Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 20:18

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tony Lambardo Douglas DC-3 96" (1977 Flying Models)
PostPosted: Thu 19 Oct 2023, 20:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tony Lambardo Douglas DC-3 96" (1977 Flying Models)

Jag gillar DC-3. I know. Här är en till. :mrgreen: Hittade på nätet en ca 2,44m vingspann enklare trämodell för två st .45 glödmotorer. Fixat ritningarna i rätt skala, lite knepigt pga storleken, fick tre st delar som räcker för att få till det hela. Ska se närmare på ritningarna vid tillfälle.

Bygget blir inte ett bygge förrän jag börjar fixa delar. Nu är det bara ritningar, så det är inget bygge. ;-)

Attachment:
IMG_5011.JPG
IMG_5011.JPG [ 123.51 KiB | Viewed 1069 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tony Lambardo Douglas DC-3 96" (1977 Flying Models)
PostPosted: Sun 22 Oct 2023, 13:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ritning klar!

Ritningen var för stor för Cainbys skrivare, så det blev 3 delar från rullprinter. Har nu klippt isär dem och matchat ihop dem. Går ej att bygga utan att klippa sönder allt för att få fram alla delar. Är tre lager papper. Jag begärde dubbla ritningar för att ha nåt att klippa och nåt kvar till bordet (vilket de glömde), men tänkte, det går ju bra utan dubbla så det fick vara. Men nu kom jag på att jag bara har ena vinghalvan, den andra ska byggas speglad. Såå... skriva ut den delen speglad eller ska jag hitta på nåt annat sätt... Vet att vissa har satt plast på bygg-skummet på bordet, ritningen på upp och ner, dränkt den i olja, plast på allt det och sen byggt. Men då är den förstörd. Kanske kalkerpapper upp och ner skulle funka? Eller rita på baksidan genom glasskiva och lampa under? Men lättast är nog att be Cainby ta en spegelbild-print... :-D

Attachment:
IMG_5013.JPG
IMG_5013.JPG [ 205.68 KiB | Viewed 1062 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tony Lambardo Douglas DC-3 96" (1977 Flying Models)
PostPosted: Mon 30 Oct 2023, 20:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag alla ritningar!

Blev en vända via Cainby förra veckan och drog en kopia till eftersom man klipper sönder för att lättare få till delarna. Bra ha en hel kopia kvar. Och så fixade de en spegelbild av vingen. Så nu kan jag när jag vill klippa ut delarna och välja nåt av alla sätt för att få till träspanter och -spryglar och bygga en DC-3, till. Men inte nu! :lol:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group