Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 27 May 2022, 21:06

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: TEST-plattform för el (flyg)
PostPosted: Sat 11 Dec 2021, 12:53 
Inventarie

Kör: Impreza GT
TEST-plattform för el (flyg)
Eller?

Börjar mer och mer dyka upp riktiga elflyg så intresset för nåt med elflyg har ökat.
RC-elflyg har funnits länge i alla möjliga former, ändamål och material.
Jag har själv hållit på en del med detta, men man kanske skulle ta ett steg till?
Funderar lite på hur man skulle gå tillväga, målet alltså.
Skulle vara intressant testa olika batterier, motorer, propellrar.
Men hur? Det blir lite flummigt börja från "noll" och testa nåt.
Det beror ju helt på flygstil också, eller behovet på flygstil.
Tex kan man ju ta en 40-size trätrainer och flyga den med LiPo, sen testa LiIon? LiHV? Då är det väl flygtiden eller prestanda man är ute efter.
Man kan ju bygga nåt som flyger så länge som möjligt? Men då blir det ju en fjäderlätt, stor, skör konstruktion som kräver vindstilla, hur kul är det?
Eller ska man sikta på nåt riktigt praktiskt? Hur?
Flygtiden på RC-elflyg är oftast rätt kort i jämförelse med metanol och bensinflyg.
Funderade lite på något bygge som blir mer verklighetstroget, men nerskalat.
Något som kan ha mer än batteri som extravikt.
Vad vet jag!?
Ett bygge man kan bygga om och förbättra om och om igen, byta ut drivlina osv.
Jag är inte ute efter EPO-flyg denna gång, såna FPV-"drakar" finns det många av.
Förslag på något intressant?

Profile  

Post subject: Re: TEST-plattform för el (flyg)
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 11:59 
Inventarie

Status-Update!
Funderade lite på denna för nån vecka sedan. Eller om det var månader... :? Största träflyget med elmotor jag haft var en Above All Trainer 25. Och med tanke på elhysterin borde man ju prova nåt större. 40-size är lagom nästa steg. Alltså ett flyg för .40-.46-size metanol-motor. Tyngdpunkten ska vara lika oavsett vad som driver fram flyget, men en metanol-motor-setup har oftast vikten i motorn och tanken blir tom till slut. Medans ett elflyg alltid har samma vikt, men där är vikten mest på acken. Så det flyg man skaffar kommer att byggas om så acken hamnar på rätt så tyngdpunkten blir rätt. Jag är inte ute efter skalaflyg, utan en hög- eller lågvingad trainer endast för att elflyga. Jag är inte heller ute efter att flyga aerobatik eller 3D, utan vanlig söndags- eller sportflygning som mest.

Förslag på flyg?

Profile  

PostPosted: Sun 10 Apr 2022, 09:30 
Inventarie

Har nu bestämt mig för att skaffa ett .40-.46-size flyg för att testa el lite mer. Inte något skala/semi-skala, utan vi snackar snällflygande trainer. Helst modernare eftersom de äldre visserligen är välflygande, men de blir för tunga och de har för mycket tjocka väggar mm (pratar gamla flygen). Har redan flugit .25-size träflyg med el och den flög finfint. Skaffar hellre ett beggat metanol-flyg än ett färdigt elfyg (roligare). Måste byggas om för att få viktfördelningen rätt bara. Så det blir att renovera och klä om i samma veva som den anpassas för el. Måste tänka på placeringen av acken. Kommer även satsa på micro-servon (18-grams) istället för standard-servon för att få ner vikten.

Skulle det bli en högvingad trainer skulle acken bli på undersidan under en lucka. På en lågvingad trainer skulle acken bli under en lucka mellan motor och canopy. Men det är inte alltid det finns så mycket utrymme där. Hade helst velat ha noshjul för att få till många roliga starter och landningar, men med ett noshjul blir det mer vikt samt att hela noshjulspaketet kan bli i vägen för ackbyte om högvingat flyg. Lite osäker på var acken skulle hamna eftersom sporrhjulsflyg kan innebära att huvudlandstället blir rejält i vägen. Så om jag skaffar ett högvingat flyg får man se under byggets gång om det barkar mot sporrhjul eller noshjul.

Har nån en tom trainer till övers? :lol:

Profile  

PostPosted: Tue 19 Apr 2022, 19:33 
Inventarie

Vart har alla trainers tagit vägen? :shock:

Har mer och mer bestämt mig...
- Högvingad ska det bli!
- Noshjulsflyg!
- .40-.46-size
- Flatbottnad undersida på vingen helst, eller semisymmetriskt är nog OK det med.
- Fördel om det redan är plats för två servon för skeven och inte ett gemensamt servo eftersom jag tänkte förstora skeven och skaffa flaps.
- Kan tänka mig tordera vingen om det går.

Har redan bestämt mig för hur den ska kläs. Aldrig sett nåt liknande.

Hade inte Alexander en Black Horse Excel 2000, JS, du har koll?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours