Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:49

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Fri 07 Sep 2018, 09:12 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Kobbeuffe wrote:
s***n i gatan. Hur länge tänkte du ha den i luften med den batterikapaciteten? Jag tänkte flyga min med dubbla 4S 5200 och tänkte hinna tröttna innan strömmen tog slut :)

Detta flyg ska bli ett distansflyg är det tänkt :) så jag vill ha batgerikapacitet för så lång tid som möjligt. Iaf uppåt 2 timmar ska den kunna vara i luften :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Wed 12 Sep 2018, 14:30 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej detta flyg kräver ganska många komponenter för att bli som jag vill.
Väntar ännu på gps antenn. Den verkar vara fast i tullen (tack postnord)
Det jag kan göra
-bygga bottenplattan så jag kan montera landningsställ och noshjul
-montera servo för stjärten (hitec hs81)
- mäta upp kabelstammen så jag vet vilken sladd som går till vad

Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska klä flyget.
Det blir ju lite lägre luftmotstånd med klätt flyg samt lite styvare med klädsel.
Dock kan jag inte klä vingarna före kabelstammen är klar.
Kroppen kan jag inte klä förrän landningsställ är färdigt.
Hur ska jag förresten göra hål i kroppen för arm switchen?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Wed 12 Sep 2018, 19:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kanske det räcker med att klä framkanten på vingarna om det är luftmotståndet du vill minska utan att påverka lyftkraften. Så sa nån i en forumtråd när jag frågade om klädsel av Ninox.

Hål i EPO/EPP? Vass skalpell använder jag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Sat 19 Jan 2019, 13:31 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej Denna har jag ägnat lite funderingar på.
Tänkte köra arduplane som firmware i denna.
Då är det flightcontrollern jag ska bestämma mig för.
Apm är inte intressant.
Det som är intressant är pixhawk och matek f405 wing flashad med arduplane.
Det som gör matek f405 wing intressant är inbyggd osd och bra uttag för servon.
FC Specifications

MCU: 168MHz STM32F405
IMU: MPU6000 accelerometer/gyro (SPI)
Baro: BMP280 (I2C)
OSD: INAV OSD w/ AT7456E chip
Blackbox: MicroSD card slot (SD/SDHC)
VCP & 6x UARTs
2x Motors, 7x Servos outputs
2x I2C
3x LEDs for FC STATUS (Blue, Red) and 3.3V indicator(Red)
Built in inverter for SBUS input (UART2-RX)
PPM/UART Shared: UART2-RX
SoftSerial on TX2 pad
Battery Voltage Sensor: 1:10 (Scale 1100)
WS2812 Led Strip : Yes
Beeper : Yes
RSSI: Yes

PDB

Input voltage range: 9~30V (3~6S LiPo) w/TVS protection
2x ESC power pads
Current Senor: 104A, 3.3V ADC, Scale 317
BEC 5V output

Designed for Flight controller, Receiver, OSD, Camera, Buzzer, 2812 LED_Strip, Buzzer, GPS module, AirSpeed
Continuous current: 2 Amps, Max.3A
BEC 9V /12V output

Designed for Video Transmitter, Camera, Gimbal ect.
Continuous current: 2 Amps, Max.3A
12V option with Jumper pad
BEC Vx output

Designed for Servos
Voltage adjustable, 5V Default, 6V or 7.2V via jumper
Continuous current: 5 Amps, Max.6A
Output Ripple: 50mV (VIn=24V, VOut=5V@5A load)
BEC 3.3V output

Designed for Baro / Compass module and Spektrum RX
Linear Regulator
Continuous current: 500mA
Physical

Mounting: 30.5 x 30.5mm, Φ4mm with Grommets Φ3mm
Dimensions: 56 x 36 x 13 mm
Weight: 25g

Så det borde gå bra att köra servo på 5v 6A :)
Och en digital airspeed sensor.
Allt detta borde göra det möjligt för en snygg installation.
Sen har jag funderat lite på avskärmning.
Tänkte klä botten av GPS brunnen just framför vingen med alutape, men bara botten.
Sedan tänkte jag klä innertaket i kroppen med samma tape.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Sat 19 Jan 2019, 13:31 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej Denna har jag ägnat lite funderingar på.
Tänkte köra arduplane som firmware i denna.
Då är det flightcontrollern jag ska bestämma mig för.
Apm är inte intressant.
Det som är intressant är pixhawk och matek f405 wing flashad med arduplane.
Det som gör matek f405 wing intressant är inbyggd osd och bra uttag för servon.
FC Specifications

MCU: 168MHz STM32F405
IMU: MPU6000 accelerometer/gyro (SPI)
Baro: BMP280 (I2C)
OSD: INAV OSD w/ AT7456E chip
Blackbox: MicroSD card slot (SD/SDHC)
VCP & 6x UARTs
2x Motors, 7x Servos outputs
2x I2C
3x LEDs for FC STATUS (Blue, Red) and 3.3V indicator(Red)
Built in inverter for SBUS input (UART2-RX)
PPM/UART Shared: UART2-RX
SoftSerial on TX2 pad
Battery Voltage Sensor: 1:10 (Scale 1100)
WS2812 Led Strip : Yes
Beeper : Yes
RSSI: Yes

PDB

Input voltage range: 9~30V (3~6S LiPo) w/TVS protection
2x ESC power pads
Current Senor: 104A, 3.3V ADC, Scale 317
BEC 5V output

Designed for Flight controller, Receiver, OSD, Camera, Buzzer, 2812 LED_Strip, Buzzer, GPS module, AirSpeed
Continuous current: 2 Amps, Max.3A
BEC 9V /12V output

Designed for Video Transmitter, Camera, Gimbal ect.
Continuous current: 2 Amps, Max.3A
12V option with Jumper pad
BEC Vx output

Designed for Servos
Voltage adjustable, 5V Default, 6V or 7.2V via jumper
Continuous current: 5 Amps, Max.6A
Output Ripple: 50mV (VIn=24V, VOut=5V@5A load)
BEC 3.3V output

Designed for Baro / Compass module and Spektrum RX
Linear Regulator
Continuous current: 500mA
Physical

Mounting: 30.5 x 30.5mm, Φ4mm with Grommets Φ3mm
Dimensions: 56 x 36 x 13 mm
Weight: 25g

Så det borde gå bra att köra servo på 5v 6A :)
Och en digital airspeed sensor.
Allt detta borde göra det möjligt för en snygg installation.
Sen har jag funderat lite på avskärmning.
Tänkte klä botten av GPS brunnen just framför vingen med alutape, men bara botten.
Sedan tänkte jag klä innertaket i kroppen med samma tape.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Fri 15 Feb 2019, 00:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Status på denna.
Kabelstammen är färdig bortsett från uppmärkning av kontakter.
Bara jag limmar fast servon så skulle den vara klar för Maiden LOS med en vanlig mottagare.
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ha pixhawk eller matek f405 wing i denna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 17:26 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Funderar mer och mer på denna...
När den är klar så får jag ju faktiskt inte ens flyga den till dess maximala potential.
Så vad göra med denna?
Antingen vara stygg men hålla sig borta från bebyggelse.
Eller göra något annat med den.
Kanske ha den som en experimentplattform för pixhawk och lära sig mer funktioner och öva på los uav.
Kanske ha en kamera man kan fälla ut från luckorna på kroppen.
Tex en sådan kamera.
https://www.agrocam.eu/agrocam-cameras

Lära sig att ställa in flygbanor som den ska följa.
Men i så fall lär jag ha telemetri och en airspeed sensor.
Och har jag telemetri så kan jag inte ha lrs system (434mhz).
I så fall är jag fast med 2,4ghz.
Och har jag 2,4ghz kan jag inte ha 1,3ghz på fpv utan fastnar med 5,8ghz fpv :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 19:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du får tänka som mig. Bygger, lär sig, utvecklas, får en produkt som kan användas vid eftersök, men kan inte garantera nåt för man har ju inte kunnat testa allt som det var tänkt pga myndigheterna som sätter stopp för allt i jakten på nollvisionen som skorkarna inte bryr sig om ändå.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 19:34 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ja precis.
Nej men det får väl bli en utvecklingsplattform helt enkelt.
Till att börja med så får man flyga fpv.
Man kan ju fortfarande lägga rutter. Då är det ju också lättare med pan&tilt .
Men till en början blir det ingen ytterligare utrustning än för fpv :)
Sen när allt funkar kan man ju alltid bygga ut


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 22:58 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Skulle denna telemetrin fungera trots att det står apm på rubriken?
Rätt kontakt och pinout?
https://www.flyingtech.co.uk//electroni ... ELE-433500


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Wed 27 Feb 2019, 01:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Får inte upp nån bild... ?! Men telemetri är enkelt och standardiserat.
Ground, matning och sen Tx samt Rx. Ibland RTS och CTS men den används bara vid omställning av själva telemetri-SIK-radion. Du vet när du i Mission Planner connectar för att ställa om tex sändarstyrka eller net-ID.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Wed 27 Feb 2019, 01:35 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Får inte upp nån bild... ?! Men telemetri är enkelt och standardiserat.
Ground, matning och sen Tx samt Rx. Ibland RTS och CTS men den används bara vid omställning av själva telemetri-SIK-radion. Du vet när du i Mission Planner connectar för att ställa om tex sändarstyrka eller net-ID.

Nu när jag läst lite mer så såg jag en text där det står att apm har 5 pin kontakt och pixhawk 6 pins.
Så då är det ju fel kontakt :)
Men jag har ju pixfalcon telemetri ligger hemma. Få kolla upp pinout på den och kolla ifall man kan löda ihop
En sladd :)

Annars för flygsäkerheten har jag lite att fundera på :)
Tänkte att av ett experimentkort göra 2 banor med ena plus och den andra minus.
Sedan separata lödöar för signal på kortet.
För hela det kortet ska alla sladdar för rx och servon lödas in.
Och på var sida av kortet tänkte jag löda in servopins för bec.
Den ena servopinsidan kommer ha både signal, plus och minus från esc, den andra bara plus och minus
På det sättet tänkte jag att jag kunde få trippel redundans till pixhawk genom 2 bec och powermodule.
Och på pixhawk en zenerdiod.
Kanske lite överdrivet men jag tänkte jag lika gärna kan använda bec från min esc :)

Och dessutom måste jag löda ihop ett kort med några kondensatorer, för sladdarna till esc blir låånga :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Wed 27 Feb 2019, 07:11 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag skulle inte använda bec i esc. Den har en förmåga att va ostadig mot apm å liknande. Kör du ändå dubbla separata så får du ju ändå hem flyget seglandes om esc brinner. (hände mig i SKUA:n) använd bara jord o signal där skulle jac rekommendera

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Wed 27 Feb 2019, 19:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad är målet med flyget? Är det att testa nya coola grejer, eller göra en fungerande och användbar plattform till något syfte?
Det senare för min del. =)

Att få tag på delar och bygga är en sak, men sen att få allt att funka bra ihop så man får något välflygande och som kan leverera, det är utmaningen (som jag gillar iaf). Och när man får allt att funka som man vill så blev allt genast mycket roligare. Sen kommer finjusteringarna och förbättringarna som man tar med sig till nästa modell.

Många LRS klarar av att skicka telemetri på samma signal.

Varför kan du inte ha 1.3GHz video om du flyger med 2.4GHz?

De flesta telemetri-radios jag har så har kapad och omlödd kabel för att få rätt kontakt. =)

APM har några olika kontakter beroende på vilken APM du väljer.
Pixhawk samma sak.
Klipp och löd! =)

Med slutbyggen och där bygget kräver säkerhet på högre nivå så ska det egentligen helst bara finnas en enda kontakt, dvs den du ansluter acken till. =) Alla kontakter ska bort.

Berätta mer om Zenerdioden!

BEC på ESC... +1 på Uffe där. Dom är inget att ha.

Se till att använda en ESC som inte har BEC.
Eller...
Se till att använda en OPTO-ESC som inte måste ha matning för att ESCen ska funka (finns såna också).
Obs, det är skillnad på No BEC och OPTO. Inte samma sak.
No BEC är att den inte har en BEC.
OPTO är att den har optokopplare för signalen så störningar inte grå från ESCen till RC-mottagaren.
Väldigt många kineskopior, billiga ESCar osv så står det OPTO på, men de är bara No BEC, inte OPTO.

Tänk också på att de flesta Pixhawk (alla olika jag haft att göra med) ska ha ca 5,35V och inte 5V eftersom den senare kan sjunka för lågt och ställa till det.
Spänningsnivåer är viktiga.

Ha koll på vad motorn drar för ström och vad ESCen klarar av att leverera. Måste kylas.
Dvs... programmera ESCen rätt så du inte bränner ESC eller motor.
Det är nämligen skillnad på inställningar beroende på motor.
Det är numera sällan vanligt att motorer och ESCar är så dålig kvalitet att de går slut, det beror oftast på att man inte ställt in ESCen rätt.
Igår programmerade jag två ESCar där jag måsta ändra PWM-frekvensen från 8 till 12kHz och där jag ändrade timingen från 15 till 22,5 grader.
Dessutom valde jag att ställa in att de ska gå på 6S och inte vara i Auto då en spänningssänkning i acken kan få ESCen att tro att det är 5S-ack mitt i allt.

Många bränner sina ESCar för att de har för långa matningskablar också, det blir stående strömspikar som tar livet av ESCarna.
Vissa tillverkare hävdar att det får vara max 15 cm mellan ack och ESC. Så kondingar var 10-20'e cm är att föredra.
En stor konding är inte alls lika bra som många små eftersom många små parallellt hanterar mycket större frekvensspektrum. Jah, det är det där med ESR eller va det var... glömmer.

Det är mycket med allt det här. ;-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Wed 27 Feb 2019, 23:07 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det får bli en fungerande plattform för de applikationer jag vill ha för tillfället :)
Men först ska den flyga waypoints och kunna följa något mönster jag lägger in i missionplanner.
Det lrs system jag har klarar tyvärr inte det vad jag vet.
Visst skulle det gå att byta till crossfire men det är en investering jag inte vill göra nu :)
1,3 och 2,4 riskerar att störa ut då det ligger nära halvvåg. 1258ghz är den kanal som fungerar bäst vad jag förstått.

Men i så fall har jag redan telemetri :) står holybro men jag får helt enkelt kolla pinout och löda en kabel :)
Jag skulle gärna vilja ha funktionen att kunna ändra en rutt under flygning också;)

Med zenerdioden har jag förstått att det ska ge en stabilare spänning till pixhawk genom servorail ifall man vill driva pixhawk därigenom.
Jag tänkte ha det som spänningsbackup.
http://ardupilot.org/plane/docs/common- ... he-pixhawk

Okej jag får peta loss den röda sladden jag har i min esc helt enkelt :)

Men med allt jag ska göra så kanske det är lika bra att klä flyget i glasfiber för extra styrka :)
Och riktiga gångjärn istället för de ingjutna försvagningarna i foamen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Thu 28 Feb 2019, 00:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1,2 och 2,4 kan man inte använda tillsammans, men 1,3 och 2,4 är det meningen att man ska använda tillsammans. Typ 1280 och uppåt (1320, 1360 tex). Jag minns inte exakt var gränsen går, men 1280 har jag för mig att var på 1.3-sidan. Men med en 1.3GHz-sändare kan man välja en högre frekvens för att inte få problem med 2.4GHz. Ett knep kanske är att starta 1.3GHz-sändaren först så att 2.4GHz FHSS-tekniken inte väljer en frekvens det är massa trafik/störningar på och så väljer den själv någon annan frekvens. Ingen aning om man kan göra det, kom på det nu!?

Holybro 433 telemetri använder jag med, på nåt. :)
Vilken NetID brukar du köra? Skulle inte rekommendera 5 eller 25 (det har jag kört sedan 2014 ;-)).

Zenerdioden, justja, Pixhawk 1. På Pixhawk 2.1 kan man ha annan spänning men då används den inte för att driva controllern utan för att driva alla servon (som kan vara HV tex). Railen är inte kopplad till controllern alls, helt fristående. Om controllern (Cuben) lägger av så kopplar den bort den och så kör man manuellt. Pixhawk 2.1 har Power-backup redan på en annan port. Så de var lite olika. Zenerdioder drar ner spänningen olika mycket beroende på diod.

Glasfiber! Coolt! Det skulle göra flyget bra mycket styvare och flyga bättre. Dessutom hålla bättre vid hårda landningar. Men tyngre och snabbare. 50 grams fiberväv då eller?

Blir ju great allt det där! =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Thu 28 Feb 2019, 00:51 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Eller ska man kanske testa ezuhf och 433 telemetri.
Ezuhf kan man ju ställa in fhss så den hoppar mellan 430mhz-450mhz. Okej inte så lägligt längre. Får kolla vad det krockar med, eller bara ge upp den tanken.
Hur som helst, här är de frekvenser ezuhf använder.
Frequency Band (Std. Firmware): 431-433MHz, 433-435MHz, 435-437MHz, 436-438MHz, 430-450MHz (Extreme Hopping)

Det kanske skulle gå att använda båda.

Vilket netid min är på vet jag faktiskt inte. Det får väl vara något jag får lära mig ändra helt enkelt ;)

Jag funderar på 50gr/m2 på vingar och 80-110gram på kroppen, speciellt buken :)
Eller 110g på buken och 50gr på resten av kroppen :)

Jo den blir.nog lite tyngre och snabbare men då hinner jag ju flyga längre sträcka på samma tid ;)

Men först ska den testas med bara frsky. Eller om jag lyckas få pwm signaler ut från min ezuhf mottagare :)
Jag hade svårt med min 4 kanals lite. Men nu har jag 8 kanals diversity, det kanske går med denna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Thu 28 Feb 2019, 19:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det kan ju vara värt kolla upp hurudan frekvens eller modulation rättare sagt (tror jag?) som dessa två 433 MHz-frekvenser använder.
Det finns ju olika sätt att sända på exakt samma frekvens. Tex med cloverleaf/skewplanar kan man sända Right Hand Circular Polarized och Left på exakt samma frekvens.
Men det finns andra sätt att sända på också. Jag vet faktiskt inte vilken typ av frekvens 433MHz telemetrin använder jämfört med 433MHz RC-länken använder.
Tex 868MHz som TBS CrossFire använder så får användas här för det är en annan frekvenstyp än andra frekvenser på 868MHz (som inte får användas).
Jag är dålig på det där, men det är skillnad.

Och det där med FHSS, det ska väl avlyssna luften och inte välja något som krockar. Men om dessa frekvenser hoppar runt stup i kvarten så blir det väl lite cirkus. Hur funkar tex de 2.4GHz-sändarna på fältet om vi är 10 pers där. Det går finfint. Futaba använder två frekvenser. Plockar de två lediga vid uppstart, eller hoppar de runt hela tiden?

Jag har också 433MHz telemetri och 433MHz RC-länk. Men jag gjorde som så att jag "inte orkade tänka eller googla" så jag skaffade Crossfire 868MHz RC-länk för Telemetri 433MHz-combo. Och så skaffade jag Scherrer 433MHz RC-länk för det jag inte ska ha telemetri med. Men vad händer om jag flyger med 433MHz på fältet samtidigt som du flyger med 433MHz? Då måste vi ha koll på villka frekvenser vi är på. =) Fast allt är FHSS? Eller? Hmm...

Det ska som du säger gå att använda bägge, men det är väl det där med närhet också. Dvs sändande och mottagande är för nära varandra. Eller att två sändande är för nära varann så mottagande får en riktigt rörig signal. Vavetja!

NetID brukar vara 5 som standard på alla telemetri-grejer jag köpt och haft att göra med. Jag har ändrat till 25. Man kan vara fler på samma NetID, men det blir bara dubbel lyssning. De är dubbelriktade radios som lyssnar och sänder. Jag råkade ut för detta på Djäkenfältet i fjol eller om det var året före. Vi hade samma NetID. I Mission Planner såg jag två rutter. Den tog emot GPS-positionerna från bägge samtidigt. =) Men det var inte så snabbt switchande mellan dem trots allt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Thu 28 Feb 2019, 19:48 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
.

Ha koll på vad motorn drar för ström och vad ESCen klarar av att leverera. Måste kylas.
Dvs... programmera ESCen rätt så du inte bränner ESC eller motor.
Det är nämligen skillnad på inställningar beroende på motor.
Det är numera sällan vanligt att motorer och ESCar är så dålig kvalitet att de går slut, det beror oftast på att man inte ställt in ESCen rätt.
Igår programmerade jag två ESCar där jag måsta ändra PWM-frekvensen från 8 till 12kHz och där jag ändrade timingen från 15 till 22,5 grader.
Dessutom valde jag att ställa in att de ska gå på 6S och inte vara i Auto då en spänningssänkning i acken kan få ESCen att tro att det är 5S-ack mitt i allt.

Motorn jag har är denna.
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=39844
Esc
https://www.hobbywingdirect.com/product ... c-60a-ubec

Okej sitter och läser på vad som gäller med esc programmering.
Om jag förstår det rätt så ska man ha så låg timing som möjligt utan att motorn säger ifrån, då ska man tydligen ha den effektivaste inställningen.
Vad ska man ha för refreshrate på signalen då?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Thu 28 Feb 2019, 19:53 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Det kan ju vara värt kolla upp hurudan frekvens eller modulation rättare sagt (tror jag?) som dessa två 433 MHz-frekvenser använder.
Det finns ju olika sätt att sända på exakt samma frekvens. Tex med cloverleaf/skewplanar kan man sända Right Hand Circular Polarized och Left på exakt samma frekvens.
Men det finns andra sätt att sända på också. Jag vet faktiskt inte vilken typ av frekvens 433MHz telemetrin använder jämfört med 433MHz RC-länken använder.
Tex 868MHz som TBS CrossFire använder så får användas här för det är en annan frekvenstyp än andra frekvenser på 868MHz (som inte får användas).
Jag är dålig på det där, men det är skillnad.

Och det där med FHSS, det ska väl avlyssna luften och inte välja något som krockar. Men om dessa frekvenser hoppar runt stup i kvarten så blir det väl lite cirkus. Hur funkar tex de 2.4GHz-sändarna på fältet om vi är 10 pers där. Det går finfint. Futaba använder två frekvenser. Plockar de två lediga vid uppstart, eller hoppar de runt hela tiden?

Jag har också 433MHz telemetri och 433MHz RC-länk. Men jag gjorde som så att jag "inte orkade tänka eller googla" så jag skaffade Crossfire 868MHz RC-länk för Telemetri 433MHz-combo. Och så skaffade jag Scherrer 433MHz RC-länk för det jag inte ska ha telemetri med. Men vad händer om jag flyger med 433MHz på fältet samtidigt som du flyger med 433MHz? Då måste vi ha koll på villka frekvenser vi är på. =) Fast allt är FHSS? Eller? Hmm...

Det ska som du säger gå att använda bägge, men det är väl det där med närhet också. Dvs sändande och mottagande är för nära varandra. Eller att två sändande är för nära varann så mottagande får en riktigt rörig signal. Vavetja!

NetID brukar vara 5 som standard på alla telemetri-grejer jag köpt och haft att göra med. Jag har ändrat till 25. Man kan vara fler på samma NetID, men det blir bara dubbel lyssning. De är dubbelriktade radios som lyssnar och sänder. Jag råkade ut för detta på Djäkenfältet i fjol eller om det var året före. Vi hade samma NetID. I Mission Planner såg jag två rutter. Den tog emot GPS-positionerna från bägge samtidigt. =) Men det var inte så snabbt switchande mellan dem trots allt.

Jag får helt enkelt testa :)
Immersion har ju i programmet för mottagaren ett verktyg där man kan se störningar i i frekvensen.
Får helt enkelt testa köra båda samtidigt och se vad som händer. Kanske kan testa starta telemetri först sen mottagare och tvärtom.
Då kanske mottagaren förstår att inte gå in på samma kanal som telemetrin.
Avståndet kommer bli ca 50-70 cm då ezuhf mottagaren sitter längre ut på vingen.
Telemetrin skulle i så fall hamna i kroppen


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group