Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 19 Mar 2024, 08:12

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sun 23 Sep 2018, 18:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro

Så var det dags för en efterföljare till Bormatec Ninox som nog fortfarande ska finslipas och vara standby för det ändamålet att fota en större yta med GoPro.
Denna gång blev det en efterföljare till SkyWalker X5 som jag tidigare byggt för liknande ändamål ( viewtopic.php?f=61&t=12954 ).
Detta är dock en Pro-version. Det kom ut en svart först, sen kom en ny utgåva i fjol 2017 som är denna, som är vit. Och precis när jag beställt denna, ja då
kom version 2 av den jag har nu. Typiskt... men skillnaderna är inte så stora, V2 har vänt om kamera- och batteriplatserna samt lite annat smått som andra
winglets mm. Nåja... =)

Det som kommer skilja denna mot Ninox är att jag ska se om jag kan få till 6S-setup samt en nedåt/framåt-riktad FPV-kamera i gimbal som man kan tryna runt
med medans GoPro'n fotar. Men ändå flyga efter rutt under tiden, så det blir inte direkt FPV-flyga, men kanske gör en combo, får se hur saker och ting passar i flyget.

Packade upp delarna och där ser man stor skillnad mellan X5 och X5-Pro. Pro har även plats för fallskärm, men det blir nog där jag stoppar FPV-grejerna.
Pro är även 10 cm bredare i vingspann och ska klara mer vikt. X5 ska väga 800 gram och den jag byggde flög bra med en totalvikt på 1500 gram.
Denna klarar ännu mer. Hoppeligen ska denna klara mer vind än 4,5 m/s som Ninox nästa hade som vettig maxvind. Ska se om jag får lite färg på denna också
med lite klädsel eller nåt sånt. Vitt är lite slött. Troligtvis blir grundfärgen vit, men med gula inslag och svarta detaljer. Den har även borttagbara vingar så den
är inte stor när den är nerplockad. Får se om det blir lättbygge med flygtid eller om jag fokuserar på annat. APM blir det inte, är dags lämna dem nu och koncentrera
sig på Pixhawk eller nyare. Får se om det blir fullsize eller en mindre version.

Specifikationer och rekommenderad setup från olika ställen
Vingspann - 1280 mm
Vingyta - 44 dm2
Vikt - 1800-2500 g (1600-2000g enligt hemsidan)
Vingbelastning - 41-57 g/dm2
Motor - 2816 KV840 (2810 KV1000) 2814 KV1070
ESC - 70A ESC (40A ESC)
Servon - 12g
Ack - 4S 5300 (4S 5200)
Cruise speed - 60 km/h (16,7 m/s)
Propeller - 10x6" (9x6")

Rekommenderas att Bungee-startas, men det ska nog gå med handkast också. Har tillgång till en bungeeramp.

Det finns förstås en del grejer de försämrat eller gjort dumt:
- Det var ganska mycket irritation på X5-Pro första versionens servoplacering i kroppen där man slide'a in piggar när man monterade vingarna.
Dumt. Detta är den nya varianten och har servona på vingen, dock under vingen vilket är lite dumt eftersom de tar i när man landar.
- Rodrena är placerade... längst in mot kroppen!? De ska ju vara längst ut, får se hur jag gör här.
- Controllerns plats är ... under luckan under flyget! Inte tillgänglig ovanifrån.

Nåja, jag gillar utmaningar och att förbättra grejer, så nog ska detta bli bra. :D

Attachment:
IMG_2311.JPG
IMG_2311.JPG [ 216.22 KiB | Viewed 9342 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Thu 27 Sep 2018, 21:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sen då?

Hur kommer man vidare på detta då? Man kan kolla hur andra gjort. Men ingen ska ha den för samma syfte som mig, så jag får ju klura på allt själv, vilket är roligast och mest givande.

Syftet med flyget?
Jag måste först bestämma mig för vad syftet ska vara, dvs målet med flyget. Det är som tidigare nämnts, "SAR". Som Ninox, men den har bara GoPro för mapping. Denna ska ha samma. Dvs GoPro för mapping. Bara det ska göra stor skillnad, flyget är större på alla vis men samma lilla lätta kamera, så längre flygtid och kunna flyga i hårdare vind är helt klart fullt möjligt, även lite reng. Men jag vill ha mer funktionalitet också. Som tex en till liten FPV-kamera för att spana neråt med i en styrbar gimbal i främre utrymmet (om kameran klarar rörelse), denna kanske ska vara högupplöst. Och kanske en liten FPV-kamera för vanlig FPV-flygning rakt fram om man får för sig det, kräver ej upplösning, det har man ingen nytta av, lätt och snabb överföring är viktigare. Kan ju använda en videoswitch på flyget för att välja mellan kamerorna. Flyget ska ju ändå flyga själv så man kan tryna neråt under tiden, GoPron fotar samtidigt. Det är väl syftet med flyget. Det ska alltså kunna flyga själv samt flyga hem själv om något händer. Redundans kan vara viktigt, men får se om jag väljer bort lite sånt för att spara vikt och för att hålla ner priset. Keep it simple blandas alltid in så långt det går.

Vilka grejer?
Så det är ju bara att köpa grejerna då. =) Jonäe. Viktigt att det blir lätta grejer och inte överdimensionerat i onödan eller underdimensionerat för den delen. Men vad ska man köpa för grejer?! Det är där klurandet kommer in. För det första måste man tänka på om allt jag tänkt ha flyget till går att göra, dvs kommer alla grejer få sin plats? Och det är inte så enkelt det heller, de ska ju vara på rätt ställe så tyngdpunkten inte blir åt fanders. Så det gäller att välja rätt grejer, rätt dimensionerade grejer, med rätt vikt, samt placeras på rätt ställe. Och sen ska motorsetupen till på det vara rätt så flyget orkar iväg (flyga orkar det bara det kommer upp i luften) och att det inte blir nån raket.

Vikter?
Var börjar man? Jo... listar upp allt som behövs och antecknar vikter. Där vet jag ingenting just nu, förutom vad flyget kommer väga tomt, beroende på vad jag kommer använda av alla grejer som kom med i paketet. Sen har jag ingen mer vikt att väga, just nu. Så vad gör man sen? Jo, man tar reda på vad allt man garanterat SKA ha i flyget väger. Som tex RC-mottagare, Servon, GoPro, Controller, GPS, PM, BEC, UBEC, Videoswitch, FPV-kameror, FPV-gimbal, osv.... och sen ser man vartefter vart det lutar och vad vissa saker och ting på slutet kommer väga. Då får man till slut en totalvikt på ett ungefär och då kan man börja klura på vilken motor man ska välja med rätt propellerstorlek (mitt i raden för motorn) så att man får rätt dragkraft med lagom strömåtgång. Sen vet man ungefär vad motorn drar så man kan bestämma ESC så man kan ta reda på cirkavikt. Propellern är lätt välja ut också på ett ungefär vad gäller vikt. Så det är egentligen bara motor och ack som det ska kluras med på slutet. Märker man att man fått till för stor motor så minskar man och väger om, gäller ju placera grejerna rätt så tyngdpunkten blir rätt. Sen slutar det med att man har ett paket med rätt grejer, på rätt ställen, med rätt vikt så tyngdpunkten blir rätt och att dragkraften är perfekt för ändamålet. =)

Så lätt är det! :wink:

Lista med delar blir väl åtminstone följande (som ska kollas upp, anteckna vikter, beställas):
- Flyget
- Klädsel
- Controller
- GPS
- Kablage
- PM
- BEC
- UBEC
- GoPro
- FPV-kamera
- FPV-gimbal
- FPV-kamera2?
- Videoswitch
- Ack
- Servon
- RC-mottagare
- Videosändare
- Videosändarantenn
- LiPo-varnare
- LEDs
- Gångjärn
- Lost Signal Alarmer
- Vingkontakter
- Får se hur jag gör med Antenna Tracking samt LRS.
TOTALVIKT = Absolut ingen aning just nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sat 29 Sep 2018, 10:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Om nån vill läsa så finns det text nedan. ;-)

Har listat klart allt som ska vara med (säkert missat nåt) och vägt det jag vet.

- Flyget med delar = 696 g (2 vingar, 2 winglets, 2 kroppsdelar, 1 canopy, 1 motorrör, 4 vingfästen, 1 vingstång)
- Det finns mer delar i flyget, men jag vet ej om jag behöver dem, än = 0 så länge
- Klädsel för framkanter, kanske mer = minst 20 (uppskattat)
- Pixhawk 2.4.8-controller (GPS/Compass, Switch med LED, Speaker, kablage) = 74,5 g (vet ej controller än, men det kan bli en mindre lättare nyare Pixhawk-variant
- Övrigt kablage som ska gå mellan allt, ink matning= 60 g (uppskattat)
- PM = 20,9 g
- UBEC 10A HW = 36 g (den väger bara 6 gram mer än en 5A) och ska driva: 2 vingservon, 2 gimbalservon, videosändare, videoswitch, LEDs
- GoPro Hero HD 4K Black Edition = 89 g
- FPV-kamera = 15 g
- FPV-gimbal = 60 g (uppskattat)
- FPV-kamera2? = 15 g
- Videoswitch = 4 g (uppskattat)
- Ack = 505 g om jag börjar med en 6S 3300, men jag har även 6S 6000 på 875 g. Kan bli LiIon också, dvs använda vettig vikt och sen få ut tillräcklig flygtid som räcker till
- 2 micro-Servon = 39,6 g för bägge
- 8-kan RC-mottagare = 14,2 g (men kan bli LRS)
- Videosändare = 16 g (ImmersionRC 600mW
- Videosändarantenn = 7,5 för en kort ImmersionRC Spironet
- LiPo-varnare = 9,4 g
- LEDs om jag ska ha det = 25 g (uppskattat)
- Gångjärn = 10 g (uppskattat)
- Lost Signal Alarmer = 5,5 g
- Vingkontakter = 15 g (uppskattat)
- Telemetri 3DR 100mW med antenn = 22,3 g
- Airspeed sensor = 20 g (uppskattat)

Allt ovan har jag alltså ungefärlig vikt på nu.
Men det som även väger är ju motor + ESC + eventuell spinner och folding prop.

Eftesom målet är att köra 6S med större propeller så tog jag en webshop jag gillar och som brukar ha det jag behöver.
Jo jag vet, det finns många webshops och det finns garanterat nån bättre motor, men den tar man sen om det behövs finlir efter testflygningar.
Jag listade upp alla 6S-motorer jag hittade och under denna listning sållade jag direkt bort motorer som inte får rum i motiorröret samt de som är på tok för stora eller för små. Sen listade jag upp motrerna per specs (max ampere, watt, dragkraft i gram, KV-värde, vikt, antal LiPo-celler). Sen brukar jag rödmärka sånt som är dåligt och grönmärka sånt som är bra. Allt detta går på nolltid i Excel. Rött sätter jag på för stor dragkraft, för liten dragkraft, för hög ström, för låg ström, är de gjorda för 8S så blir de röda efter de som är gjorda för 6S vanligtvis är mindre och lättare, för högt KV-värde (700 och högre är för högt för 6S), för lågt KV-värde (allt under 400 är för lågt). KV-värdet används för att räkna ut varvtalet på 6S och blir det för högt så blir det svårt hitta proppar som klarar varvtalet tex. Sen sorterar jag dem efter dessa färger, mest grönt överst, mest rött nederst. Det där med dragkraft så står ibland. Tex max dragkraft kan vara 2840 gram och då är det högst troligt vid max-ampere/effekt/varvtal... det vet man egentligen inte. Men det är det mesta motorn klarar utan att gå i bitar med marginal. Ibland finns det specs där man kan kolla vad motorn drar exakt över registret (50, 75, 85, 100%) och med olika propellrar. Det är där man finjusterar sen för att få en motorn som stabilt kan dra runt rätt propeller och dra så lite ström som möjligt, men ändå ha bra dragkraft utan att motorn är för stor (man måste köra på för lågt varv). Man måste ju även tänka på att motorn kan användas för balanseringsvikt så man slipper lägga på bly i onödan. Hur som... efter man pulat på med detta en stund så har man fått fram några motoralternativ och då har de oftast hamnat inom samma viktklass och man kan räkna vidare. Man vet även hur mycket ström dessa motorer drar max och då vet man ESC-behovet. Man kollar upp lite ESCar som passar och ser deras vikt, så har man den vikten också. Man vet även propellerstorleken och då vet man även dess vikt och spinnerns vikt. =) Då fick jag fram:

- Motor = 120 gram (finns ner till 80, men det beror på balanseringen i slutänden, så än är det inte klart...)
- ESC = 49 g
- Spinner = 10 g (uppskattat)
- Folding Prop = 40 g (uppskattat)

TOTALVIKTEN slutade på roliga 1999,9 g.
Så med den acken och den motorn så har jag en vikt på 2 kg som jag ska hitta dragkraft till, dvs rätt motor. Jag lär högst troligtvis inte behöva en tyngre motor. Men jag kanske vill ha en större ack. Men då måste jag balansera grejerna i flyget först så man ser vart det barkar. Kanske jag måste ha lättare motor med lilla acken. Eller att jag måste ha större ack med stora motorn. Osv.

Hur mycket dragkraft vill man ha då? Så pass stor att man kan handkasta flyget utan problem. För svag motor-setup gör att flyget måste kastas i rätt vinkel mot vinden och man måste kasta väldigt rakt och tillräckligt hårt för att man ska få upp hastigheten så man får skevroderverkan. Annars tipstallar vingen ner i backen. Man vill inte stryka gräset varje gång heller. Väljer man för kraftig motorsetup... man behöver inte stiga rakt upp. Det innebär att man har för tung motor för att man valt en för stor motorstyrka som även drar för mycket ström. Man vill ha en lagom setup för ändamålet, i mitt fall cruisea runt och dra lite ström. Så setupen ska väga så lite som möjligt men ändå leverera. För svag setup kan också göra att det blir jobbigt med vinden samt att det kan ta länge komma upp på höjd. Så hur väljer man? Man kan tex gå på effekten. Man brukar säga att det behövs
- 170-200 W per kg för trainers / nybörjarflygplan / normalt söndagsflyg
- 230-270 W per kg för aerobatic / sport
- 340-400 W per kg för 3D-flygning
Flygstilen är ju knappast loopar och rollar, men jag ska ju upp på höjd utan att lalla runt området 10 varv. Så 170 W är för lite, snarare 200-230W behövs så flyget orkar upp men även har marginal vid vind. Så om flyget väger 2-2,5 kg beroende på ack, så behöver motorn kunna leverera 400-460 W (2 kg) upp till 500-575 W (2,5 kg). Vilket alltså beror på slutvikten. Jag har hittat en 400 W-motor (KV400) med en dragkraft på 2020 gram. Har även hittat en 450 W-motor (KV370) med en dragkraft på 2240 gram. Det är det enda just nu. Så jag måste nog balansera så jag vet vad jag ska ha för ack och slutvikt på motorsetupen. Sen vet jag om det är 2000 med lilla acken eller 2400 med stora acken. Lågt KV kan nog funka, men då blir propparna större. Det blir hela 15" om jag väljer en KV370-motor, gäller ju hitta folding sådana för motornavet också eftersom 15 av de 17 motorer jag hittat är för multirotor och inte har passliga nav hur som helst. Väljer jag KV400-motorn så är det också 15" som gäller. Det får rum, men... nåh.

Man ska även tänka på att om man väljer en motor som kan leverera rätt dragkraft så ska det inte vara vid max-ström, max-throttle, största propellern osv. För då går motorn het. Därför tänker man om lite och justerar så att man väljer en motor med mer dragkraft än man behöver. Jag vill helst ligga på 30-40%-throttle för då drar motorn mindre ström än om jag ska ligga på halvgas eller mer vid flygning. Då blir det inte hett heller. Tex KV400-motorn ovan. Den blir 71 grader vid maxgas med största propellern. Går man ner en tum eller fler så sjunker det till 35-49 grader bara. Stor skillnad. Varför pina en för liten motor?

Det finns en del att tänka på.

Varför kan man inte bara ta en motor som är "typ" inom spannet men lite kraftigare och köra på det? Är det fel, så byter man. =) Om man bränner motorer och ESCar så har man gjort fel. Det handlar väl om skillnaden mellan "jag vill flyga oavsett whatever" och "jag vill lära mig och få till rätt prestanda för ändamålet". Som skillnaden mellan att välja motor till en isbil och en banbil.

Så egentligen borde jag välja en 270-300 W/kg-motor för att ha lite marginal och där använda en prop som gör att setupen inte drar så mycket ström eller hettar upp motorn. Dvs 540-720 W-motor. Och då finns det andra motorer. Och nu kommer man till det intressanta. Det finns ingen motor i det spannet. Har hittat en 128 grams motor med KV400 på 750W och dragkraft 2370 gram. Dvs den är lättare än den svaga motorn jag hittade förr, men 350W mer effekt och drar bara 4 A mer ström. Jag ska ju ändå köra på under halvthrottle största delen av flygningen, så denna motor känns rätt bra. Dessutom har den dragkraft på 2370 gram och flyget kan väga runt 2400 med största acken. Nästan vertikalprestanda, vilket jag inte behöver, men det är lågt varvtal och vikt som spelar in också och då ändå inte dra så mycket ström, dvs längre flygtid.

Man kan hålla på i timtal... =) Men men... sen ska man blanda in sunt förnuft också. 128 grams motor på så litet flyg? Som behöver större ack som väger mer för att kompensera i balanseringen? Då kan man ju lika gärna ha en mindre motor och mindre ack så allt väger mindre och ändå leverera samma flygtid. Så jag måste helt enkelt balansera nu när jag vet vilka vikter som kommer gälla. Sen vet jag vilken flygvikt jag får.

Man kan redan räkna ut flygtiden om man vill.
6S 3300 LiPo = 2310 mAh som man max bör använda
6S 6000 LiPo = 4200 mAh som man max bör använda
128 grams-motorn ovan drar ca 4,5 A vid halvgas, dvs 4500mA. Sen räknar man bort 10% pga att spänningsn sjunker och strömmen stiger så flygtiden med 3300-acken blir (2310/4500)*60=ca 28 minuter (obs, ska helst flyga på ca 40% så lite längre tid kan det bli, i vindstilla). I verkligheten finns det vind och man flyger säkert lite fortare för säkrad stabilitet, så 25 minuter ska gå bra.
Och med 6000-acken blir det (4200/4500)*60=ca 50 minuter. Räkna med max 40 eftersom det finns vind och man vill hålla stabil hastighet men även för att flyget väger mer.

Helst vill jag flyga längre än 20 minuter eftersom jag flög 20 minuter med Ninox i vindstilla och på 40% throttle.

Minns att 1600 grams dragkraft på SkyWalker X5 (vanliga) med totalvikt på 1500 gram innebar för stor motor. För att få ut lång flygtid kunde man ta största propellern och strypa ner max-throttle till 75% och glida runt på lågt varvtal. Så jag ska nog inte välja en motor med större dragkraft än vikten på flyget i detta fall. Samma med Ninox, där är motorns dragkraft lägre än vikten och den flyger riktigt bra. Men det lustiga är att den motorn jag hittar då bara väger 7 gram mindre, är fortfarande KV400, men bara 400W och 2020 grams dragkraft om jag satsar på lätta mindre acken. Den motorn drar 4 A vid halvgas och då flyger jag ändå över 30 minuter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sun 25 Nov 2018, 20:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har fått hem servon samt kameror, mm.
Har nyss beställt LiIon-ackar. =) Blir 6S 3120 eller 6S 6240.
Har även beställt lätt controller, lätt GPS, bra PM-grejer, klädsel och en massa annat till också. Ska vara flygklar till våren.
Kommer bygga lätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Fri 14 Dec 2018, 20:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick hem lite godis idag till X5-Pro. :D
4 st 3120 3S-LiIon som ska bli en 6S.
Mauch 100A sensor
Mauch BEC 5.35V med kabel för Pixracern
mRo Pixracer med GPS (och PM jag inte kommer använda)
mRo Airspeed sensor
mRo PPM encoder
mRo Telemetri-grejer

Neongula klädseln fick jag hem tidigare i veckan. Ska klä delar av flyget.
Sen börjar jag få lite koll på totalvikten och kan klura ut motor + ESC + spinner + propeller.
Minns inte vad mer som saknas...

Attachment:
IMG_2403.JPG
IMG_2403.JPG [ 339.7 KiB | Viewed 9121 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Fri 14 Dec 2018, 20:09 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Du satsar stort på Li-ion :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Fri 14 Dec 2018, 22:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Du satsar stort på Li-ion :)

Jo, måste ju prova mer. =)

2st 3S 3120 i serie:
Max 6C kontinuerligt = max 18,7A
Max 18C under 60 sek = 56,2A
Max 30C under 3 sek = 93,6A
Vikt 329 g

4st 3S 3120 i serie och parallellt (2S2P):
Max 6C kontinuerligt = max 37,4A
Max 18C under 60 sek = 112,3A
Max 30C under 3 sek = 187,2A
Vikt 657 g

En 6S 4000mAh Lipo väger ju 700 gram (dvs 3000mAh om man drar ur 75%).
Så nog ska det bli skillnad. =)
Jag behöver ju inte 45-60C-ackar om man säger så.
LiPo klarar rätt hög ström kontinuerligt och lite högre ström en kort tid (10 sek).
LiIon klarar inte hög ström kontinuerligt, men LiIon klarar ändå rätt höga strömmar.

Målet är att få detta flyg att flyga länge och då är det 6S och lätta grejer som gäller, fast det ska ha sin funktionalitet.
Den behöver inte ha våldsamma prestanda som ett FPV-flyg, räcker med att den kan stiga till en viss höjd utan större problem, men det räcker.
Man kan säkert lätta nåt mer, men vet inte vad, än.
Det blir ju tre kameror på den... en som fotar rakt ner, en för att FPV-flyga, och en som man kan spana runt med neråt i gimbal.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Fri 14 Dec 2018, 23:13 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Du satsar stort på Li-ion :)

Jo, måste ju prova mer. =)

2st 3S 3120 i serie:
Max 6C kontinuerligt = max 18,7A
Max 18C under 60 sek = 56,2A
Max 30C under 3 sek = 93,6A
Vikt 329 g

4st 3S 3120 i serie och parallellt (2S2P):
Max 6C kontinuerligt = max 37,4A
Max 18C under 60 sek = 112,3A
Max 30C under 3 sek = 187,2A
Vikt 657 g

En 6S 4000mAh Lipo väger ju 700 gram (dvs 3000mAh om man drar ur 75%).
Så nog ska det bli skillnad. =)
Jag behöver ju inte 45-60C-ackar om man säger så.
LiPo klarar rätt hög ström kontinuerligt och lite högre ström en kort tid (10 sek).
LiIon klarar inte hög ström kontinuerligt, men LiIon klarar ändå rätt höga strömmar.

Målet är att få detta flyg att flyga länge och då är det 6S och lätta grejer som gäller, fast det ska ha sin funktionalitet.
Den behöver inte ha våldsamma prestanda som ett FPV-flyg, räcker med att den kan stiga till en viss höjd utan större problem, men det räcker.
Man kan säkert lätta nåt mer, men vet inte vad, än.
Det blir ju tre kameror på den... en som fotar rakt ner, en för att FPV-flyga, och en som man kan spana runt med neråt i gimbal.

Ja när pengar finns över så kanske det vore något till skyhunter :)
20ah 4s :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sat 15 Dec 2018, 15:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Ja när pengar finns över så kanske det vore något till skyhunter :)
20ah 4s :)

Jo det börjar bli intressant till grejer som inte drar så mycket ström, såvida man inte parallellkopplar.
Men jag har inte hittat nån bra leverantör av större ackar än.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Wed 06 Feb 2019, 20:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vilket kan vara bästa sättet att använda 4 st 3S-LiIon då?
De har varsin XT60 idag och varsin JST-laddningskontakt.
Ska man löda ihop allt till en XT90 med gnistskydd och balansladda via en enda kontakt?
Eller ska man ladda dem en och en och sen koppla ihop dem med varsin XT60?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Thu 07 Feb 2019, 21:43 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Vilket kan vara bästa sättet att använda 4 st 3S-LiIon då?
De har varsin XT60 idag och varsin JST-laddningskontakt.
Ska man löda ihop allt till en XT90 med gnistskydd och balansladda via en enda kontakt?
Eller ska man ladda dem en och en och sen koppla ihop dem med varsin XT60?

Själv tänkte jag löda ihop en parallellkabel med 4x xt60 till en xt60 så jag kan välja om jag vill flyga med 1,2,3 eller 4 lipo.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Fri 08 Feb 2019, 22:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Vilket kan vara bästa sättet att använda 4 st 3S-LiIon då?
De har varsin XT60 idag och varsin JST-laddningskontakt.
Ska man löda ihop allt till en XT90 med gnistskydd och balansladda via en enda kontakt?
Eller ska man ladda dem en och en och sen koppla ihop dem med varsin XT60?

Själv tänkte jag löda ihop en parallellkabel med 4x xt60 till en xt60 så jag kan välja om jag vill flyga med 1,2,3 eller 4 lipo.

LiPo är inget problem, de klarar mycket högre strömmar mellan ackbalanseringen när man kopplar ihop dem, det gör inte LiIon, det var det jag funderade på.
Har jag fyra enskilda LiIon-ackar och de har samma spänning så är det ju lugnt koppla ihop dem.
Ska man koppla ihop 2 eller fler LiPo så får det vara max 0,1 V skillnad mellan dem. Dvs man kan koppla ihop 4,15 med 4,05V eftersom de pallar den höga strömmen som går mellan dem.
LiIon vet jag inte... en fjärdedel kanske? Eller?! Då blir det bara 0,025V skillnad, dvs 4,15V-cell kan kopplas ihop med 4,125V?
Är väl bara ladda och koppla och sen ser man. =) Nya ackar, ska väl inte vara så olika.
Men är nog kanske bäst hålla dem åtskilda som du säger. Jag har 6 st 3S-ackar så om en av dem får knäpp så har jag reserv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 12:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Ska beställa grejer till denna under sportlovet så jag kommer vidare. Motor och ESC mm. Tror det bara är propellern kvar sen som är lite special (passa 6S och vara stor samt folding). Har bra koll på vikten så det mesta börjar falla på plats. Gäller placera ut allt rätt och få hem en GoPro 7. Har inte byggt nåt, allt ligger i delar. Med lite tur så flyger den på sensommaren.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sun 21 Apr 2019, 09:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ett tag sedan jag uppdaterade i tråden.

Bild nedan på ännu mer grejer som ska in i X5-Pro.
- Tiger Motor MN4012-11 400KV (4-8S), rätt tung motor (resten ska bli lätt), men den drar bara 3-4 A vid 50% throttle och då 700-1000 g thrust vilket ska räcka bra för cruise för de olika propelleralternativen, kanske till och med lägre. Om jag minns rätt var den byggd för upp till 2,5 kg och denna kommer väga 2,0.
- HobbyWing Platinum Pro 30A OPTO & NO BEC (6S-motorer drar inte mycket max-ström så denna ESC räcker gott och väl)
- Hitec HS-82MG (såg igår att dessa inte har ball-bearings, vet ej hur jag missade det, men det gör inget, de kommer inte slitas ut med många timmars flygning direkt, kunde ha vart digitala också, får se, kanske byter)
- RunCam Micro Sparrow 2 PRO (4:3) som ska vara för FPV-flygaren, eller i sökar-gimbaln
- Sony 1/3" CCD Effio-V 800TVL Mini PilotCam Ultra-WDR OSD 5-15V som ska vara för FPV-flygaren eller i sökargimbaln (den är rätt tung med metalllåda som iofs skärmar väldigt bra)
- G.T. Power Three Channel för att switcha mellan kamerorna från marken när man FPV-flyger
- Oracover Fluorescent Yellow klädsel som vingarna ska kläs med (winglets blir oklädda och vita alltså, kroppen vit den med. Svarta detaljer, knepigt klä välvda ytor eftersom det måste värmas mer då vilket inte funkar så bra på EPO hur länge som helst)
- Nylon-flatgångjärn (dom där EPO-gjutna ihopklämda gångjärnen lossnar till slut ändå, fattar inte varför de envisas med att tillverka på det sättet)

- GoPro Hero HD 7 Black (ej med på bild), men kanske blir GoPro 4an istället eftersom 7an har bildstabilisering (kanske går att stänga av i höjdled)

Bygget saknar ännu:
- RC-mottagare (jag har en mRo PPM-encoder så en PWM-mottagare går att använda om jag inte hittar en SBus)
- Airspeed-sensor (jag har en lös, men den ska in i Maja är det tänkt)
- OSD borde jag ha för FPV-flygaren, har två olika, en av dem är en 3DR som är anpassad för ArduPilot så den lockar mest
- Gimbal för sökar-kameran har jag några olika, men vet ej vad som får rum bäst. Måste ju gå någorlunda mjukt eftersom jag ska ha stabilisering på den, servostyrd är lättast (vikt). Klarar man sig med 2-axlar... Kanske 3D-printa en egen och använda kullager. Borstlösa motorer och 3D-printad gimbal hade vart coolt, men det blir rätt små motorer och pyssel för så lätt kamera. Får se.
- Vet ej än om jag ska ha kameralucka
- Har inte valt ut videolänk än, eller länkar. Jag har inte kollat hur videoswitchen funkar, men jag vill tillika att två olika pers kan se de olika bilderna samtidigt på var sin skärm/goggles
- Jag har tre olika lamp-kit (en som har 5 LEDar som blinkar lite märkligt och knappt syns, en som har en massa LEDar som lyser starkt, men blinkar också märkligt och en stor tung variant som nog är för stora flyg (2m+), får se hur jag gör där, hade vart kul med LEDs om man flyger i skymning, OM man ens ser nåt då på marken. Jag menar alltså inte att lysa upp marken, utan navigationsljus, antikollision, landning... jox alltså =)
- Måste hitta en lämplig propeller också. Flyget med denna motor kan ta rätt stor propeller, folding
- Måste fundera ut vilka kontakter jag ska ha mellan vingar och kropp
- Och lite annat smått...

Riktigt skoj att planera och klura på hur det ska byggas. Jag tycker inte om att bygga fel, utan det ska bli rätt med en gång och flyga så gott som perfekt första flygningen. Strävar alltid efter förbättring. Det slöa är att jag vill komma igång med bygget, men jag borde bestämma mig för eller skaffa bättre LED-system först.

Attachment:
IMG_2531.JPG
IMG_2531.JPG [ 194.93 KiB | Viewed 8669 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sun 21 Apr 2019, 10:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Torrmonterade ihop vingen

Stötte på patrull. Kolfiberstången är rätt toksvår att få in i vinghålen eftersom vinghålen inte är perfekt gjutna,
de var luddiga och trasiga på insidan (China-QC at its best) och det krävs stor kraft att få in stången i dem.
Det innebär att jag inte kan använda de borttagbara vingarna, så lätt. Typiskt. Hur får man EPO-hål på 30 cm
att hantera en kolfiberstång när de inte ens passar ihop bra. Får ju inte glappa heller. Måste fundera vidare på detta.
Vingen är ju iofs inte så stor, så den kan ju vara stumt byggd, men ändå... suck. Det går ju inte att borra upp så
man får in ett rör. Man kommer ju inte åt med nåt för att snygga till insidan heller. Förslag?

Började placera ut prylarna och upptäckte rätt snabbt att vingen blir väldigt baktung om man ska placera ut grejerna
där det är tänkt. Hur har de tänkt? Men jag förstår varför version 2 av SkyWalker X5-Pro har vänt batteri- och
kamera-utrymmena. Det måste nog jag också göra. Batterierna är tyngre än kameran i mitt fall. Bly? Not gonna happen.
V2 m ed acken fram och 33an (kameran) bak: https://www.fpvmodel.com/u/tmp/goods_de ... 3-8787.jpg
Dock har V2 lite andra dumheter så jag vet inte vilken som bäst.

De har i alla fall förstärkt motorfästets konstruktion jämfört med vanliga X5, vilket många klagade på.

Det jag inte gillar med denna vinge är just att de inte tänkt på CG.
Jag fattar heller inte varför man vill ha FC-utrymmet tillgänglig underifrån.
I nosen ska fallskärmen vara, men det tänker inte jag använda.

Attachment:
IMG_2532.JPG
IMG_2532.JPG [ 144.31 KiB | Viewed 8664 times ]


Attachment:
IMG_2533.JPG
IMG_2533.JPG [ 140.49 KiB | Viewed 8664 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sun 28 Apr 2019, 10:17 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Skulle man kunna sätta stången i en borrmaskin och slipa upp hålet med stången?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sun 28 Apr 2019, 18:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Skulle man kunna sätta stången i en borrmaskin och slipa upp hålet med stången?

Hm... du menar att jag gör lite tänder på stången så den kan borra sig igenom?
Undrar om det funkar i slutänden ändå. Väggarna är så ojämna så stången kommer inte glida in hur man än gör.
Annars gör man som jag gjorde med AeroSport. Där tillverkade man rören själva. Papp som man lindade runt drygt ett varv och limmade ihop med ytterligare ett varv på utsidan av det. Joxade på tills det blev stabilt och bra, sen drog man ut kolifberröret/stången.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sun 28 Apr 2019, 19:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Njae jag tänkte utan tänder :) kolfiberrören man får från Kina brukar ju vara rätt grova i ändarna :)
Men din metod blir ju bra direkt :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Sun 28 Apr 2019, 19:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Njae jag tänkte utan tänder :) kolfiberrören man får från Kina brukar ju vara rätt grova i ändarna :)
Men din metod blir ju bra direkt :)

Jo dom är grova, men de är inte vassa ett dugg tyvärr. Dessutom är EPOt så mjukt och elastiskt så det händer inget.
Ska se om jag kör på mitt manuella sätt, men då måste jag hur som helst få in DOM rören in i vingarna istället. (dvs borra RAKT in) Haha.. darn it.
Lite slött montera allt stumt. Såå liten är ju inte vingen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Wed 15 May 2019, 20:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Funderar hur jag ska göra med videolänkarna i denna.

Det blir tre kameror.
1. GoPro-kamera som tittar rakt ner (stum)
2. FPV-kamera på nosen för den som flyger
3. FPV-kamera i styrbar gimbal som ser nedåt för den som flyger med video-switch eller för person nummer 2

(det kan hända övervakningskameran i gimbaln som är riktad neråt byts mot en HD eller FullHD-kamera med länk senare)

GoPro-kameran är där och fotar eller filmar, den sköter sig själv, använder ingen live stream från den.

Så alternativen är:
A. FPV-kamera på nosen + FPV-kamera i gimbal som styrs av en fjärr-videoswitch och går till samma VTX/Videolänk/Videosändare.
Dvs den som flyger slår om till gimbal-kameran och låter flyget flyga själv efter Waypoints.
Nackdel: Om nån annans ska se bilden så måste de se samma bild.
Fördel: En person kan göra allt själv.
B. FPV-kamera på nosen med egen VTX + FPV-kamera i gimbal med egen VTX... ingen videoswitch.
Nackdel: Måste vara två pers, eller så flyger flyget själv och man byter bildskärm?! Mja. Eller?
Fördel: En kan flyga, den andra kan säga vart.

En annan ska att tänka på i alternativ B är ju hur person 2 ska styra gimbaln... har man bara en sändare så går det ju inte så bra.

Hur göra...

Enklast är ju alternativ A (2 x FPV-kameror + videoswitch + VTX).
Och ska man gå för alternativ 2 måste jag ha två VTX och hur gör man då? Två st 5.8GHz eller en 5.8GHz och en 1.3?

Tänker man hur det flygs i praktiken blir det väl så här:
Alternativ A ovan = Sätter flyget i auto takeoff, kastar iväg flyget, tar på sig goggles eller ser i bildskärm och slår om till Stabilize eller nåt aktivt flygläge och FPV-flyger med noskameran. Sen när man är nånstans där man vill börja se neråt så slår man på Cruise (håller riktning, hastighet och höjd och då går den sprikrakt tills man tar över igen, dvs inte så lång stund) eller slår om till AutoMission så den flyger mission av och an i lugn och ro efter waypoints man satt upp före takeoff. Man switchar nu om till gimbal-kameran och börjar vrida runt den med samma sändare. Sen när man är klar slår man om till noskameran igen och slår om från mission till sitt aktiva flygläge och flyger ner och landar.

Alternativ B ovan = Sätter flyget i auto takeoff, person 2 kastar flyget, flygaren tar på sig goggles eller ser på nån skärm och flyger dit man tänkt flyga i aktivt flygläge, dvs man FPV-flyger med noskameran. Under tiden har person 2 tillgång till gimbal-kameran med egen bildskärm och egen RC-sändare ?! Kanske man kan ha en Trainer-kabel och hålla in den switchen medans person 2 ser i gimbal-kameran och styr med dummysändare 2? Dvs man dedikerar 2-3 kanaler på sändare 1 för gimbaln. Här måste man ha två VTX vilket man kanske inte kommer ifrån i fall "spanaren" säger åt "flygaren" att fara tex mer åt höger och sen hit och dit osv.

Slutsats...
Bäst skulle vara om man kan använda två lägen. Dvs alltid två VTX ombord.
Jag är ensam: Då FPV-flyger jag om jag vill, eller så slår jag om till mission direkt och sedan använder jag gimbal-kameran för spaningen.
Vi är två: Jag FPV-flyger och den andra tittar i gimbal-kameran.
Dvs ingen videoswitch, för det går väl inte...? Den har två video in och en video ut. Man måste ha två videoswitchar om man ska få ut nåt av det. Eller hur?

Klurigt men roligt detta. :-D Borde börja bygga så jag får den klar nån gång... saknar lite prylar än, men de ska beställas vilken dag som helst. Sen placera ut allt och antagligen bli irriterad på att jag köpte fel SkyWalker XP-Pro, dvs inte Version 2 där de vänt på kamera och ack-bay's eftersom det gör att CG blir mycket bättre. Jag måste troligtvis bygga om dessa själv på något vis.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group