Martin wrote:
Det blir en tung fågel det där
Men den blir nog bra ändå
Bra blir det nog, har ju räknat på det... äuhm... men man får väl lita på att vingprofilen gör nytta och att den ändå är rätt stor... "stor".
Jo, den väger nog mer än den andra X5 jag byggde, men den var mindre (1180 mm vingspann och bara 26 dm2 vingyta, flygklar skulle den väga 800 gram) och den vägde 1500 gram, den flög riktigt fint.
Enligt säljessidor ska denna X5Pro 1280mm väga 1800-2500 gram flygklar (vingyta 44 dm2), så jag är ju inom det viktspannet.
Men enligt tillverkaren hemsida ska den väga 1600-2000 gram så det är ju lite skillnad, vem ska man lyssna på?!
Vet inte vad man ska tro... men nån flög den med totalvikt 3 kg om jag minns rätt, men nån raket vill man ju inte ha.
Vingytan är 44 dm2 så det blir ju 41-56 gram per dm2 enligt säljessidorna och 36-45 gram per dm2 enligt tillverkaren.
OT:
Nu är det ju så att det där ökar väl kubiskt eller om det var kvadratiskt med storleken också. Alltså en 1 m cub med 100 gram/dm2 vingbelastning kommer flyga väääldigt tungt, men en 3m Cub med 100 g/dm2 kommer flyga utan problem.
Om man jämför riktiga flyg mot RC-flyg så brukar man väl räkna med att om vingspannet delas med 2 så kan vikten delas med .... vad det nu var... ?
Alltså om en Cessna 172 med vingspann 10,92 m väger 649 kg så blir ett halvskala flyg 5,46 m (10,92 delat med 2) och vikten ska då helst bli ...? Nu minns jag ju inte hur det var längre. Hur som helst så finns det fysiska regler på detta. Om man gör en identiskt kopia av ett flyg (halvskala tex) så blir flyget proportionellt exakt hälften mindre, men vikten ska bli lättare, inte bara hälften. jah...
Nu är det ju skillnad på en vinge och ett flygs vinge. Och framförallt storleken, ju större flyg, desto mer lyftkraft per dm2 har de och därför kan vinglasten också vara högre per dm2.
Men några RC-exempel... (mina värden)
Min Yak 54 50cc har en vingbelastning på 105,3 g/dm2 och kubiska vinglasten 12,3 (se nedan), vilket är lite högt för aerobatic.
Min gula Cub har en vinbelastning på 60,5 g/dm2. Den är som en drake.
Min P-38 har en vinbelastning på 85 g/dm2 (är lite tungt för så litet flyg).
Ninox = 38 g/dm2 (det är ju en vinge, men den är rätt så lätt också, har ingen FPV, bara en kamera som tar bilder + lätt APM-kit)
Mini SkyWalker = 41,7 g/dm2 som är rätt tungt för så liten modell, men den flyger bra ändå.
Caipirinha 1 = 36,6 g/dm2 (men det flyget är extremt lättat nu också, och mindre än X5Pro samt Ninox)
Det finns ju ett väldigt bra diagram att räkna med också, brukar jag göra.
Bra ha koll på vingbelastning, men det finns även kubisk vingbelastning:
http://www.ef-uk.net/data/wcl.htmGlider<4,Trainer6-7,Aerobatic9-10,Scale12-13,Racers15+
Brukar kika i detta diagram också:
http://www.theampeer.org/CWL/fig2.jpgSkyWalker X5 jag byggde förr, 1500 gram totalvikt flygklar och 26 dm2 vingyta = 1500/26 = 58 g/dm2.
Hur som helst så tycker jag att vingbelastningen borde gå? Alltså 2250 gram / 44 dm2 = 51 g/dm2, för X5Pro.
Det var så jag tänkte när jag skulle ha X5Pro att väga 2000 gram.
Men det ska ju ändå gå, fast den blir tyngre.
Fattar dock inte vad det är som väger 250 gram mer... måste se över vad jag räknat. Jag har redan lättat flyget lite så borde vara mindre vikt nu, pyttelite iaf.