Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 11:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Mon 18 May 2020, 22:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög ikväll och fint flög den!

(flög 39 minuter i sträck på en tank, nytt rekord)

Det nya nosstället med större hjul och stag för styrning istället för vajer funkar riktigt bra.
Det bytta huvudstället är lite svajjigt och hjulen fladdrar lite fram-bak pga motståndet i gräset,
skulle vart bättre med uppstadgat landställ som tex Tiger Trainer 60 har.

Förbättringar till nästa gång är väl om det går att göra nåt åt huvudlandställets fladder.
Skulle vara fint med en strömbrytare för matningen, kanske byter UBEC mot en med strömbrytare.
CG måste jag kolla, det var stor skillnad på full och tom tank, lite yvig på slutet.
Fixa ny motorkåpa nu när jag har material.
Sidorodret är ju omålat ser jag nu.
Annars vet jag inte, taxar bra nu med större hjul.
Den är nog till salu om nån vill ha...

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Fri 10 Jul 2020, 09:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gammelskrutten flögs igen igår!

Den ville dyka när jag släppte höjdroderspaken... OK, då trimmar man in det. :roll:
Men den ville ändå dyka fast jag slog på flaps steg 1 och ännu värre steg 2... OK, då mixar man så höjdrodret går åt rätt håll och inte åt fel håll. :lol:
Den var ändå yvig på höjden... OK, då minskar man höjdroderutslaget som var för stort. ;-)
Och så ville den ibland rycka till och ibland inte göra det jag ville... OK, då skakar man på flyget så servokablarna från vingen inte ligger i vägen för höjdrodret och/eller sidorodret. :lol:
Sen flög den riktigt bra hela sista passet.

Förbättringsbenägen som man är så kan ju alltid bättra på flyget.
- Huvudlandstället är för sladdrigt för flygets vikt (4356 g inklusive ack och bly, exklusive bränsle i den 450-470cc stora tanken, så totalvikt är säkert drygt 4600g).
- Större hjul fram och ett huvudlandställ som inte är så lågt skulle göra att jag får rum med större propeller
- Byta ut motorn från OS Max46AX 2-taktaren till tex en Saito .72 fyrtaktare med större 3-bladig propeller hade givit mer ORK, men det passar inte flyget säger de andra, men motorn hade i alla fall hamnat rätt väg så jag kunde montera originalnoskåpan och jag hade sluppit det mesta av blyet i nosen (340 gram) och man kan faktiskt flyga på annat än fullgas! ;-)
- Rollbalanserat flyget, borde hänga på 25 gram på höger vingspets
- Strömbrytare till matningen eller till UBECen så man slipper ha acken inkopplad hela tiden man är på fältet
- Borde ju prova de två andra vingarna också, men de har inte samma lyftkraft

Sen om man börjar behålla flyget för att det är 40+ år gammalt Ålandsbyggt och vara rädd om det så kan man ju alltid uppgradera servona samt måla och klä om det... eller behålla den look det har.

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Sat 11 Jul 2020, 23:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev en vända ikväll igen. Vindstilla och flög fint som vanligt. Landställena för detta tunga flyg borde uppgraderas.
Häromkvällen när jag landade finfint och rakt på banan så böjdes ändå nosstället, samma ikväll, inte så mycket men lite i alla fall.
Huvudlandställena kämpar för att orka med vikten.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Tue 14 Jul 2020, 19:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev ju flyga den 12 juli igen. Motorn stannade och jag landade i åkern, men det var så mycket säd så flyget tog knappt i marken, hel o fin än.
Har nog en att-göra-lista på detta flyg nu så egentligen kan jag packa undan det till "att-göra-när-det-regnar-eller-är-vinter"-högen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Tue 10 Nov 2020, 21:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Funderat lite på denna...

- Den är gammal
- Den ser skabbig ut
- Jag gillar inte heller färgerna
- Och jag vet inte var OH-EJB-benämningen kommer ifrån. EJB kanske är initialerna på nån som byggde flyget (om det inte är Eriksson själv!?). Ingen aning.

Men...
Den flyger fint och har skala-likt beteende.

Så därför spinner jag vidare på det där med att avbilda ett riktigt flyg, inte skala, utan får nöja mig med semiskala.
Jag kollade tidigare vad den liknar för Cessnor, men ingen passar in perfekt. Den enda som passar rätt så bra är Cessna 206.

Och eftersom det funnits en sådan i en hangar på Åland i många år och sedan utanför på backen i några år till så har jag ju nåt att avbilda.
Sen efter det så har den styrt sin kos till Finland och verkar ha renoverats och målats upp i lite annat utseende och är nu på pontoner (som den hade förr också).
Bild på den i nya kläder: https://www.flyfinland.fi/view/20377

Men det är den gamla härken på hjul jag är van med i och med att man "bodde" på flygklubben när vi bygge UL-flyget förr i tiden, så har den alltid varit i närheten.
Dvs Cessna U206C Super Skywagon 1968 OH-CCH som har plats för 6 säten, men hade bara ett så länge jag trynade på den.

Lite bilder från nätet på den:
https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/abpi ... -large.jpg
https://www.airport-data.com/images/air ... 472197.jpg
https://www.airport-data.com/images/air ... 581479.jpg
https://www.airhistory.net/photos/0115646.jpg
https://www.airhistory.net/photos/0112253.jpg
Har en massa bilder på den i gömmorna, här är en från när den var i hangaren:
Image

Så vad behöver göras?
Vad gäller vingarna så har jag tre att välja bland, men den vingen jag flyger med har inte Cessna-formen på vingen, så det måste ju bli nån av de andra vingarna.
Den som det står OH-EJB på är originalet så det blir nog den, ska målas då den inte är klädd med plastklädsel som de två andra moderna vingarna.
Jag flyger med den längst till höger: download/file.php?id=14741
Det blir väl att plocka den slät på allt, även rutorna.
Sen bygga om det lilla som behöver byggas om, slipa, måla vit och sen det orangea följt av rutor, detaljer och tillbaks med elektronik samt motor mm.
Vingstag ska det vara också och så ska den få C-stolpen vid rutorna och de andra lite annan form (A och B är rätt, D fixas lite, C saknas).
Och landställena ska bytas ut mot något kraftigare så att jag kan använda små hjul och inte de stora jag har nu.
Noskåpa finns nog, samma behandling på den.
Vad gäller motor så ska den bytas ut mot en fyrtaktare istället.
Men före den rivs ner ska motorn bytas och så ska den flygas in med rätt vinge, det slöa är att de mindre vingarna är mindre och har även mindre lyftkraft.
Allt mekaniskt ska funka bra före "rivning", men flyget kommer inte bli i utställningsskick utan ska se gammal o sliten ut som originalet.
Det som inte är så "skalalikt" är att stjärten är så hög, men det är för att rodrena har roderhornet och allt linkage på insidan av kroppen.

Nog ska jag få den att bli lika ful som originalet, men den får i alla fall en koppling vilket är det roliga. :lol: Några på Åland borde känna igen den sen.

STATUS 6 december 2020: Jagar .70-size fyrtakts metanolmotor... ska släpa in originalvingen vid tillfälle och göra flyget flygklart med den vingen, som sen ska användas till orangea flyget. Ska skissa på landställ så jag får sånt fixat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 21:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har plockat fram originalvingen nu som hoppeligen sen ska användas till OH-CCH och servona är på plats.
Ska se till att allt löper fint och kolla CG samt fixa staget till nosshjulsstyrningen som böjer sig för lätt.
Blir att prova med denna vinge nästa flygtillfälle (i morrn som det ser ut).
Och snart dimper det ner en beg Saito .72 fyrtakt som ska monteras med cylindern neråt så jag kan använda orignal-motorkåpa.
Nästa steg efter det blir nytt huvudlandställ. Så det rullar på...

Attachment:
IMG_3446.JPG
IMG_3446.JPG [ 169.19 KiB | Viewed 5699 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Sat 02 Jan 2021, 12:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar 2021!

Nu med original-vingen OH-EJB med skev och flaps.
Skillnaderna mellan stora vingen och OH-EJB-vingen:

Stora vingen jag hade tidigare:
Vingens vikt 1266 gram med servon.
Flygets totala vikt 4252 gram med allt (inklusive 340 gram bly fast under motorn).
Vingyta: 57,8dm2
Vinglast: 73,6g/dm2
Kubisk vinglast: 9,5 Aerobatic

OH-EJB-vingen jag har nu:
Vingens vikt 1380 gram med servon
Flygets totala vikt 4356 gram med allt (inklusive 340 gram bly fast under motorn).
Vingyta: 48,9dm2
Vinglast: 89,1g/dm2
Kubisk vinglast: 12,5 Scale

Så OH-EJB-vingen har 15% mindre vingyta och 21% högre vinglast.
Så jag måste flyga snabbare! :mrgreen:
Jag flög sällan med fulla flaps på stora vingen så det ska väl gå med denna vinge.

Satt större nosshjul eftersom det lilla stretade lite nu och då.

Bytt ut mjuka gängade metallstaget till ett rejält 2,1mm för nosstället eftersom det mjuka staget böjde sig så att hjulet vek sig åt vänster och då stod flyget på nosen.

Ska bara balansera flyget nu, är pyttelite baktungt.
Samt centrera skevrodrena och justera ändlägena på flaps-stegen.

Attachment:
IMG_3447.JPG
IMG_3447.JPG [ 177.13 KiB | Viewed 5694 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Sat 02 Jan 2021, 16:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen med originalvingen!

Idag flög jag första gången med original-vingen, den helplankade målade, ingen klädsel är inte.
Den vingen var tyngre, tunnare, mindre... men flyget flög helt OK ändå, klart godkänt.
Så nu är det bara att vänta på Saito .72an som är på gång. Nästa gång jag flyger med OH-EJB
så flyger den alltså med fyrtakt. :-)

Jag monterade nytt stag idag för noshjulet, det gick av i första taxningen! Men, inte gav vi upp.
Hittade en plastpensel i verktygsboxen som jag lindade ett gummiband runt, kilade in den i
spiralfjädern i nosstället och använde ytterligare tre gummiband på var sin sida mellan pensel
och huvudlandställ för att hålla noshjulet rakt. Funkade finemang, tack Atte för hjälpen!

Gick helt OK att taxa utan styrning på noshjulet, mycket gas och så gav man full stigning
på höjdrodret så svängde det fint med det stora sidorodret.

Fick även veta att mitt flyg flugits av Atte nån gång 1972-1975 om jag minns rätt?
Det gör flyget ca 45-50 år gammalt, äldre än jag trodde. :shock:

Attachment:
IMG_3448.JPG
IMG_3448.JPG [ 276.16 KiB | Viewed 5691 times ]


Attes bild på nosställslösningen...
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Mon 04 Jan 2021, 22:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Nya motorn"

Så har "nya" motorn anlänt från fastlandet, tack Jussi!

En Saito FA-72.
Som vanligt så saknas alltid yttersta lås-muttern, fattar inte vad folk gör av dem.
Motorn ska putsas upp, kolla insidan lite, kolla stiftet, ställa ventilspelet, osv.
OS Max 46FX som är på OH-EJB nu så ska säljas bort.
Sen när Saiton är monterad så ska jag se hur mycket mindre bly jag behöver. :lol:
Saiton kommer hamna på sidan eller upp och ner åt nåt håll så originalnoskåpan kan monteras igen.
Steget efter det är att fixa landställ av nån platt alu eller om CMPro Cessna 182 Skylane-landställ passar, kan vara för höga och de är raka medans Cessna 206 är böjda.
Sen ska flyget tömmas, slipas, målas och få nya fönster mm. OH-CCH närmar sig...

Attachment:
IMG_3457.JPG
IMG_3457.JPG [ 131.36 KiB | Viewed 5679 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Mon 04 Jan 2021, 22:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
"Nya motorn"

Så har "nya" motorn anlänt från fastlandet, tack Jussi!

En Saito FA-72.
Som vanligt så saknas alltid yttersta lås-muttern, fattar inte vad folk gör av dem.
Motorn ska putsas upp, kolla insidan lite, kolla stiftet, ställa ventilspelet, osv.
OS Max 46FX som är på OH-EJB nu så ska säljas bort.
Sen när Saiton är monterad så ska jag se hur mycket mindre bly jag behöver. :lol:
Saiton kommer hamna på sidan eller upp och ner åt nåt håll så originalnoskåpan kan monteras igen.
Steget efter det är att fixa landställ av nån platt alu eller om CMPro Cessna 182 Skylane-landställ passar, kan vara för höga och de är raka medans Cessna 206 är böjda.
Sen ska flyget tömmas, slipas, målas och få nya fönster mm. OH-CCH närmar sig...

Attachment:
IMG_3457.JPG

.... beträffande mutter och landställ så skall jag titta i källarn i morgon

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Tue 05 Jan 2021, 10:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
"Nya motorn"

Så har "nya" motorn anlänt från fastlandet, tack Jussi!

En Saito FA-72.
Som vanligt så saknas alltid yttersta lås-muttern, fattar inte vad folk gör av dem.
Motorn ska putsas upp, kolla insidan lite, kolla stiftet, ställa ventilspelet, osv.
OS Max 46FX som är på OH-EJB nu så ska säljas bort.
Sen när Saiton är monterad så ska jag se hur mycket mindre bly jag behöver. :lol:
Saiton kommer hamna på sidan eller upp och ner åt nåt håll så originalnoskåpan kan monteras igen.
Steget efter det är att fixa landställ av nån platt alu eller om CMPro Cessna 182 Skylane-landställ passar, kan vara för höga och de är raka medans Cessna 206 är böjda.
Sen ska flyget tömmas, slipas, målas och få nya fönster mm. OH-CCH närmar sig...

Attachment:
The attachment IMG_3457.JPG is no longer available

.... beträffande mutter och landställ så skall jag titta i källarn i morgon[/quote]
Attachment:
Hjul och landställ 05.01.2021.JPG
Hjul och landställ 05.01.2021.JPG [ 215.46 KiB | Viewed 5672 times ]
[quote="Atte"]
Hittade en låda med hjul och landsställ ... hör av dig om det är av intresse.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Thu 14 Jan 2021, 00:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motor- och landställsbyte påbörjat!

Skruvade bort gamla motorn med motorbock.

Motorskillnad?
Gamla motorn (den till höger) = OS Max 46FX 2-takt metanol (som jag vägde till 466 gram med pipa).
"Nya" motorn = Saito FA-72 4-takt metanol (som jag vägde till 512 gram med pipa).
Bara 46 grams skillnad.
Återkommer med specifikationer på motorerna senare nån gång, är ju lite skillnad och med Saiton ska flygtiden öka.
Attachment:
IMG_3486.JPG
IMG_3486.JPG [ 187.42 KiB | Viewed 5612 times ]


Vikt i nosen
Jag hade 346 gram bly under OS-motorn för att få CG rätt (otroligt att jag haft "två motorer" i nosen).
Noskåpan väger 58 gram.

Så förut var det (exklusive motorfäste och annat som är "lika" på bägge):
OS + bly = 366 + 346 = 812 gram
Snart:
Saito + noskåpa + bly = 812 gram det också, för att jag minskat på blyet, dvs 512 + 58 + 242 gram bly.
Bäst skulle vara att få bort vikt i stjärten, ska se på det sen när den ska slipas och fixas till.

Noskåpan
Eftersom jag ville ha tillbaks original-noskåpan så behövde jag byta ut 2-taktaren som helst ska stå upprätt eller på sidan.
För den skaffade jag en fyrtakts Saito som är lite mindre känslig på hur den monteras, men inte bara det, den låter mycket finare!
Man kan montera Saito på två sätt.
Antingen med cylindern rakt ner, enkelt att montera. Pipan skulle komma ut helt OK.
Eller med cylindern snett ner till höger sett bakifrån, då kommer pipan också bra ut.
Jag tror det senare är bättre för motorns gång. Eller vad tror ni?
Kan ta bilder på dessa förslag senare.

Men... kommer noskåpan att passa sen då? Vad gäller omkrets och få rum inne i noskåpan, japp, inga problem.
MEN, noskåpan är ca 6 mm för kort. Så vad göra?
Alternativ 1 = bygger på noskåpan framåt
Alternativ 2 = bygger på noskåpan bakåt
Alternativ 3 = karvar ut torpedväggen (blir väl hål där då om man inte fyller på innifrån)
Alternativ 4 = använder en spinner som är längre bakåt, som den jag använt (inte så skalalika spinners direkt, propellern sticker ut i mitten på spinnern)
Inget direkt bra alternativ som man fastnar för.

Huvudlandstället
Och så var det landstället...
Jag har nu tre alternativ:
Alternativ 1 = Original-landstället som har för små hjul och de är inbyggda i hjulkåporna. Ska inte ha hjulkåpor på detta flyg och landställena har fel form egentligen.
Alternativ 2 = Pianotråden jag använt senaste flygningarna, slattrigt och liknar ingenting.
Alternativ 3 = Platta alu-landstället från Atte (Tackar! :-D), klart stadigare men det är väldigt brett och då måste jag bygga om hela landställsinfästningen under flygkroppen. Landstället är för högt nu, måste böjas så det blir lägre. Liknar mest det landställ jag vill att det ska vara.
Så inget bra alternativ här heller, men alternativ 3 är väl det som gäller antar jag.

Hjul
Val av hjul är lite knepigt, för småhjul så gör att flyget står still på marken.
Kanske har stora hjul när jag flyger och små när den står på hyllan?
Flyget väger ju en del också.
Var går lämplig gräns på hjulstorlek för Djäkenfältet?

Nosställsstaget
Och nosställets stag är det dags att fixa till ordentligt, har använt tre stag nu.
Original var mjuk vajer, kunde bara dra, inte skjuta, fattar inte.
Sen lade jag dit stag som var gängat, men det var så mjukt så det böjde sig varje taxning och landning.
Satte dit ordentligt stag men det gick av där gängan började.
Så nu är det väl "jätteordentligt" stag som gäller?!

Nosstället
Nosstället böjer sig ofta, ett nytt skulle säkert hålla bättre eftersom detta böjts så ofta.
Det började böja sig när styrstaget gav efter och hjulet ställde sig på tvären vid landningar.

Motorfix
Ska även kolla insidan på motorn, kolla stiftet, justera ventilerna, mm på Saiton.

Nå, några timmar fix så är den flygklar igen och när den sen är inställd och allt fungerar som det ska...
Då är det läge att säga adjö åt OH-EJB som jag fortfarande inte vet vad står för och gå vidare.
Dvs då är det dags plocka bort allt på flyget för att slipa, måla osv.

Mycket med såna här gamla nostalgiflyg... :lol:

Attachment:
IMG_3487.JPG
IMG_3487.JPG [ 256.72 KiB | Viewed 5612 times ]


Attachment:
IMG_3488.JPG
IMG_3488.JPG [ 381.44 KiB | Viewed 5612 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Sat 16 Jan 2021, 12:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorplacering?

Nosställsstaget
Senast gick staget av, före det så böjdes det så många gånger att det blev för mjukt, före det så var det en vajer som bara kunde dra, men nu då!
Slet ut stagröret för nosställsstyrningen och placerat om det så nu är staget helt rakt, förutom lite böj vid servot som även ska hantera sidorodret.
Smartast skulle ju vara att ha servoplaceringen vinkelrät mot staget mot nosstället för att ha helt rakt stag utan böjar och istället vinkla staget till sidorodret.
Bara att limma fast nu så är det "som nytt".
En annan sak jag tänkte på med dessa stag för nosshjulen är om staget ska vara på vänster eller höger sida om nosstället.
Bilden nedan är sett framifrån. Fjädern gör att staget fortsätter neråt på sidan om.
Så när hjulet pressas emot vid landning fjädrar fjädern bakåt och då vrids nosstället alltid åt höger (sett framifrån) och där är staget nu.
Hm på den. Skulle vart bättre utan fjäder för alla nosställ jag haft att göra med så har nästan starkare fjäder än vad pianotråden klarar av att böja, efter man landat hårt en gång...
Attachment:
Nosställ.jpg
Nosställ.jpg [ 13 KiB | Viewed 5604 times ]


Motorplacering
Slitit ut tanken och throttle-servot.
Motorn är så pass lång så att jag fick problem enligt föregående inlägg.
Dvs förlänga noskåpan i bakkant / förlänga noskåpan i nosen / karva ur torpedväggen / använda spinner med krage.
Den senare hade jag trots allt inte (tänkte fel).
Karva ur torpedväggen är ingen höjdare för det blir rätt mycket.
Så det blir nog att förlänga bakkanten eller nosen, vilket som nu är enklast. Så det problemet är väl löst.
Det får jag se sen. Måste göra detta i rätt ordning.
Så att montera motorn på motorbocken är steg 1.
Och inte gick ju det heller att göra direkt, förgasaren med choke-spjället var helt i vägen -> Kapade motorbocken för nytt hål.
Så långt har jag kommit...

Problem 2...
Vilken vinkel ska en Saito FA-72 helst vara?
Jag kan ha den på tre sätt:
- med cylindern helt rakt ner
- med cylindern helt rakt åt vänster (sett framifrån)
- med cylindern vinklad snett ner till vänster (45 grader'ish) sett framifrån

Problem 3 kvarstår som kan påverka.
Saito och många andra motortillverkare är så korkade (?) att de sätter throttle-armen bakom motorn bland insug, förgasare osv.
Dvs staget måste gå rakt genom tanken. Måste se om det går att förlänga eller sätta L-vinkel.
Kanske placering av motor underlättar?

Landstället får bli senare problem... Flyget är för högt som det är nu och jag måste få motorn på plats först med rätt propeller
så att jag vet hur lågt jag kan sänka flyget utan att propellern tar i gräset/marken.

Såna här problem stöter man alltid på när man ändrar nåt som funkar. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 14:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Flyget är nu utan motor, men Saito FA-72 4-taktaren ska monteras nu i vår. Sen se till att styrstag samt hela noshjulspaketet funkar som det ska och så ska landstället sen bytas. Ska flygas i år. Efter det blir det dags för nerplockning, träfix, slipande, grundande, målande, ...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Mon 26 Dec 2022, 00:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorn på plats!

Fick nåt ryck och släpade fram gammel-flyget "OH-EJB".

Planen...
- Montera motor
- Fixa styrstag för noshjul bättre
- Fixa throttle-stag
- Modifiera noskåpan
- Bygga om för att byta landställ
- Göra flygklar så jag kan testa att allt fungerar som det ska...

Sen ska den monteras ner och renoveras, då slutar OH-EJB att existera... och kommer ta form av ett annat flyg.

Torpedväggen ser ut som en schweizer-ost.
Ni ser väl de fyra nya hålen för Saito .72an? :mrgreen:
Före det var där hål för OS Max .46FX (tror det var den jag hade på detta flyg förr)
Och före det var det nån annan motor på flyget som var där när jag köpte det.
Och före det hade flyget en annan motor... osv.
Hur som helst, jag ska säkert borra nytt hål för throttle-länkaget ännu...
Sen ska den flygas som den är, men vid renoveringen ska alla hål fixas igen osv.
Attachment:
IMG_4487.JPG
IMG_4487.JPG [ 261.34 KiB | Viewed 3184 times ]


Motorn på plats!
Jag monterade motorn med vinkel på motorbockarna, men fick ändå sätta brickor för att få motorn i rätt vinkel på flygets korda.
Attachment:
IMG_4489.JPG
IMG_4489.JPG [ 191.46 KiB | Viewed 3184 times ]


Helt OK centrerat när noskåpan är på plats! 8)
Attachment:
IMG_4490.JPG
IMG_4490.JPG [ 145.17 KiB | Viewed 3184 times ]


:lol: Ja jo lite måste jag fylla på i springan där.
Det gick inte att montera motorn förskjuten tillräckligt mycket så jag moddar kåpan istället lite, märks knappt att den pekar lite åt sidan, bilden visar lite för stor vinkel/glipa (den hade rört sig före jag fotade.
Eftersom denna fyrtaktare har förgasaren placerad bakom motorn så får inte allt rum innanför motorkåpan.
Fick även modifiera ena fästet på ena motorbocken för att få fast allt i torpedväggen.
Men, noskåpan är av trä så jag bygger på bara, slipar, donar, målar... blir som nytt.
Förr var nog inte motorn i nån vinkel alls, noll grader alla vägar, så det blir bättre nu.
Attachment:
IMG_4491.JPG
IMG_4491.JPG [ 130.82 KiB | Viewed 3184 times ]


Från sidan så ser man att motorn kommer ut i nosen helt OK.
Obs, flyget ligger med stjärten på bordet och noshjulet i luften här, därav "sporrhjulslutningen".
Saknas en hel del material på denna noskåpa, detta pga nån som haft motorn vinklad förr.
Och stora hålet i kroppen ska fyllas igen, där hade nån dämpen förr.
Finns hopp!
Attachment:
IMG_4493.JPG
IMG_4493.JPG [ 141.29 KiB | Viewed 3184 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Sun 15 Jan 2023, 10:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar? Motorkåpa?

Jag tror OH-EJB är flygklar igen nu. Den har fått Saito FS-72 monterad, servona är på plats och allt fungerar. Men Throttle är otroligt seg, tror jag måste flytta staget så det inte är böjt som det är nu.
Sen i med UBEC, ack och mottagare, balansera och flyga!

Flyget är väl runt 40 år gammalt, så noskåpan är byggd av balsa. Eftersom den blev för kort för Saiton som har förknasaren bakom (idiot-tillverkare) så har jag börjat förlänga balsa-kåpan. Är hastigaste lim-sättet det snabbaste? Nä. Blir att lägga mer tid på att fylla igen hålen. Jag glömde fota den före jag snyggade till. Men, det rör på sig. Nu åkte flyget ut i "sliparboden" så byggbordet blev ledigt för annat. Ska slipas så det blir lite finare linjer också. Egentligen borde jag flyga före jag slipar fram balsat, för det blir bara förstört av metanol... hm. Och jag ska flyga först och hitta rätt propeller före jag byter landställ till nåt som liknar originalet mer. 206 ligger som en padda på marken och med små hjul, inte som bush-looken den har nu med höga landställ och stora hjul. :-D

Attachment:
IMG_4528.JPG
IMG_4528.JPG [ 202.45 KiB | Viewed 3092 times ]

Attachment:
IMG_4529.JPG
IMG_4529.JPG [ 191.55 KiB | Viewed 3092 times ]

Attachment:
IMG_4530.JPG
IMG_4530.JPG [ 198.48 KiB | Viewed 3092 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Mon 16 Jan 2023, 07:33 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Den där däremot vill ja ha :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Tue 17 Jan 2023, 20:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Den där däremot vill ja ha :)

:mrgreen: Den är int vacker, men den blir. Eller, 1:1-kärran jag ska avbilda var ju inte ens vacker i verkligheten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB
PostPosted: Sat 25 Feb 2023, 10:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR 2023!

Men nu med Saito FA-72 (nån av alla sorter). Har sedan tidigare bestämt mig för att använda original-OH-EJB-vingen med "fowler-flaps" eller vad de nu kallas, ett servo för flaps och ett för bägge skev. Fick fästa en ihoplimmad blybit ovanpå motorbocken för att tynga ner den tunga stjärten, måste hitta nåt bättre sätt att fixa fast blyet sen när motorkåpan sätts på. Behåller landställena under testflygningen (inget av dem är original) och fixar rätt landställ sen när flyget ska renoveras. Spinnern passade inte för huvudaxelbrickan var för bred. Glödstiftet är snett neråt bakåt, rakt in mot styrningen av noshjulet, kommer inte åt med några vanliga glödstiftsverktyg, men har hittat ett verktyg som funkar om man bänder en del. Nån glödare får man i alla fall aldrig dit, så det är ett måste att använda glödströmsförlängare. Får se om jag hittar nån bättre lösning på styrningen så den blir högre upp istället inne i kroppen. Ligger lite verktyg bak i flyget, de behövs för att fästa vingen och få byta glödstift samt en träbit för att spjärna fast 2S 2200-LiPo't ovanpå tanken. Orkar man inte stiga upp och tända lampan men hittar en ficklamapa på golvet, så duger det för att fota insidan av flyget. Hur som, ingen vacker skapelse, riktig bondmontering som man kan göra om man har brått, inte bryr sig eller som i mitt fall bara vill testa nåt. När flyget flyger bra med Saito .72 så ska flyget renoveras och målas om, då är OH-EJB passé. Ska montera ner allt, fixa skador, byta ut rutorna, fixa insidan, slipa och fixa ytan slät, grunda och måla, eventuellt flytta bort allt tungt i baken, byta ut servona, gå igenom motorn, fixa noskåpan, byta ut landställ och hjul, osv. Kul låta ett så gammalt flyg leva vidare. Så nu fick jag ett byggbord ledigt och flyget slängs in i ett förråd och väntar på flygtillfälle. Vad ska man göra med nippeln under motorn (den som är högst upp)? Vevhusventilationen alltså. Borde jag sätta en slang som pekar nånstans?

Attachment:
IMG_4602.JPG
IMG_4602.JPG [ 174.47 KiB | Viewed 2864 times ]


Attachment:
IMG_4603.JPG
IMG_4603.JPG [ 193.1 KiB | Viewed 2864 times ]


Attachment:
IMG_4605.JPG
IMG_4605.JPG [ 231.74 KiB | Viewed 2863 times ]


Attachment:
IMG_4604.JPG
IMG_4604.JPG [ 179.78 KiB | Viewed 2864 times ]


Sommar-status 2023!
Denna har jag flugit i år, med Saito .72an. Jag minns inte vad nästa steg var, om det var att förbättra och flyga igen, eller om det var att montera på rätt landställ och testa allt som ska vara på flyget senare. Hm. Jag vill i alla fall ha allt att funka bra före jag totalrenoverar.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group