Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 09:19

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Tue 04 Apr 2023, 19:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Foam!

Jag slipade all balsa slät på kroppen efter alla skivor var på plats och sen limmade jag alla skarvar med tunn CA eftersom det bet bättre mot eventuell balsa som fortfarande var lite fuktig av olja från bränslet så att kanterna på balsa-flaken inte släpper. Och det funkade bra. Sen slipade jag ner limmet och nu nästa steg är att spackla kroppen med balsa-spackel och slipa en gång till, sen måla och klä. Går sakta framåt...

Parallellt med det så måste jag ju ha en noskåpa. Jag har ju formen på nosen, så jag limmade ihop foam till ett block och så visste jag hur lång motorn är och tejpade fast foam-blocket på torpedväggen. Jag letade upp ritningar på nätet på nåt liknande eftersom jag inte vet vad detta är för kit ursprungligen ("VVS-Stefan" som byggt den för evigheter sedan). Sen skalade jag upp ritningarna till nåt som är lättare måtta på så jag kunde mäta ut förhållandet mellan ritningen och verkliga RC-flyget. Sen var det bara att måtta längden från sittbrunnen/vingens LE till nosen och konstatera att nosen ska vara kortare och då får ingen metanolmotor rum, kanske nån liten kort 2-taktare. Men jag ska ha min nya Saito fyrtaktare. Nåja, flyget är ju inte 100% skala ändå så och längden på noskåpan blir inte så mycket längre trots allt.

Nu när jag hade måtten var det bara att se till att foam-blocket hade rätt längd. Sen var det bara att kolla ritningen från sidan och kapa bort det grövsta från foam-blocket så det blev rätt. Och sen samma uppifrån. Dvs smalare och smalare nos med rund form i nosen sett uppifrån. Och från sidan, jah, enligt ritningen som ni ser på bordet. Sågade med bågfil, det gick inte så bra, det gick, men det blev inte slät foam, borde ha nåt bättre att skära med, förslag? Nästa steg är att slipa till formerna och spackla så det blir slätt, slipa fin, vaxa, glasfiberduk-tajm.

Själva noskåpan blir i glasfiber och det kommer blir en noskåpa som "överlappar" nosen på flyget, inte går jämnt emot (som på OH-EJB). Detta för att det är enklare att göra eftersom jag inte är en van glasfibernoskåpetillverkare.

På bilden nedan är formen grovt klar både sett uppifrån och från sidan. Slipa rätt form nästa!

Sånt här tar inte länge att göra, jag gör bara väldigt lite per... månad. Foamblocket tog väl en kvart att göra. Skar till 4 bitar och limmade ihop dem. Sen tog grova formen mindre än en halvtimme att måtta och "såga ut". Slipa formen lär inte ta länge med rätt slip-don.

Attachment:
IMG_4665.JPG
IMG_4665.JPG [ 342.72 KiB | Viewed 1341 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Restaurering: Fairchild PT-19
PostPosted: Sun 16 Apr 2023, 23:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nospluggen formar sig...

Nospluggen sandpapprad med block till rätt form. Hopplöst svårfotad blev den, så det fick bli en bild från tre sidor. Första pluggen jag gör. Jag måste bättra mig på:
1. Inte limma med Titebond III, det håller ej, släpper. Och inte limma med UHU Por för det går inte att slipa. Men vad ska jag limma ihop dem med?
2. Såga med nåt bättre än en bågfil för att få grova dragen på formen (dessa skador ser man i mittersta bilden nedan). Men med vad?
3. Jag måste sandpappra långsammare med finare sandpapper. Jag hade för grovt sandpapper och tryckte för mycket och då revs större bitar loss som i sin tur rullade och slet med sig för djupt. Detta ser man på bilden till höger.

Näst steg är att sätta pluggen mot flyget och se att det inte blev helt galet.
Sen bygga dit formen så på dom där grejerna under motorkåpan.
Sen spackla och slipa.
Sen vet jag inte? Måste väl få ytan hårdare före man vaxar?

Attachment:
IMG_4712.JPG
IMG_4712.JPG [ 228.55 KiB | Viewed 1325 times ]


Sommar-status 2023!
Denna är ute i slip-verkstaden. Ska slipa den spacklade plankningen och slipa plankningen i sig. Även slipa vidare och spackla på nospluggen. Nån dag tar jag och slipar igenom allt jag har där ute...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group