Motor- och landställsbyte påbörjat!Skruvade bort gamla motorn med motorbock.
Motorskillnad?Gamla motorn (den till höger) = OS Max 46FX 2-takt metanol (som jag vägde till 466 gram med pipa).
"Nya" motorn = Saito FA-72 4-takt metanol (som jag vägde till 512 gram med pipa).
Bara 46 grams skillnad.
Återkommer med specifikationer på motorerna senare nån gång, är ju lite skillnad och med Saiton ska flygtiden öka.
Attachment:
IMG_3486.JPG [ 187.42 KiB | Viewed 6103 times ]
Vikt i nosenJag hade 346 gram bly under OS-motorn för att få CG rätt (otroligt att jag haft "två motorer" i nosen).
Noskåpan väger 58 gram.
Så förut var det (exklusive motorfäste och annat som är "lika" på bägge):
OS + bly = 366 + 346 = 812 gram
Snart:
Saito + noskåpa + bly = 812 gram det också, för att jag minskat på blyet, dvs 512 + 58 + 242 gram bly.
Bäst skulle vara att få bort vikt i stjärten, ska se på det sen när den ska slipas och fixas till.
NoskåpanEftersom jag ville ha tillbaks original-noskåpan så behövde jag byta ut 2-taktaren som helst ska stå upprätt eller på sidan.
För den skaffade jag en fyrtakts Saito som är lite mindre känslig på hur den monteras, men inte bara det, den låter mycket finare!
Man kan montera Saito på två sätt.
Antingen med cylindern rakt ner, enkelt att montera. Pipan skulle komma ut helt OK.
Eller med cylindern snett ner till höger sett bakifrån, då kommer pipan också bra ut.
Jag tror det senare är bättre för motorns gång. Eller vad tror ni?
Kan ta bilder på dessa förslag senare.
Men... kommer noskåpan att passa sen då? Vad gäller omkrets och få rum inne i noskåpan, japp, inga problem.
MEN, noskåpan är ca 6 mm för kort. Så vad göra?
Alternativ 1 = bygger på noskåpan framåt
Alternativ 2 = bygger på noskåpan bakåt
Alternativ 3 = karvar ut torpedväggen (blir väl hål där då om man inte fyller på innifrån)
Alternativ 4 = använder en spinner som är längre bakåt, som den jag använt (inte så skalalika spinners direkt, propellern sticker ut i mitten på spinnern)
Inget direkt bra alternativ som man fastnar för.
HuvudlandställetOch så var det landstället...
Jag har nu tre alternativ:
Alternativ 1 = Original-landstället som har för små hjul och de är inbyggda i hjulkåporna. Ska inte ha hjulkåpor på detta flyg och landställena har fel form egentligen.
Alternativ 2 = Pianotråden jag använt senaste flygningarna, slattrigt och liknar ingenting.
Alternativ 3 = Platta alu-landstället från Atte (Tackar!
), klart stadigare men det är väldigt brett och då måste jag bygga om hela landställsinfästningen under flygkroppen. Landstället är för högt nu, måste böjas så det blir lägre. Liknar mest det landställ jag vill att det ska vara.
Så inget bra alternativ här heller, men alternativ 3 är väl det som gäller antar jag.
HjulVal av hjul är lite knepigt, för småhjul så gör att flyget står still på marken.
Kanske har stora hjul när jag flyger och små när den står på hyllan?
Flyget väger ju en del också.
Var går lämplig gräns på hjulstorlek för Djäkenfältet?
NosställsstagetOch nosställets stag är det dags att fixa till ordentligt, har använt tre stag nu.
Original var mjuk vajer, kunde bara dra, inte skjuta, fattar inte.
Sen lade jag dit stag som var gängat, men det var så mjukt så det böjde sig varje taxning och landning.
Satte dit ordentligt stag men det gick av där gängan började.
Så nu är det väl "jätteordentligt" stag som gäller?!
NosställetNosstället böjer sig ofta, ett nytt skulle säkert hålla bättre eftersom detta böjts så ofta.
Det började böja sig när styrstaget gav efter och hjulet ställde sig på tvären vid landningar.
MotorfixSka även kolla insidan på motorn, kolla stiftet, justera ventilerna, mm på Saiton.
Nå, några timmar fix så är den flygklar igen och när den sen är inställd och allt fungerar som det ska...
Då är det läge att säga adjö åt OH-EJB som jag fortfarande inte vet vad står för och gå vidare.
Dvs då är det dags plocka bort allt på flyget för att slipa, måla osv.
Mycket med såna här gamla nostalgiflyg...
Attachment:
IMG_3487.JPG [ 256.72 KiB | Viewed 6103 times ]
Attachment:
IMG_3488.JPG [ 381.44 KiB | Viewed 6103 times ]