Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 19 Mar 2024, 10:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 17 Jun 2018, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Restaurering: Fairchild PT-19

Flyget som Stefan hade, som nån annan sen hade (?), som Jussi hade, som Uffe hade (viewtopic.php?f=61&t=13341),
som jag nu har. :roll: Lite nostalgi att Djäkenfältets första lågvingade flyg fortfarande är helt, de högvingade skrotades
och slängdes på löpande band. Vet ej ålder på flyget och vad det är, men enligt inlägg i forumet av Stefan var det en PT-41,
men det är enligt Google en dubbeldäckare med stjärnmotor och lite annan stil. Detta flyg hade en annan noskåpa också.
Flyget liknar mest en Fairchild PT-19, enligt mitt tycke. Men tillverkare och ålder av modellen vet jag inte, eller om det är
kit/ARF, ska kolla runt lite. Stefan hade haft den före Djäkenfältet. Vingspann är ca 157 cm, dvs ca 61-62". Motorval vet
jag ej än, men en fyrtakt blir det.

Det första blir att rengöra, gå igenom klädsel, reparera lite och få den gedigen inför resten. Dvs fixa motor och testflyga.
Sen noskåpa och hitta någon förebild eller i alla fall liknande och skala-detaljera lite.

Attachment:
IMG_2185.JPG
IMG_2185.JPG [ 282.88 KiB | Viewed 9304 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: PT-19
PostPosted: Mon 18 Jun 2018, 20:20 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Restaurering: PT-19

Flyget som Stefan hade, som nån annan sen hade (?), som Jussi hade, som Uffe hade (viewtopic.php?f=61&t=13341),
som jag nu har. :roll: Lite nostalgi att Djäkenfältets första lågvingade flyg fortfarande är helt, de högvingade skrotades
och slängdes på löpande band. Vet ej ålder på flyget och vad det är, men enligt inlägg i forumet av Stefan var det en PT-41,
men det är enligt Google en dubbeldäckare med stjärnmotor och lite annan stil. Detta flyg hade en annan noskåpa också.
Flyget liknar mest en Fairchild PT-19, enligt mitt tycke. Men tillverkare och ålder av modellen vet jag inte, eller om det är
kit/ARF, ska kolla runt lite. Stefan hade haft den före Djäkenfältet. Vingspann är ca 157 cm, dvs ca 61-62". Motorval vet
jag ej än, men en fyrtakt blir det.

Det första blir att rengöra, gå igenom klädsel, reparera lite och få den gedigen inför resten. Dvs fixa motor och testflyga.
Sen noskåpa och hitta någon förebild eller i alla fall liknande och skala-detaljera lite.

Attachment:
IMG_2185.JPG


… det är så här riktiga modellflyg skall se ut :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: PT-19
PostPosted: Mon 18 Jun 2018, 23:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Visst är det så. Det är charmigare med riktiga flyg än de där nya friggosarna. Iaf för mig.
Jag rengjorde ovansidan på vingen idag. Ojoj va det vart skillnad. Säkert 10 år med smuts.
Klädseln är bra, men den behöver verkligen strykas. Lossnat, vågor, knölar o allt.
Måste hitta nån förebild och börja klura lite på det.
Undras om kåpan är kvar hos nån.
Och vad ska jag ha för motor... ska se vad allt väger vid tillfälle.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Wed 20 Jun 2018, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rengjort hela flyget, tog ett tag. Men bra att göra före strykning av klädseln som jag börjat med. Det är väldigt mycket lös klädsel,
gropar och skavanker som försvinner med strykning. Håller på med vingen och vad gäller kroppen så har jag tagit bort tejp och den
gula "ihophållningsdekaltejpen" runt nosen. Nosen verkar hel, men klädseln är i bitar, därav tejp här och där. Träet verkar lite sunkit
av olja så där lär inte klädseln fastna någonsin mer. Man lär ska kunna använda potatispulver plus vad det nu var för att suga ur olja.
Men jag tror det är enklare karva lite och fylla på med färskt trä och sen klä med fräsch klädsel. Dock är det väldigt mörkblå klädsel
som jag inte vet om jag har. Dvs inte mörkblå, utan väldigt mörkblå. Senare problem.

Historia om riktiga flyget:
Fairchild PT-19 (framtagen från M62) är ett amerikanskt flyg som användes mest som träningsflyg i amerikanska armén, RAF och RCAF
under andra världskriget. Flyget har fast huvudlandställ och sporrhjul. Tandemsittplatser, dvs öppen cockpit med dubbla sittbrunnar.
Stålstomme klädd med fiberduk där vissa ytor som vingens centrum, vinspetsar och stjärt var täckta med plywood. Radmotor gjorde
att nosen kunde göras smal som utgjorde bra sikt. Första flög maj 1939, nästan 80 år sedan. Beroende på motorval så heter de PT-19,
PT-19A samt PT-19B. Vissa har tillverkats av Aeronca, samt några av St Louis Aircraft Corporation. PT-19B var gjord för instrument-
flygningsträning och hade en annan främre sittbrunn. Smeknamnet flyget fick var "Cradle of Heroes". Användes för combat-träning.
Dessa flyg levererades till de olika flygbaserna av WASPs (Women's Airforce Service Pilots). De användes inom militären fram till
slutet på 40-talet. 2011 fanns det 98 flygvärdiga flyg runtom i världen.

Specifikationer på PT-19A:
Vingspann: 10,97 m (vilket gör RC-modellen till 1097/157=skala 1:7
Längd: 8,53 m
Vingyta: 19 m2
Tomvikt: 837 kg
Totalvikt: 1154 kg (gross weight)
Maxhastighet: 212 km/h (115 knop)

Med tanke på färgskalan på flyget så gäller det att komma underfund med vilken det mest liknar. Flyget jag har är mörkt.
Många riktiga flyg med samma färg är klarblåa, men det finns några med samma färg och det blir väl någon av dem jag
försöker efterlikna. De har nån siffra på sidan på kroppen samt noskåpan som säkert är unikt per flyg. Hittar få liknande
blå som tex nr 39: https://www.flickr.com/photos/billword/28131103590/ (saknar det svarta ovanpå). Men googlar man
på den så hittar jag massor med blåare flyg med annan nummer på fenan. Så vad är detta 39 för något?

Vissa har ingen siffra alls, de är väl "mer civila".
http://www.rcuniverse.com/forum/kit-bui ... d=1&pid=34
http://www.eurodemobbed.org.uk/location ... ation=3158
http://www.aerialvisuals.ca/Airframe/Ga ... 055018.jpg

Blir nog en US Army-variant för de har mer klibbor på sig. Men vilken nr jag ska efterlikna modellen efter, vet ej!?

Och vad gäller symbolen på vingarna så är det USAAC United States Army Air Corps USAF WW2 Roundel Fighter Bomber Airforce Decal.
https://acimg.auctivacommerce.com/imgda ... 685188.jpg

Fortfarande inte kommit på vad det är för tillverkare av denna RC-modell. Eller om det är ARF eller Kit.
NitroPlanes, Great Planes, Seagull, säkert fler, ej kollat storlekar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 12 Aug 2018, 18:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kikat över skador och sånt...

Dels har klädseln släppt i nosen pga olja från motorn. Det finns nåt pulver från köket som man kan lägga dit som suger i sig,
sen slipar man och målar med nåt och sen kan man klä igen. Eller så slipar jag bara, rengör klädseln insida utan att ta bort
limmet och klär tillbaks gamla klädseln. Går det inte så blir det nästa problem som ska lösas. Kanske Atte har den där mörkblå
klädseln hemma? Och blanksvart? Annars får jag köpa hem lite. Atte, jag har köpt lite rullar med klädsel under åren, så om du
behöver nåt kanske jag har.
Attachment:
IMG_2270.JPG
IMG_2270.JPG [ 174.24 KiB | Viewed 9171 times ]


Och efter att ha plockat ur allt utom servona i kroppen så ser det trots allt riktigt bra ut.
Attachment:
IMG_2271.JPG
IMG_2271.JPG [ 195.12 KiB | Viewed 9171 times ]


Flyget var skadat på ryggen där det är såna där "ribs" som var av några st under klädseln.
Glömde fota före reparation, nu är det iaf fixat, fick ta upp hål och laga den vägen, så det blir en lucka där hålet var.
Och på samma bild ser man att jag värmde lite för länge på ett ställe, det blir tydligen väldigt het luft där det är tätt. =)
För klä om lite bara...
Attachment:
IMG_2272.JPG
IMG_2272.JPG [ 180.55 KiB | Viewed 9171 times ]


Och bägge vindrutor ser skabbiga ut, ena är till och med trasig.
Jag kommer nog inte byta ut allt som ser dåligt ut, utan försöker bara piffa upp och göra reparationer.
Så rutorna blir nog kvar tror jag, ska ju målas kant runt dem också. Får se om jag får bort CA-imman som är där.
Attachment:
IMG_2273.JPG
IMG_2273.JPG [ 184.89 KiB | Viewed 9171 times ]


Blir nog bra detta när det är klart... ;) Borde börja försöka hitta nån motor. Metanol-fyrtakt är det som gäller som ska vara
"upp och ner" med pipen i hålet i torpedväggen som syns på ena bilden. Bäst montera motorbock och motor så man får pipan
rätt innan man klär eftersom jag inte vet hur pipan kommer från motorn. Men val av motor? Hm... OS 52 4-takt skulle kanske
passa? Eller räcker en mindre?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 14 Oct 2018, 09:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mörkblå och svart klädsel beställd, hade gul hemma. Klädseln behöver lite omvårdnad.
Nån tidsenlig kvinna som pilotfigur (dessa flyg levererades av kvinnor till militärens skolor, vet ej varför).
Dubro-skidor inför vintern.
Pysslar på och bygger, sen blir det att bestämma motor så jag inte skaffar en för liten eller för stor fyrtakts-metanol-motor.
För lite metanolflygande på Djäkenfältet så bäst få denna klar snart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 21 Oct 2018, 20:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tagit bort servona inne i kroppen och börjat måla "cockpit-green" eller va det kallas, Humbrol 78. :roll:
PT-26: https://www.caftulsa.org/wp-content/upl ... G_0417.jpg
PT-19: https://www.collingsfoundation.org/wp-c ... ckpit2.jpg
Det är kul att måla och det ser bättre ut, men man kommer ju inte se det när man flyger... men det är kul hur som helst. :-D
Inte så många ställen, men i alla fall ska det målas lite här och där med olika färger.
Får väl fota lite sen... ingen annan som målar?

Ska bli kul när klädseln kommer så jag får den klart klädd så jag kan fortsätta måla här och där.
Ska fixa bägge sittbrunnar också så de blir lite mer skalalika. En av dem får den där kvinnliga piloten.
Sen fixa klibbor.
Göra vingen klar också.
Montera tillbaks servon och få till alla roder så de spelar på som de ska.
Blir nog UBEC och 3S 1300 LiPo skulle jag tro med extern brytare.
Futaba R617FS FASST 2.4GHz RC-mottagare.

Motor har jag ännu inte valt. Har för mig att den flyger bra med en OS Max 46AX 2-takt, så en .52 eller större fyrtakt borde väl räcka?
Träpropeller förstås.

Mer detaljer på utsidan bara jag vet vad. Tydligen är originalet både nitad och klädd, så "nitar" blir det på vissa ställen.

Den ska bli hängbar i taket.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sat 03 Nov 2018, 12:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Grönt!

Klädseln kom för en tid sedan.
Svarta är rätt.
Men blå som kom är mörkblå.
Tydligen borde jag ha beställt nån mörkblågrönaktig så den passade ju inte.
Så det blir att använda befintlig klädsel och se hur det går.

För att trösta bort det så blir det att fixa inifrån och ut, målade flyginteriörgrönt istället, så kallad "cockpit green". =)
Helt opraktiskt, men lite höjer det "flygkänslan" för modellen.

Attachment:
IMG_2352.JPG
IMG_2352.JPG [ 160.94 KiB | Viewed 9017 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 04 Nov 2018, 13:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3575
Kör: GL1500 Goldwing
Blir intressant att se slutresultatet på denna legend.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Mon 05 Nov 2018, 21:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Blir intressant att se slutresultatet på denna legend.

Håller med. Jag har rätt höga krav, emellenåt (nämn inte Sundancer) och då blir det klart när jag är nöjd. :roll:
Ska fixa torpedväggen, måla den och sen fixa all klädsel. Sen... jah sen är det väl bara att fortsätta. Är ju ett enkelt flyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 18 Nov 2018, 13:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan månne en Saito FA62b vara OK för denna PT-19?
Vad tror ni?
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... tanolmotor
Flyget är 157 cm i vingspann och väger idag 2022 g utan motor (som väger 470 g med dämp), dvs 2492 g totalvikt (utan spinner och prop).
Det står i specs att den appliceras för 4-takt .50 eller 2-tak 30-40... ?! Hur ska man tolka det? Dragkraft ca 2,3-2,5, så det blir rätt så 1:1.
Jag tänkte den skulle ersätta en OS Max 46AX 2-takt och det ska den väl göra?
Jag antar att en OS 52 skulle räcka om jag bara ska göra lugna loopar och glida runt. Men viktskillnaden är väl minimal antar jag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 25 Nov 2018, 20:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motor beställd. Målat vidare så jag kan börja montera i grejer snart samt fixa klädseln. Har planer på få den flygklar i år.

EDIT: Har försökt fästa klädseln på nytt i nosen på denna, men det är helt omöjligt. För mycket olja i träet. Så det måste på ny klädsel och träet måste slipas ner lite, kanske bytas. Det gäller bara balsat runt nosen, stommen är bra. MEN... vem köpte Stefans alla grejer? Han sålde ju bort allt efter han sålt bort flygena. Balsa, klädsel osv. Annars vet jag inte hur jag ska göra... slita bort all blå och svart klädsel och klä om? Är ju inte ett jättejobb... men hade vart fint med samma klädsel kvar. De flesta PT-19 är ljusblå eller klarblå. Nån enstaka är mörkblå. Men har bara hittat en som har samma färg som denna och det är en med nummer 21 på sidan, men den har inget svart.

21an: http://www.wingsacrossamerica.us/wasp/planes/PT-19.jpg (dagens färg)
33an: http://www.warbirdalley.com/images/pt19.jpg (vad det blir om jag klär om den)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 02 Dec 2018, 17:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ingen av er som köpte Stefans klädsel- och balsa-lager?
Annars får jag riva bort allt, slipa och fixa upp osv... lite mer arbete, men kommer bli snyggt förstås. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Fri 07 Dec 2018, 21:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorn ligger tydligen på posten... =) En Saito .62 fyrtaktare om jag minns rätt.

Och så kom jag på att jag inte har en motorkåpa till detta flyg.
Hittade lite ritningar på nätet och skrev ut dem samt markerade lite referenspunkter på den så jag kan börja mäta ut hur noskåpan ska se ut.
Jag tänkte använda en sorts tät skum som jag bygger upp nosen av tätt mot brandväggen och i linje med kroppen.
Blir väl att göra en klump först och skära den till rätt längd och bredd samt höjd.
Sen lägger jag på en utskrift eller ritar dit formen och skär den så den blir rätt från sidan och ovanifrån, sen formar det sista för hand.
Sen är jag skurit den så vet jag inte vad jag ska göra med ytan före jag lägger på glasfiber och va sjutton det nu heter man penslar på, harts eller epoxy.
Jag har lätt glasfiberväv och noskåpan ska inte bli nån 300 grams luns. Kanske räcker med ett varv och sen förstärktningar, eller så blir det två varv.
Måste sen få ytan slät, hur man lyckas med det, så den kan målas eller kläs.
Måste fundera på om jag gör så att den blir delad för att lättare komma åt motorn.
Inte lätt hitta bilder där "huven" är öppen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Fri 07 Dec 2018, 21:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Attachment:
IMG_2383.JPG
IMG_2383.JPG [ 353.51 KiB | Viewed 8781 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Fri 07 Dec 2018, 22:21 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Du skulle inte kunna testa rita en i tinkercad och sen printa?
Vet inte hur pla går med flygbränslet. Men annars skulle det ju gå att printa en form som man lackar och vaxar


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Fri 07 Dec 2018, 23:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo det skulle ju nästan vara enklare, skaladetaljer och allt i en print.
Dock så skulle det endast vara enkelt om nån redan gjort modellen. :roll:
TinkerCAD är nog det sämsta verktyget för något som har en massa runda former och ytor.
Det är för enkelt program.

Jag kan 3D-printa i tex ABS också, det är mer slirigt men går inte att måla.

Men lite sugen på prova bygga en själv med glasfiber också så jag har inte släppt den idén än. :-P
Nån gång måste vara den första. Jag har nog donat med glasfiber och epoxy, men det är allt. Typ reparationer.

Jag har fiberduken. Jag har vanlig 6 minuters eller om det var 30 minuters epoxy. Jag har penslar enkom för ändamålet.
Men det är allt. Var köper man vettiga varor för den här storleken av jobb? Dvs jag är inte ute efter att plasta en stor båt. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sat 08 Dec 2018, 00:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Int är den ju vacker...

Än... ;-)

Tog bort kantlisten i ena sittbrunnen och målade cockpit-grönt. Sliten ruta jopp, ska bytas ut.
Målade egentligen grönt bara för att se hur det ser ut. Tanken är att bägge sittbrunnar blir gröna.
Sen dit med "säten" och pilotfigurer (tror jag har beställt en till, men en snubbe).
Samt instrumentbräde och sidorna ska väl fixas till med nåt också.
Antingen något jag bygger ihop av sån där vit plast som är perfekt för detta, eller 3D-printar.
Svart i "hålet" framför figurerna.
Ser inte mycket ut för världen nu... =)
Attachment:
IMG_2387.JPG
IMG_2387.JPG [ 132.15 KiB | Viewed 8769 times ]


Hålet jag måsta ta upp undertill där bak så kunde jag ha limmat tillbaks och klätt över.
Men ska man dit igen så är det lika bra skruva fast luckan. Lade in lite utstickande material att skruva fast i.
Målade grönt, utan vettig orsak, syns ju ändå aldrig...
Attachment:
IMG_2388.JPG
IMG_2388.JPG [ 118.92 KiB | Viewed 8769 times ]


Torpedväggen såg sliten ut, rengjordem slipade lite, målade...
Men jag vet inte hur bra jag slipade för inte har jag fått bort kanterna där motorbocken suttit!?
Slipade jag alls... troligtvis inte.
Motorbocken vet jag inte hur ska vara hur som helst.
Ska modda kroppen så pipan kommer smidigt ut neråt högra sidan.
Attachment:
IMG_2389.JPG
IMG_2389.JPG [ 136.6 KiB | Viewed 8769 times ]


Jag joxar på med flyget och vartefter jag har grejerna så gör jag den flygklar.
Uppsnyggandet kan man göra när som.
Men före flygningen vill jag iaf ha klädseln fixad, motorn på plats, elektroniken på plats osv.

Skar ut 4 st bitar på 150x110x30 mm ljusblå foam (isolering) och limmade ihop dem.
Nästa steg är att rita ut formen från sidan och skära bort överflöd.
Sen rita formen uppifrån och skära bort överflöd.
Sen börja forma och dona.
Det intressanta är att denna "plugg" ska egentligen bara vara 100 mm framför torpedväggen, men motorn är 116 mm (från bakkant till fram där kåpan ska sluta).
Så det tåls att fundera på, måste få hem motorn först. Inte snyggt om nosen blir för lång.
Attachment:
IMG_2390.JPG
IMG_2390.JPG [ 111.28 KiB | Viewed 8769 times ]


Attachment:
IMG_2391.JPG
IMG_2391.JPG [ 74.76 KiB | Viewed 8769 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sat 08 Dec 2018, 01:24 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Njae min tanke var att du skulle 3d printa en gjutform ;)
Men det är sant. Tar tid att rita en ny kåpa :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sat 08 Dec 2018, 11:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måste skaffa nåt annat program då. =)
Skulle vara kul rita nåt annat än grejer som är uppbyggda av kuber, sfärer osv.
Ska man göra en noskåpa som inte har raka linjer alls, så måste man använda ritningar och genomskärningar och sen "jämna ut".
AutoCAD är overkill, men nåt enklare. Har inte så bra koll på vad andra använder.
Nåja, det får bli utrett vid tillfälle i 3D-print-tråden. :lol:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group