motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
PROJEKT - Gammel-OH-EJB http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=13528 |
Page 1 of 2 |
Author: | MickeM [ Tue 24 Sep 2019, 20:40 ] |
Post subject: | PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
PROJEKT - Gammel-OH-EJB Så var den min... flyget som gått med namnet OH-EJB och ingen som vet nåt mer. Jag minns inte hur jag fick tag på personen som hade flyget 15 april 2008 när jag var dit och fotade och kikade, Brage Eriksson om jag minns rätt (inte Roger som jag skrev tidigare). Men på hans vind fanns 10 RC-flyg. Gul-vit Cessna (Machman?), vit-röd Pitts (va det den som Sami hade? For till Lemland?), vit-röd Piper PA-28 (JS flög, i Sverige nu), OH-EJB (MarcusG flög, hos mig), liten vit-blå med två bommar, röd-silver delta X-26 (skrotad med allehanda verktyg), Sundancer (som jag flög ihjäl flera ggr), gulblåvit liten knodd, liten midvingad rödblå skapelse och en stor grön B-25 som hamnade nånstans via Jussi till Finland hängades i ett tak). OH-EJB torde vara runt 40 år gammalt idag. OH-EJB hamnade först till JS, sen till MarcusG som bestyckade flyget med en JBA 56F ( userpix/484_PICT4796_1.jpg ) samt elektronik och flög flyget, sen till Jussi och det höll på åka i soporna. Så nu är det hos mig, räddaren i nöden... Gammal åländsk raritet juh som ska få nytt liv. Jag undrar fortfarande vad det är för tillverkare av byggsatsen. Och vad EJB står för. Förr så satte folk sina initialer som callsign. Är de en Cessna 172? Flygkroppen är träklädd och det kom även tre st vingar med flyget. OH-EJB är träklädd, de andra två är klädda med klädsel. Tidigare tråd: viewtopic.php?f=61&t=5606 15 april 2008 Attachment: _MG_8709.JPG [ 293.06 KiB | Viewed 9941 times ] 5 maj 2009 27 jul 2009 26 aug 2009 29 aug 2009 Och så bilderna från idag. Först ska jag ta bort all elektronik samt motor (nån som vill ha?). Efter det rengöra flyget. Sen blir det att reparera skadorna och få länkage att röra sig lätt. Och så återstår ju om jag ska flyga det som det är först (dvs skaffa en motor, helst en fyrtakt i storlek 60-80?), eller renovera det med en gång och måla det efter något riktigt flyg. Attachment: IMG_2717.JPG [ 180.03 KiB | Viewed 9941 times ] Attachment: IMG_2718.JPG [ 199.72 KiB | Viewed 9941 times ] Attachment: IMG_2719.JPG [ 334.61 KiB | Viewed 9941 times ] Attachment: IMG_2720.JPG [ 282.73 KiB | Viewed 9941 times ] Attachment: IMG_2721.JPG [ 303.47 KiB | Viewed 9941 times ] Attachment: IMG_2722.JPG [ 294.99 KiB | Viewed 9941 times ] Attachment: IMG_2723.JPG [ 249.72 KiB | Viewed 9941 times ] Attachment: IMG_2724.JPG [ 241.19 KiB | Viewed 9941 times ] |
Author: | MickeM [ Tue 24 Sep 2019, 21:19 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Och så var flygkroppen strippad på elektronik och motor samt landställ. Nog liknar det en Cessna. Men bakrutan är för lång för en 172 så en 206 kanske passar bättre, förutom att C-stolpen saknas. Vad tror ni? Finns det andra Cessnor eller andra flyg helt och hållet som liknar? Rengöring nästa! Attachment: IMG_2725.JPG [ 176.84 KiB | Viewed 9933 times ] |
Author: | Martin [ Tue 24 Sep 2019, 21:30 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Den ser ut att kunna bli ett stiligt flygplan Gör i ordning det bara eller efter en förebild |
Author: | MickeM [ Wed 25 Sep 2019, 20:31 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Martin wrote: Den ser ut att kunna bli ett stiligt flygplan Gör i ordning det bara eller efter en förebild Det är just det jag sitter och funderar på... Låta vara som den är, men fixa till så allt funkar bra och flyga med den. Eller totalrenovering och göra en kopia på något riktigt flyg (men då kunde man ju ta en av mina fd Cessna 182 Skylane och måla om bara. |
Author: | Martin [ Thu 26 Sep 2019, 08:45 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Gör en totalrenovering men lämna den som den är |
Author: | MickeM [ Thu 26 Sep 2019, 18:45 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Det är också ett alternativ. Antar att du menar slipa och måla och fixa så den ser ut som ny, med samma look. Jag tror i så fall mer på restaurering. Rengöra, fixa så hjulen snurrar, fixa länkage mm så de funkar fint utan kärv, fixa rutorna på nåt vis, reparera skadorna, fläcka i färg, i med servon och motor mm. Tror jag rengör först, sen ser jag hur mycket arbete det blir. Och beroende på det så blir det nåt av alla alternativ... 1. Slipa och måla med nytt färgschema (totalrenovering med ny look, dvs kopia på något flyg) 2. Slipa och måla med samma färgschema (totalrenovering till samma, aningen tråkigt, den är ju inte vacker) 3. Fläcka i och göra så lite åverkan på originalfärgen som möjligt (restaurering, behålla gamla charmen) 4. Inte regnöra, bara fixa igång och flyga 5. Sälja som den är 6. Sätta i nåt förråd 7. Slänga |
Author: | Martin [ Thu 26 Sep 2019, 19:19 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Eller 8. På med slats och fpv utrustning och testa köra fpv STOL |
Author: | MickeM [ Thu 26 Sep 2019, 19:31 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Den är inte så lätt... så STOL blir nog närmar vanlig landning. STOL som i Standard Take Off and Landing? |
Author: | MickeM [ Tue 01 Oct 2019, 21:13 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Har kikat lite mer på Cessna-modeller och det är nog mer och mer en "look-a-like" än en Cessna. Men jösses va modeller det finns av de fyra jag hittade som liknade mest!!! Vissa saker liknar inte alls. Men närmast är ändå: - Cessna 172 Skyhawk och där finns ett gäng modeller: 172, 172A, 172B, 172C, 172D, 172E, 172F, 172G, 172H, 172I, 172J, 172K, 172L, 172M, 172N, 172P, 172Q, 172R, 172S, 172RG,och FR172J - Cessna 182 Skylane och en massa modeller: 182, 182A, 182B, 182C, 182D, 182E, 182F, 182G, 182H, 182J, 182K, 182Q, 182R, 182S, 182T, R182, T182, T182T, TR182, T182JT-A, Robertson STOL 182 - Cessna 205/206/207 Super Skywagon, Skywagon, Super Skylane, Stationair: 205, 205A, 206, U206, P206, U206A, P206A, P206B, TU206A, TU206B, TP206A, TP206B, U206B, P206C, TP206C, P206D, TP206D, P206E, TP206E, U206C, TU206C, U206D, TU206D, U206E, TU206E, U206F, TU206F, U206G, TU206G, 206H, T206H, 207, T207, 207A, T207A - 210 Centurion: 210, 210A, 210B, 210C, 210D, 210E, 210F, 210G, 210H, 210J, 210K, 210L, 210M, 210N, 210R, T210N, P210N, P210R, P-210 Det blir nog djuprengöring, reparation och i med motor samt elektronik... flyga! Flyger den bra så får det bli nya planer efter det. Färgschemat är inte så vackert. Flyget är knappast värt mycket, men den har ju sin charm och har ju några år på nacken och flyger säkert bra... Under tanken finns en kammare, där låg det en massa bly!!! Så som vanligt är Cessnor väldigt baktunga. Just det ja... gårdagens kvart gick åt att rengöra halva kroppen... och idag en kvart till. Kvarter är bra! Den är ju gammal, men färgen verkar hålla sig ändå under smutsen någorlunda bra. Funderar hur jag ska göra med fönstren som är limmade med nåt brunt lim, inte vackert, kladdat runt fönstren. Attachment: IMG_2730.JPG [ 205.5 KiB | Viewed 9881 times ] |
Author: | MickeM [ Sat 05 Oct 2019, 13:51 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Hjulen snurrade inte, främre hjulkåpan passade inte alls, noshjulet gick ej vrida på, noskåpan kunde ej fästas vettigt, fenan var av, stagen rörde sig dåligt, rodergångjärnen var väldigt tröga, osv... Men nu är det på god väg! Rengjord, hjulen rullar, gångjärn och länkage rör sig klart bättre/fritt, fenan halvklar, noshjulet vrider sig fint, motorbocken på plats, osv. Dessutom är tre servon på plats i flyget för sidoroder/noshjul, höjdroder och throttle. Satte i en tank också och dragit de tre slangarna klart. Rätt rejält bygge ändå dom där relikerna. All plast är mycket kraftigare än dagens sköra skräp. Nästa steg är att göra klart fenan, göra klart en av de tre vingarna eller alla tre (?), ställa in med mottagare och fixa plats för ack. Ser nu att noshjulet har lite fel vinkel, får fixa. Men, har ju ingen motor än! Fyrtakt ska det vara. Attachment: IMG_2731.JPG [ 136.85 KiB | Viewed 9852 times ] Attachment: IMG_2732.JPG [ 113.83 KiB | Viewed 9852 times ] |
Author: | MickeM [ Sun 06 Oct 2019, 23:30 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Började tryna på vingarna. Har tre olika, funderar lite på vad som skiljer dem åt. OH-EJB-vingen verkar vara original, normaltjock och väger 1,37 kg ink 90 gram servon (2 st). Den stora är tjockast och väger 1,23 kg med 2 st servon. Den lilla vingen är lättast med 1,00 kg med 2 st servon och dem har även tunnaste profilen. Vad har de för olika egenskaper? De hade ju inte stagen på utsidan och synliga servon förr. De gjorde sånt dolt. Så man ser inte nånting på utsidan i stjärten vad gäller stag och roderhorn till varken höjdroder eller sidoroder. Staget till noshjulet däremot är på undersidan, inte inne under noskåpan som vissa flyg har idag. Och vad gäller vingarna är det samma sak. Servona är i mitten på vingen, ett för flaps och ett för skevrodrena. Det går vajrar inne i rör och sånt. Udda, men så gjorde man förr. Svårt få vajrar att gå lätt i plaströren... Kollade även lite närmare på Cessna-modellerna och kom fram till att det inte är en Cessna-liknande modell. RC-modellen har väldig tjock bakände. RC-modellen saknar vingstag. Cessnorna har motvikter höjdroder och sidoroder (dessa har nåt namn, men minns inte vad de heter). 210 har infällbara landställ och då har dom inte hjulkåpor. 205, 206 och 207 har längre kabin. 172 och 182 har kortare nos samt kortare kabin, helt enkelt knubbigare form. Hjulkåporna har fenor och de hittar jag inte på Cessnor. Så det är nog bra ett RC-flyg. Fortsätter göra flygklar, sen flyga.... sen får jag se, beror helt på hur den flyger. |
Author: | MickeM [ Tue 08 Oct 2019, 20:39 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Nu har jag satt flaps- och skevroderservon i samtliga tre vingar och testat att allt rör sig OK och det gör det. Det är inte slutfixat eller nåt sånt, det gör jag sen när jag har en motor (vet ej vad än... har ingen ledig) och då dedikerar ett modellminne till flyget. Eller det blir väl tre minnen, ett per vinge... hm. No problem. Servona är inte ordentligt fast, vingarna är inte rengjorda eller strukna... Går nog att få i bättre skick lätt. Nu åker allt ut i förrådet! Originalvingen... den plankade styroksvingen. Attachment: IMG_2733.JPG [ 195.35 KiB | Viewed 9817 times ] Den röda tunna mindre vingen med stora flaps (klädd och byggd med lite modernare teknik). Attachment: IMG_2734.JPG [ 150.5 KiB | Viewed 9817 times ] Stora tjocka vingen med ännu större flaps som är byggd med samma teknik som röda tunna vingen. Attachment: IMG_2735.JPG [ 160.33 KiB | Viewed 9817 times ] |
Author: | MickeM [ Wed 01 Apr 2020, 22:13 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
ASP .61 2-takt metanol! Ser ut som det kommer bli en metanol 2-takt ASP .61 i denna (en som varit i en Cessna 310 tidigare). Undrar om original-dämpen är kvar... annars blir det Pitts-dämp, om den nu får plats. Ska försöka montera den så förgasarens centrum blir max 0,5" ovanför tankens centrumlinje (en tumregel). Eller om jag sätter den 90 grader åt sidan, då gäller att förgasarcentrum ska vara i linje med tankens centrumlinje. Eller om jag monterar den 45 grader... får se hur det passar och så att jag slipper skrota motorkåpan för mycket eller skippa den. Sen ska den flygas och testa de olika vingarna. Sen ska flyget bort på ett eller annat sätt eftersom min SIG Kadet Senior tar över rollen. OH-EJB hade en JBA .56F 2-takt förr, och massor med bly i nosen, så det är ju lika bra skaffa en .61 istället och mindre bly. Specifikationer på ASP S61A (om det är en sån): - 9,95 cc - 2000-18000 rpm - 1,68 bhp @ 17500 rpm - 11x6-propeller - 675 gram (antagligen med originalpipa, så den blir väl lättare med Pitts-dämpen) Magnum och ASP verkar vara gjorda i samma fabrik, så manualen är same same. Hittade bra hjälp att ställa in den känsliga förgasaren: "Simple just open the carb full, cover it with your thumb an flip the prop over until you see fuel go into the carb thru the fuel tubing Remove your thumb The fuel should stay put. If the fuel go back in to the carb the low end needle need to open some more. Open about 2 or 3 clicks at a time. The ASP carbs are sensitive . Repeat the opening of the carb and flipping the prop until the fuel stay put. Now that is your starting point. Now the 2 1/2 turns on the hi speed needle is a good starting point too. Now start the engine and tune the hi end to a misty exhaust ...NOT 4 cycle wet. Then fine tune the low end buy turning in the low end 2 clicks at a time, Until the transition is smooth. One more thing the ASP engines run best on 10% fuel. 15% is good if its cold out. makes the needles harder to tune in the summer." En av dessa ska det vara: |
Author: | MickeM [ Sat 11 Apr 2020, 23:11 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Näh, det blev en beg OS Max 46FX istället. Flyget flög med en JBA .56 och denna har inte mycket mindre hästkrafter. JBA 56 har 1,65hp, OS Max 46FX har 1,62hp och OS Max 46AX har 1,68hp. Motorn monteras under veckan och ska vara flygklar till nästa flygtillfälle, ser ut som det är en hel vecka till flygväder igen... Alla servon är redan på plats. Blev en Futaba 8-kanals FASST-mottagare, Castle Creations 10A UBEC, en 2S 2200 eller 3S 1300 LiPo. Nån propeller typ 11x7 eller 12x6. Sen ska den väl blyas för den lär ska vara baktung. |
Author: | MickeM [ Mon 13 Apr 2020, 18:03 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Motor på plats och lite annat Lade lite vinkel ner och till höger. Throttle-servo inställt samt Idle-switch, Throttle Cut, osv. Höjd- och sidoroder (med nosshjul)-servon på plats och beter sig som folk. Rullar på. (efter det har även strömbrytare, ackvarnare, UBEC, mottagare, kondensator, mm kommit på plats.) Ska släpa in vingarna och få samtliga tre att funka på flyget härnäst. Attachment: IMG_3149.JPG [ 198.91 KiB | Viewed 9318 times ] Attachment: IMG_3150.JPG [ 286.56 KiB | Viewed 9318 times ] |
Author: | MickeM [ Mon 13 Apr 2020, 20:40 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Det finns tre vingar... Hur välja? Vinge 1 - Originalvingen OH-EJB är foam-klädd med balsa tror jag. Byggaren upptäckte säkert att den var tung och flyget flög snabbt. Vinge 2 - Lilla vingen är lättare och mindre, men flyget vart säkert snabbt med den vingen. Sprygelbyggd med klädsel. Vinge 3 - Stora vingen är större, tjockare men lättare. Också sprygelbygge med klädsel. Så hur välja? Jag kom på att det blir bara jobbigt släpa med sig tre vingar till fältet och balansera om flyget samt ställa om skev och flaps för varje vingbyte. Så bäst är att bestämma sig för en vinge. Jag vill flyga sakta, så jag utgår från det. Jag måttade och vägde vingarna (med skev- och flaps-servot, ja det är bara ett servo per funktion) och flyget komplett med allt men tom tank. Och med denna sida kan man räkna ut den kubiska vinglasten: http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm Värdet man får: - Glider <4 - Trainer 6-7 - Aerobatic 9-10 - Scale 12-13 - Racers 15+ Vinge - Vingspann - Vingens vikt - Totala flygvikten - Vingyta - Vinglast - Kubisk vinglast OH-EJB - 182 cm - 1380 g - 3980 g - 48,9 dm2 - 81,4 g/dm2 - 11,6 Lilla - 172 cm - 1016 g - 3616 g - 47,1 dm2 - 76,8 g/dm2 - 11,2 Stora - 186 cm - 1256 g - 3856 g - 57,8 dm2 - 66,7 g/dm2 - 8,8 Med tanke på att stora vingen ger lägst vinglast är den en klar fördel. Och dessutom så har den stora vingen betydligt bättre kubisk vinglast (8,8 är iofs en tung trainer, men de andra hamnar i kategorin över aerobatisk. Dessutom har den stora vingen mycket bättre lyft pga sin tjocka profil. Så jag kommer använda största vingen först. Den har också rejäla flaps. De tre vingarna (OH-EJB - Lilla - Stora): Attachment: IMG_3155.JPG [ 126.18 KiB | Viewed 9312 times ] De tre vingarnas tjocklek (OH-EJB - Lilla - Stora): Attachment: IMG_3156.JPG [ 108.58 KiB | Viewed 9312 times ] OH-EJB-vingen från två håll: Attachment: IMG_3152.JPG [ 196.81 KiB | Viewed 9312 times ] Attachment: IMG_3151.JPG [ 182.86 KiB | Viewed 9312 times ] Lilla vingen från två håll: Attachment: IMG_3153.JPG [ 162.22 KiB | Viewed 9312 times ] Attachment: IMG_3154.JPG [ 205.02 KiB | Viewed 9312 times ] Stora vingen från två håll: Attachment: IMG_3157.JPG [ 199.44 KiB | Viewed 9312 times ] Attachment: IMG_3158.JPG [ 196.18 KiB | Viewed 9312 times ] |
Author: | MickeM [ Wed 15 Apr 2020, 23:24 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
FLYGKLAR! Blev lite extra arbete på den stora vingen, men bra blev den. Den har fina flaps, nämligen Gouge Flaps (om jag förstått rätt, de rör sig bakåt och neråt i en båge). Flapsen rör sig i två steg. Steg 1 för start och Steg 2 för landning. De rör sig sakta mellan lägena (Futabas sändarfunktion Servo Speed). Eftersom flaps oftast får nosen att stiga så har jag mixat in dyk ju mer flaps man använder. Dessutom så brukar flygen stiga ju mer man gasar, detta har jag mixat genom att dyka lite när man gasar och tvärtom. Nu när jag tänker efter borde det vara neutralt höjdroder vid fullgas, men att stigning ges när man drar av, men det är inte säkert det funkar så... Hmm? En sak jag reagerade på är att jag använder Castle Creations 10A UBEC som ska kunna drivas på 2-6S. Om matningen sjunker under inställd spänningsnivå ska ska ackens spänning direkt gå till utgången. Men, nu när jag höll på ställde in allt så tog strömmen slut vid mottagaren och servona blev slöa och ackvarnaren började flimra mellan de olika spänningsnivåerna. Men 2S-acken är fortfarande på 4,08 V per cell, dvs 8,16V. Öh?! Fattar inget... Bytte till ett 3S 1300 och då funkar det igen, men spänningen i den är högre. Vad ska man tro om detta? UBECen är inställd på att ge ut 5,1V så länge som matningen är mer än 5,1V. Måste grubbla lite mer och testa. Jag hade ju antingen vägt fel eller nåt för när jag vägde kroppen förut och lade på blyvikten fick jag en vikt. Sen nu när jag är klar (samma grejer och samma bly) så väger kroppen mer. ?! Hela flyget väger flygklart 4244 gram!!! Det är tungt, men ändå acceptabel vinglast. Har ju 340 gram bly under motorn, så om baken varit lättare hade jag sluppit bly, dvs säkert 800 gram lättare flyg. Men MarcusG flög med en tyngre motor och med tyngre vinge och det gick ju bra. Hur som, resten är klart inställt. Ska ta med thrust-mätaren och testa tre olika propellrar. APC, JXF, MA och de har olika stigningar (11x6, 11x7, 12x6), ska se vilken som ger mest stigkraft, behöver inte fart. Flygas på lördag kanske. EDIT: Nu testade jag med 3S 1300 som jag använt ett tag till annat så spänningen var "bara" 4,11V/cell vilket är så gott som oanvänt. Och då hände samma sak. Jag rörde på servona och mitt i allt slutar servona funka och ackvarnaren flimrar på alla spänningar samtidigt som RC-mottagaren blinkar rött/grönt. Slutar jag röra servona så återgår det en kort stund efter. Jag hakade på en effekt/ström/spänningsmätare och den visar ca 0,74A som mest och spänningen är stabil på acken. UBECen som är galen? Den har funkat bra tidigare så jag vet inte vad som skulle hänt den i så fall. Nån dålig kabel/lödning (undrar om det finns nån lödning nånstans). Ackarna har inga fel, det är LiPos och de orkar nog leverera bra mycket mer än ynka 0,74A. Detta är ju så typiskt... när man är klar, DÅ slutar det funka. |
Author: | MickeM [ Wed 22 Apr 2020, 22:42 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Premiärflugen idag! När jag hade monterat ihop flyget på fältet och satt det på gräset så stretade det rätt bra när jag försökte rulla det för hand. Hm. Nåja, när jag väl kom på att högvarvsskruven var i botten då det inte kom bränsle till förgasaren tog det bara nån minut så var motorn injusterad och gick bra. Taxade ut med fullgas nästan... använde 11x7-propeller men funderade på om jag skulle byta... nåja.. bara den kom ut på banan så gick det nog "fortare". Startade i norra änden och gav full gas med flaps steg 1 och oj va den grövla iväg med låg fart... jag gav mig inte. Mitt i allt så flög noshjulets hjulkåpa av nån meter upp i luften, hur nu det gick till och flyget fick plötsligt mycket mer fart och så lättade den. Flyget är väldigt tungt, men det flög så snällt så snällt samt stabilt. En del trim på höjd samt lite på skev och sen flög jag runt på i stort sett 1/4 throttle i 12 minuter. Landade med nästan halv tank fast jag inte ens tankat fullt (den var ju stor med 450-470cc tank). Detta flyg är kul att starta och landa med! Kanske lite snabb på landningen, men den gled väldigt bra, höll på missade hela banan! Landningen blev väl som man anade. Landade på tomgång och gjorde en trepunktslandning men med flygets vikt så slutade det efter ca 10 meter med att framhjulet vek sig, som arrestor hooks och då stod den på nosen och lade sig snällt på rygg. När jag väl tog flyget till bordet så såg man ju varför, jösses va litet noshjul!!! Samtliga tre hjul var små. Det funkar ju inte på vårt fält, ska byta till större. Nåja, böjde tillbaks och skulle ha kunnat flyga igen, men den där plastdelen som styr noshjulet var sprucken så noshjulet kunde inte styra. Så inför nästa gång ska den där styrningsdelen bytas, byta till större hjul samt byta till 12x6 istället. Och så ska jag labba med flaps steg 2 samt även mixningen jag har ställt in. |
Author: | MickeM [ Sat 25 Apr 2020, 22:34 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Om det ska flygas i morrn så måsta jag ju göra denna flygklar. - Har bytt ut nosstället till ett helt nytt som jag hittade i en låda. - Satte även på större hjul på nosstället (inte bara för att få bättre framfart på gräs, utan för att nya nosstället är lägre). - Annan propeller blir det också, 11x7" är för hög fart på tomgång, så satsar på 12x6" som nog är typ samma, men den ska klättra bättre och borde ha lägre tomgångshastighet? Huvudlandstället får jag nog fundera lite extra på, det är inget vanligt huvudställ på denna där man bara byter ut hjulen till större, det är hjulkåpor byggda runt hjulet. Vid flygningen så ska jag trimma in höjdrodret med mixar så det följer throttle så att flyget flyger plant över hela registret. Sen blir det att ställa in höjd/dyk-roder med mixar efter start-flaps (steg 1) så flyget flyger plant. Och sen även ställa in höjd/dyk-roder med mixar efter inflygningshastighet när landningsflaps är ute (steg 2) så att flyget flyger plant. Sen borde det vara ett rätt så skoj flyg att starta och landa med. |
Author: | MickeM [ Wed 13 May 2020, 20:58 ] |
Post subject: | Re: PROJEKT - Gammel-OH-EJB |
Varenda start och landning har detta flyg stretat pga de små hjulen och hjulkåporna samt att hjulen inte gick att få att rulla lätt heller. Ibland kom man inte ens iväg med fullgas. Så jag bytt tidigare ut noshjulet till ett 70 mm och har nu även bytt ut bakre landstället samt satt på 105mm hjul. Samtliga rullar! Dessutom så ville vajern för styrningen av noshjulet vika sig hela tiden. Vajer?! Den kan dra, men inte trycka, vet inte hur det var tänkt. Jag slet ut det och lade in stag istället. Prima! Flygklar! Attachment: IMG_3182.JPG [ 202.44 KiB | Viewed 9041 times ] |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |