Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 12:06

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Tue 11 Feb 2020, 20:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alltid bra att tänka på att störningar ska bort.
Det som gör störst nytta är placeringen av grejerna, dvs så långt från varandra som möjligt.
Videogrejer ska helst inte alls vara i närheten av varken LiPo, dess matningskablar, PM/ström- och spänningssensor, PDB, ESC, motor.
Jag brukar använda ett videofilter, men har bara hittat för 3S och 4S i Sverige, alltså för att sätta på matningen till VTX.
Och jag tvinnar alltid alla kablar, speciellt matningskablarna som sprider mest störningar runt sig pga de högre strömmarna, ackens kablar brukar jag hoppa över, tjocka jäklar.
Jag brukar också skilja på jord för matning och jord för videosignal så gott det går, vissa VTX har ju slagit ihop dem, men det kan vara komponenter emellan som elimineras om man kopplar ihop jordarna, dvs inte lika bra som att hålla dem åtskilda.

Sen när man gjort så gott man kan så blir man jääötteglad när man ändå har störningar. ;-) Men då kan man kanske tolka vad det är som stör och se om man kan åtgärda det. Oftast räcker det med att byta frekvens på videolänken. Jag tycker jag på sistone lyckats rätt bra att hålla en klar och fin bild på videolänkarna. Men det jag stör mig på är dom där störningarna som blinkar till mitt i allt med eller utan brus, fast det inte finns kontaktglapp. Spänningsdippar eller frekvenskrockar i luften, ingen aning.

Kondensatorer använder jag alltid numera. En 3300uF/16V på mottagaren och en bunt 220uF/35V lite här och där eller centrerat på PDBn om jag vill slippa lindrigt undan. Jag har med Pixhawk haft koll på spänningarna i loggarna och matningsspänningen har jag fått ner till 0,02V rippel (använder CC 10A eller HobbyWing 10A UBECs mest). Minns inte vad det var för decimaler på PDBn, men den varierar mycket beroende på flyg eller multicopter och hur aggressiva PIDs man har.

Vad använder du 10V till?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Tue 11 Feb 2020, 22:52 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Vtx är placerad i ena vingen.
Rx i den andra. Det enda som kommer i närheten av bec, esc och pdb är dess matningssladdar.
Jag kommer driva vtx och kamera med 10v från pdb genom ett filter hade jag tänkt.
En annan lösning hade varit en separat 3s videomatning från ett eget lipo.

Men var på mottagaren sätter du kondingen? Direkt vid rx eller vid controller? Antar att det är till matningen av mottagaren


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PROJEKT: Sonic Modell SkyHunter 1800
PostPosted: Wed 12 Feb 2020, 00:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Förr hade man alltid olika ackar till video och resten, ingen kabel mellan dem förutom någon optokopplare för någon signal vid behov.
Men det har blivit bättre och bättre filter på grejerna på senare år. Lönar sig att köpa ny teknik och skippa sånt som har nåt år på nacken.
Kabel mellan kamera och VTX är bra om är kort också, samt att man tex tvinnar videosignalens kabel med en jordkabel eller ännu hellre skärm som förstås inte ska jordas i bägge ändor (jordslinga som blir antenn).

Jag brukar stöpsla in kondingen i en ledig port på RC-mottagaren. Brukar se ut typ så här: https://rcdriver.com/wp-content/uploads ... r-copy.jpg


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group