Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 100 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 18 Feb 2018, 21:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där med FHSS, FASST och FASSTest... samtliga fungerar nog. Men nåt skiljer nog mellan dem (jag skrev om det nånstans för inte så länge sedan, kanske var annat forum). Det är inte bara priset som skiljer på mottagarna. FASSTest är i alla fall Futabas nyaste. FASST är föregångaren (funnits länge). Samtliga är FHSS-tekniker, men FASST är Futabas egen förbättrade variant med mycket mer innehåll än vad det FHSS erbjuder. FASSTest är vidareutveckling (tex telemetri mm). Läser du på dessa, skriv gärna ner det i nån tråd. :) Ju mer du läser, desto mer kommer du vilja ha FASSTest. Det är som med nya bilar, de har ju en massa coola funktioner och nytänkande man alltid vill ha... ;-)

Du kan ju köpa beg också.

Jag hade en Sanwa 8-kanals 35MHz-sändare när jag valde Futaba. Och orsaken till att det blev Futaba var för att det var en på holmen som hade en sån till salu som hade modul. Det ingick en 2.4GHz-modul, men den klarade av 35MHz-modul (skaffade en sån). Jag hade ju 18 35MHz-mottagare. Samtliga funkade inte, men de flesta. Många var Futaba. Så på den vägen var det... för mig. Sen satsade jag helt på FASST för att ha något enhetligt (bästa som fanns då, gällande Futaba), detta var 2009 eller nåt sånt. Så egentligen... satsa på en sändare som klarar FASSTest om du ska ha nytt och något hävt som du klarar dig länge med. Jag har ju haft min sändare snart 10 år och den känns modern och bra än, funkar till allt än som jag har. Dessutom är den ju klockren! Aldrig strulat, förutom en trimknapp som är lite grinig ibland.

Annars om du vill spara pengar, gå in för FHSS. Mottagarna kostar hälften mindre. Jag köper mina FASST beggade, flera år sedan jag köpte en ny mottagare. Har 14 st nu eller nåt. FASST kostar väl 80-200€ per st nya. FASSTest kostar väl 100-220€. FHSS kostar några tior. Men, man kan ju köpa en 3-kanals SBus-mottagare för FASSTest för 99€ och ha 14 kanaler. =)

Det finns flera tillverkare som gör FHSS- och FASST-mottagare, jag har haft två och ingen av dem fungerar längre. Orange och vad nu det andra var. Finns andra på Åland som haft snik-mottagare till sina Futaba och haft dåliga erfarenheter. Läst mycket om det också. Varför köpa en bra sändare och sen använda annan tillverkares mottagare? Futaba+Futaba. Spektrum+Spektrum. Osv.

Alla har inte moduler. Men vissa har någon sorts påhakbar-grej, man kan säkert stänga av 2.4GHz då, vet ej. Jag är på jakt efter modul till min för longrange. Har fått tag på lite olika, får se vad det blir.

Ska du ha pult? Tänk på det före du köper något om du gillar sliders på undersidan av sändaren, dom kommer man inte åt med alla pulter.

Jag har 48 minnen i min gamla Futaba T10CP (med CAM-Pack).

T8FG Super rekommenderade jag åt en här på forumet som köpte en helikopter av mig, han köpte en sån från Finland beg för inte så mycket. Super är den som har FASSTest och 14-kanaler. Billigaste FASSTest-sändaren. Sen kommer 14SG (funnits några år, dom kan jag bra, finns åtminstone två bland oss flygare, kostar väl runt 600€ ny) och sen dom andra dyrare (1000€? och uppåt). Mottagare ingår i de priserna.

FASSTest-sändarna klarar av FASST. Men inte den FHSS som Futaba T8J har tex. Är det inte så Uffe? Du har 10an? Det finns tre olika FHSS... S-FHSS, F-FHSS, T-FHSS om jag minns rätt... FASST och FASSTest-sändarna klara två av dem, om jag minns rätt. Men köper du en FASSTest-sändare så ska du väl inte ha FHSS-mottagare. =) Uffe har en T10J eller va den heter.

Hur många mottagare behöver du? Det kanske kommer styra ditt val.

Skulle jag köpa ny sändare idag så är det ju bara att inse att jag ska satsa på Futaba för jag har så många mottagare... eller gå över till något helt annat märke och "avveckla" min Futaba... Finns ju några andra märken som lockar, men de börjar på 1000€++. Jeti, Multiplex, mm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 11:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
I fall du gillar ... rosa!!! Så finns det en T8FGS här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... T8FG-Super.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Tue 20 Feb 2018, 19:54 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu är motorfästet monterat. Blir löstagbar.
Esc är också lödd och testat.
Samt vingen är nu ihoplimmad.
Tänkte kort att klä vingarna men nu får den vara utan. Det blir bara en tape på vingens framkant.
Kvar är att limma in det vi. Dra servolinkage, löda ihop fpv utrustningen samt snygga upp allt


Attachments:
_IMG_000000_000000.jpg [146.38 KiB]
Not downloaded yet
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Wed 21 Feb 2018, 19:18 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu är den färdig :)
566gram väger den.
Motorn drar ca 200watt vid full gas.


Attachments:
_IMG_000000_000000.jpg [104.9 KiB]
Not downloaded yet
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Thu 22 Feb 2018, 21:08 
Online
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:

FASSTest-sändarna klarar av FASST. Men inte den FHSS som Futaba T8J har tex. Är det inte så Uffe? Du har 10an? Det finns tre olika FHSS... S-FHSS, F-FHSS, T-FHSS om jag minns rätt... FASST och FASSTest-sändarna klara två av dem, om jag minns rätt. Men köper du en FASSTest-sändare så ska du väl inte ha FHSS-mottagare. =) Uffe har en T10J eller va den heter.


Min T10J klarar S-FHSS & T-FHSS
Delta8 är en riktigt bra S-FHSS budget mottagare som funkar över förväntan o kostar ca 30€ Futabas egen 8 kanalare med sbus kostar ca 80€

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 04 Mar 2018, 09:54 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Premiären är nu avklarad. Flygtid 7-10 minuter är rimligt nu med de batterier jag har.
Nu är tanken att öka räckvidden och flygtid.
Tanken är en annan motor samt annan batteriteknik (li ion)
Andra använder sunnysky x2212 kv1400 med 7x5 pax och får 30-40 minuter flygtid.
En ny radio och mottagare är beställd och borde vara på ön om 2 veckor. Då borde räckvidden gå upp till 3km i rätt förhållande. Det borde minska risken för failsafe.
Noterade att kärran har olika roll rate åt höger än mot vänster. Den rullar snabbare åt vänster.
Känns som ena servot börjar bli trött.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 04 Mar 2018, 10:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad är det för radio du beställt som klarar upp till 3km? =) Antar att du menar RC och inte video? CE-märkt?
Köp LRS istället så kan du flyga bakom ett träd.

Rollrate... samma om du stänger av motorn? Momentet från motorn gör det lättare att rolla åt ena hållet. Men kylan hjälper inte till... :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 04 Mar 2018, 10:12 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Vad är det för radio du beställt som klarar upp till 3km? =) Antar att du menar RC och inte video? CE-märkt?
Köp LRS istället så kan du flyga bakom ett träd.

Rollrate... samma om du stänger av motorn? Momentet från motorn gör det lättare att rolla åt ena hållet. Men kylan hjälper inte till... :mrgreen:

Jag beställde en Taranis qx7. Det är tydligen mottagaren som ska ge räckvidden. En frsky l9r mottagare utan telemetri. Tydligen så ska den få räckvidd genom effektivare antenner och mindre information.
Jag vill ju gå en modulbaserad radio med jr/graupner standard så det finns ju inte så mycket att välja på.
Jag har faktiskt inte testat med motorn avstängd. Men det är väldigt stor skillnad i roll rate så jag tror inte det har med motorns vridmoment att göra. Men får testa med avstängd motor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 11:06 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Funderar på om denna motorn räcker till för att hålla sig i luften med vettigt (lågt gaspådrag)
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... tor-series


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Funderar på om denna motorn räcker till för att hålla sig i luften med vettigt (lågt gaspådrag)
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... tor-series

Du väljer så pluttiga motorer. =) Jag hade valt något mycket kraftigare som hade orkat med vingens vikt vertikalt, minst. 2204 2300KV har jag på min Nano SkyHunter som väger 400 gram. Den ska ha 500 g dragkraft på 3S med 6x2" (115W). 5x3" är tröttsamt på den. Jag brukar ta reda på vikten på rubbet och sen fundera på flygstil. Sen väljer man motor efter det. Ska du flyga fort behöver den nog orka stiga vertikalt, dvs mer dragkraft än totalvikten.

Vad får du för dragkraft på 4S på den där Tiger-motorn? Och vad vägde skeppet?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 19:55 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Funderar på om denna motorn räcker till för att hålla sig i luften med vettigt (lågt gaspådrag)
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... tor-series

Du väljer så pluttiga motorer. =) Jag hade valt något mycket kraftigare som hade orkat med vingens vikt vertikalt, minst. 2204 2300KV har jag på min Nano SkyHunter som väger 400 gram. Den ska ha 500 g dragkraft på 3S med 6x2" (115W). 5x3" är tröttsamt på den. Jag brukar ta reda på vikten på rubbet och sen fundera på flygstil. Sen väljer man motor efter det. Ska du flyga fort behöver den nog orka stiga vertikalt, dvs mer dragkraft än totalvikten.
Vad får du för dragkraft på 4S på den där Tiger-motorn? Och vad vägde skeppet?

Haha planen är att få lång flygtid :) då tänker jag låga A samt låg vikt :) med full gas med den motorn så drar det ju lika mycket som den motorn jag har nu på hängas :)
Din Skyhunter skulle nog passa bra med den motorn om man vill flyga länge ;) såvida man får upp den i luften.
Kärran väger 560 gram med batteri. Såg en tabell i det lägre registret att man behöver 50-70w per lbs för att hålla sig i luften eller 70-90 för en trainer.
560 gram är drygt 1.25lbs så 1.25lbsx70w/lbs~88w borde ju kunna funka. Okej såg nu att jag isf behöver en 8x3 prop för att komma upp. Men då är det fortfarande mycket lägre förbrukning än nu.
Jag går mer mot lång flygtid med denna kärra för den verkar inte vara särskilt snabb ändå.
Har börjat anteckna mina laddningar nu och har noterat att jag får i mellan 500-600mah per laddning så jag verkar ha lite mer flygtid att ta av då det bara är drygt hälften av kapaciteten till 1.2a.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 20:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Martin wrote:
Funderar på om denna motorn räcker till för att hålla sig i luften med vettigt (lågt gaspådrag)
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... tor-series

Du väljer så pluttiga motorer. =) Jag hade valt något mycket kraftigare som hade orkat med vingens vikt vertikalt, minst. 2204 2300KV har jag på min Nano SkyHunter som väger 400 gram. Den ska ha 500 g dragkraft på 3S med 6x2" (115W). 5x3" är tröttsamt på den. Jag brukar ta reda på vikten på rubbet och sen fundera på flygstil. Sen väljer man motor efter det. Ska du flyga fort behöver den nog orka stiga vertikalt, dvs mer dragkraft än totalvikten.
Vad får du för dragkraft på 4S på den där Tiger-motorn? Och vad vägde skeppet?

Haha planen är att få lång flygtid :) då tänker jag låga A samt låg vikt :) med full gas med den motorn så drar det ju lika mycket som den motorn jag har nu på hängas :)
Din Skyhunter skulle nog passa bra med den motorn om man vill flyga länge ;) såvida man får upp den i luften.
Kärran väger 560 gram med batteri. Såg en tabell i det lägre registret att man behöver 50-70w per lbs för att hålla sig i luften eller 70-90 för en trainer.
560 gram är drygt 1.25lbs så 1.25lbsx70w/lbs~88w borde ju kunna funka. Okej såg nu att jag isf behöver en 8x3 prop för att komma upp. Men då är det fortfarande mycket lägre förbrukning än nu.
Jag går mer mot lång flygtid med denna kärra för den verkar inte vara särskilt snabb ändå.
Har börjat anteckna mina laddningar nu och har noterat att jag får i mellan 500-600mah per laddning så jag verkar ha lite mer flygtid att ta av då det bara är drygt hälften av kapaciteten till 1.2a.

Jaså du skulle flyga länge.. nå dåså... då behöver du bara ha nåt som håller vingen i luften. Svårast är att få iväg dem med för lite ork. Tiger Motor gör lätta motorer så det är bra val. :-)

Lbs... okej... =) Säg gram/kg så hänger jag med. ;-)

Propparna de räknar med på sidan du länkade till så är multirotor-proppar, de blir bara sopor på ett flyg. De är ultraklena.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 20:22 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ja man kanske kunde starta med gummiband :)
Men jag tror man kunde spara en hel del också med osd som visar hur mycket motorn drar:)
Dock tror jag din nano Skyhunter skulle vara mer lämplig för lång flygtid med den "rymliga kroppen :)
En sån motor och 18650 2500mah 3s borde ge bra flygtid om man klarar sig med en mindre propeller (helst 5x3 propellern enligt den tabellen)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 21:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Ja man kanske kunde starta med gummiband :)
Men jag tror man kunde spara en hel del också med osd som visar hur mycket motorn drar:)
Dock tror jag din nano Skyhunter skulle vara mer lämplig för lång flygtid med den "rymliga kroppen :)
En sån motor och 18650 2500mah 3s borde ge bra flygtid om man klarar sig med en mindre propeller (helst 5x3 propellern enligt den tabellen)

En OSD väger inte mycket, så det skulle vara fint. Jag har en ArduPilot Minim OSD som jag flugit med. Men den får nog vara i ett större flyg. TBS Core har ju OSD, den finns i Caipirinhan jag hade förut.
En LiPo-varnare som piper när spänningen når inställd spänning väger mer, men är enkel, bara plugga i balanseringskontakten och flyg tills det piper.

18650-ackar... måste börja få tag på såna paket snart, börjar bli sugen... är dom 10C så räcker de bra till även vid lite minusgrader. 10C ger väl 25A max och Nano SkyHunter drar runt 15A max vid start. Men 5x3" är segt vid start, men går bra att flyga med, men drar mer ström för man måste hålla halvgas minst.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 21:41 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Här är en intressant cell jag är sugen på.
https://eu.nkon.nl/sony-us18650vtc6.html
Tänkte först testa göra ett paket till mina fatsharks så jag har iaf 2 paket och sen ett 3 cells paket.
Vad jag förstått så kan man inte riktigt ladda med 1c så det tar ju ett tag att ladda. 0.5c har jag sett är säkert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 22:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra celler är viktigt satsa på jo. Finns säkert billiga skräp-kopior-wannabe's som man antaligen bara slösar tid och framförallt pengar på.
Sony låter ju som bra grejer.

Men att svetsa/löda ackar själv är ej min grej. Finns det ingen som säljer tex 4S-kub? Eller 4S-platta? Eller större? Med färdiga balanseringskontakter och strömkabel?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 22:29 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Bra celler är viktigt satsa på jo. Finns säkert billiga skräp-kopior-wannabe's som man antaligen bara slösar tid och framförallt pengar på.
Sony låter ju som bra grejer.

Men att svetsa/löda ackar själv är ej min grej. Finns det ingen som säljer tex 4S-kub? Eller 4S-platta? Eller större? Med färdiga balanseringskontakter och strömkabel?

Från den sidan kan man välja att få svetsade läsplattor. Dock så måste man löda några ändor själv.
Här har du färdiga paket.
https://www.gettitanpower.com/pages/11- ... raft-packs


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 22:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Från den sidan kan man välja att få svetsade läsplattor.

Snitsigt! Är det iPad's eller Galaxy Tab's? Eller är det såna de har i grundskolorna? :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 22:38 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Från den sidan kan man välja att få svetsade läsplattor.

Snitsigt! Är det iPad's eller Galaxy Tab's? Eller är det såna de har i grundskolorna? :mrgreen:

Haha det är nog galaxys tabs;) det är dom bästa :D
Skulle stått lödöron:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 10 Mar 2018, 20:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Har tänkt om lite med motorn. Denna motor verkar mycket mer mångsidig :)
http://innov8tivedesigns.com/cobra-cm-2 ... or-kv-1400


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 100 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group