Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: mån 14 okt 2019, 03:49

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MONTERING - CMPro Lancair 360/MK2 50
InläggPostat: sön 21 jul 2019, 19:37 
Inventarie
Användarvisningsbild

Kör: Impreza GT
MONTERING - CMPro Lancair 360/MK2 50

15 juli 2019 fick jag tag på detta RC-flyg som mellanlandat hos Jussi efter att ha varit förvarat i väst ett tag. En modell
jag alltid gillat pga dess utseende. Vad gäller egenskaperna är den antagligen lite för snabb, men den är ju liten och
den har inte flaps vilket originalet har samt större modeller. Så det gäller att bygga den lätt. Den är ju en avbild av ett
riktigt flyg så jag tänkte försöka hålla den lik ett riktigt flyg. Och det är väl inte så mycket mer än att utseendemässigt
hitta en liknande propeller, spinner snygga till cockpit och få dit en pilotfigur. I övrigt vet jag inte än vad jag mer ska göra.
Har redan motor, återkommer gällande den, en 4-takts Saito.

Originalet
Detta flyg har Callsign N27RM och det finns på riktigt, men det är inte med detta färgschema, det har dom klantat till sig på.
Det Callsignet finns på den som ser ut som USAs flagga ( http://www.airport-data.com/aircraft/ph ... 35096.html ) som de flesta
säkert sett om RC-modell i webshops förr överallt. Originalflyget är ett 2-sits enmotorigt experimental flyg och har en
6-cylindrig boxer (eller om det är en 180 graders V-motor), en Continental IO-550.

Specifikationer RC-modell
Tillverkare - CMPro (China Model Production)
Modell - Lancair 360/MK2 50 Blue-White
Konstruktion - Målad glasfiberkropp och vingar samt roder i trä (klädda) samt vingspetsar, noskåpa, hjulkåpor av glasfiber
Vingspann - 1500 mm
Längd - 1168 mm
Vikt - 2500-2800 (2900 g) (25-26 kg enligt Nitro Models :lol: )
Vingyta - 33,2 dm2
Vinglast - 78-81 g/dm2
Vingprofil - NACA 0014
Motor - 2-takt metanol .40-.46 eller 4-takt metanol .50-.63

Lite bilder på flyget tills jag kommer med egna: https://www.nitroplanes.com/newcmpla3650.html

Planer...
Rengöra och gå igenom hela flyget och se vad som behövs samt montera ihop och flyga.

Inläggsrubrik: Re: MONTERING - CMPro Lancair 360/MK2 50
InläggPostat: mån 22 jul 2019, 09:34 
Inventarie
Användarvisningsbild

Kör: Impreza GT
Rengjort!

Flyget har varit bortglömt ett tag så efter att ha rengjort det och gått igenom det så hittade jag bar få små skador (sidoroder helt av
inne under klädseln, del saknas i canopy och så har nån tvingat på en motorkåpa med blandningsskruven kvar. :mrgreen: Inget av
dem något problem att fixa. I övrigt i bra skick, välbyggd ARF faktiskt, ordentligt limmad, välklädd och bra målad. Rätt så lätt modell
också så den kan nog flyga fint trots allt. Många smådelar saknas dock som skruvar, cleavises, diverse fästen, tank, mm. Men men...
det var motorn jag köpte, inte flyget, det var med på köpet, haha! Ska fixa skadorna, sen stryka klädseln och börja montera... nej,
jag brukar ju måla först, kan inte hoppa över den delen. :roll: Kul sätta sin egen touch på ett flyg, ser bara bättre ut om det får bort
"RC-flyg"-stämpeln.

Före... :lol:
Bilaga:
IMG_2666.JPG
IMG_2666.JPG [ 122.34 KiB | Visad 121 gånger ]

Efter! :mrgreen:
Bilaga:
IMG_2667.JPG
IMG_2667.JPG [ 168.54 KiB | Visad 121 gånger ]

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar