Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:41

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: MFE Believer
PostPosted: Wed 19 Jul 2023, 10:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MFE (MakeFlyEasy) Believer

Skaffade detta 2-motoriga flyg i juli 2018 och sedan dess har det legat på en hylla som jag typ aldrig ser. :oops: Jag har följt med marknaden och det har egentligen inte dykt upp nåt bättre 2-motorigt flyg för detta ändamål och det används flitigt av företag än idag. VTOL har börjat ta över dock, men det är klart mer komplicerat. Jag har byggt en Believer då i samma veva åt ett företag, komplett för mapping och det funkar fint. Av någon anledning ville jag ha en jag också, inte för mapping, men jag hade planer på bygga ett flyg som kan flyga "till Brändö, släppa mediciner, och flyga tillbaks" eller nåt. För att det går! Eller visa att det går utan att betala 6-7-siffriga belopp. Men sen kom ju alla regler som gör att utvecklingen stannar upp inom detta område vad gäller alla små aktörer. Då hette det mitt i allt att man måste ha spotter och man får inte flyga längre bort än vad-det-nu-var och man måste se modellen hela tiden och man måste ha en massa tillstånd som jag ett bra tag efter fick höra att ett enda företag fått i Finland. Då förstår man att det börjar kosta, måste anställa massa specialister som har lust och ork att hålla på med sånt. ?! Man tröttnade helt enkelt. Att lägga lika mycket tid på byråkrati och regler som att bygga ett flyg och använda det, det säger sig självt att EU/Finland inte vill ha utveckling inom detta område. Nå, jag hann skaffa flyg och all elektronik som behövs för detta, om jag minns rätt. Så vad gör man nu då? Sälja det? Eller bygga det och flyga i cirkel istället? Utmaningen är ju ändå intressant, se det som en hobby istället för nytta. Bor man i skärgården, så får man väl gilla läget helt enkelt. :-D Skämtåsido... Att bygga flyget som flyg och flyga det som RC-flyg utan och med olika stabilisering samt att flyga rutter, det är steg 1. Sen vad man gör med flyget, det får bli ett senare problem. Jag hittade ingen byggtråd på detta flyg, konstigt... men jag har nog bara haft planer på starta en. Så nu händer det! Startandet av byggtråd i alla fall. :lol: Bilder nedan på en del av grejerna.


Specs

Material - EPO, EVA, CF, Plast
Vingspann - 1960 mm
Längd - 1070 mm
Vikt - Runt 4200 g (max 5500 g)
Vingyta - 51,4 dm2
Vinglast - 82 g/dm2 om 4200 g, 108 g/dm2 om 5500 g


Flyget

Flyget är inpackat än, mest dammfritt på det sättet, tills jag öppnar. Kropphalvor, vingar, V-tail-vingarna (de har nåt specialnamn som jag aldrig minns) samt inne i påsarna finns även resten som behövs för att bygga ihop flyget inklusive alla kontakter och kablage. Limmar ihop med UHU-Por på nolltid, gjort ett flyg förr, hur länge kan det ta?
Attachment:
IMG_4877.JPG
IMG_4877.JPG [ 225.1 KiB | Viewed 23029 times ]



Motorer, servon, controller, osv

KDE-motorer, HobbyWing-ESCs, APC-propellrar, EMax-servon för tailen (de enda som passar i de färdigt gjutna hålen), Hitex-servon för skevroderna, Multiplex PowerLight så flyget syns (tror det är samma som jag har i Maja), gångjärn eftersom pressad EPO inte håller, foam för att packa in vad-det-nu-blir-för-last. Och jag hittade även en ny oanvänd Pixhawk 2.1 med Here-GPS!!! Hade jag helt glömt. Och tydligen har jag även skaffat Mauch-matning för Pixhawken (huvud-BEC men även backup-BEC) och tillhörande Mauch-strömsensor och så även en Airspeed-sensor. 6S-ackar har jag också några olika beroende på last och CG. Vet inte på rak arm vad som saknas... men säkert nåt smått. Lär väl flyga med vanlig Futaba RC-länk i början. Mer detaljerade specs kommer senare.
Attachment:
IMG_4878.JPG
IMG_4878.JPG [ 326.52 KiB | Viewed 23029 times ]



RC-länk

Före det vart förbud eller krångel på effekter och sträckor (visst, man kan söka licens, som var planen) så skaffade jag Scherrer RC-länk som jag tror förre ägaren hade testat upp till 110 km om jag minns rätt. Förre ägaren var väldigt insatt i antenn-teknik och sånt. Man kan skruva ner effekten så man kan flyga vanliga RC-flyg med den genom att använda modulen med kabel till sin vanliga RC-sändare. Använda detta? Jo om det går lagligt, men orka?... Minns inte hur många watt detta system var, men det överskred standardvärdena i alla fall. Och det finns andra antenner för att klara ännu längre sträckor. Men inget jag behöver för att flyga på vårt fält.
Attachment:
IMG_4879.JPG
IMG_4879.JPG [ 348.95 KiB | Viewed 23029 times ]



Video-länk

Jag hade planer på se var jag flög också, förstås. Och då skaffade jag videolänk som skulle klara över 100 km också. Frekvensen och effekten måste man söka licens för, men här är en bild på några av antennerna som använts för long range-FPV av tidigare ägare. Jag har testat sändare och mottagare på lågeffekt för länge sedan, men inte med nån av dessa antenner, de är aningen stora om man säger så (för markstationen alltså). Ska vara antenna-tracker på samtliga stora antenner som är mottagarantennerna. Har en Antenna tracker som jag tänkte testa på en multicopter (färdig på plats men den vill inte hitta coptern med GPS, så det återstår lite). Men om jag kommer använda denna utrustning? Mjäh... om behovet finns så kanske det löser sig. Men tills dess blir det nog vanlig laglig video-länk. Sändare och mottagare ligger i en väska som jag glömde fota.
Attachment:
IMG_4880.JPG
IMG_4880.JPG [ 298.72 KiB | Viewed 23029 times ]



Styrning

Skaffade också VS2 Ground Control System som man ansluter RC-modulen till. Tanken var att sitta i bilens baksäte med denna framför och bildskärm så man såg FPV-bilden samt hade koll på telemetrin från Pixhawken så man såg på karta var man flög. Telemetri-signalen har jag för mig att gick att involvera i RC-länken om jag minns rätt. Hur som, tappar man kontakten så flyger flyget tillbaks självt. Bildskärm skaffade jag också, 12V 22" wide-screen. Hållaren är för tex en surfplatta som ska vara på sidan för annan övervakning.

Attachment:
IMG_4881.JPG
IMG_4881.JPG [ 132.56 KiB | Viewed 23029 times ]



När?

Som om det fanns all tid i världen... prioriterar andra byggen först som jag kan göra mig av med. :roll:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group