Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:59

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 100 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 12 May 2018, 11:29 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Inget är gjort ännu :) ska plita ner en att göra lista.
Flightcontroller har tydligen kommit till min adress i sverige så när jag har den i mina händer ska den monteras och flyget möbleras om.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 20 May 2018, 19:20 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Min nya flightcontroller har inte kommit än trots att den kom till sverige den 5 april!!!
Överväger att köpa en ny. Såg att rcflight har matek f405 osd.
Då kan jag iaf få oss med strömförbrukning presenterad i bilden.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 20 May 2018, 20:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var är paketet om du spårar?

Har ett 12,6 kg-paket som är skickat till mig i fredags. Hanteras också av Postnord. Fattar inte vad de menar med "Försändelsen har lämnats in efter sista inlämningstid" (kl 14:20). Innebär det att det är kört, det är för sent helt enkelt, borde ha lämnats in tidigare, bara att gå hem, pengarna borta, paketet blev på deras trappa?! Eftersom försändelse inte lämnats in under inlämningstiden måste det ha lämnats in ... efteråt?! Jättesista inlämningstiden? :shock:

På lappen som avsändaren fick från Postnord står det att de inte ansvarar för förseningar. Vadå, finns det ett datum då paketet ska vara framme?

Samt att de står för innehållet upp till 40 SDR per försändelse + 4,50 SDR/kg (1 SDR = ca 10 SEK), dvs 607 kr (60€).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 20 May 2018, 21:44 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det står bara paketet tullklareras av oss..

Det är ju jättemärkligt att det tar nästan 2 månader att tulla ett paket.
Efter de nya lagarna att alla paket från utifrån EU ska klareras av posten så har det vänt över natten.
Jag börjar tappa hoppet om att få paketet.
Det börjar nästan bli så att jag får sluta beställa hos en näthandlare om dom använder posten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Mon 21 May 2018, 19:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Det står bara paketet tullklareras av oss..

Det är ju jättemärkligt att det tar nästan 2 månader att tulla ett paket.
Efter de nya lagarna att alla paket från utifrån EU ska klareras av posten så har det vänt över natten.
Jag börjar tappa hoppet om att få paketet.
Det börjar nästan bli så att jag får sluta beställa hos en näthandlare om dom använder posten.

Lite OT, men:
Ja det är ju ett rätt bra sätt, på det sättet får de inte något sålt, till mig/oss i alla fall.
Men... Postnord tog 728 kr för att frakta 12,6kg till Åland från lite nordväst om sthlm.
DHL skulle ha 2100 kr.
Vem tar man om man inte vill ta någon av dem?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Tue 22 May 2018, 12:42 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det är ju tyvärr dåligt med alternativ. Frågan är hur det går på inrikes och exportpaket.
Synd att inte Schenker finns här på ön


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Mon 28 May 2018, 18:40 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu har jag äntligen en flightcontroller till denna :) dock inte från ursprungsordern så GPS följde inte med. Dock så kan jag nu ha funktion med osd som visar signalstyrka och förbrukad mängd ström från lipot :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Tue 29 May 2018, 14:04 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Inav är nu installerat på flightcontrollern efter mycket bök med drivers och programvara.
Någon GPS har jag ännu inte så det blir inte så många funktioner ännu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 14:06 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Har börjat installera flightcontroller i detta flyg.
Det enda jag funderar på ifall man behöver plus och minus från servokontakten på en vanlig esc?
Eller behöver jag byta till optisk esc?
Och senare när jag skulle löda in escn så lyckades jag löda bort en resistor som ramlade ner på gå över :/
Så nu får jag förmodligen köpa en ny pdb


Attachments:
20180602_135932.jpg
20180602_135932.jpg [ 205.31 KiB | Viewed 5115 times ]
20180602_134354.jpg
20180602_134354.jpg [ 242.32 KiB | Viewed 5115 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 03 Jun 2018, 09:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Najs, det rullar på. =)

Du behöver inte mata nånting från ESCens BEC om du har en UBEC eller en PDB / Dual-PDB eller Core för +5V (och +12V).
De flesta BECarn är rätt klena, men räcker till mycket, men jag skulle inte använda den i ditt fall eftersom du ska driva servon och controller mm. En UBEC har mer stabil spänning och det vill du ha till en controller och då kan du lika gärna driva servona med UBECen också. Sen finns det ju ESCar som inte funkar före du matar IN +5V till ESCen, tex om det är en OPTO eller No-BEC-ESC. Det märker du när du startar ESCen, den gör inget.

Synd på PDBn... var det en viktig komponent? Används den? Hittade du den på "gå över" kan du ju löda tillbaks den. Var det en svart liten grej som det står tex 103, dvs 10kohm på, eller var det en kondensator (ljusbeige komponent)? Är det den på bilden nedan till höger om svarta kabel-lödön?

Btw: Optisk ESC... OPTO står för Opto-coupled, dvs att throttle-signalen inte är galvaniskt kopplat till ESCen (styrningen inne i), utan via en optokopplare, optiskt jo. För att få bort störningar helt enkelt. Så det är alltså skillnad på OPTO-ESC och No-BEC-ESC. Den senare har inte heller en BEC och kanske inte heller en optokopplare för throttle-signalen. Dyra grejer kan man lita på att är OPTO på riktigt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 03 Jun 2018, 10:33 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Najs, det rullar på. =)

Du behöver inte mata nånting från ESCens BEC om du har en UBEC eller en PDB / Dual-PDB eller Core för +5V (och +12V).
De flesta BECarn är rätt klena, men räcker till mycket, men jag skulle inte använda den i ditt fall eftersom du ska driva servon och controller mm. En UBEC har mer stabil spänning och det vill du ha till en controller och då kan du lika gärna driva servona med UBECen också. Sen finns det ju ESCar som inte funkar före du matar IN +5V till ESCen, tex om det är en OPTO eller No-BEC-ESC. Det märker du när du startar ESCen, den gör inget.

Synd på PDBn... var det en viktig komponent? Används den? Hittade du den på "gå över" kan du ju löda tillbaks den. Var det en svart liten grej som det står tex 103, dvs 10kohm på, eller var det en kondensator (ljusbeige komponent)? Är det den på bilden nedan till höger om svarta kabel-lödön?

Btw: Optisk ESC... OPTO står för Opto-coupled, dvs att throttle-signalen inte är galvaniskt kopplat till ESCen (styrningen inne i), utan via en optokopplare, optiskt jo. För att få bort störningar helt enkelt. Så det är alltså skillnad på OPTO-ESC och No-BEC-ESC. Den senare har inte heller en BEC och kanske inte heller en optokopplare för throttle-signalen. Dyra grejer kan man lita på att är OPTO på riktigt.

Perfekt då testar jag ifall jag slipper +5v för esc :)
Det var en resistor till strömsensorn. Avsaknaden av sensor syns på övre bilden i övre vänstra hörnet precis bredvid den grova minuskabeln.
Det är en svart liten grej. På bilder har jag bara sett en nolla (0).
Ställde en fråga på en s800 grupp och dom tror att det kommer fungera men att jag inte får någon strömsensor.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Thu 07 Jun 2018, 11:07 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Pratade just med en elektroingenjör om mitt problem. Han säger att eftersom det är en nolla på resistorn så borde det vara en bygel jag lött bort och kunde då helt enkelt löda in en sladd.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 08 Jun 2018, 12:35 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ny motor och esc är beställd till denna.
T-motor f40 pro ii 1600kv med 35a esc samt 7x4 propeller.
Det borde öka effektiviteten något.
Escn är lättare än den jag har och kompenserar den ökade motorvikten något.
Det börjar bli en tung fågel det här på över 840 gram


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 09:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tur med ytmonterade komponenten. =)
Vad vägde den senast du flög?
Handstarterna var rätt vilda vill jag minnas, kanske bara beror på kastvinkel i bägge leder?
Caipirinhan gjorde samma sak om jag luta den för mycket åt nåt håll vid start (höger/vänster).
Och hade man för låg kastvinkel så for den i marken för att den inte orkade få upp farten, behövs punch i starten.
För hög kastvinkel och den stallade pga för låg fart, dessutom så hade den pga låga farten inte fått någon roderverkan så det gick inte att styra.
Då bytte jag till kraftigare motor, men det blev kortare flygtid.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 10:08 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Tur med ytmonterade komponenten. =)
Vad vägde den senast du flög?
Handstarterna var rätt vilda vill jag minnas, kanske bara beror på kastvinkel i bägge leder?
Caipirinhan gjorde samma sak om jag luta den för mycket åt nåt håll vid start (höger/vänster).
Och hade man för låg kastvinkel så for den i marken för att den inte orkade få upp farten, behövs punch i starten.
För hög kastvinkel och den stallade pga för låg fart, dessutom så hade den pga låga farten inte fått någon roderverkan så det gick inte att styra.
Då bytte jag till kraftigare motor, men det blev kortare flygtid.

Ja verkligen:)
Hehe ja den behöver mycket fart för att flyga. Den väger drygt 820gram nu.
Men den ska få autolaunch också så det hjälper lite.
Den nya motorn väger ca 7 gram mer än den som sitter nu. Däremot väger den nya escn bara 7 gram jämfört med den som sitter nu på 18 gram.
Dock får man tänka mer på kylningen.
Paketet från postnord har ännu inte dykt upp så jag funderar på att köpa en från Amazon Tyskland istället.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 10:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Autolaunch är fint. Funderar du på handkasta (måste ändå kasta i rätt vinkel och plant) eller använda bungee-ramp (vet om en HK-beg i så fall).

Vad har du för propeller? De kan väga rätt mycket om man jämför med de vikter du pratar om i föregående inlägg.

Anpassat locket? Ju mer strömlinjeformat hela vingen är, desto lättare handkasta. Alla vassa kanter och utstickade grejer stretar och skapar turbulens som påverkar lyftkraften. Är bara 80 cm bred vinge. =) Jag pynjade bort mycket på Caipirinhan och det gjorde skillnad. Dessutom försvann mycket vibrationer under flygning som kom pga utstickande kanter och jox. Bromsar det mindre kan du dra av gasen och flyga längre tid. ;-)

Man kan förbättra hur mycket som helst... så om du hade köpt en ny likadan vinge idag, hade du gjort annorlunda?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 11:06 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Autolaunch är fint. Funderar du på handkasta (måste ändå kasta i rätt vinkel och plant) eller använda bungee-ramp (vet om en HK-beg i så fall).

Vad har du för propeller? De kan väga rätt mycket om man jämför med de vikter du pratar om i föregående inlägg.

Anpassat locket? Ju mer strömlinjeformat hela vingen är, desto lättare handkasta. Alla vassa kanter och utstickade grejer stretar och skapar turbulens som påverkar lyftkraften. Är bara 80 cm bred vinge. =) Jag pynjade bort mycket på Caipirinhan och det gjorde skillnad. Dessutom försvann mycket vibrationer under flygning som kom pga utstickande kanter och jox. Bromsar det mindre kan du dra av gasen och flyga längre tid. ;-)

Man kan förbättra hur mycket som helst... så om du hade köpt en ny likadan vinge idag, hade du gjort annorlunda?

Det får bli handkastning på denna :)
Propellern blir en apc 7x4 Sf.
Locket blir uppdelat i 2 bitar och acket öppet. Det blir rätt bra form då. Måste bara fundera ut hur jag vill fästa det bakre locket.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 11:09 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Hade det varit idag så hade jag nog köpt en annan motor på en gång :)
Men annars hade jag nog hellre köpt en s1100 och kört på bara en motor i mitten :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 12:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur fungerar autolaunchen? Nån vinkel den håller och håller den uppåt?
På APM/Pixhawk så ställer man in vinkel och throttle och sen kör den tills man slår om till nästa läge.
Flyger man i mission så far den dit när det närmar sig.

S1100 verkar intressant, men som du säger, tvåmotorigt... mja. Låter mer!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 09 Jun 2018, 12:33 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Hur fungerar autolaunchen? Nån vinkel den håller och håller den uppåt?
På APM/Pixhawk så ställer man in vinkel och throttle och sen kör den tills man slår om till nästa läge.
Flyger man i mission så far den dit när det närmar sig.

S1100 verkar intressant, men som du säger, tvåmotorigt... mja. Låter mer!

Vad jag har förstått med autolaunch så när man slår om till den moden så aktiverar den gyrot så när man kastar den så startar den motorn och stabiliserar flyget till en viss stigande vinkel och håller kursen tills man avaktiverar autolaunch.

Ja jag tycker den är intressant men då bara med en motor. Kanske en 900kv motor och 10" propeller


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 100 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group