Val av propeller?Detta flyg har legat för länge nu, igen.
Så jag kikade över den och såg vad som återstod inför premiärflygning.
Tex CG måste ju vara rätt... och då måste man veta vilken ack man ska ha... men då måste man veta vilken propeller och spinner man ska välja också för jag har redan räknat ut, bestämt samt skaffat motor (30 grams) och ESC (20A) som ska klara flygets vikt med marginal. Motorn kan man hitta info om vika propellrar som passar, men det är en multirotor-motor och jag ska ha den för flyg, så det var ju inte många propellrar i rekommenderade listan som jag hade nytta av, de var för stora och hade allt för låg stigning. Jag skaffade därför, för länge sedan, en massa olika propellrar för just SpeedBob för testande för att lära mig. Små propellrar kostar ju inte mycket så det var ingen stor investering. Kanske hade nån hemma också, hur som helst, de var följande:
Fasta propellrar: - APC 6X4E Speed 400
- APC 6x5.5E Thin Electric
- APC 7x4E Thin Electric
- Tiger-Motor 6.5x3.5 plastprop
- GemFan 6x4.5
Folding props: - APC Folding Prop 6x3F
- APC Folding Prop 7x4F
- Aeronaut CAM Carbon 7x4
- Aeronaut CAM Carbon-liknande 8x4.5
Sen skaffade jag några olika spinners också
- DuBro 1,5" vit (sån där klassisk tjock seg plast)
- Aeronaut 38 mm alu-baksida och kolfiber-look spinner, väldigt lätt
- Aeronaut 38 mm folding-spinner i alu, väldigt tung
2S eller 3S?Efter en del CG-testande och kontrollräknande av dragkraften, totalvikten samt omöjligheten att använda luckan... så uteslöt jag 2S-ackarna. Så 3S fick det bli!!! Och efter räknande och testande mellan olika 3S-ackar så fick det bli Tattu 3S 1300mAh (tror de är 30C), har flera såna så man får flyga lite fler ggr också.
Val av spinner-propeller-combo?Antalet kombinationer blev många, ändå!!! Jag har funderat, räknat och lärt mig en hel del. Jag vill ju att flyget ska se bra ut och då är det bara Aeronaut alu-folding-prop-spinnern som gäller. Men den är tung! Klokast i början är att hålla flyget så lätt som möjligt inför premiären, sen byta spinner-prop-combo så det blir som jag vill ha det.
Så jag började med att klura fram vilken propeller som passar bäst för premiärturen, dvs som orkar med vikten helt OK. Men det är lite svårt räkna på det, man får ändå bara "nästan-värden". Men då slutar man flumma och gissa eller lita på beräkningar som är "nästan" och testar motor + propellrar i en testbänk istället, Tyto Robotics Thrust Stand får jobba lite!
Monterade motor och ESC i testbänken, började med APC 6x4E.
Man ställer in max-ström (18A klarar motorn kontinuerligt) som får användas samt max-effekt (180W klarar motorn) och max-varvtal (som propellern klarar). Sen kör man en vända, jag har inte gjort nåt script som sköter throttle-signalen utan det gör man via datorn manuellt, det räcker gott och väl för mina behov (dvs ESC-signalen). Körningen gick bra och inget max-värde nåddes. Motorn vart inte het, ESCen vart inte het, max-dragkraft 584 gram, spänningen sjönk bara 0,5 V vid fullgas, motorn drog som mest 14,5A, varvade drygt 17200 som mest (ska klara 22200 och propellern 25000) och effekten nådde som mest 170,7W. Så med tanke på dragkraften och alla värden är detta en väldigt bra kandidat till propeller. Sen har ju olika propellrar olika karaktär förstås... men denna propeller var lättast. Dessutom kör jag utan motorkåpa och utan spinner för att ha så låg totalvikt som möjligt. Det var så jag märkte att jag måste ha bly i nosen, fast acken var längst fram. Hm... men med motorkåpan, alu-spinnern med Aeronaut folding proppen så behöver jag inget bly och acken är längst fram. Helt OK!
Eftersom APC 6x4E var så nära gränserna och ändå levererade så slopade jag tester av de andra propellrarna. APC-folding-propparna är för sköra och funkade inge vidare att montera med spinner osv. Och Tiger-Motor-propellern skulle säkert funka, men den passar inte i nån spinner heller. Det var bara Alu-spinnern som passade med folding props.
Så jag testade Aeronaut alu-spinnern med Aeronaut CAM Carbon 7x4" folding propellern. Där visade det sig att effekten gick i tak på slutet och programmet avbröts automatiskt. Så vad gör man nu? Får jag inte ha en fin spinner med folding prop på SpeedBob?
Jodå... det var vid PWM-signal 1857 som maxeffekten nåddes, så jag kan flyga med den spinnern och den propellern (utan bly) och ställa ner max-throttle på sändaren till 1800 så har jag ändå nästan 600 grams dragkraft!
Först test med APC 6x4EBild på Tyto Robotics med APC 6x4E-propellern.
Obs, propellern ska monteras skjutande så propellern blåser bort.
Attachment:
IMG_4804.JPG [ 192.88 KiB | Viewed 5486 times ]
Jag glömde ta skärmdumpar eller bilder på själva mätprogrammet.
Men så här ser det ut när motorn är avstängd.
(Bild tagen vid mätning av annan motor).
Och så filmar jag med värmekamera så jag kan gå tillbaks och se temperaturen på fartreglage, motor och även kablar.
(Bild tagen vid mätning av annan motor).
Och på skoj mätte jag även med en IR-termometer med "lasersikte" för den är mer lättavläst.
Men man borde mäta medans man kör på max, det har jag inte vågat än, det är lite skrämmande att köra testbänken inomhus,
speciellt när jag testade stora propellrar tidigare i år, borde ha bättre skydd.
(Bild tagen vid mätning av annan motor).
Och sen tog jag en bild på en av tabellerna som man får diagrammen från aktuellt test.
Här ser man dragkraften i gram, gick igenom helt OK.
Attachment:
IMG_4807.JPG [ 223.79 KiB | Viewed 5486 times ]
Och så testen med Aueronaut-grejerna...Attachment:
IMG_4805.JPG [ 130.21 KiB | Viewed 5486 times ]
Och här ser man att programmet klippte av testet när effekten nådde 180W.
Just i denna bild ser man dock dragkraften.
Man får även ut spänning, ström, varvtal, effekt och effektivitet.
Attachment:
IMG_4806.JPG [ 190.56 KiB | Viewed 5486 times ]
Sommar-status 2023!
Denna ska upp på bordet i dagarna, inte mycket kvar, ska göras flygklar inom kort!