hur jag gör. Tanken var att göra flyget helmattsvart i grunden. Får se om det är så smart med tanke på värmen det alstrar, men men... El ska ju inte vara svart, brukar vara vitt och så. Jah, får se hur jag klär den. Ska synas att det inte bara är en vanlig trainer utan en R & D-plattform. Ska flygas med LiIon sen är det tänkt.

Bilder från sista flygningen med metanol och efter flygningen i depån:

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TWM SkyRaider Mach I (konverteras till el)
PostPosted: Mon 10 Apr 2023, 13:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vägd, tömd på grejer och avklädd!

Kroppen i alla fall, vingen blir senare. Före jag plockade isär allt så vägde jag och kom fram till 2794 gram fulltankad (380 cc) med 2S 2200 LiPo och helt flygklar (med hjul). Så målet blir förstås att bygga om lättare och ha lättare grejer så jag får rum med mer ack och därmed längre flygtid än 38 minuter som jag flög den med. Flögs med en metanolmotor 2-takts Kyosho .46 (det enda som står på motorn är Kyoshos K och 46 så jag antar att det är en sådan). Motorn säljs bort. Klädseln lossnade väldigt bra och stab samt fena var fastskruvade, så väldigt lätt att montera ner. Gångjärnen sitter som berget så dom har jag inte löst hur jag ska få bort, skulle vara mycket lättare att klä allt om gångjärnen + roder var borta.

Nästa steg är att slipa hela utsidan för att få bort det lilla som är kvar av klädseln. Sen reparera lite småskador och bygga om nosen för att husera el-combo + ack. Ska parallellt med det klura ut nån lämplig motor för 6S och sen se vad resten blir. Det vanliga skulle vara 4S för ett sånt här flyg, men 6S drar mindre ström, dock dyrare setup.

Attachment:
IMG_4704.JPG
IMG_4704.JPG [ 139.86 KiB | Viewed 2486 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: TWM SkyRaider Mach I (konverteras till el)
PostPosted: Mon 10 Apr 2023, 15:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vingen tömd!

Fick ett ryck och tömde vingen med.
Klädseln lossnade lätt i stora bitar.
Det är nåt vitt mjukt lager under klädseln, typ samma som Calmato har.
Undersidan blev så gott som fri från allt.
Gångjärnen, mjo, sitter som berget även på vingen.
Funderat på klädseln... har lite idéer... nåt som passar med "el istället för förbränning"-tänket.
Namnet TWM SkyRaider Mach I måste ju bort på den i alla fall, men det får väl finnas nämnt nånstans bara.

Attachment:
IMG_4706.JPG
IMG_4706.JPG [ 291.62 KiB | Viewed 2482 times ]


Attachment:
IMG_4709.JPG
IMG_4709.JPG [ 109.78 KiB | Viewed 2482 times ]


Sommar-status 2023!
Flyget plockades isär och är i slip-verkstaden. Alla delar ska slipas (inom 2 veckor) och sen ska jag bygga om det som ska byggas om, som tex ackplats, motorfäste, nos, servohållare, mm.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group